Lesson plan (English)
Topic: The structure of the human body - a repetitive lesson
Target group
7th‑grade students of elementary school
Core curriculum
New core curriculum
1. Hierarchical structure of the human body. The student presents the hierarchy of the structure of the human body (cells, tissues, organs, organ systems, organism).
2. Skin. Student:
1) presents the functions of the skin,
2) recognizes the elements of the skin's structure (on the model, drawing, as described, etc.) and determines the relationship between the structure of these elements and the functions performed by the skin,
3. Locomotor system. Student:
1) recognizes (on the diagram, drawing, model, description etc.) elements of the axial skeleton, rim and limbs,
2) shows bone functions; determines the physical and chemical features of bones and plans and conducts experiments demonstrating the role of bone chemical components,
3) shows the role and interaction of muscles, tendons, bones and joints in performing movements.
General aim of education
The student repeats knowledge and vocabulary in the field of: Construction of the human body
Key competences
communication in the mother tongue;
digital competence;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
material from the lessons: „Epithelial tissue, muscle tissues”, „Nervous tissue and connective tissues”, „Skin”, „Motor system - bones and joints”, „Structure and functions of the skeleton”;
ask questions and answer your friends' questions about the construction of the human body;
consolidate the vocabulary related in the structure of a skeleton .
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the lesson: „Motor system - bones and joints”, and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher gives the topic, the goals of the lesson in a language understandable for the student, and the criteria of success.
The students, selected by the teacher, refer the lesson they read at home before the classes.
Realization
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
The teacher asks students to carry out the recommended interactive exercise themselves.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, working alone or in pairs, perform tasks indicated by the teacher.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.
Summary
The teacher carries out a summary part of the lesson using the trash and suitcase method. The teacher hands out small pieces of paper in two different colours (e.g. green and yellow). On the green pieces of paper the students write down the useful knowledge and skills they acquired during the class. The yellow pieces of paper are used to write down things the students did not find useful or interesting. The teacher reads students’ reflections.
Homework
Listen to the abstract recording at home. Pay attention to pronunciation, accent and intonation. Learn to pronounce the words learned during the lesson.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
anktyna – białko występujące w cytoplazmie komórek; umożliwia ruch i zmianę kształtu komórki; w mięśniach wspólnie z miozyną odpowiada za ich skurcz
miozyna – białko występujące w cytoplazmie komórek eukariotycznych; w mięśniach wspólnie z aktyną odpowiada za ich skurcz
tkanka – zespół komórek o podobnej budowie, funkcji i pochodzeniu
melanina – brunatny barwnik występujący u ludzi w skórze, włosach i tęczówce, chroniący przed promieniowaniem ultrafioletowym
naskórek – zewnętrzna warstwa skóry pełniąca funkcję ochronną
receptory – komórki odbierające informacje z otoczenia; przekształcają energię bodźca w impuls nerwowy
skóra – narząd pokrywający ciało kręgowców, chroniący przed wpływem środowiska zewnętrznego, zapewniający z nim kontakt, odpowiedzialny za wydalanie, termoregulację, wrażliwość
termoregulacja – zespół mechanizmów fizjologicznych oraz odpowiednich zachowań pozwalających utrzymać stałą temperaturę ciała
błona okrywająca kość, zawierająca naczynia krwionośne i komórki kostne; uczestniczy w ochronie, odżywianiu i regeneracji kości
gąbczasta masa wypełniająca wolne przestrzenie w jamach szpikowych kości długich; pełni funkcję krwiotwórczą
kanał utworzony przez łączące się za trzonem kręgu łuki kręgowe; przebiega w nim element układu nerwowego – rdzeń kręgowy
kość różnokształtna stanowiąca jednostkę budulcową kręgosłupa; składa się z trzonu, łuków kręgowych i wyrostków
część szkieletu osiowego zbudowana z kręgów ułożonych jeden nad drugim; u człowieka wyznacza pionową oś ciała
obręcz kończyny górnej; kostny element szkieletu łączący kończynę górną wolną ze szkieletem osiowym; składa się z obojczyka i łopatki
obręcz kończyny dolnej; kostny element szkieletu łączący kończynę dolną wolną (nogę) ze szkieletem osiowym; składa się z 2 kości miednicznych
część centralnego układu nerwowego położona w kanale kręgowym; odpowiada za przekazywanie informacji do mózgu i z mózgu oraz kontrolę czynności wykonywanych odruchowo
twarda struktura zbudowana z substancji organicznych i nieorganicznych, stanowiąca rusztowanie ciała i podporę dla mięśni
część szkieletu tworząca oś ciała, zbudowana z czaszki, kręgosłupa, żeber i mostka
Texts and recordings
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie dźwiękowe abstraktu
The structure of the human body - a repetitive lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5