Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1PGMCEiHnCrj
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Jest to panel z numerem oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RL5vcXMUxOUGC
Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
WprowadzenieD13G67EfIWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RdutgEnlX57hQ
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Pierwszy od lewej: Zdjęcie okładkowe, poniżej napis: Rodzaje urządzeń dźwigowych. Niżej napis: Film edukacyjny. Drugi: zdjęcie okładkowe, poniżej tytuł. Budowa urządzeń dźwigowych. Niżej: Infografika.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: film edukacyjny, infografika, gra edukacyjna.
Film edukacyjny
Film edukacyjnyD1EWns4w0Film edukacyjny przedstawia przeznaczenie i budowę urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe) ze względu na typ napędu, konstrukcję, mechanizm napędowy, sposób sterowania, przeznaczenie.
Ekran wyświetlacza filmów i sekwencji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
R1YlfzjkMra90
Grafika przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Widać na nim ramkę z tytułem: Rodzaje urządzeń dźwigowych. Pod nią znajduje się napis: e el e kropka zero osiem kropka montaż urządzeń dźwigowych technik urządzeń dźwigowych trzy jeden jeden dziewięć cztery zero. W dolnej części ekranu znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej, na dole znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami – pozwala na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Tworzą one jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączenia trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RE8OveZkhayTJ
Grafika przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
Rh1OUC2bb3RBu
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania animacji. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma jasnoszary kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
RdC0nJ2ZychNo
Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1DtFPI1rltVq
Grafika przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, wskazuje na to jaśniejszy kolor niż kolor znajdujących się obok innych ikon, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany „Napisy". Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Zaznaczoną opcją są wyłączone. Wskazuje na to niebieski kolor napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to: auto, jeden iks oraz kwadrat umożliwiający włączenie trybu pełnoekranowego.
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
RyoYbWSZBOGaf
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią powyżej wyświetla się panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli jeden iks oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R3vYfCa3AUIt7
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Wskazuje na to niebieski kolor tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R3lnulJxIA7lm
Grafika przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Infografika
InfografikaDCA7tXZtCInfografika ma na celu przedstawienie informacji na temat urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe) ze względu na typ napędu, konstrukcję, mechanizm napędowy, sposób sterowania, przeznaczenie.
Poniżej znajduje się grafika ukazująca przykładowy wygląd infografiki.
RjHu9lStVlfrJ
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd grafiki interaktywnej, która znajduje się w e‑materiale. Grafika przedstawia urządzenia dźwigowe. Na grafice znajdują się punktory, pod którymi ukrywa się treść na temat danego elementu.
Przykładowy widok infografiki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Infografika zawiera oznaczone cyframi punkty, które można rozwinąć w celu przeczytania szczegółowych informacji.
Po kliknięciu w znaczniki, wyświetlą się opisy do danych elementów zawartych na infografice.
R11VY7QclucgX
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd grafiki interaktywnej, która znajduje się w e‑materiale. Grafika przedstawia urządzenia dźwigowe. Na grafice znajdują się punktory, pod którymi ukrywa się treść na temat danego elementu. Jeden z punktorów został kliknięty, dzięki czemu widoczny jest panel boczny z treścią oraz ilustracją.
Przykładowy wygląd infografiki z wysuniętym panelem bocznym
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Opisy znajdują się po prawej stronie infografiki. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.
Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu infografiki wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów.
Rj4hj9HRAxlYY
Opcje widoku grafiki. Od lewej: przekreślona ikonka z okiem, obok ikona z kolejno ułożonymi znacznikami z numerami. Ikona przekreślonego oka zamyka dodatkowe okno grafiki z symbolem, pole z jedynką je otwiera.
Opcje widoku grafiki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu planszy interaktywnej, znajduje się poniższa ikona:
RiEW7HuBELTkZ
Zdjęcie przedstawia wygląd znacznika, umożliwiająca włączanie i wyłączanie widoku innych znaczników. Jest to symbol przekreślonego oka.
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.
Szczegółowa instrukcja obsługi infografiki znajduje się bezpośrednio przy materiale.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaDhVknGIfMGra edukacyjna wspiera zdobywanie wiedzy z zakresu budowy i rozpoznawania typów urządzeń dźwigowych. Gra daje możliwość: przechodzenia przez kolejne etapy zaawansowania - po określenie typu urządzenia dźwigowego przejście do kolejnego etapu/poziomu dotyczącego jego budowy, współpracy lub współzawodnictwa uczestników gry – możliwość wglądu na punktację innych graczy zdobywania punktów za wykonanie zadania kontrolnego – przyznanie punktów za rozpoznanie typu urządzenia dźwigowego oraz jego budową oraz udostępnienia uzyskanego wyniku na najpopularniejszych portalach społecznościowych.
RaJnjTrY6TXvV
Przykładowy widok gry edukacyjnej. Zdjęcie przedstawia niebieski okrąg, wewnątrz którego znajduje się biały kwadrat z dwiema przecinającymi się czarnymi strzałkami. Pod spodem znajduje się tekst: Witaj w grze edukacyjnej Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych. Gra wymaga trybu pełnoekranowego. Aby do niego przejść, kliknij przycisk poniżej. Poniżej, zgodnie z opisem, znajduje się przycisk: włącz tryb pełnoekranowy.
Widok ekranu początkowego gry.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Poniżej znajduje się grafika przedstawiająca ekran rozpoczętej gry. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij grę”.
R2RXkDJ0eb6Dv
Przykładowy widok okna gry edukacyjnej. Na zdjęciu widoczny jest czarny kwadrat, coś w rodzaju ekranu, na którym widoczny jest opis gry edukacyjnej wraz z poleceniem do niej. W prawym górnym rogu znajdują się zdjęcia urządzeń dźwigowych.
Przykładowy widok okna gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Uczeń w pierwszej kolejności przechodzi do planszy z nazwą i opisem roli, w którą się wcieli. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij”.
R1J1hi575AqaO
Ilustracja przedstawia ekran wyboru roli w grze. Na górze znajduje się grafika przedstawiająca mężczyznę w kasku i kamizelce odblaskowej. Niżej widoczna jest nazwa roli oraz krótki opis. Na dole znajduje się przycisk z napisem: Rozpocznij.
Ekran wyboru roli
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
A następnie przechodzi do wyboru poziomu trudności. W tym wypadku na początku dostępny jest poziom łatwy – trudny uczeń musi dopiero odblokować. Po dokonanym wyborze, uczeń przechodzi dalej, klikając znów w przycisk z napisem „Rozpocznij”.
R1Edpxv3rEbc4
Okno wyboru poziomu trudności gry. W białej ramce znajduje się półkole, zamalowane tylko w jednej trzeciej na kolor zielony, po środku półkole jest zamalowane w dwóch trzecich na kolor pomarańczowy, a po prawej stronie półkole jest zamalowane całe na kolor czerwony. Pod każdym z poziomów znajduje się przycisk z napisem: Rozpocznij. Tylko przycisk pod poziomem łatwym jest aktywny.
Okno wyboru poziomu gry
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Na wybranym przez siebie poziomie odpowiada na pytania. Po zaznaczeniu odpowiedzi, klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Uczeń dostaje informację zwrotną po każdym pytaniu.
RLuO6XqsckahT
Grafika przedstawia widok gry. Widoczne jest polecenie, a poniżej cztery odpowiedzi w formie obrazków do wyboru. Poniżej znajduje się prostokąt na napisem: Zatwierdź odpowiedź.
Widok gry
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Po każdej udzielonej odpowiedzi, uczeń otrzymuje informację zwrotną.
R2toOqakl4ajP
Informacja zwrotna dla ucznia, widoczna na ekranie, która brzmi: Niestety! To nie jest prawidłowa odpowiedź. Wróć do infografiki i spróbuj ponownie rozwiązać zadanie. Obok ikona kciuka skierowanego w dół. Na dole widoczny jest przycisk z napisem: Kontynuuj.
Informacja zwrotna dla ucznia, widoczna na ekranie
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.
RsMRZG75EyenN
Grafika przedstawia ekran podsumowujący gry. Widoczny jest szary pasek, na którym znajdują się informacje o wyniku poziomu, a nad nimi informacja zwrotna: Niestety nie udało się...Niestety, nie udało ci się. Wróć do infografiki „Budowa urządzeń dźwigowych” oraz filmu edukacyjnego „Rodzaje urządzeń dźwigowych” i ponownie zapoznaj się z zawartymi w nich informacjami. Następnie spróbuj rozwiązać ten poziom ponownie. Powodzenia! Na dole znajdują się dwie opcje do wyboru: Zapisz wynik oraz Powtórz poziom.
Ekran podsumowujący grę
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Na samej górze, od lewej strony znajdują się informacje dla ucznia o postępach gry, otrzymanych punktach. Uczeń może wyjść z gry poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”.
RUDPEnqQeGU0R
Widok opcji gry oraz jej tytułu. Od lewej znajdują się opcje: postęp, punkty, odznaki, pomoc oraz zakończ grę.
Widok opcji gry oraz jej tytułu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Szczegółowa instrukcja do gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDWY9A4rIaInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R1H52ggJ3hgzZ
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Widoczne są prostokąty tworzące zakładki, które zostały opatrzone numerami oraz nagłówkami. Po prawej stronie od tytułów ćwiczeń mieszczą się oznaczenia w postaci okręgów: zielonych, żółtych oraz czerwonych.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R4HGrQ96bfRuk
Przykładowy widok zadania. Na górze znajduje się polecenie. Poniżej widoczna jest tabela. Po lewej stronie znajdują się zdania, po lewej widoczne są kolumny do oznaczenia, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Na dole widoczny jest przycisk z napisem: Sprawdź, obok znajduje się piktogram gumki, a poniżej umiejscowiony został napis: Pokaż odpowiedź.
Przykładowy widok zadania
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.
R16Xn1YnQDT8d
Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.
R1HAAzCwClbZZ
Grafika przedstawia przykładowy wygląd panelu testu. Składa się on z tytułu testu, informacji o liczbie pytań, czasie, w którym należy rozwiązać test, oraz o ostatnim uzyskanym wyniku. Poniżej widać przycisk "Uruchom".
Ekran startowy testu
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi, wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.
R1dp2m10B9yFt
Grafika przedstawia przykładowe zadanie testowe. Ponad poleceniem widać numer pytania, czas, który pozostał na wypełnianie testu, oraz ostatni uzyskany wynik. Pod poleceniem znajdują się możliwe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu panelu z zadaniem znajdują się dwa przyciski. Są to "Sprawdź" oraz "Dalej".
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćDofG9CBl0Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RE5Q0A5vt73j7
Przykładowy widok otwartej zakładki instrukcji korzystania ze słownika. Pod nazwą zakładki znajduje się prostokątny panel filtruj pojęcie i znak iks. Poniżej hasło wraz z definicją. Niżej link nawigujący do zakładki zawierającej pojęcie.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDN1jf8PlWPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięDeD3pZWlzPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaDJ3HOHL7zNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzony był e‑materiał.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.