Urządzenia dźwigowe
ELE.08 Montaż urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych (kod cyfrowy zawodu – 311940), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przyswoisz najważniejsze informacje na temat montowania podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych, montowania podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Rodzaje urządzeń dźwigowych”„Rodzaje urządzeń dźwigowych” to film edukacyjny określający przeznaczenie i budowę urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe). Zasób „Budowa urządzeń dźwigowych”„Budowa urządzeń dźwigowych” to infografika mająca na celu przedstawienie informacji na temat urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe) ze względu na typ napędu, konstrukcję, mechanizm napędowy, sposób sterowania, przeznaczenie. Zasób „Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych”„Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych” to gra edukacyjna wspierająca rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu budowy, rozpoznawania i zastosowania różnych typów urządzeń dźwigowych.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą ci na samodzielne sprawdzenie własnej wiedzy.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału pomoże znaleźć definicje specjalistycznych słów używanych w e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, infografika i gra edukacyjna. Przybliżą ci najważniejsze informacje na temat rodzajów urządzeń dźwigowych.
Film edukacyjny „Rodzaje urządzeń dźwigowych”
Wykonaj ćwiczenie powiązane z multimedium, aby utrwalić zdobytą wiedzę.Infografika „Budowa urządzeń dźwigowych”
Ułóż minimum dziesięć pytań quizowych na temat najważniejszych zagadnień poruszonych w multimedium. Zamieść quiz w internecie i opublikuj go, tak aby inni uczniowie mogli z niego skorzystać.Gra edukacyjna „Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych”
Na podstawie multimedium wykonaj notatki metodą sketchnotingu. Staraj się, aby twoja praca była merytorycznie poprawna i estetyczna. Następnie umieść efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już potrafisz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W Słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeżeli któreś z zagadnień wyjątkowo cię zainteresuje, możesz stworzyć dodatkowe, bardziej szczegółowe hasła do słownika, staną się one dodatkowym elementem Twojej notatki. Gdyby omawiane zagadnienia wydawały ci się skomplikowane, postaraj się mieć zawsze otwarty w tle słownik i zaglądać do niego w razie potrzeby.
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat urządzeń dźwigowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści


