E-materiały do kształcenia zawodowego

Urządzenia dźwigowe

ELE.08 Montaż urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych, montowanie podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.08.3. Montaż podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych:

Uczeń:

ELE.08.3.1. charakteryzuje urządzenia dźwigowe
ELE.08.3.2. charakteryzuje budowę dźwigów osobowych, towarowych, towarowych małych, budowlanych oraz schodów i chodników ruchomych z napędem elektrycznym i hydraulicznym
ELE.08.3.4. charakteryzuje budowę i funkcje podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych

ELE.08.4. Montaż podzespołów elektrycznych urządzeń dźwigowych:

Uczeń:

ELE.08.4.1. charakteryzuje budowę, funkcje i zasady działania podzespołów elektrycznych i elektronicznych urządzeń dźwigowych, takich jak: dźwigi osobowe, towarowe i towarowe małe, budowlane oraz schody i chodniki ruchome

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Rodzaje urządzeń dźwigowych”D1EWns4w0„Rodzaje urządzeń dźwigowych” to film edukacyjny określający przeznaczenie i budowę urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe). Zasób „Budowa urządzeń dźwigowych”DhVknGIfM„Budowa urządzeń dźwigowych” to infografika mająca na celu przedstawienie informacji na temat budowy urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe) ze względu na typ napędu, konstrukcję, mechanizm napędowy, sposób sterowania, przeznaczenie. Zasób „Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych”DCA7tXZtC„Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych” to gra edukacyjna wspierająca rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu budowy,rozpoznawania i zastosowania różnych typów urządzeń dźwigowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDWY9A4rIaInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDofG9CBl0Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDN1jf8PlWPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDeD3pZWlzPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDJ3HOHL7zNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD1A5iqN3bInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny urządzeń dźwigowych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Film edukacyjny „Rodzaje urządzeń dźwigowych”

Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie usystematyzowanie wiedzy na temat budowy poszczególnych urządzeń dźwigowych. Przydziela każdej grupie jedno urzadzenie. Wyjaśnia, że uczniowie będą pracowali metodą Philips 66.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego każdy zespół ma 6 minut, aby przygotować krótką prezentację zawierającą najważniejsze informacje na temat danego urządzenia. Każda grupa wyłania też spośród siebie lidera, który będzie przedstawiał rezultaty pracy grupy.

Po upływie pierwszych 6 minut liderzy prezentują rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy uczniowie komentują propozycje grup, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez inne grupy wyjaśnieniach.

Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.

Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń oraz zapisanie wniosków końcowych.

Gra edukacyjna „Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych”

Praca w grupach

Przed przystąpieniem do gry nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej zaliczy wszystkie poziomy gry. Następnie uczniowie dobierają się w dwuosobowe drużyny i przystępują do realizacji poszczególnych zadań w grze. Wyniki pracy omawiane są na forum klasy.

Gra umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, lecz także pewnych umiejętności praktycznych, np. czy uczeń potrafi zidentyfikować dane urządzenie dźwigowe. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęć, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Infografika „Budowa urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna i praca w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają swoje pytanie i odpowiadają na pytania kolegów sformułowane podczas pracy z infografiką.

Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów przed zajęciami

Film edukacyjny „Rodzaje urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie pracują samodzielnie. Ich zadaniem będzie przygotowanie katalogu z urządzeń dźwigowych z podziałem na rodzaje. Każdy uczeń przygotowuje konspekt, schemat katalogu. W katalogu musi zawrzeć najważniejsze urządzenia dźwigowe tj. dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe) z uwzglednieniem informacji na temat typu napędu, konstrukcji, mechanizmu napędowego, sposobu sterowania, przeznaczenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Film edukacyjny „Rodzaje urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Gra edukacyjna „Rozpoznawanie rodzajów urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując misję w grze. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.

Infografika „Budowa urządzeń dźwigowych”

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych źródłach, zdobywają informacje na temat urządzeń dźwigowych typu dźwig, dźwignik, manipulator przemysłowy, podest ruchomy, schody i chodniki ruchome, suwnice, urządzenia dla niepełnosprawnych, urządzenia do manipulacji kontenerami, urządzenia przeładunkowe, wciągniki, wciągarki oraz żurawie (portowe, stoczniowe, przeładunkowe, samojezdne, stacjonarne i wieżowe). Następnie przygotowują mapę myśli. Po ustalonym czasie ochotnicy prezentują na forum klasy swoje propozycje. Każdą z nich nauczyciel ocenia pod kątem rzetelności merytorycznej.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas dyskusji należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach.

Infografika:

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • jeśli zadaniem uczniów w pracy z infografiką jest stworzenie pytań, a następnie wzajemne odpytywanie się, należy zwrócić uwagę na uczniów, którzy mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas takim osobom przedstawić inną formę zadania – utworzenie na platformie ZPE pięciu pytań jednokrotnego wyboru, na które pozostali uczniowie będą odpowiadać.

Gra wcielanie się w role:

  • uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;

  • podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).