E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozkład jazdy pociągu

Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć zawiera objaśnienia pojęć związanych z zagadnieniami omawianymi w niniejszym e‑materiale. Pojęcia uporządkowano alfabetycznie.

1
aplikant
aplikant

przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego

dodatek 1 do Wewnętrznego Rozkładu Jazdy
dodatek 1 do Wewnętrznego Rozkładu Jazdy

wydawnictwo zawierające informacje uzupełniające do opracowywania WRJ oraz mapki schematyczne sieci kolejowej objętej danym dodatkiem. Zawartość Dodatku reguluje instrukcja Ir‑23.

dodatek 2 do Wewnętrznego Rozkładu Jazdy
dodatek 2 do Wewnętrznego Rozkładu Jazdy

wydawnictwo zawierające wykaz ostrzeżeń stałych oraz prędkości drogowych na torach głównych zasadniczych obowiązujących na wskazanym obszarze sieci kolejowej. Zawartość Dodatku reguluje instrukcja Ir‑18

Indywidualny Rozkład Jazdy (IRJ)
Indywidualny Rozkład Jazdy (IRJ)

jest on opracowany na indywidualny wniosek aplikanta, na jeden lub więcej terminów kursowania w ramach pozostałej wolnej zdolności przepustowej

instrukcja Ir‑11
instrukcja Ir‑11

instrukcja o rozkładzie jazdy pociągów

instrukcja Ir‑18
instrukcja Ir‑18

instrukcja sporządzania, wydawania i prowadzenia Dodatku do wewnętrznego rozkładu jazdy

instrukcja Ir‑23
instrukcja Ir‑23

instrukcja sporządzania, wydawania i prowadzenia Dodatku do wewnętrznego rozkładu jazdy

ISZTP
ISZTP

Internetowy System Zamawiania Trasy Pociągu. To aplikacja informatyczna udostępniana poprzez sieć internetową aplikantom w celu umożliwienia elektronicznej obsługi wniosków w ramach obowiązujących rodzajów rozkładów jazdy

konstruktor rozkładu jazdy
konstruktor rozkładu jazdy

jest to osoba odpowiedzialna za obsługę wniosku o przedzielenie trasy pociągu oraz faktyczną konstrukcję rozkładu jazdy wraz z jego zasadniczymi elementami jak np. wykres ruchu

numer pociągu
numer pociągu

jest to unikalny numer nadawany każdemu pociągowi poruszającemu się na sieci kolejowej. To element definiujący pociąg. Można z niego odczytać cechy charakterystyczne pociągu, takie jak obszar uruchomienia oraz obszar, na którym kończy bieg, to czy jest to pociąg towarowy czy pasażerski, czy jest to pociąg krajowy czy międzynarodowy

PAPs Pre‑Arranged Paths
PAPs Pre‑Arranged Paths

wstępnie ustalone trasy pociągów towarowych

pociąg
pociąg

jest to pojazd kolejowy albo skład pojazdów kolejowych, który spełnia wymagania określone dla pociągu, czyli jest to skład wagonów lub innych pojazdów kolejowych sprzęgniętych z czynnym pojazdem trakcyjnym albo pojazd trakcyjny, osygnalizowany i przygotowany do jazdy lub znajdujący się w drodze. Każdy pociąg posiada niepowtarzalny i obowiązujący na całej trasie przejazdu numer, który przypisuje się do rodzaju pociągu

POS
POS

Prowadzenie Opisu Sieci. Jest systemem służącym do zakładania i utrzymania bazy danych o obiektach i parametrach sieci kolejowej, który zapewnia dane dla innych aplikacji. Składa się z bazy danych i aplikacji do utrzymania danych opisujących elementy infrastruktury kolejowej

Postoje handlowe i techniczne
Postoje handlowe i techniczne

jest to czas związany z planowanymi postojami handlowymi np. na wymianę i lokowanie podróżnych; oraz technicznymi np. na wymianę pojazdu trakcyjnego czy tez zmianę drużyny trakcyjnej

Przejściowy Rozkład Jazdy (PRJ)
Przejściowy Rozkład Jazdy (PRJ)

jest to rozkład konstruowany na tak zwaną noc przejściową, czyli z drugiej soboty grudnia na niedzielę. Ponadto przejściowy rozkład jazdy konstruowany jest także dla pociągów kursujących w noc zmiany czasu co jest związane z wprowadzeniem oraz odwołaniem czasu letniego środkowoeuropejskiego. Przejściowy rozkład jazdy jest krótkotrwały — obowiązuje do maksymalnie godzin

rezerwa eksploatacyjna
rezerwa eksploatacyjna

jest to czas który obejmuje doraźne ograniczenia prędkości wynikające z usterek: torów, sieci trakcyjnej i układów zasilania, urządzeń srk, przejazdów kolejowych; zatrzymania w wyniku konieczności wydania rozkazu pisemnego; nieplanowane zakłócenia biegu pociągów wskutek błędu pracowników prowadzących ruch pociągów; wydłużenie czynności handlowych

rezerwa modernizacyjna
rezerwa modernizacyjna

jest to czas, który ma charakter nadzwyczajny. Są to straty czasu wynikające z długotrwałych ograniczeń na linii kolejowej (ruch jednotorowy przy zamknięciach -godzinnych)

Roczny Rozkład Jazdy (RRJ)
Roczny Rozkład Jazdy (RRJ)

jest podstawowym elementem organizacji przewozów kolejowych stanowiących plan pracy kolei, według którego odbywa się ruch wszystkich pociągów po sieci kolejowej lub jej części. Jego konstrukcja zajmuje nawet miesięcy. Wchodzi on w życie w nocy w drugą sobotę grudnia danego roku

rozkład jazdy pociągów
rozkład jazdy pociągów

plan, według którego mają odbywać się przejazdy pociągów na danej sieci kolejowej lub na jej części w czasie, w którym on obowiązuje. Rozkład jazdy pociągów wraz z dodatkami do wewnętrznego rozkładu jazdy jest podstawowym planem pracy zarządcy infrastruktury oraz aplikantów i przewoźników kolejowych. Jego zadaniem jest planowe zorganizowanie usługi przewozowej zgodnie z zasadami terminowości, racjonalności oraz ekonomiczności z zachowaniem obowiązujących procedur opracowania rozkładu jazdy, zasad prowadzenia ruchu pociągów i realności wykonania przewozów. Według innej definicji rozkład jazdy to podstawowy element organizacji przewozów kolejowych stanowiących plan pracy kolei, według którego odbywa się ruch wszystkich pociągów po sieci kolejowej lub jej części. Ustalany jest zazwyczaj na okres jednego roku rozpoczynający się w drugą sobotę grudnia, a ewentualna korekta rozkładu jazdy pociągów wprowadzana jest w drugą sobotę czerwca

rozkładowy czas przejazdu
rozkładowy czas przejazdu

jest to czas upływający od odjazdu pociągu ze stacji początkowej do przyjazdu do stacji końcowej, przy uwzględnieniu przewidywalnych i nieprzewidywalnych wydarzeń zakłócających bieg pociągu. Jego elementami są techniczny czas jazdy, rezerwa eksploatacyjna, rezerwa modernizacyjna oraz postoje handlowe i techniczne. Rozkładowy czas przejazdu = techniczny czas jazdy + rezerwa eksploatacyjna + rezerwa modernizacyjna + czas postojów

SKRJ
SKRJ

System Konstrukcji Rozkładów Jazdy. To aplikacja informatyczna będąca własnością PKP PLK S.A. wspomagająca pracę konstruktorów rozkładów jazdy w zakresie kompleksowej obsługi wniosków aplikantów w celu opracowania i przekazania oczekiwanego rozkładu jazdy pociągów. Umożliwia ona opracowanie tras pociągów na wykresach ruchu w skali całej sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK S.A.

techniczny czas jazdy
techniczny czas jazdy

jest to czas przejazdu pomiędzy punktami rozkładowymi według ustalonych prędkości, uwzględniający straty na rozruch i hamowanie przy postojach i zmianach prędkości maksymalnych oraz straty związane z ograniczeniami prędkości wynikającymi z geometrii toru i rozjazdów, ze wskazań semaforów, czy też ze strat czasu na wskaźniki trakcyjne oraz kontrolne hamowania; Techniczny czas jazdy jest obliczany przez moduł SKRJ Obliczenia Trakcyjne OT

trasa katalogowa
trasa katalogowa

jest to trasa pociągu tworzona i udostępniana na podstawie powtarzającego się zapotrzebowania na zdolność przepustową dla wniosków IRJ lub na wniosek aplikantów trasy katalogowe przygotowywane są na okres obowiązywania RRJ w oparciu o parametry przyjęte przez zarządcę infrastruktury

Uzupełniający Rozkład Jazdy (URJ)
Uzupełniający Rozkład Jazdy (URJ)

jest to rozkład konstruowany w celu poinformowania o nowych parametrach pociągu bez jednoczesnej zmiany rozkładu jazdy

Wewnętrzny Rozkład Jazdy (WRJ)
Wewnętrzny Rozkład Jazdy (WRJ)

jest to rozkład jazdy przeznaczony do użytku pracowników PKP PLK SA oraz przewoźników. Informacje w nim zawarte są bardzo szczegółowe. W precyzyjny sposób przedstawia i przekazuje wyczerpujące informacje pracownikom odpowiedzialnym za jego realizację. Korzystają z niego np. dyżurni ruchu, drużyny konduktorskie czy też maszyniści

wydawnictwa rozkładu jazdy
wydawnictwa rozkładu jazdy

to Wewnętrzny Rozkład jazdy wraz z kartami rozkładu jazdy, stroną tytułową oraz stronami stałymi oraz Dodatek 1 i Dodatek 2 do rozkładu jazdy

wykres ruchu pociągów
wykres ruchu pociągów

graficzne przedstawienie rozkładu jazdy pociągów w układzie współrzędnych czas‑droga na którym naniesione są trasy pociągów

Zastępczy Rozkład Jazdy (ZRJ)
Zastępczy Rozkład Jazdy (ZRJ)

jest to rozkład opracowywany z powodu konieczności zmiany rozkładu jazdy pociągów, wynikającej z planowanych inwestycji, remontów lub utrzymania linii kolejowych. W ramach tworzenia ZRJ nie są rozpatrywane wnioski o przydzielenie tras pociągów