Students draw a few angles in their notebooks. They discuss the similarities and differences. Then, through brainstorming and with the teacher’s help they formulate the definition of the angleangleangle.
Students fold a piece of paper in any place. Then they fold it again in such a way that the lines of the first folding are covered. They obtain a model of an angle which they compare with the greatest angle of the set square.
[Illustration 3]
Task 3
The teacher gives students the names of various types of angles (acute, right, obtuse, straight and full) and presents them in drawings. The teacher draws a few different angles on the board. Students match the names with the appropriate angles.
Conclusions that students should draw:
- a straight angle is an angleangleangle whose legs form a line, - a full anglefull anglefull angle is an angle whose legs overlap, - an acute angleacute angleacute angle is an angle smaller than the right angleright angleright angle, - an obtuse angleobtuse angleobtuse angle is an angle smaller than the straight angle and greater than the right angle.
Task 4
Students draw two examples of each of the following angles: acute, right, obtuse, straight and full. They name each of them.
Task 5
Students work individually, using computers. Their task is to identify the type of the angle.
[Geogebra aplet 1]
An extra task:
Identify the angleangleangle (acute, right, obtuse, straight or full) that the minute hand of the clock forms between the following times: a) 5.12, and 5.20 b) 4.30, and 5.00 c) 3.15, and 3.40 d) 1.20, and 1.35
Kątem nazywamy część płaszczyzny wyznaczoną przez dwie półproste o wspólnym początku wraz z tymi półprostymi. Półproste te wyznaczają dwa kąty. Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich wspólny początek wierzchołkiem kąta.
Rozróżniamy kąty: ostre, proste, rozwarte, półpełne i pełne, - kąt prosty, to taki kąt, jak największy kąt w ekierce, - kąt ostry, to kąt, który jest mniejszy od kąta prostego, - kąt rozwarty, to kąt, który jest mniejszy od kąta półpełnego i większy od kąta prostego, - kąt półpełny, to kąt, którego ramiona tworzą prostą, - kąt pełny to kąt, którego ramiona się pokrywają.
m2079461d21820e54_1528449000663_0
Kąty i ich rodzaje
m2079461d21820e54_1528449084556_0
Drugi
m2079461d21820e54_1528449076687_0
VIII. Kąty.
Uczeń:
1. wskazuje w dowolnym kącie ramiona i wierzchołek;
3. rysuje kąty mniejsze od 180°;
4. rozpoznaje kąt prosty, ostry i rozwarty.
m2079461d21820e54_1528449068082_0
45 minut
m2079461d21820e54_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m2079461d21820e54_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie kątów prostych, ostrych, rozwartych, półpełnych i pełnych.
2. Rysowanie kątów prostych, ostrych, rozwartych, półpełnych i pełnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m2079461d21820e54_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje kątów,
- rysuje kąty proste, ostre, rozwarte, półpełne i pełne.
m2079461d21820e54_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Burza mózgów.
m2079461d21820e54_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m2079461d21820e54_1528450135461_0
m2079461d21820e54_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z pojęciem kąta, a także poznają podstawowe rodzaje kątów.
Uczniowie, opierając się na potocznym znaczeniu słowa „kąt”, wskazują modele kątów w otaczającej nas rzeczywistości.
[Ilustracja 1]
m2079461d21820e54_1528446435040_0
Polecenie 1
Uczniowie rysują w zeszycie kilka kątów. Omawiają ich podobieństwa i różnice.
Następnie, metodą burzy mózgów, przy pomocy nauczyciela formułują definicję kąta.
Definicja: Kątem nazywamy część płaszczyzny wyznaczoną przez dwie półproste o wspólnym początku wraz z tymi półprostymi. Półproste te wyznaczają dwa kąty. Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich wspólny początek wierzchołkiem kąta.
[Ilustracja 2]
Polecenie 2
Uczniowie zginają kartkę papieru w dowolnym miejscu. Następnie zginają ją ponownie, tak, aby pokrywały się linie pierwszego zagięcia. Otrzymują model kąta, który porównują z największym kątem w ekierce. Zbudowany kąt, to kąt prosty. Kąt prosty możemy zaznaczyć łukiem i kropką.
[Ilustracja 3]
Polecenie 3
Nauczyciel podaje uczniom określenia rodzajów kątów: ostre, proste, rozwarte, półpełne i pełne i przedstawia je na rysunkach.
Nauczyciel rysuje na tablicy klika różnych kątów. Uczniowie przyporządkowują kąty do odpowiedniego rodzaju.
Wnioski jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
- kąt półpełny, to kąt, którego ramiona tworzą prostą, - kąt pełny to kąt, którego ramiona się pokrywają, - kąt ostry, to kąt, który jest mniejszy od kąta prostego, - kąt rozwarty, to kąt, który jest mniejszy od kąta półpełnego i większy od kąta prostego.
Polecenie 4
Uczniowie rysują po dwa przykłady kątów ostrych, prostych, rozwartych, półpełnych i pełnych. Nazywają każdy z nich.
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest określenie rodzaju kąta.
[Geogebra aplet 1]
Polecenie dla chętnych:
Określ, jaki kąt: ostry, prosty, rozwarty, półpełny, czy pełny zakreśla wskazówka minutowa pomiędzy godzinami: a) 5.12, a 5.20 b) 4.30, a 5.00 c) 3.15, a 3.40 d) 1.20, a 1.35
m2079461d21820e54_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia dodatkowe. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Kątem nazywamy część płaszczyzny wyznaczoną przez dwie półproste o wspólnym początku. Półproste te wyznaczają dwa kąty. Półproste nazywamy ramionami kąta, a ich wspólny początek wierzchołkiem kąta, Rozróżniamy kąty: ostre, proste, rozwarte, półpełne i pełne, - kąt prosty, to taki kąt, jak największy kąt w ekierce, - kąt ostry, to kąt, który jest mniejszy od kąta prostego, - kąt rozwarty, to kąt, który jest mniejszy od kąta półpełnego i większy od kąta prostego, - kąt półpełny, to kąt, którego ramiona tworzą prostą, - kąt pełny to kąt, którego ramiona się pokrywają.