Sprawdź się
Wyjaśnij, w jaki sposób podany fragment utworu Wisławy Szymborskiej nawiązuje do kultury antyku.
Nad StyksemTo Styks, duszyczko indywidualna,
Styks, duszyczko zdumiona.
Usłyszysz bas Charona w megafonach,
popchnie cię ku przystani ręka niewidzialna
nimfy, z ziemskiego przepłoszonej lasu
(wszystkie tutaj pracują od pewnego czasu).
W rzęsistych reflektorach ujrzysz każdy szczegół
żelbetonowej cembrowiny brzegu
i setki motorówek zamiast tamtej łódki
ze zbutwiałego przed wiekami drewna. [...]
Na drugi brzeg przejdziesz gratis
i tylko przez sentyment do antyku
są tu skarbonki opatrzone w napis:
Uprasza się nie wrzucać nam guzików.Źródło: Wisława Szymborska, Nad Styksem, [w:] Wisława Szymborska, Wiersze wybrane, Kraków 2010, s. 236.
Na podstawie wiersza Leopolda Staffa zapisz, jak podmiot liryczny opisuje Odysa i jaką metaforę kreśli związaną z jego historią.
OdysNiech cię nie niepokoją
Cierpienia twe i błędy
Wszędy są drogi proste
Lecz i manowce są wszędyO to chodzi jedynie
By naprzód wciąż iść śmiało
Bo zawsze się dochodzi
Gdzie indziej, niż się chciałoZostanie kamień z napisem
Tu leży taki, a taki
Każdy z nas jest Odysem
Co wraca do swej Itaki.Źródło: Leopold Staff, Odys, [w:] tegoż, Dziewięć muz, 1958.
Tekst do ćwiczeń 5‑8

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1Abrfrg0
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Zbigniew Herbert, Dlaczego klasycy.
Dlaczego klasycydla A.H.
1
w księdze czwartej Wojny Peloponeskiej
Tucydydes opowiada dzieje swej nieudanej wyprawypośród długich mów wodzów
bitew oblężeń zarazy
gęstej sieci intryg
dyplomatycznych zabiegów
epizod ten jest jak szpilka
w lesiekolonia ateńska Amfipolis
wpadła w ręce BrazdydasBrazdydasa
ponieważ Tucydydes spóźnił się z odsieczązapłacił za to rodzinnemu miastu
dozgonnym wygnaniemexulowieexulowie
wszystkich czasów wiedzą jaka to cena2
generałowie ostatnich wojen
jeśli zdarzy się podobna afera
skomlą na kolanach przed potomnością
zachwalając swoje bohaterstwo
i niewinnośćoskarżają podwładnych
zawistnych kolegów
nieprzyjazne wiatryTucydydes mówi tylko
że miał siedem okrętów
była zima
i płynął szybko3
jeśli tematem sztuki
będzie dzbanek rozbity
mała rozbita dusza
z wielkim żalem nad sobąto co po nas zostanie
będzie jak płacz kochanków
w małym brudnym hotelu
kiedy świtają tapetyŹródło: Zbigniew Herbert, Dlaczego klasycy.
Zapoznaj się z utworem Zbigniewa Herberta Dlaczego klasycy, a następnie oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń, zaznaczając w tabeli prawda lub fałsz.
jest jak szpilka w lesie, ma podkreślić, że z perspektywy współczesnego człowieka historia starożytna nie jest już istotna. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fragment mówiący, że opis klęski Tucydydesa
jest jak szpilka w lesie, ma podkreślić, że tragedia jednostki niknie w szerokiej perspektywie historycznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Wskaż w utworze Herberta Dlaczego klasycy wersy lub ich fragmenty prezentujące głównego bohatera lirycznego – Tucydydesa. Zbierz informacje do jego charakterystyki. Opisz postawę, jaką reprezentuje Tucydydes.
Znajdź w utworze Herberta Dlaczego klasycy wersy lub ich fragmenty prezentujące głównego bohatera lirycznego – Tucydydesa. Zbierz informacje do jego charakterystyki. Opisz postawę, jaką reprezentuje Tucydydes.
Porównaj, jak ukazano Tucydydesa, a jak generałów ostatnich wojen
. Zaprezentuj sposób wartościowania bohaterów w wierszu. Jaka jest i z czego wynika ocena tych postaci? Co takie zestawienie mówi o czasach współczesnych?
Porównaj, jak ukazano Tucydydesa, a jak generałów ostatnich wojen
. Zaprezentuj sposób wartościowania bohaterów w wierszu. Odpowiedz na pytania: jaka jest i z czego wynika ocena tych postaci? Co takie zestawienie mówi o czasach współczesnych?
Wyjaśnij, czego dotyczą refleksje zawarte w trzeciej części wiersza Herberta. Omów, jaki wpływ na końcową myśl utworu mają jego dwie wcześniejsze części.
Scharakteryzuj język utworu Herberta. Określ związek warstwy językowej z przesłaniem utworu.