E-materiały do kształcenia zawodowego

Rozwój psychomotoryczny dziecka i jego wspomaganie

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych

PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA PRZEZ DOBIERANIE

11
Samouczek

Przykładowe elementy wyposażenia kącików tematycznych i pomoce dydaktyczne, które wpływają na stymulowanie rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku przedszkolnym.

Kącik czytelniczy

Okres wczesnego dzieciństwa

Obie grupy wiekowe

Okres przedszkolny

  • karty, książki kontrastowe

  • książki dotykowe, sensoryczne

  • książki kartonowe z małą ilością tekstu lub bez tekstu

  • pluszaki – bohaterowie z książek, bajek i gier

  • miękkie pufy, poduchy, foteliki

  • materace

  • półki na książki

  • dywan

  • kocyki do przykrycia i poduszeczki

  • plakaty z książkami

  • tipi do schowania się z ulubioną książką

  • stolik z krzesełkami

  • czasopisma dla dzieci

  • gry planszowe

  • rebusy

  • zakładki do książek z imieniem dziecka

  • książki z zadaniami do kolorowania, łączenia kropek

  • bajki i z dużą ilością tekstu i obrazków

Kącik przyrodniczy

Okres wczesnego dzieciństwa

Obie grupy wiekowe

Okres przedszkolny

  • makatki zmieniających się pór roku z ruchomymi elementami przyczepionymi na rzepy, które można przemieszczać w dowolne miejsce

  • girlandy zmieniające się w zależności od pory roku, np. kwiaty, muszelki, kolorowe liście, sople lodu

  • dekoracje wiosenne, np. kolorowe kwiaty w doniczce np. hiacynty, żonkile, prymulki, bazie; wysiana rzeżucha lub pszenica; posadzone cebule z wyrastającym szczypiorkiem

  • dekoracje letnie, np. kamyki o ciekawych kształtach, muszle, zioła, zboża

  • dekoracje jesienne, np. kolorowe liście, owoce, warzywa, jarzębina, kasztany, żołędzie, orzechy

  • dekoracje zimowe, np. płatki śniegu, sople lodu, szyszki, gałęzie i choinki pokryte śniegiem, karmnik dla zwierząt, bałwan, iglo

  • mikroskop typu jajo – dzięki małym rozmiarom i swobodzie poruszania urządzeniem dzieci mogą oglądać owady, rośliny lub fragmenty powierzchni dużych przedmiotów

  • rośliny doniczkowe uprawiane przez dzieci w celu obserwowania ich wzrostu i rozwoju

  • zwierzęta hodowane i pielęgnowane przez dzieci np. chomik, świnka morska

Kącik artystyczny

Okres wczesnego dzieciństwa

Obie grupy wiekowe

Okres przedszkolny

  • kredki świecowe dla dzieci z uchwytem dłoni

  • nożyczki plastikowe

  • masa plastyczna

  • farby do malowania palcami

  • bloki rysunkowe białe i kolorowe

  • bloki techniczne białe i kolorowe

  • duże kolorowe kartony

  • kleje

  • stoliki i krzesełka

  • kredki trójkątne dla dzieci

  • nożyczki z zaokrąglonymi końcami

  • plastelina

  • farby do malowania pędzelkiem

  • szablony do rysowania dla dzieci

  • materiały kreatywne do wykonywania prac plastycznych, np.: guziki, tasiemki, koraliki, druciki, brokat, piórka, oczka itp.

Kącik konstrukcyjny

Okres wczesnego dzieciństwa

Obie grupy wiekowe

Okres przedszkolny

  • klocki konstrukcyjne duże

  • magnetyczne klocki drewniane

  • piankowe klocki konstrukcyjne

  • klocki drewniane konstrukcyjne i sorter

  • klocki jeżyki

  • klocki wafle

  • klocki konstrukcyjne małe

  • magnetyczne klocki konstrukcyjne

  • klocki do budowania form przestrzennych

  • metalowe klocki konstrukcyjne

1
1
Instrukcja obsługi programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie “Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych” rozpoczyna się ekranem startowym. Program umożliwia wcielenie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje i projektuje cztery kąciki zainteresowań i zabaw tematycznych dla małego dziecka. Klikając przycisk Start, użytkownik przechodzi do ekranu z zasadami. Następnie, klikając przycisk Dalej do ekranu z wyborem kącika: czytelniczy, przyrodniczy, artysytyczny, konstrukcyjny.

W programie występują dwa poziomy trudności. Na poziomie pierwszym użytkownik dobiera elementy do wybranego kącika tematycznego. Na drugim poziomie ma za zadanie podzielić pomoce dydaktyczne i wyposażenie, uwzględniając wiek dziecka, czyli okres wczesnego dzieciństwa i okres przedszkolny.

Po wyborze kącika i kliknięciu przycisku Dalej, pojawia się ekran z pomieszczeniem i grafikami do wyboru. Użytkownik wybiera odpowiednie elementy wyposażenia lub pomoce dydaktyczne do zaprojektowania przestrzeni, klikając w ilustrację z opisem. Po naciśnięciu przycisku Zatwierdź, użytkownik otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie zaprojektowanym kąciku. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie wybierze wszystkich poprawnych elementów. Użytkownik może przesuwać elementy w pomieszczeniu, a także zapisać w pliku wygląd kącika, klikając ikonę aparatu.

Po ukończeniu poziomu pierwszego, pojawia się ekran z grafikami do przyporządkowania do odpowiednich grup: wczesne dzieciństwo, obie grupy wiekowe, okres przedszkolny. Po kliknięciu na ilustrację, pojawia się ona na planszy i należy przesunąć go na wybrane pole. Po ustawieniu wszystkich elementów, aktywny staje się przycisk Zatwierdź. Po jego naciśnięciu, użytkownik otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie rozwiązanym zadaniu. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie przyporządkuje wszystkich elementów.

Po ukończeniu poziomu drugiego, użytkownik może przejść do wyboru kącików, klikając przycisk Przejdź do menu lub zakończyć program.

RDO8Ra1Aw9aVN
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R5NWMTqU0Mv46
Kąciki zainteresowań/zabaw tematycznych
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvAnCybDcz38w
Ćwiczenie 1
RRO4Nug4TPlfr
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj pomoce dydaktyczne z kącika czytelniczego do odpowiedniego wieku dziecka.

Powiązane ćwiczenia