Zdjęcie przedstawiające zniszczone kwaśnymi deszczami drzewa. Mają szare, suche pnie, bez gałęzi, bez zielonych liści
Forest destroyed by acid rainfall.
Source: domena publiczna.
Acid rains are acidic (pH <5.6). Wet deposition arises as a result of absorption by the vapor in the air of gaseous air pollutants, primarily sulfur dioxide, nitrogen oxides and carbon dioxide. Dry deposition in the form of oxides - mainly sulfur - is combined with water usually on moist surfaces of plants, structures and water surface. In industrial areas, acid rains components may include hydrochloric and hydrogen sulfonic acids in addition to oxides.
Task 1
Investigate the pH of the downfalls in your area. Collect rainwater in containers placed in several distant places. Take a few drops of water with a glass rod and put them on universal indicator strip or self‑prepared tissue paper strips soaked with red cabbage brew.
R1Oixq8KV9BsR
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem abstraktu.
Downfall pH test
How acid rain arises?
Carbon dioxide reacts with water to form carbonic acid.
Carbonic acid then dissociates to give the hydrogen ion (HIndeks dolny 33OIndeks górny ++) and the hydrogen carbonate ion (HCOIndeks dolny 33Indeks górny --). The ability of HIndeks dolny 22COIndeks dolny 33 to deliver HIndeks dolny 33OIndeks górny ++ is what classifies this molecule as an acid, thus lowering the pH of a solution.
Before watching the movie „Formation of acid rain”, formulate research question. After the movie note down your observations and determined conclusions.
Rvkd5qwyhYoYm
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Analysis of the movie: "Formation of acid rain"
R80xge9PVe3Rf
Nagranie filmowe przedstawiające formowanie się kwaśnych deszczy, formation of acid rain. Zanieczyszczenia powietrza mają dwa źródła, po pierwsze jest efekt aktywności ludzi związanej z przemysłowym procesem spalania paliw. Po drugie zanieczyszczenia powstają na przykład w wyniku erupcji wulkanu, kiedy do atmosfery przedostają się es o dwa, dwutlenek siarki, sulfur dioxide i en o tlenki azotu, nitrogen oxides. Następnie wraz z opadami atmosferycznymi zanieczyszczenia te wracają do gleby, gdzie tworzą kwasy.
Nagranie filmowe przedstawiające formowanie się kwaśnych deszczy, formation of acid rain. Zanieczyszczenia powietrza mają dwa źródła, po pierwsze jest efekt aktywności ludzi związanej z przemysłowym procesem spalania paliw. Po drugie zanieczyszczenia powstają na przykład w wyniku erupcji wulkanu, kiedy do atmosfery przedostają się es o dwa, dwutlenek siarki, sulfur dioxide i en o tlenki azotu, nitrogen oxides. Następnie wraz z opadami atmosferycznymi zanieczyszczenia te wracają do gleby, gdzie tworzą kwasy.
Formation of acid rain
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie filmowe przedstawiające formowanie się kwaśnych deszczy, formation of acid rain. Zanieczyszczenia powietrza mają dwa źródła, po pierwsze jest efekt aktywności ludzi związanej z przemysłowym procesem spalania paliw. Po drugie zanieczyszczenia powstają na przykład w wyniku erupcji wulkanu, kiedy do atmosfery przedostają się es o dwa, dwutlenek siarki, sulfur dioxide i en o tlenki azotu, nitrogen oxides. Następnie wraz z opadami atmosferycznymi zanieczyszczenia te wracają do gleby, gdzie tworzą kwasy.
RIgShsHfplCMs
Wybierz jedno zagadnienie opisane w abstrakcie. Poszerz swoją wiedzę na jego temat, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach).
Wybierz jedno zagadnienie opisane w abstrakcie. Poszerz swoją wiedzę na jego temat, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach).
Ra1uBXagXvBuS
Exercise 1
Odpowiedz na pytania, uzupełnij tekst. 1. This chemical group includes a substance with the formula Ha dwa es o cztery. Uuzupełnij. , 2. Acids’ pH is uzupełnij, 3. Pure water, free of all other substances, uzupełnij 4. Fall of oxide particles on the surface of the earth and on plants is dry uzupełnij, 5. Downfall providing plants with life-giving liquid from spring until autumn, uzupełnij 6. Rain, snow, hail are uzupełnij, 7. Common name of hydrochloric acid, uzupełnij 8. An indicator that is pink in bases uzupełnij.
Odpowiedz na pytania, uzupełnij tekst. 1. This chemical group includes a substance with the formula Ha dwa es o cztery. Uuzupełnij. , 2. Acids’ pH is uzupełnij, 3. Pure water, free of all other substances, uzupełnij 4. Fall of oxide particles on the surface of the earth and on plants is dry uzupełnij, 5. Downfall providing plants with life-giving liquid from spring until autumn, uzupełnij 6. Rain, snow, hail are uzupełnij, 7. Common name of hydrochloric acid, uzupełnij 8. An indicator that is pink in bases uzupełnij.
Solve the crossword and explain the meaning of the answer.
This chemical group includes a substance with the formula H2SO4
Acids’ pH is…
Pure water, free of all other substances
Fall of oxide particles on the surface of the earth and on plants is dry ...
Downfall providing plants with life-giving liquid from spring until autumn
Rain, snow, hail are…
Common name of hydrochloric acid
An indicator that is pink in bases
1
2
3
4
5
6
7
8
R10R8NsnF3RgU
Exercise 2
Pair the expressions and terms that characterize them. Reaction of acid oxides in the atmosphere with droplets of water, e.g. rain. Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale Fumes Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale H 2 S O 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale These arise as a result of chemical reactions of some non-metallic oxides with water Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale A measure of the acidity and alkalinity of the solution Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale
Pair the expressions and terms that characterize them. Reaction of acid oxides in the atmosphere with droplets of water, e.g. rain. Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale Fumes Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale H 2 S O 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale These arise as a result of chemical reactions of some non-metallic oxides with water Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale A measure of the acidity and alkalinity of the solution Możliwe odpowiedzi: 1. Acid rain, 2. Wet decomposition, 3. S O 2, 4. N O x, 5. pH scale
Pair the expressions and terms that characterize them.
Reaction of acid oxides in the atmosphere with droplets of water, e.g. rain.
Fumes
H2SO3
These arise as a result of chemical reactions of some non-metallic oxides with water
A measure of the acidity and alkalinity of the solution
RTssmcpduOfsd
Create a multiple-choice test based on today's lesson. Then exchange your questions with a friend or classmate.
Create a multiple-choice test based on today's lesson. Then exchange your questions with a friend or classmate.
Create a multiple-choice test based on today's lesson. Then exchange your questions with a friend or classmate.
Question: ...
...
...
...
...
Summary
Sulphur and nitrogen oxides are emitted into the atmosphere as a result of human activities (combustion of fuels, industry) and from natural sources (volcanic eruptions, forest fires).
Acid rains arises as a result of the reaction of some oxides () with water.
R18Tcfx8PL0qw1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. Finish selected sentences. 1 It was easy for me (uzupełnij). 2 It was difficult for me (uzupełnij). 3 Today I learned (uzupełnij). 4 I understood that (uzupełnij). 5 It surprised me (uzupełnij). 6. Today I found out (uzupełnij). 7. I was interested in (uzupełnij). 8. I still have to repeat (uzupełnij).
Source: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Homework
Task 3.1
Wyjaśnij, w jaki sposób można wykorzystać w codziennym życiu zawarte w abstrakcie informacje.
Wyjaśnij, w jaki sposób można wykorzystać w codziennym życiu zawarte w abstrakcie informacje.
Make an infographic showing the methods to reduce the formation of acid rain.