Zabór pruski

R1L9SsZHjJMQI1
Obwieszczenie o II zaborze pruskim, rok 1793. Dlaczego w górnej części plakatu zastosowano inną czcionkę?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Integrację nowych ziem z resztą państwa brandenbursko‑pruskiego utrudniała nie tylko bariera językowa, lecz także nieznane wcześniej mieszkańcom Rzeczypospolitej wysokie podatki oraz pobór rekrutów, wzbudzające powszechną niechęć. Władze starały się, nie czyniąc ustępstw politycznych, pozyskać życzliwość polskiej szlachty i nakłonić ją do służby w armii pruskiej (co udało się w przypadku szlachty kaszubskiej po I rozbiorze), otwierając niemieckojęzyczne szkoły kadetów.

Odpowiedzią środowisk polskich na inicjatywy władz zaborczychzabórzaborczych było założenie w 1800 r. w Warszawie Towarzystwa Przyjaciół Nauk, w ramach którego na rzecz zachowania polskości oraz podwyższenia poziomu cywilizacyjnego kraju działali m.in. ekonomista i socjolog Wawrzyniec Surowiecki oraz Samuel Bogumił Linde, autor monumentalnego Słownika języka polskiego. W tym samym czasie księżna Izabela Czartoryska w swojej siedzibie w Puławach założyła pierwsze polskie muzeum, gromadzące pamiątki dawnej wielkości Rzeczypospolitej, a Jerzy Samuel Bandtkie, nauczyciel z Wrocławia, opublikował polski elementarzelementarzelementarz.

R9pDHdqnkFDUE
Pałac Staszica przy ulicy Nowy Świat w Warszawie, fotografia współczesna. Siedzibę Towarzystwa Przyjaciół Nauk ufundował w 1820 r. jego prezes Stanisław Staszic. Budynek służył uczonym do upadku powstania listopadowego, kiedy TPN zostało rozwiązane. Pod koniec XIX w. pałac przebudowano w stylu staroruskim, ale już w międzywojniu odzyskał on wygląd zbliżony do pierwotnego i mieścił m.in. Towarzystwo Naukowe Warszawskie. Odbudowany po zniszczeniach II wojny światowej stał się siedzibą nowo utworzonej Polskiej Akademii Nauk. Widoczny na pierwszym planie pomnik Mikołaja Kopernika dłuta Duńczyka Bertela Thorvaldsena stanął w tym miejscu w 1830 r. dzięki staraniom TPN.
Wyjaśnij, jakie znaczenie miało tworzenie pod zaborami towarzystwa naukowego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zabór austriacki

R1SVUcQjIvhjc1
Mapa przedstawia zabór austriacki. Istniejąca od 1795 roku Zachodnia Galicja w 1809 roku została włączona do Księstwa Warszawskiego. W 1809 roku Cyrkuł zamojski włączony do Księstwa Warszawskiego. Rzeczpospolita Krakowska została włączona do Austrii w 1846 roku. Bukowina została włączona do Austrii w 1775 roku. Od 1849 roku Bukowina została odrębną prowincją.
Mapa Galicji od końca XVIII w. do początku XX w. Która część Galicji znajduje się w dzisiejszych granicach Polski?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MHbF4M58OgY1
Wincenty Pol (1807 - 1872), portret z 1874 roku. Poeta, geograf, odznaczony Orderem Virtuti Militari za udział w powstaniu listopadowym. Jego ojciec był Niemcem urodzonym na Warmii, a matka pochodziła ze spolonizowanej rodziny francuskiej. Pierwsze próby literackie Pol poczynił w okresie młodzieńczym. Była to romantyczna poezja i proza. Po upadku powstania ukrywał się m.in. w Zakopanem, tam zainteresował się górami. W Karpatach prowadził badania geologiczne, hydrologiczne i meteorologiczne. W 1835 r. ukazał się jego cykl poetycki „Pieśni Janusza”. Najsłynniejsze utwory z tego zbioru to „Krakusy”, „Pierwsza rocznica 29 listopada”, „Śpiew z mogiły”. Do tego ostatniego muzykę skomponował Fryderyk Chopin. Największe uznanie przyniosły mu poetyckie opisy ziem polskich zatytułowane „Pieśń o ziemi naszej”, wydane w całości w 1843 roku.
Źródło: Juliusz Kossak, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ziemie zagarnięte przez Austrię w I rozbiorze nazwano Królestwem Galicji i Lodomerii, co było odwołaniem do dawnych nazw: Rusi Czerwonej (Halickiej), włączonej do Korony za Kazimierza Wielkiego na mocy porozumienia polsko‑węgierskiego, i księstwa włodzimierskiego, zdobytego w tym samym czasie na Litwinach. Natomiast zajęte w III rozbiorze tereny północnej Małopolski, od Krakowa po linię Pilicy i Bugu, przemianowano na Galicję Zachodnią.

Obiema nowymi prowincjami rządził mianowany przez cesarza gubernator rezydujący we Lwowie. Cały zabór objęto austriackim prawem, nakładając podatki i wprowadzając obowiązkowy pobór do wojska, administrację zaś obsadzono urzędnikami obcego pochodzenia, głównie zniemczonymi Czechami lub Słoweńcami, jako że musieli oni znać również język poddanych. Jednak ci napływowi urzędnicy często już w drugim lub trzecim pokoleniu ulegali polonizacji (synem austriackiego urzędnika był np. romantyczny poeta Wincenty Pol, autor Pieśni o ziemi naszej). Sprawowanie władzy na najniższym stopniu administracji powierzono bogatej szlachcie, obarczając ją egzekwowaniem niepopularnych poleceń i przyznając jej faktycznie zwierzchnictwo nad ludnością chłopską, co osłabiło korzyści tej ostatniej ze zniesienia w Austrii poddaństwapoddaństwopoddaństwa osobistego w 1781 roku.

Zabór rosyjski

Również największy terytorialnie zabór rosyjski włączony został w struktury mocarstwa rozbiorowego. Władzę wojskową i administracyjną oddano w ręce generał‑gubernatorów rezydujących w Kijowie i Wilnie, nie prowadzono jednak konsekwentnej polityki rusyfikacyjnej. Pozostawiono polskie sądownictwo i sejmiki, a jako że w Cesarstwie Rosyjskim prawo aż do lat 40. XIX w. było nieskodyfikowane, polskim i litewskim ziemianom przyznano te same uprawnienia, które posiadała szlachta rosyjska, w tym wolność od podatków i służby wojskowej. Przywilej ten nie objął jednak bardzo licznej drobnej szlachty, której nakazano przeprowadzać urzędowo szczegółowy dowód szlachectwa, w konsekwencji zaś do 1862 r. nastąpiło drastyczne zmniejszenie jej liczebności. Zdeklasowana szlachta łatwo ulegała rutenizacjirutenizacjarutenizacji, choć projekty jej przesiedlenia w głąb Rosji pozostały niezrealizowane.

R1IABmjR9cnvy
Film nawiązujący do ziem RP po trzecim rozbiorze.

Z polskiego szkolnictwa, nadzorowanego przez kuratora wileńskiego okręgu naukowego, księcia Adama Jerzego Czartoryskiego, korzystali nie tylko synowie bogatszych ziemian, lecz także drobnej szlachty i mieszczaństwa. Głównym ośrodkiem nauczania był Uniwersytet Wileński, a spośród blisko stu szkół średnich z polskim językiem wykładowym wyróżniało się Liceum Krzemienieckie na Wołyniu, założone w 1805 r. przez Tadeusza Czackiego (jego absolwentem był m.in. Juliusz Słowacki).

ROyXu3Ys5dAWo1
Budynek dawnego Liceum w Krzemieńcu. Jak myślisz, dlaczego nazywano je Atenami Wołyńskimi? W którym kraju znajduje się obecnie Krzemieniec?
Źródło: Cambronn, licencja: CC BY-SA 3.0.

W trudnej sytuacji znaleźli się katolicy obrządku wschodniego – tzw. uniciuniciunici, zaciekle zwalczani przez rosyjską Cerkiew, która w 1839 r. doprowadziła do delegalizacji tego wyznania w Cesarstwie, a w 1875 r. na terenie Królestwa Polskiego. Wiernych siłą zmuszano do przyjęcia prawosławia, a na powrót do swej wiary pozwolono im dopiero w 1905 roku.

R1XsKitGUk4lf1
Ziemie Rzeczpospolitej pod zborami w latach 1795‑1806. Któremu z pastw zaborczych przypadło północne Mazowsze z Warszawą oraz zachodnia część Litwy?
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

elementarz
elementarz

(z łac. elementarius początkowy) książka będąca zbiorem podstawowych zagadnień z danej dziedziny, wprowadzająca do niej (np. elementarz języka polskiego do nauki czytania i pisania)

poddaństwo
poddaństwo

przynależność państwowa mieszkańców kraju rządzonego przez króla lub innego władcę

rutenizacja
rutenizacja

(z łac. Ruthenus – ruski, od Ruthenia – Ruś) tu: uleganie przez drobną szlachtę wpływom chłopskiej kultury ruskiej (później ukraińskiej i białoruskiej); nie mylić z rusyfikacją – narzucaniem przez władze języka rosyjskiego i rosyjskiej tożsamości narodowej

unici
unici

wyznawcy katolickiego Kościoła wschodniego, który powstał na terenie Rzeczypospolitej Obojga Narodów pod koniec XVI w. w wyniku unii brzeskiej; na jej mocy prawosławna Cerkiew na ziemiach Rzeczypospolitej uznała zwierzchnictwo papieża, zachowano jednak wschodnią liturgię, a Kościołem zarządzał metropolita kijowski

zabór
zabór

terytorium okupowane przez obce państwo; sprawowanie władzy na terenie okupowanym

Słowa kluczowe

zabór pruski, zabór rosyjski, zabór austriacki, Rzeczpospolita, rozbiory, ziemie polskie w I połowie XIX w., Polacy pod zaborami

Bibliografia

S. Grodziski, E. Kozłowski, Polska zniewolona, seria Dzieje Narodu i Państwa Polskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza RSW Prasa‑Książka‑Ruch, Warszawa 1987.

M. Kukiel, Dzieje Polski porozbiorowe (1795–1921), Londyn, Wydawnictwo „Puls”, 1993.

M. Eckert, Historia Polski 1914–1939, Warszawa 1990.

K. Groniowski, J. Skowronek, Historia Polski 1795–1914, Warszawa 1987.