E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy komputerowego wspomagania diagnostyki pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Instrukcje diagnostyki wspomaganej komputerowo

DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA

W pracy mechanika spotkasz różne dokumenty, które towarzyszą przyjęciu pojazdu do naprawy, określeniu jej zakresu i udokumentowaniu jej przebiegu. Są one ważne i pomocne w pracy mechanika, gdyż pomagają we właściwej realizacji napraw, porządkują przekazywanie informacji w warsztacie, stanowią także podstawę rozliczeń z klientami. W tym materiale zapoznasz się z niektórymi z nich oraz poznasz sposób ich wypełniania.

11

Spis treści

1
Instrukcja użytkowania — dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywna zawiera 4 elementy, których nazwy możesz zobaczyć w Spisie treści. Są to:

  • Karta zlecenia,

  • Karta kontrolna,

  • Karta naprawy pojazdu,

  • Karta diagnostyczna pojazdu.

RyeD1vEKKsA8i
Widok spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby otworzyć dany dokument, kliknij jego nazwę. Przykładowo po kliknięciu Karty zlecenia zobaczysz taki dokument:

RjaGhFuxXbZCQ
Przykładowy widok dokumentu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Twoim zadaniem będzie wypełnienie wszystkich aktywnych pół w dokumencie. Aby prawidłowo wypełnić ten dokument, musisz najpierw zapoznać się z umieszczonymi nad nim „Danymi do wypełnienia karty”.

RdH7HEHsl5DEv
Przykładowe dane do wypełnienia karty
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „Dane do wypełnienia karty” zobaczysz informacje, na podstawie których wypełnisz dany dokument.

RB9JEVH9eYAoB
Przykładowe dane do wypełnienia karty
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz dostać wskazówkę dotyczącą wypełnienia konkretnej rubryki,  kliknij pomarańczowe kółko z ikoną lupy w środku.

R2PGuaS9hLR0k
Przykładowy widok ikony otwierającej wskazówkę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1d2BmBFqYwJ4
Przykładowy widok wskazówki
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zamknąć tę wskazówkę, kliknij jeszcze raz ikonę lupy.

Aby wypełnić dane pole dokumentu, kliknij znajdującą się na nim strzałkę. Ujrzysz kilka propozycji wypełnienia tego pola. Kliknij propozycję, którą uważasz za właściwą.

R1aitHTGpaE48
Przykładowa lista wyboru
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy wypełnisz wszystkie pola w całym dokumencie, kliknij przycisk „Sprawdź” znajdujący się pod dokumentem.

ROb0LbRkKHjGu
Przycisk sprawdź
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli prawidłowo wypełniłeś poszczególne rubryki dokumentu, obok nich pojawią się zielone znaczniki.

RyqFYZQvk8xRY
Przykładowy widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przy nieprawidłowo wypełnionych rubrykach dokumentu pojawią się czerwone wykrzykniki.

R1dU1KvHmaX88
Przykładowy widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij czerwony wykrzyknik, a dowiesz się, co należy sprawdzić, aby prawidłowo wypełnić daną rubrykę. Ponowne kliknięcie czerwonego wykrzyknika spowoduje zamknięcie okienka z podpowiedzią.

R2TBACawJFC9j
Przykładowy widok negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W podobny sposób wypełnij kolejne dokumenty.

1

Dokumentacja - przykłady kart

3
1
3

Karta zlecenia

RnJQNE4fiJ2QA
ROm5PvdehpdOh

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

20

Karta przyjęcia pojazdu do serwisu

R1R0lsgT1dZS4

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Karta kontrolna

R1EvlOWS6aj54

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Karta naprawy pojazdu

RTnCuFgeAx23q

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Karta zlecenia do wypełnienia

RIR5CarE17M6P

Przycisk do pobrania pliku PDF z kartą zlecenia do wypełnienia.

Plik PDF o rozmiarze 138.80 KB w języku polskim

Karta zlecenia wzór

RyNkGhv3GjO3S

Przycisk do pobrania pliku PDF ze wzorem karty zlecenia.

Plik PDF o rozmiarze 140.45 KB w języku polskim

Karta zlecenia 2 do wypełnienia

R13Z1cghXDtf7

Przycisk do pobrania pliku PDF z kartą zlecenia do wypełnienia.

Plik PDF o rozmiarze 298.55 KB w języku polskim

Karta zlecenia 2 wzór

RvCyFYYlI9FEj

Przycisk do pobrania pliku PDF ze wzorem karty zlecenia.

Plik PDF o rozmiarze 301.50 KB w języku polskim

Karta przyjęcia pojazdu do serwisu wzór

RCSQ7hLhwfC6e

Przycisk do pobrania pliku PDF ze wzorem dokumentu przyjęcia pojazdu do serwisu.

Plik PDF o rozmiarze 308.43 KB w języku polskim

Karta przyjęcia pojazdu do serwisu do wypełnienia

R5MSX1AwjqAXD

Plik PDF o rozmiarze 300.93 KB w języku polskim

Karta kontrolna do wypełnienia

R1LQ5dW8OeYGb

Przycisk do pobrania pliku PDF z kartą kontrolną do wypełnienia.

Plik PDF o rozmiarze 394.04 KB w języku polskim

Karta kontrolna wzór

Rt4CIo3bYZ5au

Przycisk do pobrania pliku PDF ze wzorem karty kontrolnej.

Plik PDF o rozmiarze 384.61 KB w języku polskim

Karta naprawy pojazdu do wypełnienia

RW9zGyOyUWpmc

Przycisk do pobrania pliku PDF z kartą naprawy pojazdu do wypełnienia.

Plik PDF o rozmiarze 251.06 KB w języku polskim

Karta naprawy pojazdu wzór

RfnEkIDr10N1f

Przycisk do pobrania pliku PDF ze wzorem karty naprawy pojazdu.

Plik PDF o rozmiarze 265.70 KB w języku polskim
5

Karta diagnostyczna pojazdu

W trakcie diagnostyki wykonujesz pomiary odpowiednich wielkości napięcia, natężenia, rezystancji itp. wynikających z procedury diagnostycznej. Ich wartości należy zanotować w karcie pomiaru, porównać z wartościami wzorcowymi uzyskanymi z dokumentacji, a następnie wyciągnąć wnioski pozwalające na zdiagnozowanie przyczyny usterki. Prezentujemy kilka wypełnionych kart, wraz wartościami wzorcowymi i wnioskami pozwalającymi zdiagnozować przyczyna usterki.

Pusta karta diagnostyczna:
R77TJSa0oetoE
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przykłady wypełnionych dokumentów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Procedura diagnostyczna

R1TPgF75bZTL5
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia procedura diagnostyczną. U góry na środku znajduję się tytuł dokumentu Procedura diagnostyczna. Pod tytułem napis kod błędu PO1116 myślnik Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika, problem z zakresem/działaniem. Poniżej znajduje się 10 punktów.

  1. Sprawdź poziom płynu chłodzącego silnika.

    • Jeśli jest prawidłowy, idź do punktu piątego

    • Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego

  2. Sprawdź, czy nie występują wycieki płynu chłodzącego

    • Jeśli nie występują, idź do punktu czwartego

    • Jeśli występują, idź do punktu trzeciego

  3. Wymień odpowiednie części, aby usunąć wyciek płynu chłodzącego i przejdź do punktu czwartego.

  4. Uzupełnij płyn chłodzący do prawidłowego poziomu i przejdź do punktu piątego.

  5. Odczytaj ze schematu elektrycznego nr 005 numery pinów odpowiadające masie, zasilaniu oraz sygnałowi czujnika ECT. Następnie przy włączonym zapłonie i podłączonej wtyczce wiązki czujnika ECT od strony sterownika ECM, zmierz napięcie między pinem masowym a zasilającym we wtyczce tego czujnika.

    • Jeśli napięcie wynosi pięćdziesiąt woltów, idź do punktu siódmego

    • Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego

  6. Znajdź przyczynę braku zasilania czujnika ECT, napraw i przejdź do punktu siódmego.

  7. Przy włączonym silniku i podłączonych obu wtyczkach wiązki czujnika ECT (zarówno od strony sterowni- ka ECM jak i czujnika) zmierz napięcie między przewodem sygnałowym a masowym czujnika ECT we wtyczce sterownika ECM. Mierzone napięcie powinno spadać wraz ze wzrostem temperatury silnika. Dokonaj pomiaru przy temperaturze płynu chłodzącego około 200 stopni Celsjusza - mierzone napięcie powinno wtedy wynosić około 3 woltów oraz przy temperaturze płynu chłodzącego około 800 stopni  Celsjusza  - mierzone napięcie powinno wtedy wynosić około pół wolta.

    • Jeśli napięcie wynosi pięć woltów, idź do punktu siódmego

    • Jeśli nie jest prawidłowy, idź do punktu drugiego

  8. Sprawdź przewód sygnałowy czujnika ECT.

  9. Wymień czujnik ECT

  10. Czujnik ECT jest sprawny

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Schemat elektryczny

R15HL8hm3kPLN
1. CKP – czujnik położenia wału korbowego (Crankshaft Position Sensor)wtyczka 3 pinowa, rysunek wtyczki: wtyczkaPIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnikaJeśli to możliwe, można pokazać zdjęcie lub rysunek, gdzie czujnik znajduje się w samochodzie
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat elektryczny. Na ilustracji znajduję się 10 punktów klikanych.

  1. CKP
    TEKST: CKP – czujnik położenia wału korbowego (Crankshaft Position Sensor)

    • wtyczka 3 pinowa,

    • PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika

  2. CMP
    TEKST: CMP – czujnik położenia wałka rozrządu (Camshaft Position Sensor)

    • wtyczka 3 pinowa

    • PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika

  3. ECT
    Tekst: ECT – czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika (Engine Coolant Temperature Sensor)

    • wtyczka 3 pinowa, li>

    • PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika

  4. ACC Pedal
    Tekst: ACC Pedal – czujnik położenia pedału przyspieszenia (Acceleration Pedal Position Sensor)

    • wtyczka 6 pinowa, li>

    • PIN nr 1 – przewód masowy, PIN nr 2 – przewód zasilający 5V, PIN nr 3 – sygnał czujnika 1, PIN nr 4 – przewód masowy, PIN nr 5 – przewód zasilający 5V, PIN nr 6 – sygnał czujnika 2

  5. BR/masa
    Tekst: BR/masa – opis przewodu elektrycznego:

    • Pierwszy skrót oznacza kolor izolacji, np.: BR‑brązowy, CZ‑czerwony, ZL‑zielony, NB‑niebieski, PM‑pomarańczowy, ŻŁ‑żółty

    • Na drugim miejscu jest opis funkcji przewodu, np.: masa‑przewód masowy, U5V‑przewód zasilający napięciem 5V, U12V‑przewód zasilający napięciem 12V, sygnał‑przewód sygnałowy, CANL‑przewód Low magistrali CAN, CANH‑przewód High magistrali CAN

  6. ECM:
    Tekst: ECM – sterownik silnika (Engine Control Module)

    • wtyczka 21 pinowa, rysunek wtyczki

    PIN nr 1

    przewód masowy czujnika CKP

    PIN nr 2

    przewód zasilający 5V czujnika CKP

    PIN nr 3

    sygnał czujnika CKP

    PIN nr 4

    przewód masowy czujnik CMP

    PIN nr 5

    przewód zasilający 5V czujnika CMP

    PIN nr 6

    sygnał czujnika CMP

    PIN nr 7

    przewód masowy czujnika ECT

    PIN nr 8

    przewód zasilający 5V czujnika ECT

    PIN nr 9

    sygnał czujnika ECT

    PIN nr 10

    przewód masowy czujnika ACC Pedal 1

    PIN nr 11

    przewód zasilający 5V czujnika czujnika ACC Pedal 1

    PIN nr 12

    sygnał czujnika ACC Pedal 1

    PIN nr 13

    przewód masowy czujnika ACC Pedal 2

    PIN nr 14

    przewód zasilający 5V czujnika czujnika ACC Pedal 2

    PIN nr 15

    sygnał czujnika ACC Pedal 2

    PIN nr 16

    przewód masowy sterownika ECM

    PIN nr 17

    przewód zasilający 12V sterownika ECM

    PIN nr 18

    przewód Low magistrali CAN

    PIN nr 19

    przewód High magistrali CAN

    PIN nr 20

    pusty

    PIN nr 21

    pusty

  7. Masa25
    Tekst: Masa25 – punkt masowy nr 25, do którego przykręcony jest przewód masowy sterownika ECM.

  8. 15
    Tekst: 15 – przekaźnik nr 15, przez który zasilany jest sterownik ECM

  9. B20 20A
    Tekst: B20 20A – bezpiecznik nr 20, 20 Amper

  10. BCM
    Tekst: BCM – sterownik nadwozia (Body Control Module)

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Schemat pneumatyczny

R12mt7ngvMkPz
Ilustracja interaktywna 1. pompa, 2. serwo, 3. przetwornik, 4. przepustnica, 5. zaworupustowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia układ podciśnienia (pneumatyczny). Posiada 5 punktów klikanych.
U góry znajduje się napis pompa podciśnieniowa obok niej pierwszy punkt klikany z ilustracja pompy podciśnieniowej.

Od pompy podciśnienia wychodzi strzałka do:

  • Serwo wspomagania układu hamulcowego, obok znajduje się punkt drugi przedstawiający ilustrację serwo wspomagania układu hamulcowego.

  • elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia obok znajduje się punkt trzeci przedstawiający ilustracje elektropneumatycznego przetwornika ciśnienia. Od  elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia poprowadzona jest strzałka do zawór EGR

  • elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia. Od  elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia wychodzi strzałka do przepustnica w układzie wydechowym. Obok przepustnicy w układzie wydechowym znajduję się punkt numer 4  na którym znajduję się ilustracja przepustnicy w układzie wydechowym

  • elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia. Od  elektropneumatyczny przetwornik ciśnienia wychodzi strzałka do zawór upustowy turbosprężarki lub siłownik w przypadku turbosprężarki o zmiennej geometrii (VGT) obok znajduje się punkt numer pięć przedstawiający zawór upustowy turbosprężarki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Katalog czasów napraw

Katalog czasów napraw przedstawia zakładany czas realizacji danej procedury. Często jest podstawą do wyliczenia kosztów naprawy, rozliczania czasu pracy mechaników, lub planowania obłożenia prac na warsztacie. Zawiera nazwy procedur, ich elementy składowe oraz czas, jaki przeznaczony jest na ich realizację w godzinach. Szacowany czas może się wydłużyć np. w przypadku bardzo skorodowanych elementów łączących lub uszkodzeń podzespołów.

R1KSVSHrZbT9x
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

12

Instrukcje wybranych procedur diagnostycznych

R1Krl22o49dVv

Plik PDF o rozmiarze 517.00 KB w języku polskim

Opis alternatywny dotyczy instrukcji do pobrania. Są w niej dwadzieścia dwa kody błędów wraz z nazwami i kolejnymi krokami postępowania w przypadku każdego z nich.

1. Kod błędu P0856 – Nieprawidłowe działanie sygnału wejściowego kontroli trakcji

2. Kod błędu P0700 – Awaria układu sterowania skrzynią biegów

3. Kod błędu P0420 – Niewłaściwa wydajność katalizatora

4. Kod błędu P0087 – Zbyt niskie ciśnienie w szynie paliwowej

5. Kod błędu P005F – Turbosprężarka/supersprężarka - kontrola boostu „B”, obwód napięcia wysoki

6. Kod błędu P0385 – Awaria obwodu czujnika położenia wału korbowego

7. Kod błędu P0410 – Wadliwe działanie układu wtórnego wtrysku powietrza

8. Kod błędu P0500 – Awaria czujnika prędkości pojazdu

9. Kod błędu P0811 – Nadmierne spadanie sprzęgła

10. Kod błędu P0944 – Jednostka ciśnienia hydraulicznego, utrata ciśnienia

11. Kod błędu P0882 – Niski poziom sygnału wejściowego TCM

12. Kod błędu B0532 – Wskaźnik poziomu paliwa, niski sygnał wejściowy

13. Kod błędu B1049 – moduł poduszki powietrznej kierowcy otwarty

14. Kod błędu C1107 – Awaria obwodu wejściowego włączonej funkcji ABS

15. Kod błędu C0202 – Czujnik prędkości koła prawy przedni, niski sygnał wejściowy

16. Kod błędu C0507 – Układ wspomagania, czujnik położenia kierownicy – niski sygnał wejściowy

17. Kod błędu U0101 – Utrata komunikacji z TCM

18. Kod błędu U0405 – Nieprawidłowe dane otrzymane z modułu tempomatu

19. Kod błędu U0122 – Utrata komunikacji z modułem kontroli dynamiki pojazdu

20. Kod błędu U0307 – Niezgodność oprogramowania z modułem sterującym świec żarowych

21. Kod błędu B0500 – Kierunkowskaz prawy – usterka

22. Kod błędu B05011 – Wskaźnik świateł przednich – sygnał poza zakresem/wydajność

R1DG4rfKRGTMd

Plik PDF o rozmiarze 517.00 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia