Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem znajduje się przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
RBGngDzD40Rsu
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Na górze widnieje napis: Powiązane ćwiczenia. Poniżej przycisk: Ćwiczenie 3. Silniki prądu stałego elementy i podzespoły. Poniżej przycisku nawigujący do następnej strony.
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia lub włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
REMWp6VNnmu4j
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera „A” ze strzałką w dół. Czarna litera „A” ze strzałką w górę. Czarna litera „A” w białym kwadracie. Biała litera „A” w czarnym kwadracie. Czarna litera „A” w żółtym kwadracie. Żółta litera „A” w czarnym kwadracie. Na końcu ikonka człowieka z rozłożonymi na boki ramionami.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
WprowadzenieD1GpNeAK7Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
RriLQxWNoa47P
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Pierwszy od lewej: Zdjęcie okładkowe, poniżej napis. Konserwacja i naprawa silników prądu stałego. Sekwencje filmowe. Drugi: zdjęcie okładkowe, poniżej tytuł. Silnik komutatorowy prądu stałego. Animacja trzy de.
Przykładowy widok spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
W ich skład wchodzą: sekwencje filmowe, animacja, galeria zdjęć, plansza interaktywna, gra edukacyjna.
Sekwencje filmowe
Sekwencje filmoweDibqsQjdCSekwencje filmowe to krótkie sceny prezentujące czynności zawodowe związane z konserwacją maszyn prądu stałego, z pomiarami rezystancji uzwojeń oraz rezystancji izolacji i z przezwajaniem silnika oraz obsługę mierników do pomiaru rezystancji izolacji i rezystancji uzwojeń. Uczeń pozna narzędzia i urządzenia potrzebne do wykonania czynności zawodowych.
Ekran wyświetlacza filmów i sekwencji wygląda jak na zdjęciu poniżej:
Rnb5c4MiaCRPl
Ilustracja przedstawia ekran odtwarzania filmu. Na środku ekranu znajduje się prostokątna plansza z tytułem filmu: Konserwacja maszyn prądu stałego. Poniżej określony jest temat lekcji oraz kwalifikacja zawodowa: ELE.01 Montaż i obsługa maszyn i urządzeń elektrycznych. Kwalifikacja wyodrębniona w zawodzie elektromechanik 741201. W tle znajduje się zdjęcie startowe filmu przedstawiające metalowe kręgi tworzące łożysko maszynowe.
Przykładowy wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RE8OveZkhayTJ
Grafika przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
Rh1OUC2bb3RBu
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania animacji. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma jasnoszary kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.
RdC0nJ2ZychNo
Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, który daje możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1DtFPI1rltVq
Grafika przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, wskazuje na to jaśniejszy kolor niż kolor znajdujących się obok innych ikon, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany „Napisy". Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Zaznaczoną opcją są wyłączone. Wskazuje na to niebieski kolor napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to: auto, jeden iks oraz kwadrat umożliwiający włączenie trybu pełnoekranowego.
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
RyoYbWSZBOGaf
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią powyżej wyświetla się panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli jeden iks oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając ikonę „1x” można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R3vYfCa3AUIt7
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Wskazuje na to niebieski kolor tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R3lnulJxIA7lm
Grafika przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Animacja 3D
Animacja 3DDPBVFg9zGAnimacja 3D przedstawia budowę silnika komutatorowego prądu stałego. Zobaczysz obiekt z zewnątrz i wewnątrz w pełnej panoramie, podczas obrotu i przemieszczania wokół wszystkich osi. Obejrzysz składanie części w zespół (montaż) i rozkładanie zespołu na części (demontaż) oraz ruch części silnika podczas pracy.
Rd47ch3wNx4Hd
Widok ekranu animacji 3D. W górnej części ekranu widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera “A” ze strzałką w dół. Czarna litera “A” ze strzałką w górę. Czarna litera “A” w białym kwadracie. Biała litera “A” w czarnym kwadracie. Czarna litera “A” w żółtym kwadracie. Żółta litera “A” w czarnym kwadracie. Na końcu ikonka człowieka z rozłożonymi na boki rękami. Poniżej napis: Animacja, poniżej: Maszyny prądu stałego, niżej: Elektromechanik 741201. W tle szaro‑morskie pole z delikatnym zarysem metalowych podłużnych elementów. Na samym dole pasek odtwarzania z wyodrębnionym przyciskiem odtwarzania, ustawianiami głośności oraz funkcją pełnego ekranu.
Przykładowy wygląd ekranu odtwarzana animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Odtwarzanie animacji odbywa się na podstawie tych samych zasad, co w przypadku omówionych sekwencji filmowych.
Galeria zdjęć
Galeria zdjęćDt3P5HbgSGaleria zdjęć pozwala rozpoznawać silniki komutatorowe prądu stałego oraz ich elementy i podzespoły: stojany i wirniki. Przykładowe zdjęcia:
R1GXVfe1M2CoQ
Przykładowy widok jednej grafiki z katalogu galerii. Zdjęcie przedstawia elementy i podzespoły silnika. Ilustracja przedstawia m.in. wirnik, obudowę oraz magnes. Na poszczególnych częściach znajdują się punktory oznaczone numerami.
RBy6rCdTbZv8c
Przykładowy widok jednej grafiki z katalogu galerii. Ilustracja przedstawia silnik, na którego poszczególnych częściach umieszczone zostały punktory.
Przykładowy widok jednej grafiki z katalogu galerii
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Galeria zdjęć składa się ze zdjęć w trzech katalogach, dotyczących następujących zagadnień:
silnik komutatorowy;
silnik krokowy;
inne przykłady silników prądu stałego oraz ich elementow i podzespołów.
Użytkownik wybiera katalog, a w ramach danego katalogu zdjęcie z przypisanym do niego opisem, który znajduje się w opcjach umieszczonych pod galerią.
R11cYX8GnMoC4
Grafika przedstawia opcje galerii zdjęć. Pierwsze dwie ikony symbolizują strzałki przechodzenia kolejno do poprzednich i następnych zdjęć. Trzecia ikona to opcja drukowania zdjęcia, a na samym końcu znajduje się przycisk z literą i, która po kliknięciu pokazuje informacje dotyczące danego zdjęcia. Czwarta to literka i w kółku, po kliknięciu z nią pokazują się informacje na temat danego transformatora.
Widok opcji umieszczonych pod galerią zdjęć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie prezentacji danej grafiki dostępne są numerowane pola, po kliknięciu których uczeń zyskuje dostęp do szczegółowych informacji. Może również je odsłuchać.
R1BXyFh8SeKaT
Przykładowe okno grafiki z rozwiniętą informacją. Na tle zdjęcia znajduje się punktor, pod którym umieszczona jest biała ramka, w której znajduje się pasek odtwarzania audio, z tekstem tożsamym z tym czytanym przez lektora.
Przykładowy widok rozwiniętego pola z cyfrą.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Plansza grafika interaktywna
Plansza interaktywnaDphrrRvOpPlansza interaktywna przedstawia klasyfikację maszyn prądu stałego z podziałem na maszyny obcowzbudne i samowzbudne. Dane tekstowe przypisane do każdego elementu diagramu informują o właściwościach ruchowych maszyn, ich zastosowaniu, schematach układów połączeń uzwojeń i charakterystyce zewnętrznej.
R1SbmlRhFIETN
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd grafiki interaktywnej, która znajduje się w tym e‑materiale. Grafika dotyczy maszyn prądu stałego. Przedstawiony jest na niej podział na rodzaje maszyn oraz ich symboliczne oznaczenia. Na planszy umieszczone są także punktory, po których kliknięciu pojawiają się szczegółowe informacje.
Klasyfikacja maszyn prądu stałego ze względu na połączenie uzwojeń twornika i wzbudzenia oraz sposóbu wytwarzania pola m magnetycznego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Na górze, po lewej stronie planszy znajduje się rząd numerowanych pól, po kliknięciu których uczeń zyskuje dostęp do szczegółowych informacji. Pierwsze pole to symbol przekreślonego oka, które ukrywa widoczność omawianych pól.
R1dthuZHCQCtC
Na grafice interaktywnej widać numery wszystkich znaczników obok siebie. Jest ich dwanaście. Poprzedza je znacznik bez numeru. Przedstawia on symbol przekreślonego oka i ukrywa widoczność omawianych pól. Obok znajduje się kolejno 12 ponumerowanych pól.
Przykładowy widok ponumerowanych pól, dzięki którym uczeń zyskuje dostęp do szczegółowych informacji.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula,, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na daną cyfrę, uczeń zyskuje dostęp do szczegółowych informacji.
R1WcKg5s3gUi3
Przykładowy widok planszy interaktywnej po rozwinięciu numerowanego pola. Grafika główna jest nieco przybliżona. Na górze znajduje się panel z napisem: Maszyny prądu stałego obcowzbudne. Poniżej znajdują się trzy prostokąty. W pierwszym ukazany jest rodzaj maszyny, w drugim opis jej zasilania, w trzecim zastosowanie. Poniżej znajduje się pasek odtwarzania.
Przykładowy widok planszy interaktywnej po rozwinięciu numerowanego pola.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Pod medium znajduje się miejsce na notatki ucznia.
R19dHUmWJdyPU
Grafika przedstawia napis: w poniższym oknie możesz stworzyć notatkę własną, którą możesz wydrukować poprzez kliknięcie przycisku ,,drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, kliknij przycisk „wyczyść”. Poniżej znajduje się pole, a nad nim dwa wymienione przyciski.
W poniższym oknie uczeń może stworzyć własną notatkę własną, którą możesz wydrukować poprzez kliknięcie przycisku ,,Drukuj". Aby usunąć stworzoną notatkę, kliknij przycisk „Wyczyść”.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna
Gra edukacyjnaDTVKvVVWGra edukacyjna to nauka poprzez zabawę i rywalizację. Przyjmuje się w niej rolę elektromechanika i na podstawie objawów uszkodzenia (wybranych losowo) podejmuje decyzję o sposobie naprawy. Można analizować nieprawidłowości w działaniu silników prądu stałego, wybrać sposób postępowania, dokonać wirtualnych oględzin i pomiarów. Otrzymuje się punkty i informację zwrotną, wskazującą mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu. Szczegółowe informacje na temat korzystania z gry znajdują się w instrukcji użytkowania, bezpośrednio przy materiale. Gra posiada również ścieżkę dźwiękową i lektorską narrację.
RB7wXgMLTtHQx
Przykładowy widok gry edukacyjnej. Na środku znajduje się niebieskie kółko, w którym jest symbol ekranu. W środku ekranu umieszczone są skrzyżowane strzałki, które sygnalizują, że aby rozpocząć grę, należy przejść do trybu pełnoekranowego. Taka też wskazówka znajduje się pod niebieskim kółkiem, a poniżej prostokąt z napisem "Włącz tryb pełnoekranowy", po którego kliknięciu uczeń rozpoczyna grę na pełnym ekranie.
Przykładowy widok Gry edukacyjnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Uczeń wybiera rolę, którą przyjmie w grze. Aby przejść do następnego etapu gry, należy pod daną rolą kliknąć prostokąt z napisem „Rozpocznij”.
R1B1BC72SAkSG
Okno wyboru roli w grze przez ucznia – elektromechanika. Symbolizuje go ciemnowłosy chłopak w niebieskim ubraniu. Poniżej znajduje się panel z napisem Rozpocznij.
Okno wyboru roli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Następnie przechodzi się do wyboru poziomu trudności. Nie wszystkie poziomy są od razu dostępne bądź nie wszystkie są dostępne dla danej roli. Po wyborze danej możliwości uczeń przechodzi dalej, klikając znów przycisk z napisem „Rozpocznij”.
R16Syb8gSg9D6
Okno wyboru poziomu gry. Obok siebie znajdują się opisane kwadraty z grafiką łuku wypełnionego kolorem zielonym lub czerwonym, w zależności od poziomu: łatwy średni trudny. Uczeń przechodzi do gry po kliknięciu przycisku "Rozpocznij".
Widok wyboru poziomu trudności gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na wybranym przez siebie poziomie odpowiada na pytania. Tylko jedna odpowiedź jest poprawna. Po zaznaczeniu odpowiedzi klika przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Uczeń dostaje informację zwrotną po udzieleniu odpowiedzi na wszystkie pytania lub po każdym pytaniu. Jeśli wówczas wynik jest negatywny, poprawia zaznaczone odpowiedzi do momentu, aż zaznaczy poprawnie.
R1AhSW9M6Lcsg
Rezultat błędnie zaznaczonej odpowiedzi. Widoczny jest żółty kciuk skierowany do dołu. Obok komunikat o udzieleniu niepoprawnej odpowiedzi. Poniżej klawisz: Spróbuj ponownie.
Rezultat błędnie zaznaczonej odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na koniec uczeń otrzymuje wynik swojej gry – pozytywny bądź negatywny. Może zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub może powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.
R7LsIPuLYpJR1
Widok przykładowego rezultatu przeprowadzonej gry. Na niebieskim tle znajduje się wynik testu: zaliczony w 100%. Pod spodem uczeń ma do wyboru dwie opcje – zapisać wynik i przejść do wyboru innego poziomu lub powtórzyć poziom i poprawić swój wynik.
Widok przykładowego rezultatu przeprowadzonej gry
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na samej górze, od lewej strony znajdują się informacje dla ucznia o postępach w grze, otrzymanych punktach i odznakach, zaś po prawej stronie uczeń może kliknąć w „Pomoc” dotyczącą gry lub może wyjść z niej poprzez kliknięcie opcji „Zakończ grę”.
R1KeLSYdegNFL
Widok opcji gry oraz jej tytułu. Od lewej znajdują się opcje: postęp, punkty, odznaki, pomoc oraz zakończ grę.
Widok opcji gry oraz jej tytułu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceD17SECXlbInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
R5oWiLygnRwV1
Zdjęcie przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Składają się one z prostokątnych paneli umieszczonych jeden pod drugim. Każdy panel posiada numer oraz tytuł, który nawiązuje do zawartego w nim zadania.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RYnHZb49jFRke
Przykładowy widok zadania. Pod poleceniem znajdują się dwa rzędy kafelków do sparowania przez połączenie. Pod spodem uczeń może za pomocą przycisku "Sprawdź" zobaczyć, czy dokonał właściwego wyboru odpowiedzi.
Przykładowy widok zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi, można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.
R16Xn1YnQDT8d
Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćDIw0zCrofSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
R10l3GlgRT360
Widok na górną część słownika. Widoczny panel wyszukiwania haseł ze znakiem zamknięcia iks. Poniżej treść: dwa hasła i ich definicje.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczycielaD13oTk7z9Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam równie znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDzl5ScR50Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaD1ARPyVkCNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.