Is the action of one body on another one always the same? Sometimes we say that we operate „more strongly” and sometimes - that we operate „weaker”. Most often we assess it after the effects. To stop the ball, we must act with a forceforceforce that is opposite to the force used during the speeding up of the ball. It means that the effect of our action depends on the acting force and on its directiondirectiondirection. Of course, to accelerate (or stop) the ball, we must act on it. But does our action always have any effect? If two boys pull the bike in opposite directions, sometimes it does not move. If there are more such simultaneous interactions, their effect will be different than in the case of one interaction. So what is the measure of interactions? In physics lessons, we say that we are acting on the body with a certain force. This force can be greater or smaller.
ForceforceForce is a physical quantity. Force is a measure of interaction between bodies.
Force is a vectorvectorvector quantity. It has 4 properties: directiondirectiondirection, orientation, magnitude and initial point. The unitunitunit of force is 1 newtonnewtonnewton (1 N).
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wielkość fizyczna posiadająca 4 cechy: kierunek, zwrot, wartość liczbową i punkt przyłożenia, to wektor. Siła jest wielkością wektorową.
m34741b6e3d24fafa_1528449000663_0
Siła jako miara oddziaływań
m34741b6e3d24fafa_1528449084556_0
Drugi
m34741b6e3d24fafa_1528449076687_0
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Ruch i siły. Uczeń:
10) stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły.
m34741b6e3d24fafa_1528449068082_0
45 minut
m34741b6e3d24fafa_1528449523725_0
Opisywanie wielkości fizycznych.
m34741b6e3d24fafa_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie obecności sił w różnych sytuacjach praktycznych.
2. Określanie wielkości wektorowej: kierunek, zwrot, punkt przyłożenia i wartość.
3. Opisywanie sił z wykorzystaniem czterech cech.
m34741b6e3d24fafa_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje cechy wielkości wektorowej,
- graficznie interpretuje siły.
m34741b6e3d24fafa_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Pogadanka przedstawiająca nowe wiadomości.
m34741b6e3d24fafa_1528449514617_0
1. Praca indywidualna oraz w grupach.
2. Formułowanie problemów i pomysłów ich rozwiązywania.
m34741b6e3d24fafa_1528450127855_0
Czy działanie jednego ciała na drugie jest zawsze takie samo? Czasem mówimy, że działamy „silniej”, a czasem – że „słabiej”. Najczęściej oceniamy to po skutkach. Wyobraźmy sobie że rzuciliśmy przed siebie piłkę. Aby ją zatrzymać, musimy zadziałać siłą skierowaną przeciwnie do siły użytej w czasie rozpędzenia piłki. To znaczy, że efekt naszego działania zależy od tego, jaka jest siła naszego działania i jaki ma kierunek. Oczywiście, aby rozpędzić (lub zatrzymać) piłkę, musimy użyć siły. Ale czy nasze działanie zawsze czymś skutkuje? Jeżeli dwóch chłopców ciągnie rower w przeciwne strony, to on może się nie poruszyć. Jeśli zaś takich jednoczesnych oddziaływań jest więcej, ich skutek będzie inny, niż w przypadku jednego oddziaływania. Co zatem jest miarą oddziaływań? Na lekcjach fizyki mówimy, że działamy na ciało pewną siłą. Siła ta może być większa lub mniejsza.
m34741b6e3d24fafa_1528446435040_0
[Slideshow]
Definicja siły: Siła jest wektorową miarą oddziaływań pomiędzy ciałami.
Im silniejsze oddziaływania tym większa siła.
Jednostką siły jest 1 N (niuton).
Polecenie 1
Podaj kilka przykładów działania sił z życia wziętych.
Polecenie 2
Narysuj wektor dowolnej siły. Podaj cztery cechy wektora tej siły.
Polecenie 3
Narysuj 2 siły działające na to samo ciało różniące się zwrotem i wartością.
m34741b6e3d24fafa_1528450119332_0
Siła jest wielkością fizyczną, będącą miarą wzajemnego oddziaływania ciał.
Siła jest wielkością wektorową czyli posiada cztery cechy: kierunek, zwrot, wartość i punkt przyłożenia. Jednostką siły jest 1N.