bg‑azure

Durante le lezioni succedono tante cose. Gli alunni hanno sempre molte domande. Nota che cosa dicono gli alunni e l’insegnante. Ci sono diverse forme di domande e istruzioni.

Podczas lekcji dużo się dzieje. Uczniowie zadają wiele pytań. Zauważ, co mówią uczniowie i nauczycielka. Są różne formy pytań i poleceń.

RDiq9rqX9zQaf1
Ilustracja składa się z czterech fotografii przedstawiających nauczyciela i uczniów w szkole. Na każdym zdjęciu znajduje się kółko z numerem. Po kliknięciu w numer pojawia się tekst wypowiadany przez daną osobę w języku włoskim. Poniżej znajduje się plik audio z odczytanym przez lektora tekstem po włosku, a pod nagraniem zapisane jest tłumaczenie na język polski.
  1. Zdjęcie przedstawia łysego nauczyciela w okularach stojącego w klasie szkolnej. Za nim wisi mapa. W ławkach szkolnych, tyłem do kadru siedzą uczniowie. Uczniowie podnoszą ręce, zgłaszają się do odpowiedzi. Nauczyciel mówi: Ragazzi, silenzio, non parlate tutti insieme! Drodzy, proszę o ciszę, nie mówcie wszyscy razem!
  2. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę, która podnosi rękę. Pytanie: Che significa “lago”? Co oznacza “lago”?
  3. Zdjęcie przedstawia uśmiechniętą uczennicę. Pytanie: A quale pagina siamo? Na której stronie jesteśmy?
  4. Zdjęcie przedstawia chłopca. Pytanie: Professore, posso chiudere la finestra? Profesorze, czy mogę zamknąć okno?
Po prawej stronie ilustracji znajduje się legenda podzielona na dwie kategorie:
  1. Professore
  2. Alunni: Julia, Chiara, Marco.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
R16z1WXyRme2u1
Ilustracja składa się z pięciu fotografii przedstawiających nauczycielkę i uczniów w szkole. Na każdym zdjęciu znajduje się kółko z numerem. Po kliknięciu w numer pojawia się tekst wypowiadany przez daną osobę w języku włoskim. Poniżej znajduje się plik audio z odczytanym przez lektora tekstem po włosku, a pod nagraniem zapisane jest tłumaczenie na język polski.
  1. Zdjęcie przedstawia nauczycielkę w okularach, która wskazuje miejsce na mapie Włoch. Tyłem do kadru w ławce szkolnej siedzi dwóch chłopców. Nauczyciela mówi: Bianchi, vieni alla cartina e indica il fiume Po! Bianchi, podejdź do mapy i wskaż rzekę Pad!
  2. Zdjęcie przedstawia chłopca, który podnosi rękę. Pytanie: Posso andare in bagno? Czy mogę iść do łazienki?
  3. Zdjęcie przedstawia uczennicę w ławce szkolnej. Pytanie: Quale esercizio facciamo? Które ćwiczenie robimy?
  4. Zdjęcie przedstawia ucznia siedzącego w ławce szkolnej. Podnosi rękę, na ławce przed nim stoi globus. Pytanie: Può ripetere, per favore? Czy może pani powtórzyć?
  5. Zdjęcie przedstawia dwie uczennice w ławce szkolnej. Jedna z nich wskazuje palcem na globus. Pytanie: Professoressa, come si scrive “Sardegna”? Pani profesor, jak się pisze “Sardynia”?
Po prawej stronie ilustracji znajduje się legenda podzielona na dwie kategorie:
  1. Professoressa
  2. Alunni: Federico, Maria, Roberto, Tessa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Attività 1

Completa le frasi con la forma corretta del verbo.

Uzupełnij zdania właściwą formą czasownika.

RI3xdMzu3oNOz
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 2

Metti in ordine giusto gli elementi della frase.

Ułóż zdanie z rozsypanki.

RS9EMmRbjVcP5
Esempio
Przykład
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SfWbDLpNfNF
1. parlate, 2. non, 3. insieme!, 4. Ragazzi,, 5. tutti 1. parlate, 2. non, 3. insieme!, 4. Ragazzi,, 5. tutti 1. parlate, 2. non, 3. insieme!, 4. Ragazzi,, 5. tutti 1. parlate, 2. non, 3. insieme!, 4. Ragazzi,, 5. tutti 1. parlate, 2. non, 3. insieme!, 4. Ragazzi,, 5. tutti
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
RIF66PnMX0ar7
1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni 1. alla, 2. Adriatico., 3. il, 4. Mare, 5. e, 6. indica, 7. cartina, 8. Vieni
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
Attività 3

Metti la risposta giusta per ogni enunciato.

Dopasuj właściwą reakcję do każdej wypowiedzi.

Audio 1

RCpX6mTG3Kkw8
Nagranie przedstawia pytanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 2

R7MRYHkvextoS
Nagranie przedstawia pytanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 3

R1SI8xUY1IkwW
Nagranie przedstawia pytanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 4

R1O0gdLTBZjih
Nagranie przedstawia pytanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 5

R1CvL7oltZc0j
Nagranie przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite
RlrQ4sgXWA3Ve
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.