Task Students work individually using computers. Their task is to observe the ratio of volume of the cylinder to the volume of the conevolume of the conevolume of the cone with the same base and the same height.
On the basis of this observations, students formulate a formula for the volume of the coneconecone.
Students use the acquired knowledge in the word problems.
Task Calculate the volume of the conevolume of the conevolume of the cone, whose height is equal to 5 cm, and the radius of its base is equal to 8 cm.
Task The figure shows axial sections of the cones.
[Illustration 1]
Calculate the volume for each of these ones.
Task A rectangular trapezoid with a base length of 10 cm and 6 cm and a longer arm length of 3 cm is given. Calculate the volume of the solid that will be created as a result of the rotation of this trapezoid around the longer base.
Task The paper cup in the shape of a coneconecone has a height of 15 cm and a base radiusbase radiusbase radius of 6 cm, and the paper cup in the shape of a cylinder has a height of 15 cm and a radius of 4 cm. Which cup can fit more drink?
Task for volunteers The height of an equilateral triangle which is an axial section of the coneconecone is equal to . Calculate the area and volume of this coneconecone.
1) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walców, stożów, kul, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
m732424b00b87ed97_1528449068082_0
45 minut
m732424b00b87ed97_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m732424b00b87ed97_1528449552113_0
1. Obliczanie objętości stożka.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m732424b00b87ed97_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza objętość stożka.
m732424b00b87ed97_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m732424b00b87ed97_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m732424b00b87ed97_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać objętość stożka.
m732424b00b87ed97_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja stosunku objętości walca do objętości stożka o takiej samej podstawie i takiej samej wysokości.
Na podstawie obserwacji, uczniowie formułują wzór na objętość stożka.
[Geogebra aplet]
Wzór na objętość stożka.
- Objętość stożka o promieniu podstawy i wysokości wyraża się wzorem:
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Oblicz objętość stożka, którego wysokość jest równa 5 cm, a promień podstawy jest równy 8 cm.
Polecenie Na rysunku przedstawiono przekroje osiowe stożków.
[Ilustracja]
Oblicz objętość każdego z nich.
Polecenie Dany jest trapez prostokątny o podstawach długości 10 cm i 6 cm oraz dłuższym ramieniu długości 3 cm. Oblicz objętość bryły, która powstanie w wyniku obrotu tego trapezu wokół dłuższej podstawy.
Polecenie Papierowy kubek w kształcie stożka ma wysokość 15 cm i promień podstawy 6 cm, a papierowy kubek w kształcie walca ma wysokość 15 cm i promień podstawy 4 cm. W którym kubku zmieści się więcej napoju?
Polecenie dla chętnych: Wysokość trójkąta równobocznego, będącego przekrojem osiowym stożka jest równa . Oblicz pole powierzchni i objętość tego stożka.
m732424b00b87ed97_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wzór do zapamiętania.
- Objętość stożka o promieniu podstawy i wysokości wyraża się wzorem: