Narzędzia diagnostyczne
GRA EDUKACYJNA
Wstęp
Skala podstawowych czynności dnia codziennego to skala służąca do oceny niezależności w wykonywaniu codziennych czynności.
Skala złożonych czynności dnia codziennego to skala służąca do oceny samodzielności w wykonywaniu złożonych czynności dnia codziennego.
Test Tinetti – test służący do oceny równowagi i ryzyka upadków.
Krótka skala oceny stanu umysłowego to skala służąca do przesiewowej oceny ryzyka zaburzeń zdolności poznawczych.
Geriatryczna skala oceny depresji to skala służąca do przesiewowej oceny ryzyka depresji u pacjentów starszych.
Skala Berga to skala służąca do oceny równowagi statycznej i dynamicznej.
Test „Wstań i idź” to test służący do oceny mobilności oraz przesiewowej oceny ryzyka upadków; badany ma wstać z krzesła, przejść dystans 3 metrów, zawrócić i ponownie przyjąć pozycję siedzącą na tym samym krześle.
Skala Rankina to skala służąca do oceny zależności od innych podczas wykonywania codziennych czynności.
Skala oceny dynamiki afazji to trzyczęściowa skala oceniająca rozumienie mowy, nadawanie mowy oraz nazywanie przedmiotów.
Test DePippo to test polegający na podaniu osobie badanej 90 mililitrów wody, służący do przesiewowej oceny dysfagii u pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi.
Pacjent 1. Starsza kobieta
Pacjent 2. Starszy mężczyzna
Pacjent 3. Kobieta w wieku 50 lat po udarze mózgu
Wchodząc do gabinetu, pacjentka skłania głowę.
Terapeuta zajęciowy: Dzień dobry, w czym mogę pomóc?
Pacjent: (mówi, jąkając się) Od czasu udaru mózgu mam problem z mową. (mowa mało wyraźna, bełkotliwa) Chciałbym nauczyć się mówić.
Terapeuta zajęciowy: Na czym dokładnie polega problem?
Pacjent: (mowa jest niewyraźna) Trudno mi powiedzieć, nie mogę ci powiedzieć dobrze.
Do oceny zgłaszanej dysfunkcji terapeuta zajęciowy może wybrać narzędzia diagnostyczne: