Students prepare circles and rectangles cut out of coloured paper, whose dimensions are 12 cm and 5 cm.
The teacher introduces the topic of the lesson: how to describe a part of the whole using common fractions.
Students look for examples and discuss situations in which you have to divide the whole into even parts, e.g. a pizza for six people. Each person gets one part of the six parts into which we divide the pizza.
Students work individually using computers. Their task is to observe how the part of the circle marked in the applet s changes depending on the numbers occurring in the numeratornumeratornumerator and the denominatordenominatordenominator of the given fraction. After completing the exercise, the students present the results of their observations.
Students fold the circles prepared at home into four parts and the rectangles -into six equal parts. Their task is to colour three parts of each figure and write down both in the form of a fraction and verbally what part of the whole it is.
Task 3
Students write down what part of the figure has been coloured in yellow:
[Illustration 3]
Task 4
Students express the following fractions in words: , , , .
Task 5
Students write down in the form of a fractionfractionfraction: two ninths, four fifteenths, two fifths, twenty six forty seventh.
An extra task:
The students’ task is to calculate what part of the week they spend at school, assuming they spend 29 hours at school.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- afractionfractionfraction illustrates a part of the wholewholewhole which is divided into equal parts, - a common fractioncommon fractioncommon fraction consists of the numeratornumeratornumerator, denominatordenominatordenominator and the fraction barfraction barfraction bar fraction bar, - the numerator can be any number and the denominator can be any number other than zero, - the number is read out as one sixth and the number is read as three fifths.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej, kreska ułamkowa - licznikiem może być dowolna liczba, mianownikiem – liczba różna od zera, - zapis czytamy: jedna szósta, zapis czytamy trzy piąte,
- mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość, - licznik wskazuje, ile z tych części wzięto.
m03778fbe3cfb4ef7_1528449000663_0
Ułamek jako część całości
m03778fbe3cfb4ef7_1528449084556_0
Drugi
m03778fbe3cfb4ef7_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
1) opisuje część danej całości za pomocą ułamka.
m03778fbe3cfb4ef7_1528449068082_0
45 minut
m03778fbe3cfb4ef7_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m03778fbe3cfb4ef7_1528449552113_0
1. Wprowadzenie pojęcia ułamka zwykłego.
2. Opisywanie części danej całości za pomocą ułamka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m03778fbe3cfb4ef7_1528450430307_0
Uczeń:
- opisuje część danej całości za pomocą ułamka zwykłego,
- zaznacza odpowiednią część całości podaną w postaci ułamka zwykłego.
m03778fbe3cfb4ef7_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m03778fbe3cfb4ef7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m03778fbe3cfb4ef7_1528450135461_0
m03778fbe3cfb4ef7_1528450127855_0
Uczniowie przygotowują przed lekcją wycięte z papieru koła i prostokąty o wymiarach 12 cm i 5 cm.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają pojęcie ułamka zwykłego i dowiedzą się jak za jego pomocą opisać część całości.
Uczniowie dyskutują, szukając przykładów sytuacji, w których trzeba podzielić całość na równe części, np. pizzę dla sześciu uczestników spotkania. Każda z tych osób otrzyma wtedy jeden kawałek z sześciu, na które została podzielona pizza.
[Ilustracja 1]
m03778fbe3cfb4ef7_1528446435040_0
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że część całości podzielonej na równe część opisuje ułamek zwykły.
[Ilustracja 2]
- ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej, kreska ułamkowa - licznikiem może być dowolna liczba, mianownikiem – liczba różna od zera, - zapis czytamy: jedna szósta, zapis czytamy trzy piąte,
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się zaznaczona w aplecie część koła w zależności od liczb pojawiających się w liczniku i mianowniku podanego ułamka.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Geogebra aplet]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość, - licznik wskazuje, ile z tych części wzięto.
Polecenie 2
Uczniowie składają przygotowane w domu koła na cztery, a prostokąty na sześć równych części. Ich zadaniem jest zamalowanie na każdej z figur trzech części i zapisanie w postaci ułamka oraz słownie, jaka to część całości.
Polecenie 3
Uczniowie zapisują, jaka część figury na rysunku została zamalowana na kolor żółty:
[Ilustracja 3]
Polecenie 4
Uczniowie zapisują słowami ułamki: , , , .
Polecenie 5
Uczniowie zapisują w postaci ułamka: dwie dziewiąte, cztery piętnaste, dwie piąte, dwadzieścia sześć czterdziestych siódmych.
Polecenie dla chętnych:
Zadaniem uczniów jest obliczenie jaką część tygodnia spędzają w szkole, jeśli założymy, że przebywają w szkole 29 godzin.
m03778fbe3cfb4ef7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- ułamek opisuje część całości podzielonej na równe części, - ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej, kreska ułamkowa - mianownik wskazuje, na ile równych części podzielono całość, - licznik wskazuje, ile wzięto z tych części, - zapis czytamy: jedna szósta, zapis czytamy: trzy piąte.