Placówki opieki nad małym dzieckiem
SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905
Specyfika instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi
PLANSZA INTERAKTYWNA
Spis treści
WstępWstęp
Kwalifikacje opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcymKwalifikacje opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym
Wymogi sanitarno‑lokalowe i przeciwpożarowe dotyczące żłobka i klubu dziecięcegoWymogi sanitarno‑lokalowe i przeciwpożarowe dotyczące żłobka i klubu dziecięcego
Wymogi przeciwpożaroweWymogi przeciwpożarowe
Wyżywienie w żłobku i klubie dziecięcymWyżywienie w żłobku i klubie dziecięcym
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcychWniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Zespół żłobków lub klubów dziecięcychZespół żłobków lub klubów dziecięcych
Wolontariusz w żłobku lub klubie dziecięcymWolontariusz w żłobku lub klubie dziecięcym
Nadzór nad instytucjami opieki sprawowany przez wójta, burmistrza, prezydenta miastaNadzór nad instytucjami opieki sprawowany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta
Programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i ich finansowanieProgramy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i ich finansowanie
Sprawozdawczość z realizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3Sprawozdawczość z realizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wstęp
Prezentacja specyfiki instytucji opieki nad małym dzieckiem zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi: Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Kwalifikacje opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym
- Opiekun w żłobku lub klubie dziecięcym
Ilustracja
Zdjęcie przedstawia grupę siedmiorga dzieci z dwiema opiekunkami. Siedzą na podłodze na dywanach. Jedna z opiekunek wyciąga ręce przed siebie. Część dzieci na nią patrzy. Niektóre dzieci patrzą się na drugą opiekunkę, która się uśmiecha. W tle znajdują się stoliki stojące pod ścianą.
Tekst
Opiekunem w żłobku lub klubie dziecięcym może być osoba:- posiadająca kwalifikacje: pielęgniarki, położnej, opiekunki dziecięcej, nauczyciela wychowania przedszkolnego, nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej lub pedagoga opiekuńczo-wychowawczego, pedagoga społeczno-wychowawczego, pedagoga wczesnej edukacji, terapeuty pedagogicznego, lub która
- ukończyła studia lub studia podyplomowe na kierunku lub specjalności: wczesne wspomaganie rozwoju, wspomaganie rozwoju dzieci w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w żłobkach i przedszkolach, edukacja prorozwojowa, pedagogika małego dziecka, psychologia dziecięca, psychologia wspierania rozwoju i kształcenia lub psychologia wychowawcza.
- wyższe na dowolnym kierunku, którego program obejmuje zagadnienia związane z opieką nad małym dzieckiem lub jego rozwojem, i odbyła osiemdziesięciogodzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności lub
- średnie lub średnie branżowe oraz:
- co najmniej roczne doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku do lat trzech lub
- przed zatrudnieniem jako opiekun w żłobku lub w klubie dziecięcym odbyła dwustuosiemdziesięciogodzinne szkolenie, z czego co najmniej 80 godzin w formie zajęć praktycznych, polegających na sprawowaniu opieki nad dzieckiem pod kierunkiem opiekuna, o którym mowa w ustępie pierwszym.
- Jeżeli osoba nie pracowała z dziećmi w wieku do lat 3 przez okres co najmniej sześciu miesięcy, bezpośrednio przed podjęciem zatrudnienia jako opiekun zobowiązana jest w ciągu sześciu miesięcy od rozpoczęcia pracy na stanowisku opiekuna odbyć osiemdziesięciogodzinne szkolenie w celu uaktualnienia i uzupełnienia wiedzy oraz umiejętności.
- Osoba kierująca żłobkiem lub klubem dziecięcym
Ilustracja
Zdjęcie przedstawia grupę pięciorga dzieci z dwiema opiekunkami. Stoją pod ścianą i uśmiechają się podczas pozowania do zdjęcia.
Tekst
Dyrektorem żłobka, osobą kierującą pracą klubu dziecięcego, opiekunem, pielęgniarką, położną oraz wolontariuszem może być osoba, która:- Daje rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi.
- Nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została jej zawieszona ani ograniczona.
- Wypełnia obowiązek alimentacyjny, w przypadku gdy taki obowiązek został nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd.
- Nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
- Nie figuruje w bazie danych Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym lub nie została skazana prawomocnym wyrokiem za inne przestępstwa umyślne. Osoba przed podjęciem zatrudnienia przedstawia zaświadczenie o niekaralności, wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed rozpoczęciem pracy lub świadczenia usług w żłobku lub klubie dziecięcym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymogi sanitarno‑lokalowe i przeciwpożarowe dotyczące żłobka i klubu dziecięcego
- Wymogi sanitarno-lokalowe i przeciwpożarowe dotyczące żłobka i klubu dziecięcego
Lokal, w którym jest prowadzony żłobek lub klub dziecięcy musi posiadać co najmniej jedno pomieszczenie. W żłobku lub klubie zapewnia się dzieciom możliwość higienicznego spożywania posiłków oraz miejsce na odpoczynek. Istnieje możliwość prowadzenia żłobka lub klubu w jednym budynku z przedszkolami, także w przypadku, gdy znajdują się w jednej strefie pożarowej, bez względu na kategorię zagrożenia ludzi, do której jest zaliczona dana strefa pożarowa.
Lokal żłobka lub klubu dziecięcego musi spełniać wymagania lokalowe i sanitarne określone w rozporządzeniu:- wysokość pomieszczeń przeznaczonych na pobyt dzieci wynosi co najmniej dwa i pół metra,
- jest zapewnione utrzymanie czystości i porządku w lokalu, pomieszczenia są utrzymywane w odpowiednim stanie oraz są przeprowadzane ich okresowe remonty i konserwacje,
- pościel i leżaki są wyraźnie oznakowane, przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane, tak aby zapobiec przenoszeniu się zakażeń,
- w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt dzieci, na grzejnikach centralnego ogrzewania są umieszczone osłony ochraniające przed bezpośrednim kontaktem z elementem grzejnym,
- w pomieszczeniach jest zapewniona temperatura co najmniej 20 stopni Celsjusza,
- jest zapewniona co najmniej jedna miska ustępowa na nie więcej niż dwadzieścioro dzieci i jedna umywalka na nie więcej niż piętnaścioro dzieci,
- jest zapewniony brodzik z natryskiem lub inne urządzenie do mycia ciała dziecka,
- w urządzeniach sanitarnych jest zapewniona centralna regulacja mieszania ciepłej wody przy zachowaniu środków bezpieczeństwa, aby nie dopuścić do poparzenia osób korzystających z tychże urządzeń, zwłaszcza na końcówkach instalacji,
- jest zapewniona dostateczna ilość mydła w płynie, jednorazowe ręczniki i środki do pielęgnacji dzieci,
- jest zapewnione stanowisko do przewijania dzieci,
- jest zapewniona liczba nocników odpowiadająca liczbie dzieci, których poziom rozwoju umożliwia korzystanie przez nie z nocnika,
- nocniki są myte i dezynfekowane oraz przechowywane w sposób zabezpieczony przed dostępem dzieci,
- jest zapewnione miejsce do przechowywania sprzętu i środków utrzymania czystości, zabezpieczone przed dostępem dzieci,
- jest zapewnione miejsce do przechowywania odzieży wierzchniej, z którego mogą jednocześnie korzystać dzieci i osoby wykonujące pracę w żłobku lub klubie dziecięcym,
- meble są dostosowane do wymagań ergonomii,
- wyposażenie posiada atesty lub certyfikaty,
- zabawki spełniają wymagania bezpieczeństwa i higieny oraz posiadają oznakowanie CE,
- jest zapewniona możliwość otwierania w pomieszczeniu niewyposażonym w wentylację mechaniczną lub klimatyzację co najmniej 50% powierzchni okien,
- pomieszczenia przeznaczone na pobyt dzieci są wietrzone w ciągu dnia co najmniej 4 razy przez co najmniej 10 minut, o ile nie są wentylowane poprzez instalację wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej lub klimatyzowane,
- w pomieszczeniach jest zapewnione oświetlenie o parametrach zgodnych z Polską Normą,
- apteczki w lokalu są wyposażone w podstawowe środki opatrunkowe oraz podstawowe środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy,
- w żłobku i klubie dziecięcym, do którego uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki, zapewnia się warunki do jego przechowywania i podawania,
- w lokalu zapewnia się w miarę możliwości bezpośrednie wyjście na teren otwarty wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych oraz w miarę możliwości zapewnia się leżakowanie na werandzie lub tarasie dla niemowląt.
- Wymogi przeciwpożarowe
Lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, powinien znajdować się w budynku lub jego części, które spełniają wymagania określone w przepisach w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz wymagania ochrony przeciwpożarowej dla kategorii zagrożenia ludzi ZL II, określone w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Dopuszcza się spełnienie tych wymagań także w sposób określony w artykule 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej.
Spełnienie wymagań przeciwpożarowych przez lokal, w którym mogą być prowadzone żłobek lub klub dziecięcy, potwierdza decyzja komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej.
Spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych potwierdza się:- w przypadku żłobków – decyzją właściwego ze względu na powiat, na terenie którego prowadzony będzie żłobek, inspektora sanitarnego, określającą w szczególności maksymalną liczbę miejsc w żłobku,
- w przypadku klubów dziecięcych – pozytywną opinią wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, określającą w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie.
- Wyżywienie w żłobku i klubie dziecięcym
Żłobek i klub dziecięcy zapewnia dzieciom wyżywienie zgodne z wymaganiami dla danej grupy wiekowej, wynikającymi z aktualnych norm żywienia dla populacji polskiej, opracowanych przez Instytut Żywności i Żywienia imienia profesora doktora nauk medycznych Aleksandra Szczygła w Warszawie.
Rodzice są zobowiązani do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci.
W żłobku lub klubie dziecięcym zapewnia się dzieciom możliwość higienicznego spożywania posiłków.
W placówce, do której uczęszcza dziecko karmione mlekiem matki, zapewnia się właściwe warunki do jego przechowywania i podawania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
- Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu Ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Wniosek składa się do właściwego ze względu na gminę prowadzenia żłobka lub klubu urzędu miasta lub gminy.
Wniosek o wpis do rejestru składany jest na portalu empatia.
Wpis do rejestru podlega opłacie. Jej wysokość ustala gmina, ale opłata nie może być wyższa niż 1000 złotych.
Po dokonaniu wpisu do rejestru podmiot otrzymuje zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następuje w drodze administracyjnej. Wykreślenie z rejestru jest zwolnione z opłaty.
- Zespół żłobków lub klubów dziecięcych
Podmiot prowadzący żłobki lub kluby dziecięce może połączyć je w zespół i określić zasady jego działania. Połączenie nie narusza odrębności żłobków lub klubów dziecięcych w zakresie wpisu do rejestru.
Dyrektor zespołu jest dyrektorem żłobka lub osobą kierująca klubem dziecięcym. Dyrektorem zespołu żłobków lub klubów dziecięcych może być osoba, która posiada co najmniej roczne doświadczenie w kierowaniu żłobkiem lub klubem dziecięcym.
- Wolontariusz w żłobku lub klubie dziecięcym
Przy zapewnianiu opieki nad dziećmi w żłobku lub klubie dziecięcym można korzystać z pomocy wolontariuszy, którzy przed rozpoczęciem świadczenia pracy zobowiązani są do odbycia szkolenia z udzielania dziecku pierwszej pomocy. Wolontariusz nie musi odbywać szkolenia, jeżeli posiada kwalifikacje, jakie są niezbędne, aby być opiekunem w żłobku lub klubie - kwalifikacje zgodne z artykułem 16 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3.
Wolontariusz zobowiązany jest do odbycia co 2 lata szkolenia z udzielania dziecku pierwszej pomocy. Szkolenie nieodpłatnie zapewnia podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Nadzór nad instytucjami opieki sprawowany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta
- Nadzór nad instytucjami opieki sprawowany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta – właściwy ze względu na miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego albo miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna – ma obowiązek sprawowania nadzoru nad żłobkiem, klubem dziecięcym oraz dziennym opiekunem w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki. Sprawuje także nadzór nad żłobkiem, klubem dziecięcym, podmiotem zatrudniającym dziennego opiekuna oraz osobą fizyczną prowadzącą działalność na własny rachunek i będącą dziennym opiekunem w zakresie:- zgodności danych zawartych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych lub w wykazie dziennych opiekunów ze stanem faktycznym,
- wywiązywania się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań.
Jeżeli podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy lub dzienny opiekun nie spełnia standardów dotyczących sprawowanej opieki, organ sprawujący nadzór zobowiązuje te podmioty do usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie. Jeżeli podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba prowadząca działalność na własny rachunek i będąca dziennym opiekunem nie dopełnia obowiązku w zakresie zapewnienia zgodności danych zawartych w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym lub nie sporządza i nie przekazuje sprawozdań, organ sprawujący nadzór zobowiązuje te podmioty do usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i ich finansowanie
- Programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech i ich finansowanie
Podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy.
Wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, w tym kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja, określa rada gminy w drodze uchwały.
Minister właściwy do spraw rodziny opracowuje resortowe oraz rządowe programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz finansowo wspiera te programy. Opracowanie i realizacja programów odbywa się we współpracy z wojewodą.
Jednostki samorządu terytorialnego tworzą zespoły żłobków lub klubów dziecięcych w formie samorządowych jednostek budżetowych. Istnieje możliwość zorganizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów. Obsługa może być wykonywana przez jednostki zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe.
Podmioty prowadzące żłobek lub klub dziecięcy lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. Wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, w tym kategorie dzieci, na które przyznawana jest dotacja, określa rada gminy w drodze uchwały. Minister właściwy do spraw rodziny opracowuje resortowe oraz rządowe programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech oraz finansowo wspiera te programy. Opracowanie i realizacja programów odbywa się we współpracy z wojewodą. Jednostki samorządu terytorialnego tworzą zespoły żłobków lub klubów dziecięcych w formie samorządowych jednostek budżetowych. Istnieje możliwość zorganizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej żłobków, klubów dziecięcych lub ich zespołów. Obsługa może być wykonywana przez jednostki zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Sprawozdawczość z realizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3
- Sprawozdawczość z realizacji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech
Podmioty prowadzące instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech przekazują za każdy rok sprawozdanie z realizowanej przez siebie opieki nad dziećmi w wieku do lat gminie do trzedziestego pierwszego stycznia roku następnego po roku, którego sprawozdanie dotyczy. Sprawozdanie jest przekazywane za pomocą portalu empatia.