Revise previously learnt information about a coneconecone. The aim of the class is to learn about conic cross‑sections and calculating elements of the cone using cross‑sections.
Analyse material presented in the slideshow. Pay attention to figures you obtain depending on the angle of inclination of the section of a coneconecone with a plane non‑parallel to the cone’s axis. Draw conclusions.
R1OJAfxFTIUMA1
Pokaz multimedialny - Przekroje stożka. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz multimedialny - Przekroje stożka. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Look for information about conic sectionsconic sectionsconic sections in available sources. Write proper definitions. There are following conic sectionsconic sectionsconic sections, depending on the angle made by the cutting plane with the coneconecone axis and angle between the lateral and the cone axis.
RMoN7kcn3I1ZH1
Ilustracja przedstawia następujące krzywe stożkowe uzyskiwane przez przecięcie stożka płaszczyzną pod różnym kątem: circle (okrąg), ellipse (elipsa), parabola (parabola), hyperbola (hiperbola).
An ellipseellipseellipse - is obtained when the angle between the cutting plane and the axis of the coneconecone is greater than the angle between the lateral and the cone axis.
A hyperbolahyperbolahyperbola - is obtained when the angle between the cutting plane and the coneconecone axis is smaller than the angle between the cone axis and its lateral, or when the cutting plane is parallel to the cone axis but does not contain this axis.
Using obtained information do the following exercises.
The cross‑section of a coneconecone is a circlecirclecircle whose radius is smaller than the radius of the cone’s base. Calculate the area of the cross‑section, knowing that the height of the cone is equal to 18 cm and the diameter of the base is 20 cm. The coneconecone was cut with a plane parallel to the base, 9 cm from the apex of the cone.
The axial section of a coneconecone is an isosceles triangle in which the angle between arms is 80°. The arm of this triangle is 12 cm long. Calculate the height and the radius of the base of the cone.
The angle between the lateral and the height of a coneconecone is 75°. The radius of the base of the cone is equal to 7 cm. Calculate the height of the cone.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. As a result of cutting the cone with a plane perpendicular to the cone axis we obtain an ellipse., 2. A cone was cut with a plane that creates the angle 30° with the cone axis. As a result we obtained a hyperbola., 3. A parabola was obtained as a result of cutting a cone with a plane. The angle of inclination of the plane to the cone axis is smaller than 45°., 4. A cone was cut with a plane. As a result we obtained a circle. It means than the angle of inclination of the section to the cone axis is a right angle.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. As a result of cutting the cone with a plane perpendicular to the cone axis we obtain an ellipse., 2. A cone was cut with a plane that creates the angle 30° with the cone axis. As a result we obtained a hyperbola., 3. A parabola was obtained as a result of cutting a cone with a plane. The angle of inclination of the plane to the cone axis is smaller than 45°., 4. A cone was cut with a plane. As a result we obtained a circle. It means than the angle of inclination of the section to the cone axis is a right angle.
Determine which sentences are true.
As a result of cutting the cone with a plane perpendicular to the cone axis we obtain an ellipse.
A cone was cut with a plane that creates the angle 30° with the cone axis. As a result we obtained a hyperbola.
A parabola was obtained as a result of cutting a cone with a plane. The angle of inclination of the plane to the cone axis is smaller than 45°.
A cone was cut with a plane. As a result we obtained a circle. It means than the angle of inclination of the section to the cone axis is a right angle.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
The Mountain of White Mist is shaped like a cone. The ski slope that goes from the top of the mountain to its base is 200 m long and its angle of inclination is 60°. How many minutes does a tourist need to walk around this mountain if the tourist walks with a speed 3,6 km/h?
around 10,5 minutes
Exercise 3
Describe in English what figure will be obtained as a result of cutting the cone with a plane inclined to the cone axis at the angle, depending on the angle.
Exercise 4
RzjeWYH23ugjq
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. stożek - cone, 2. przekrój stożka - cone’s section, 3. elipsa - ellipse, 4. koło - circle, 5. hiperbola - parabola, 6. parabola - hyperbola
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. stożek - cone, 2. przekrój stożka - cone’s section, 3. elipsa - ellipse, 4. koło - circle, 5. hiperbola - parabola, 6. parabola - hyperbola
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
stożek - cone
przekrój stożka - cone’s section
elipsa - ellipse
koło - circle
hiperbola - parabola
parabola - hyperbola
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Rh1nAiSaQ6sSP1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
koło
przekrój stożka
cone
przekrój osiowy stożka
circle
cone’s cross-section
ellipse
stożek
elipsa
cone’s axial section
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.