Wybór Polaka na papieża został przyjęty entuzjastycznie przez społeczeństwo polskie, lecz władze PRL były zakłopotane. Ostatecznie uznały, że lepszy Wojtyła jako papież w Rzymie niż jako prymas w Polsce, i wystosowały oficjalne gratulacje, a nawet przedstawiły to wydarzenie jako sukces socjalistycznej Polski. Pisarz Marian Brandys tak wspominał w swoim dzienniku:
Zajęcie przez Wojtyłę tronu papieskiego będzie miało konsekwencje znacznie poważniejsze niż straty wywołane jego odejściem z Polski. Po raz pierwszy zostaje papieżem kapłan prawdziwie postępowy, który jednocześnie zna się doskonale na całym mechanizmie kłamstw czerwonych. Cóż to za niesłychany dziw. Biedny naród polski gnębiony najcięższymi opresjami ze strony wschodniego totalizmu, a jednocześnie dwaj jego przedstawiciele (Wojtyła i Brzeziński) zajmują najwyższe stanowiska w hierarchii Zachodu. Czegoś takiego jeszcze nigdy nie było. Prasa krajowa i telewizja silą się w tej sprawie na obiektywizm, ale wyczuwa się za tym tłumioną irytację. Wiedzą przecież, jak opiekuńczo i życzliwie odnosił się krakowski metropolita do opozycji demokratycznej.
E Cytat za: artykuł Wybór Karola Wojtyły na papieża i jego wpływ na opór wobec komunizmu, Anna Szczykutowicz, 2017, histmag.org [dostęp 13.07.2021].
Władze komunistyczne próbowały poradzić sobie jakoś z nową sytuacją, co było tym trudniejsze, że nowy papież właściwie od początku deklarował chęć odwiedzenia swojej ojczyzny. W zakulisowych rozmowach komunistów i przedstawicieli Kościoła prowadzonych od końca 1978 r. ci pierwsi zgłaszali mnóstwo argumentów, które pozwoliłyby opóźnić papieską wizytę. Najbardziej zależało im na tym, by Jan Paweł II nie przyjeżdżał w maju 1979 r., gdy w Krakowie miały się odbyć uroczyste obchody 900. rocznicy śmierci św. Stanisława, patrona Polski. Władze proponowały rok 1982, ale ostatecznie stanęło na początku czerwca 1979 r.
Przełomowa pierwsza pielgrzymka
RHBEgz37mF8Q11
W celu koordynacji przygotowań utworzono wspólny, państwowo‑kościelny Komitet Organizacyjny. Jego zadaniem było ustalanie wspólnych działań wspierających pielgrzymkę papieską do ojczyzny. Komuniści przygotowywali się do niej także sami, w ramach tajnej operacji Służby Bezpieczeństwa noszącej kryptonim „Lato ’79”. Tak naprawdę podstawowym zadaniem milicji oraz SB miały być próby zminimalizowania politycznych i społecznych skutków tej wizyty. Stąd też funkcjonariusze naciskali np. na to, by Watykan i polski Episkopat ograniczyły planowaną liczbę spotkań papieża z wiernymi, co tłumaczono oczywiście troską o bezpieczeństwo Jana Pawła II.
Wizyta Ojca Świętego w ojczyźnie w czerwcu 1979 r. miała znaczenie historyczne. Papieskiej podróży od Warszawy, przez Gniezno, Częstochowę, Oświęcim, Kalwarię Zebrzydowską, Wadowice, Nowy Targ, do Krakowa towarzyszyła społeczna euforia. Upalna pogoda nie zniechęciła milionów Polaków do osobistego spotkania z papieżem. Był to jeden z pierwszych momentów, w którym poczuli oni jedność przeciwko władzy. Na wielotysięcznych mszach papieskich społeczeństwo polskie dostrzegło swą siłę. Najsłynniejsze słowa Jana Pawła II: „Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze tej ziemi” były sygnałem, że walka o wolność i demokrację ma sens. Okazało się, że ponad 30 lat wszechobecnej indoktrynacjiindoktrynacjaindoktrynacji i prób odciągnięcia społeczeństwa od religii przez ateistycznyateizmateistyczny system nie przyniosło komunistom oczekiwanych rezultatów.
Św. Jan Paweł II
Wołam, ja, syn polskiej ziemi, a zarazem ja, Jan Paweł II, papież. Wołam z całej głębi tego Tysiąclecia, wołam w przeddzień Święta Zesłania, wołam wraz z wami wszystkimi: Niech zstąpi Duch Twój! Niech zstąpi Duch Twój i odnowi oblicze ziemi. Tej ziemi!
1 Źródło: Św. Jan Paweł II. Cytat za: Jan Paweł II na ziemi polskiej, t. 2, Libreria Editrice Vaticana, s. 34.
Pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny w latach 1979 i 1983
R1KMajUGIGGcS
R1L2LmssCwaTh
R1WqskQgiJ7q6
R16iSTZTTQH0y
Równie mocno w pamięci wiernych zapadł apel Jana Pawła II wygłoszony na Błoniach Krakowskich 10 czerwca 1979 r.:
I dlatego – zanim stąd odejdę, proszę was, abyście całe to duchowe dziedzictwo, któremu na imię „Polska”, raz jeszcze przyjęli z wiarą, nadzieją i miłością – taką, jaką zaszczepia w nas Chrystus na chrzcie świętym.
2 Cytat za: Gaude Mater Polonia. Pierwsza pielgrzymka, czerwiec 1979 r., Wydawnictwo M, Kraków 2010, s. 260.
Zamach na Jana Pawła II
Wśród historyków toczą się spory o znaczenie pielgrzymek Jana Pawła II, niewątpliwie jednak wizyta Ojca Świętego w Polsce przyśpieszyła bieg późniejszych wydarzeń, wzmacniając poczucie wspólnoty wśród Polaków i sens oporu wobec systemu komunistycznego. O tym, jak dużą rolę odgrywał wówczas głos i autorytet papieski, świadczy wydarzenie, do którego doszło niecałe dwa lata później. W środę 13 maja 1981 r., podczas audiencjiaudiencjaaudiencji generalnej dla pielgrzymów na placu św. Piotra w Rzymie, dokonano zamachu na papieża. Strzały padły z tłumu. Dwie kule dosięgły Ojca Świętego, który w odkrytym samochodzie objeżdżał plac. Zamachowiec natychmiast został ujęty, okazał się nim 23‑letni Mehmet Ali Ağca. Podejrzewa się, że działał na zlecenie komunistycznych służb specjalnych, co dowodziłoby, jak bardzo przywódcy bloku socjalistycznego obawiali się wielkiego wpływu Jana Pawła II na nastroje społeczne oraz roli, jaką mógł on odegrać w walce z totalitaryzmemtotalitaryzmtotalitaryzmem.
Pod koniec 1983 r. Jan Paweł II spotkał się ze swoim niedoszłym zabójcą w więzieniu. Podczas prywatnej rozmowy papież przebaczył Ağcy, a w 1999 r. poprosił o jego ułaskawienie, do czego doszło w czerwcu następnego roku. Władze włoskie nakazały ekstradycję zamachowca do Turcji, a po kolejnych 10 latach przebywania w więzieniu w swojej ojczyźnie Mehmet Ali Ağca został ostatecznie zwolniony w 2010 r.
Pielgrzymki z przesłaniem
Jan Paweł II jeszcze siedem razy odwiedzał Polskę, zarówno w czasach chylącego się ku upadkowi komunizmu (w 1983 i 1987 r.), jak i w okresie wolnej III Rzeczypospolitej (w 1991, 1995, 1997, 1999 i 2002 r.). Za każdym razem wykorzystywał swoje wizyty apostolskie, by nie tylko spotkać się z wiernymi, ale także podkreślać znaczenie godności ludzkiej i wartości chrześcijańskich.
RhSGEmDgSmcQV
Słownik
ateizm
ateizm
(z gr. atheos – bezbożny, od a- – bez, nie + theos – bóg) pogląd zaprzeczający istnieniu Boga
audiencja
audiencja
(z łac. audientia – słuchanie) oficjalne posłuchanie udzielone komuś przez osobę na wysokim stanowisku
cezura
cezura
(z łac. caesura – cięcie) moment przełomowy w dziejach czegoś lub kogoś; wydarzenie wyraźnie wyznaczające koniec np. jednej epoki i początek kolejnej
ekumenizm
ekumenizm
(z łac. oecumenicus – powszechny, od gr. oikoumenikos od oikoumene – ziemia zamieszkana) kierunek w chrześcijaństwie dążący do zjednoczenia wszystkich chrześcijan
indoktrynacja
indoktrynacja
(z łac. doctrina – nauka) świadomy i systematyczny proces, którego celem jest wpojenie człowiekowi określonych przekonań, zwłaszcza religijnych, politycznych lub społecznych, wykorzystujący propagandę stosowaną przez środki masowego przekazu oraz system oświaty
totalitaryzm
totalitaryzm
(z łac. totalitas – całość, totalis – całkowity, totus – całkowity) system polityczny oparty na nieograniczonych rządach jednej partii, która kontroluje wszystkie dziedziny życia obywateli danego państwa, podbudowany określoną ideologią
Słowa kluczowe
papież, Jan Paweł II, podróż apostolska, pielgrzymki, Solidarność, Polska w latach 1957–1981, komunizm w Polsce
Bibliografia
Papieskie pielgrzymki w PRL, red. W. Polak, J. Kufel, P. Ruchlewski, Gdańsk 2019.
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.