Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z drugą częścią wykładu prof. Andrzeja Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1DG8PV4D
Film opowiadający o twórcach pozytywistycznych.
Wymień uniwersytety polskojęzyczne funkcjonujące w II połowie XIX wieku. W jakim zaborze działały? Dlaczego akurat tam?
Jak myślisz, dlaczego tak wielu Polaków decydowało się na studia za granicą? Gdzie najchętniej studiowali?
Wyjaśnij, na czym polegał spór krakowskiej szkoły historycznej z warszawską szkołą historyczną.
Przeanalizuj poniższe ilustracje, a następnie wykonaj polecenia.
Ilustracja 1

Ilustracja 2

Ilustracja 3

Ilustracja 4

Zapoznaj się z poniższym wierszem autorstwa Adama Asnyka i wykonaj polecenia.
Historyczna nowa szkołaHistoryczna nowa szkoła
Swą metodę badań ścisłą,
Sprowadzoną hurtem z Niemiec,
Rozpowszechnia ponad Wisłą,I nabywszy pogląd świeży,
Nowym łokciem dzieje mierzy.
Nie chcąc popaść w dawne błędy
Mesyanicznych, mglistych mrzonek,
Koło polskich sztywnych karkówOkręciła swój postronek,
By zgiąć bytu żądzę dziką
Przed dziejowych praw logiką.
Czcząc spełnionych faktów kolej
I zwycięzców chytre godła,Nie spostrzegła, że część siły
Za daleko ją zawiodła,
I że z rąk jej rozbiór Polski
Wziął chrzest misyi apostolskie.Źródło: Adam Asnyk, Historyczna nowa szkoła, dostępny w internecie: wolnelektury.pl.
Przeanalizuj poniższy fragment tekstu źródłowego i wykonaj polecenia.
Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939Pokochać zatem losy ludzkiej myśli [...] uznać wszechmoc nauki, uczcić przeszłe, poddać się obecnym i ufać przyszłym jej wzrokiem, z zapałem witać i sławić każdy jej tryumf - wszystko to jest poszanowaniem wiedzy, której podstawą wychowania uczynić byśmy pragnęli. Drugim fundamentem być winna idea poszanowania pracy. Wielkie to pojęcie, które w nowszych czasach coraz głębiej do opinii mas się zapuszcza, jest bezpośrednim wytworem edukacji. Ona jedynie może nas nauczyć wspaniałych tej idei wyrazów, ona tylko może wyrobić w nas przekonanie, że praca jest tytułem godności człowieka na ziemi, że go uszlachetnia, umoralnia, wzbogaca , że jest jego wzniosłym obowiązkiem [...]
Źródło: G. Szelągowska, Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939, Warszawa 1998, s. 134.