Temat: Rozpuszczalność substancji – rozpuszczalność i krzywe rozpuszczalności

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa

Szkoła podstawowa. Chemia.

V. Woda i roztwory wodne. Uczeń:

5) definiuje pojęcie rozpuszczalność; podaje różnice między roztworem nasyconym i nienasyconym;
6) odczytuje rozpuszczalność substancji z tabeli rozpuszczalności lub z wykresu rozpuszczalności; oblicza masę substancji, którą można rozpuścić w określonej ilości wody w podanej temperaturze.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wyjaśnia pojęcie rozpuszczalności i interpretuje krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • interpretować krzywe rozpuszczalności w celu określenia rozpuszczalności substancji;

  • rozróżniać pojęcia: roztwóoru nasyconego, roztworu nienasyconyego oraz roztworu rozcieńczonego i roztworu stężonego;

  • opisywać zmiany rozpuszczalności ciał stałych i gazów w wodzie w zależności od temperatury.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • podające

    • pogadanka.

  • eksponujące

    • film.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;

  • sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki do obserwacji – patrz opis eksperymentu w komentarzu metodycznym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).

  2. Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

  3. BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel przypomina uczniom, że na poprzedniej lekcji pojawiło się pojęcie rozpuszczalności. Nie zostało jednak jeszcze dokładnie zdefiniowane i nastąpi to na niniejszych zajęciach. Podkreśla, że cukier czy sól kuchenna bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie, ale nie każdą ich ilość można rozpuścić w szklance wody. W celu wyjaśnienia tego zjawiska nauczyciel prezentuje na tablicy multimedialnej film „Rozpuszczanie soli kamiennej i cukru w określonej ilości wody i temperaturze” z abstraktu. Po projekcji zachęca uczniów do dyskusji na temat obserwacji, analizy otrzymanych podczas eksperymentu wyników i wnioskowania oraz zanotowania (także z wcześniejszym ustaleniem pytania badawczego i hipotezy) informacji w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Zadaje pytanie uczniom: „Co to jest rozpuszczalność? Jak można ją zdefiniować, odnosząc się do przeprowadzonego eksperymentu?”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wspólną analizę tabeli „Rozpuszczalność różnych substancji stałych w gramach na 100 g wody w zależności od temperatury” w abstrakcie.

  3. Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do tabeli „Rozpuszczalność przykładowych substancji gazowych w gramach na 100 g wody w zależności od temperatury” w abstrakcie, prosi o jej analizę i zadaje pytanie: „Jak wraz z temperaturą zmienia się rozpuszczalność gazów i substancji stałych w wodzie?” – pogadanka.

  4. Nauczyciel, odnosząc się do wcześniej zaprezentowanego filmu „Rozpuszczanie soli kamiennej i cukru w określonej ilości wody i temperaturze” z abstraktu, nawiązuje do tabeli z wynikami mas zlewek z roztworami w zależności od temperatury. Wskazuje na to, że im wyższa temperatura roztworu, tym więcej można rozpuścić danej substancji w tej samej ilości wody. Wyniki rozpuszczalności substancji można wykorzystać i zaznaczyć na wykresie – łącząc je ze sobą, można wykreślić tzw. krzywą rozpuszczalności. W tym miejscu nauczyciel wyświetla na prezentacji wykres krzywych rozpuszczalności ciał stałych korzystając z abstraktu – ilustracja „Krzywe rozpuszczalności przykładowych substancji stałych” i objaśnia sposób czytania z wykresu. Następnie wyświetla na tablicy multimedialnej film z zasobu zewnętrznego, np. z portalu Scholaris, dotyczący krzywych rozpuszczalności i wpływu temperatury na rozpuszczalność” – uczniowie oglądają i analizują materiał w nim zawarty. Dzięki temu ćwiczeniu usprawnią umiejętność posługiwania się krzywą rozpuszczalności i przekonują się, że każda substancja ma inną, charakterystyczną dla siebie rozpuszczalność zależną od temperatury.

  5. Prowadzący zajęcia odwołuje uczniów do abstraktu i prosi o wykonanie ćwiczeń interaktywnych (praca indywidualna).

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:

    • Dziś nauczyłem się…

    • Zrozumiałem, że…

    • Zaskoczyło mnie…

    • Dowiedziałem się…

    W celu przeprowadzenia podsumowania może posłużyć się tablicą interaktywną w abstrakcie lub polecić uczniom pracę z nią

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

solubility curve
solubility curve
R3Gf3MMzzKA8M
nagranie dźwiękowe słówka

krzywa rozpuszczalności – wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności danej substancji od temperatury

solubility
solubility
Ryod761v3zgmL
nagranie dźwiękowe słówka

rozpuszczalność – określa maksymalną ilość substancji, jaka może rozpuścić się w 100 g rozpuszczalnika w danej temperaturze i pod stałym ciśnieniem

saturated solution
saturated solution
R16zRHu2EFnpx
Nagranie słówka solubility.

roztwór nasycony – roztwór, który w danej temperaturze zawiera maksymalną ilość substancji rozpuszczonej, a dodana kolejna do niej porcja substancji nie ulega rozpuszczeniu

unsaturated solution
unsaturated solution
RiBkFFs3E9mC7
nagranie dźwiękowe słówka

roztwór nienasycony – roztwór, który w danej temperaturze nie zawiera maksymalnej ilości substancji rozpuszczonej i w którym można rozpuścić dodatkową porcję tej substancji

diluted solution
diluted solution
RPc3TIJWnK3jq
nagranie dźwiękowe słówka

roztwór rozcieńczony – roztwór, który zawiera co najmniej kilkakrotnie mniej substancji rozpuszczonej niż roztwór stężony

concentrated solution
concentrated solution
R11cAUWJ6m2Vk
Nagranie dźwiękowe słówka

roztwór stężony – roztwór, w którym ilość substancji rozpuszczonej jest taka sama jak w roztworze nasyconym lub niewiele mniejsza

Teksty i nagrania

RkSmeUlSbkF4P
nagranie dźwiękowe abstraktu

Solubility of substances - solubility and solubility curves

Many substances, e.g. methanol, can be dissolved in water in unlimited amounts. There are substances that only dissolve in it to a small extent (e.g., in quantity 1,5 · 10-25g in 100 g water). There are also well‑soluble substances, the amount of which in the solution may exceed four times the mass of water.

The measure of the ability of a substance to dissolve in water is solubility. It defines the maximum amount of substance that can dissolve in a fixed mass or volume of solvent at a given temperature and under constant pressure. In physical and chemical tables, solubility is most often expressed as the number of grams of substance that can be dissolved in 100 g of water at a given temperature and under constant pressure. This data was determined experimentally.

On the basis of numerical data showing the dependence of the solubility of the substance on the temperature, a diagram is made called the solubility curve.

The solubility curve allows you to determine how the solubility of a given substance changes depending on the temperature. It also provides information whether it is a significant change or a small change. From the graph you can also read the amount of substance that can dissolve up to 100 g of water.

  • Different amounts of various substances dissolve in the same volume of water.

  • The amount of solid dissolved in water depends on the temperature and usually grows with its increase.

  • As the temperature rises, the amount of gas dissolved in the water decreases.

  • The maximum amount of substance that can dissolve in a fixed mass or volume of solvent at a given temperature and under constant pressure is called solubility. It can be expressed as the number of grams of substance that can be dissolved in 100 g of solvent at a given temperature and under constant pressure.

  • The graph showing the dependence of the solubility of a given substance on the temperature is called the solubility curve.