Lesson plan (Polish)
Temat: Tkanki miękiszowe
Adresat
Uczniowie klasy V szkoły podstawowej
Podstawa programowa
5. Różnorodność i jedność roślin:
1) tkanki roślinne – uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca);
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie omawiają budowę i funkcję tkanek miękiszowych
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozpoznawać tkanki roślinne;
omawiać podstawowe funkcje poszczególnych tkanek roślinnych;
wykazywać związek pomiędzy budową tkanek a pełnioną przez nie funkcją;
prowadzić obserwację mikroskopową tkanek roślinnych.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
łodyga moczarki;
gruszka;
bulwa ziemniaka;
sprzęt i przybory do mikroskopowania;
płyn Lugola;
mikroskop;
lupy;
preparaty mikroskopowe przygotowane przez nauczyciela: przekrój poprzeczny łodygi moczarki oraz przekrój poprzeczny liścia rośliny dwuliściennej.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Prowadzący lekcję pokazuje na sylwetce gruszki, jak przebiegają płaszczyzny przekroju poprzecznego i podłużnego..
Uczniowie oglądają pod mikroskopem przekrój poprzeczny liścia rośliny dwuliściennej. Nauczyciel poleca im, żeby narysowali schemat ułożenia tkanek w liściu,. Uczniowie identyfikują na obrazie mikroskopowym tkankę okrywającą liścia (skórkę górna i dolną) oraz miękisz asymilacyjny, czyli ten rodzaj tkanki miękiszowej, w którym zachodzi proces fotosyntezy..
Uczniowie rysują trzy sąsiednie komórki miękiszu palisadowego oraz trzy przylegające do nich komórki skórki, starając się oddać różnice między tymi tkankami. Po upływie wyznaczonego czasu prezentują swoje prace i opisują rozbieżności w budowie komórek skórki i komórek miękiszu asymilacyjnego. Nauczyciel wskazuje najlepiej wykonane rysunki.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.
Uczniowie dobierają się w pary i przeprowadzają „Obserwację 1”. Badaniu pod mikroskopem poddają także przekrój poprzeczny łodygi moczarki. Obserwacje mikroskopowe dokumentują rysunkami, zapisują spostrzeżenia i wnioski.
Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem - specjalistą w dziedzinie, której dotyczyła dzisiejsza lekcja. Jakie pytania chciałbyś mu zadać? Zapisz je
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
tkanka miękiszowa – tkanka roślinna, która wypełnia ciała roślin, luźno ułożona między innymi tkankami; może przeprowadzać fotosyntezę (chlorenchyma), gromadzić materiały zapasowe i wodę (miekisz zapasowy); miekisz powietrzny (aerenchyma) ułatwia wymianę gazową i unoszenie się w wodzie roślinom wodnym
Teksty i nagrania
Parenchymal tissues
The main body mass of the plant is parenchymal tissues. The cells of these tissues are usually large, thin‑walled and loosely arranged. Between them there are free spaces called intercellular spaces. Depending on the function, four types of parenchyma are distinguished:
chlorenchyma occurring in all green parts of the plant, mainly in the leaves; its cells contain a lot of chloroplasts, which makes it possible to carry out photosynthesis;
basic parenchyma filling the entire interior of the plant; its living cells are loosely arranged and contain large vacuoles; occur in stems, roots, fleshy fruits;
storage parenchyma storing food substances and water; is found in stems, roots and in plant seeds;
aerenchyma characteristic for aquatic and marshy plants; its cells are separated by spaces filled with air, which facilitates the raising of leaves and stalks on the surface of water, and enables the storage of oxygen and carbon dioxide.
The body of plants is filled with tissues, i.e. assemblies of cells with a similar structure specialized to perform specific functions.
The parenchyma fills the spaces among other tissues, stores the substances produced by the plant, and when it has chloroplasts – conducts photosynthesis.