E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa podróżnych w porcie lotniczym

Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z obsługą podróżnych w porcie lotniczym. Wiele przydatnych informacji pomoże Ci odpowiednio zachowywać się również jako podróżny.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Zasób Animacja Proces obsługi pasażerówDFjnLDv1sAnimacja Proces obsługi pasażerów to animacja przedstawiająca poszczególne etapy obsługi podróżnych w porcie lotniczym od pojawienia się w porcie lotniczym, aż do momentu wejścia na pokład samolotu.

Zasób Gra wcielanie się w rolę Stanowiska personelu przy odprawie podróżnychD17R1T68BGra wcielanie się w rolę Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych jest to gra typu „wcielanie się w rolę”, w której zapoznasz się z obsługą pasażerów przy stanowisku odprawy check‑in, kontrolą bezpieczeństwa oraz obsługą pasażerów przy wyjściu do samolotu (w bramce). Na kolejnych trzech etapach gry wcielając się w jedną z czterech postaci będziesz uczestnikiem dialogu, podczas którego będziesz odpowiadał na pytania związane z sytuacją.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDy4404sj4Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑zasobie.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDMiEm9I6hSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1E3yxSkGPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDWMgBexMkNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowaniaDfj4L5N8BInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

RAN3jtnnUaSEO1
Schemat przedstawia strukturę e‑zasobu „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”. Składa się on z trzech segmentów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. W skład materiałów multimedialnych wchodzą: animacja oraz gra "wcielanie się w rolę" natomiast w skład obudowy dydaktycznej wchodzą: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia oraz instrukcja użytkowania.
Struktura e‑zasobu „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik lotniskowych służb operacyjnych

W skład multimediów wchodzą animacja oraz gra wcielanie się w rolę. Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi podróżnych w porcie lotniczym. Materiały te w różny sposób traktują zagadnienia związane z obsługą podróżnych. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się)

Jeśli to ja miałbym się uczyć tych zagadnień to „moja droga” po tym materiale wyglądała by tak:

  1. Zacząłbym od animacji. Animacja zawiera całą ścieżkę jaka musi przejść podróżny od pojawienia się w porcie lotniczym do momentu wejścia na pokład samolotu. Na swoje drodze napotyka osoby związane z obsługą podróżnych i jest informowany o działaniach jakie ma podjąć. Dużo wiedzy prezentowanej w bierny sposób. Dobre wprowadzenie.

  2. Teraz możesz sprawdzić swoich sił. Użyj gry „Stanowiska personelu przy odprawie podróżnych”. Tu wcielisz się w role podróżnego, agenta na check‑in i na bramce lub operatora kontroli bezpieczeństwa. Przećwiczysz to co poznałeś w animacji. Trzeba też podejmować decyzje (co może być trudne bez podstaw teoretycznych).

Materiały z mikrodawkami wiedzy się przeplatają, dlatego wniosek:

ZANIM ZACZNIESZ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ.

Wtedy idealnie dopasujesz go do siebie (kolejność materiałów, bo niektóre materiały poszerzą Twoją wiedzę, inne ją przećwiczą

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia są dedykowane do materiałów. Możesz jako przerywnik wykonać jakieś ćwiczenie, a potem wrócić do e‑materiału.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiałach. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale polecam pracę w grupie równieśniczej. Wystarczy, że znajdziesz osoby, które uczą się tego samego lub chcą Ci pomóc w nauce. Nie musisz chodzić do szkoły (ktokolwiek, kto np.: będzie zadawał Ci pytania, bo nie będzie rozumiał Twojej wypowiedzi). Interakcja wzmocni twoją motywację do poznania tej wiedzy (przydatnej również osobom, które nie będą pracowały w służbach operacyjnych na lotnisku). Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi są bardzo ważne w pracy jako jedna z osób zajmujących się obsługą podróżnych w porcie lotniczym. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Wiedząc bardzo dużo, ale nie mając umiejętności nie będziesz dobrym specjalistą. Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie jest duża liczba osób — zacznij od małej grupy. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Inną metodą pracy indywidualnej może być praca z notatkami. Mogą to być notatki graficzne, mapy myśli, plakaty, fiszki. Możliwości jest wiele i najlepiejj dopasować ją do Twoich preferencji (wiele osób próbuje teraz notować w sketchnotkach. Połączenie tekstu i obrazu daje Twojemu mózgowi szybki dostęp do notowanej wiedzy.

I jeszcze słowa‑haki. Warto łączyć trudne słowa i zagadnienia pewnymi historiami (nawet niedorzecznymi), które emocjonalnie połączą wiedzę z odczuwaniem. Twórz zatem historie, albo wyobrażaj sobie, że jestes na lotnisku i ... . Dalej to już Twoja historia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RIrzygQEv2YFY
(Uzupełnij).