Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie w zawodzie technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące zasad prawidłowego doboru ciągników i maszyn rolniczych do prac wykonywanych w produkcji roślinnej. Prawidłowy dobór maszyn rolniczych do zaplanowanej technologii uprawy umożliwia wykonanie prac w terminie i pozwala na uzyskanie odpowiedniego plonu. Właściwe dobranie maszyn w znacznym stopniu wpływa na koszty funkcjonowania gospodarstwa i w efekcie jest istotnym czynnikiem wpływającym na opłacalność produkcji..
Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnejFilm edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej
Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
wyjaśnienie zasad dobierania maszyn rolniczych do prac polowych oraz ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;
charakterystyka nowoczesnych maszyn (m.in. pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy, kombajny: zbożowy, do ziemniaków, do buraków, sieczkarnia polowa, prasa zwijająca, kosiarka, rozsiewacz nawozów) wykorzystywanych w technologiach uprawy roślin takich jak: uprawa gleby, doprawianie, nawożenie, ochrona roślin, zbiór plonu;
analiza wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)
Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
zaprojektowanie zestawu maszyn dla produkcji roślinnej poprzez dobór gotowych ciągników i maszyn rolniczych (w tym ich parametrów eksploatacyjnych);
obliczanie wybranych wskaźników eksploatacyjnych (np. koszty jednostkowe, roczne, wykorzystanie maszyn, zużycie paliwa itp.).
E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnejE‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej
Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
omówienie zasad doboru maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej oraz doboru ciągników rolniczych;
właściwe dobieranie tych maszyn i ciągników do zakładanej produkcji roślinnej.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dobierania maszyn do produkcji roślinnej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej dobierania maszyn do produkcji roślinnej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej
Film edukacyjny
- Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej z ćwiczeniem nr 2,
program do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej) z ćwiczeniami nr 3 i 4,
e‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej z ćwiczeniami nr 1, 5, 6 i 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej
Po zapoznaniu się z filmami przygotuj notatki w formie graficznej, która będzie dla ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę zdobytą podczas projekcji.
Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących m.in.:
zasad doboru ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;
zasad wykorzystania maszyn maszyn rolniczych do prac polowych;
nowoczesnych maszyn (takich jak pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy);
kombajnów: zbożowego, do ziemniaków, do buraków, sieczkarni polowej, prasy zwijającej, kosiarki, rozsiewacza nawozów);
wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.
2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)
Program ćwiczeniowy umożliwi ci wyliczenie kosztów mechanizacji uprawy różnych roślin i zbóż, np. ziemniaków lub pszenicy. Zapoznaj się z Bazą wiedzy oraz dokładnie przeczytaj polecenia. Następnie wybierz odpowiednie ciągniki i inne maszyny rolnicze wykorzystywane do uprawy wybranej rośliny. Nie zapomnij o podaniu powierzchni pola, bo ma to znaczenie dla prowadzonych wyliczeń. Przećwicz swoje umiejętności na wszystkich proponowanych uprawach. Możesz też samodzielnie dokonać obliczeń dla innych roślin uprawnych.
3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej
Po zapoznaniu się z e‑bookiem stwórz mapę myśli, która będzie zawierać najważniejsze informacje dotyczące ciągników rolniczych i maszyn wykorzystywanych do prac polowych. Następnie w formie fiszek przygotuj zestaw pytań wraz z odpowiedziami (pytanie po jednej stronie, a odpowiedzi na odwrocie fiszki). Dzięki temu możliwe będzie powtórzenie materiału w każdej chwili, kiedy uznasz to za potrzebne.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat dobierania odpowiednich ciągników i maszym rolniczych do konkretnych prac prowadzonych w gospodarstwie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści