E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie maszyn do produkcji roślinnej

ROL.10. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207): organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej, w tym organizowanie i nadzorowanie produkcji roślinnej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących zasad prawidłowego doboru ciągników i maszyn rolniczych do prac wykonywanych w produkcji roślinnej. Prawidłowy dobór maszyn rolniczych do zaplanowanej technologii uprawy umożliwia wykonanie prac w terminie i pozwala na uzyskanie odpowiedniego plonu. Właściwe dobranie maszyn w znacznym stopniu wpływa na koszty funkcjonowania gospodarstwa i w efekcie jest istotnym czynnikiem wpływającym na opłacalność produkcji.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.10. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:

ROL.10.2. Podstawy rolnictwa

Osoba ucząca się:

  • ROL.10.2.1) rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe;

  • ROL.10.2.7) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych.

ROL.10.3. Organizacja produkcji roślinnej

Osoba ucząca się:

  • ROL.10.3.3) planuje prace związane z uprawą roli, nawożeniem i ochroną roślin uprawnych;

  • ROL.10.3.4) dobiera maszyny i narzędzia do rodzaju zabiegów uprawowych z uwzględnieniem wymagań roślin uprawnych;

  • ROL.10.3.5) dobiera technologie produkcji roślin uprawnych oraz produkcji pasz na użytkach zielonych;

  • ROL.10.3.8) nadzoruje realizację zadań w zakresie produkcji roślinnej;

  • ROL.10.3.10) korzysta z programów komputerowych do wspomagania organizacji i kontroli procesu produkcji roślinnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnejDqW6DYgsqFilm edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wyjaśnienie zasad dobierania maszyn rolniczych do prac polowych oraz ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;

  • charakterystyka nowoczesnych maszyn (m.in. pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy, kombajny: zbożowy, do ziemniaków, do buraków, sieczkarnia polowa, prasa zwijająca, kosiarka, rozsiewacz nawozów) wykorzystywanych w technologiach uprawy roślin takich jak: uprawa gleby, doprawianie, nawożenie, ochrona roślin, zbiór plonu;

  • analiza wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)D17GGt5W0Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • zaprojektowanie zestawu maszyn dla produkcji roślinnej poprzez dobór gotowych ciągników i maszyn rolniczych (w tym ich parametrów eksploatacyjnych);

  • obliczanie wybranych wskaźników eksploatacyjnych (np. koszty jednostkowe, roczne, wykorzystanie maszyn, zużycie paliwa itp.).

E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnejDJCvNvLOsE‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie zasad doboru maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej oraz doboru ciągników rolniczych;

  • właściwe dobieranie tych maszyn i ciągników do zakładanej produkcji roślinnej.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDhJuTv5ZKInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dobierania maszyn do produkcji roślinnej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD11u2EUTLSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDIAJXjYfWPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1ESfSfjFPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD19UzXFOcNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej dobierania maszyn do produkcji roślinnej.

Instrukcja użytkowaniaD3230PbBzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej z ćwiczeniem nr 2,

  • program do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej) z ćwiczeniami nr 3 i 4,

  • e‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej z ćwiczeniami nr 1, 5, 6 i 7.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą dokumentacji w prowadzeniu działalności gospodarczej. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

Praca w grupach

Uczniowie podczas emisji filmu robią notatki, które wykorzystają w pracy w zespołach. Po obejrzeniu materiału zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i przygotowuje planszę edukacyjną. Umieszcza na niej najważniejsze informacje dotyczące:

  • gr. I – zasad doboru ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;

  • gr. II – zasad wykorzystania maszyn maszyn rolniczych do prac polowych;

  • gr. III – przedstawienia nowoczesnych maszyn (takich jak pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy);

  • gr. IV – przedstawienie kombajnów: zbożowego, do ziemniaków, do buraków, sieczkarni polowej, prasy zwijającej, kosiarki, rozsiewacza nawozów);

  • gr. V – wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.

Następnie grupy wymieniają się planszami zgodnie z ruchem wskazówek zegara, weryfikują i ewentualnie uzupełniają informacje na planszach. Kiedy plansze wrócą do macierzystych grup, jej członkowie nanoszą odpowiednie poprawki i uzupełnienia, a następnie prezentują gotowe plansze na forum klasy.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

Praca w grupach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie zostają podzieleni na pięć grup. Każdej z nich przypisane jest zagadnienie z Bazy wiedzy programu ćwiczeniowego:

  • gr. I – pszenica ozima;

  • gr. II – rzepak;

  • gr. III – ziemniaki;

  • gr. IV – użytki zielone;

  • gr. V – kukurydza.

Na podstawie zawartych w Bazie wiedzy informacji, programu ćwiczeniowego oraz korzystając z materiałów dodatkowych, przygotowują prezentację multimedialną dotyczącą kosztów mechanizacji poszczególnych upraw. Efekty swojej pracy pokazują kolegom i koleżankom z klasy, prezentacje są oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna,

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,

  • estetyka wykonania.

3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

Praca indywidualna, w parach i całego zespołu klasowego

Elementy lekcji odwróconej. Przed zajęciami uczniowie indywidualnie zapoznają się w treścią e‑booka i przygotowują po kilka pytań. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie na zajęciach spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z e‑bookiem.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

Praca z grupach

Cały zespół klasowy zapoznaje się z materiałem filmowym. Uczniowie są podzieleni na zespoły. Ich zadaniem jest przygotowanie zestawu 5 pytań wraz z odpowiedziami dotyczących przydzielonego zagadnienia:

  • gr. I – zasad doboru ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;

  • gr. II – zasad wykorzystania maszyn maszyn rolniczych do prac polowych;

  • gr. III – przedstawienia nowoczesnych maszyn (takich jak pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy);

  • gr. IV – przedstawienie kombajnów: zbożowego, do ziemniaków, do buraków, sieczkarni polowej, prasy zwijającej, kosiarki, rozsiewacza nawozów);

  • gr. V – wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.

Na zajęciach pytania zostają umieszczone w urnie do losowania, a zespoły zmieniają skład w taki sposób, aby w każdej nowej grupie była przynajmniej jedna osoba z każdej grupy przygotowującej pytania.

Rozpoczyna się klasowy quiz. Zespoły odpowiadają na zasadzie kto pierwszy, ten lepszy. Jeśli grupa odpowie poprawnie, otrzymuje 2 pkt, jeśli nie – pytanie może przejąć inny zespół i za poprawną odpowiedź otrzymuje 1 pkt. Wygrywa grupa, która uzyska najwięcej punktów. Gra trwa do wyczerpania limitu czasu lub puli pytań.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

Praca w parach

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych im źródłach, zdobywają informacje na temat ciągników i maszyn potrzebnych do prowadzenia wybranej w programie ćwiczeniowym uprawy. Następnie przygotowują zestawienie wszystkich potrzebnych maszyn i urządzeń w programie ćwiczeniowym i obliczają koszt mechanizacji wybranej uprawy zgodnie z wytycznymi w poleceniu. Na następnych zajęciach prezentują na forum klasy swoje propozycje i wspólnie je omawiają.

3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w e‑booku na temat zasad doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas prezentowania rezultatów pracy podczas zajęć należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty podczas gry; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią punktację;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do gry pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora;

  • uczniowie niedosłyszący mogą przeczytać we własnym tempie wyświetlany tekst;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rozwiązywać ćwiczenia we własnym tempie, z zachowaniem przerw służących do odpoczynku i eliminacji nadmiaru bodźców;

  • uczniowie zdolni korzystając z różnych dostępnych źródeł, mogą obliczyć koszty mechanizacji innych upraw niż wskazane w programie ćwiczeniowym.

E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

  • uczniowie, którzy maja problemy z komunikacją z rówieśnikami nie muszą uczestniczyć w spacerze i wzajemnym odpytywaniu, mogą natomiast przygotować swoje pytania w formie krótkiego testu, korzystając z narzędzi platformy ZPE.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści