E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie maszyn do produkcji roślinnej

ROL.10. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie w zawodzie technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące zasad prawidłowego doboru ciągników i maszyn rolniczych do prac wykonywanych w produkcji roślinnej. Prawidłowy dobór maszyn rolniczych do zaplanowanej technologii uprawy umożliwia wykonanie prac w terminie i pozwala na uzyskanie odpowiedniego plonu. Właściwe dobranie maszyn w znacznym stopniu wpływa na koszty funkcjonowania gospodarstwa i w efekcie jest istotnym czynnikiem wpływającym na opłacalność produkcji..

  • Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnejDqW6DYgsqFilm edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • wyjaśnienie zasad dobierania maszyn rolniczych do prac polowych oraz ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;

  • charakterystyka nowoczesnych maszyn (m.in. pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy, kombajny: zbożowy, do ziemniaków, do buraków, sieczkarnia polowa, prasa zwijająca, kosiarka, rozsiewacz nawozów) wykorzystywanych w technologiach uprawy roślin takich jak: uprawa gleby, doprawianie, nawożenie, ochrona roślin, zbiór plonu;

  • analiza wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)D17GGt5W0Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • zaprojektowanie zestawu maszyn dla produkcji roślinnej poprzez dobór gotowych ciągników i maszyn rolniczych (w tym ich parametrów eksploatacyjnych);

  • obliczanie wybranych wskaźników eksploatacyjnych (np. koszty jednostkowe, roczne, wykorzystanie maszyn, zużycie paliwa itp.).

E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnejDJCvNvLOsE‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • omówienie zasad doboru maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej oraz doboru ciągników rolniczych;

  • właściwe dobieranie tych maszyn i ciągników do zakładanej produkcji roślinnej.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDhJuTv5ZKInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu dobierania maszyn do produkcji roślinnej.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD11u2EUTLSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDIAJXjYfWPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD1ESfSfjFPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD19UzXFOcNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej dobierania maszyn do produkcji roślinnej.

Instrukcja użytkowaniaD3230PbBzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej z ćwiczeniem nr 2,

  • program do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej) z ćwiczeniami nr 3 i 4,

  • e‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej z ćwiczeniami nr 1, 5, 6 i 7.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny Dobór ciągników i maszyn rolniczych dla produkcji roślinnej

Po zapoznaniu się z filmami przygotuj notatki w formie graficznej, która będzie dla ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę zdobytą podczas projekcji.

Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących m.in.:

  • zasad doboru ciągników przeznaczonych do napędu maszyn rolniczych;

  • zasad wykorzystania maszyn maszyn rolniczych do prac polowych;

  • nowoczesnych maszyn (takich jak pług, agregat uprawowy, agregat uprawowo‑siewny, opryskiwacz polowy);

  • kombajnów: zbożowego, do ziemniaków, do buraków, sieczkarni polowej, prasy zwijającej, kosiarki, rozsiewacza nawozów);

  • wpływu kryteriów środowiskowych na dobór maszyn rolniczych.

2. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Dobór zestawów maszyn dla gospodarstwa rolnego (w zakresie produkcji roślinnej)

Program ćwiczeniowy umożliwi ci wyliczenie kosztów mechanizacji uprawy różnych roślin i zbóż, np. ziemniaków lub pszenicy. Zapoznaj się z Bazą wiedzy oraz dokładnie przeczytaj polecenia. Następnie wybierz odpowiednie ciągniki i inne maszyny rolnicze wykorzystywane do uprawy wybranej rośliny. Nie zapomnij o podaniu powierzchni pola, bo ma to znaczenie dla prowadzonych wyliczeń. Przećwicz swoje umiejętności na wszystkich proponowanych uprawach. Możesz też samodzielnie dokonać obliczeń dla innych roślin uprawnych.

3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji roślinnej

Po zapoznaniu się z e‑bookiem stwórz mapę myśli, która będzie zawierać najważniejsze informacje dotyczące ciągników rolniczych i maszyn wykorzystywanych do prac polowych. Następnie w formie fiszek przygotuj zestaw pytań wraz z odpowiedziami (pytanie po jednej stronie, a odpowiedzi na odwrocie fiszki). Dzięki temu możliwe będzie powtórzenie materiału w każdej chwili, kiedy uznasz to za potrzebne.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już umiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat dobierania odpowiednich ciągników i maszym rolniczych do konkretnych prac prowadzonych w gospodarstwie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści