Tlenki to połączenia różnych pierwiastków z tlenem. Związki te mają różną budowę i właściwości chemiczne. Wiemy już, że niektóre z nich reagują z wodą. W zależności od rodzaju tlenku, w wyniku tej reakcji mogą powstawać kwasy lub zasady. Jak myślisz, czy tlenki mogą reagować także z kwasami lub zasadami? Czy każdy tlenek wykazuje taką zdolność? Co jest produktem takiej reakcji?
Już wiesz
że sole to grupa związków chemicznych o jonowej budowie, które są zbudowane z kationów metali (lub kationu amonu o wzorze NH 4 + ) i anionów reszty kwasowej;
że nazwę soli tworzy się z dwóch członów: nazwy reszty kwasowej i nazwy metalu;
że niektóre tlenki metali, takie jak np. tlenek sodu lub wapnia, reagują z wodą, a w wyniku tej reakcji powstają wodorotlenki;
że niektóre tlenki niemetali w reakcji z wodą tworzą kwasy, np. tlenek siarki(IV);
że wywar z kapusty przyjmuje barwę czerwoną w roztworach kwasów, fioletową – w roztworze obojętnym, a zieloną – w roztworach zasad;
że oranż metylowy barwi się w kwasach na czerwono.
1. Reakcje tlenków metali z kwasami Działanie kwasu solnego na tlenek wapnia Doświadczenie 1
Problem badawczy Czy tlenek wapnia reaguje z kwasem solnym?
Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Tlenek wapnia reaguje z kwasem solnym. Tlenek wapnia nie reaguje z kwasem solnym.
Co będzie potrzebne Instrukcja
Do probówki wlej 2–3 cmIndeks górny 3 3 kwasu solnego.
Dodaj kilka kropel roztworu oranżu metylowego lub wywaru z czerwonej kapusty.
Za pomocą małej łyżki do odczynników dodawaj małymi porcjami tlenek wapnia.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie RaYRlgc2jEp97 1 Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku wapnia, zlewka z roztworem kwasu solnego, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu solnego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek wapnia i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Początkowo wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a następnie niebieski, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. W miarę dalszego dodawania tlenku wapnia i mieszania roztwór z wywarem kapusty stopniowo przyjmuje barwę zieloną, a z oranżem metylowym żółtą. Zmiana ujęcia, ponowne pokazanie obu probówek i stojaka w momencie, gdy wskaźniki w nich przybrały neutralne barwy. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy HCl, czyli kwasu solnego reagują tworząc CaCl2, czyli chlorek wapnia plus H2O, czyli wodę. Zmiana ujęcia, ponowne przeprowadzenie sekwencji mieszania w probówce z wywarem z czerwonej kapusty, aż do momentu, gdy zawartość przybiera kolor zielony. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy H2O, czyli wody reagują tworząc Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia.
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku wapnia, zlewka z roztworem kwasu solnego, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu solnego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek wapnia i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Początkowo wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a następnie niebieski, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. W miarę dalszego dodawania tlenku wapnia i mieszania roztwór z wywarem kapusty stopniowo przyjmuje barwę zieloną, a z oranżem metylowym żółtą. Zmiana ujęcia, ponowne pokazanie obu probówek i stojaka w momencie, gdy wskaźniki w nich przybrały neutralne barwy. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy HCl, czyli kwasu solnego reagują tworząc CaCl2, czyli chlorek wapnia plus H2O, czyli wodę. Zmiana ujęcia, ponowne przeprowadzenie sekwencji mieszania w probówce z wywarem z czerwonej kapusty, aż do momentu, gdy zawartość przybiera kolor zielony. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy H2O, czyli wody reagują tworząc Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku wapnia, zlewka z roztworem kwasu solnego, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu solnego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek wapnia i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Początkowo wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a następnie niebieski, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. W miarę dalszego dodawania tlenku wapnia i mieszania roztwór z wywarem kapusty stopniowo przyjmuje barwę zieloną, a z oranżem metylowym żółtą. Zmiana ujęcia, ponowne pokazanie obu probówek i stojaka w momencie, gdy wskaźniki w nich przybrały neutralne barwy. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy HCl, czyli kwasu solnego reagują tworząc CaCl2, czyli chlorek wapnia plus H2O, czyli wodę. Zmiana ujęcia, ponowne przeprowadzenie sekwencji mieszania w probówce z wywarem z czerwonej kapusty, aż do momentu, gdy zawartość przybiera kolor zielony. Obok probówek pojawia się zapis równania CaO, czyli tlenek wapnia plus dwa atomy H2O, czyli wody reagują tworząc Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia.
W kwasie solnym użyte wskaźniki przyjęły barwę czerwoną. Podczas dodawania tlenku wapnia wskaźniki zmieniły barwę. Oranż metylowy – z czerwonej na żółtopomarańczową (lub gdy dodano większą ilość tlenku wapnia – na żółtą), a wywar z czerwonej kapusty – z czerwonej, poprzez fioletową, na zieloną (przy nadmiarze tlenku wapnia). Tlenek wapnia przereagował z kwasem solnym. Przemianę opisuje poniższe równanie:
CaO + 2HCl → Ca Cl 2 + H 2 O
tlenek wapnia + kwas solny → chlorek wapnia + woda
W wyniku tej reakcji powstały sól i woda. Dodanie nadmiaru tlenku wapnia skutkuje zmianą odczynu roztworu na zasadowy (barwa wywaru z czerwonej kapusty – zielona) , gdyż produktem reakcji jest wodorotlenek wapnia:
CaO + H 2 O → Ca (OH) 2
tlenek wapnia + woda → wodorotlenek wapnia
Działanie kwasu azotowego(V) na tlenek magnezu Doświadczenie 2
Problem badawczy Czy tlenek magnezu reaguje z kwasem azotowym(V)?
Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Tlenek magnezu reaguje z kwasem azotowym(V). Tlenek magnezu nie reaguje z kwasem azotowym(V).
Co będzie potrzebne
probówki,
mała łyżka do odczynników,
roztwór kwasu azotowego(V),
tlenek magnezu,
wskaźnik kwasowo‑zasadowy: oranż metylowy lub wywar z czerwonej kapusty.
Instrukcja
Do probówki wlej 2–3 cmIndeks górny 3 3 roztworu kwasu azotowego(V).
Dodaj kilka kropel roztworu oranżu metylowego lub wywaru z czerwonej kapusty.
Za pomocą małej łyżki do odczynników dodawaj porcjami tlenek magnezu.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie R1b8yFfYnGf3W 1 Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku magnezu, zlewka z roztworem kwasu azotowego pięć, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami, pipeta oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu azotowego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek magnezu i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. Obok probówek pojawia się zapis równania MgO, czyli tlenek magnezu plus dwa atomy HNO3, czyli kwasu azotowego pięć reagują tworząc MgNO3 dwa razy wzięte, czyli azotan pięć magnezu plus H2O, czyli wodę.
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku magnezu, zlewka z roztworem kwasu azotowego pięć, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami, pipeta oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu azotowego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek magnezu i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. Obok probówek pojawia się zapis równania MgO, czyli tlenek magnezu plus dwa atomy HNO3, czyli kwasu azotowego pięć reagują tworząc MgNO3 dwa razy wzięte, czyli azotan pięć magnezu plus H2O, czyli wodę.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją tlenku magnezu, zlewka z roztworem kwasu azotowego pięć, zlewka z wywarem z kapusty oraz zlewka z niewielką ilością oranżu metylowego. Ponadto znajdują się tam stojak z dwiema probówkami, pipeta oraz łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie małych zlewek ze wskaźnikami. Zmiana ujęcia. Demonstrator nalewa do dwóch probówek niewielkie ilości roztworu kwasu azotowego, a następnie do każdej dodaje inny wskaźnik. Oba roztwory przybierają intensywnie czerwoną barwę. Demonstrator stopniowo zaczyna dodawać do obu probówek tlenek magnezu i mieszać zawartość. Oba roztwory stopniowo zmieniają barwę. Wywar z czerwonej kapusty staje się fioletowy, a oranż metylowy wraca do barwy pomarańczowej. Obok probówek pojawia się zapis równania MgO, czyli tlenek magnezu plus dwa atomy HNO3, czyli kwasu azotowego pięć reagują tworząc MgNO3 dwa razy wzięte, czyli azotan pięć magnezu plus H2O, czyli wodę.
W roztworze kwasu azotowego(V) wskaźnik przyjął barwę czerwoną. Podczas dodawania tlenku magnezu wskaźnik zmienił barwę (oranż metylowy – z czerwonej na pomarańczową, a wywar z czerwonej kapusty – z czerwonej na fioletową). Tlenek magnezu przereagował z kwasem azotowym(V). Przemianę tę opisuje poniższe równanie:
MgO + 2H NO 3 → Mg (NO 3 ) 2 + H 2 O
tlenek magnezu + kwas azotowy(V) → azotan(V) magnezu + woda
W wyniku tej reakcji powstały sól i woda.
Działanie kwasu siarkowego(VI) na tlenek miedzi(II) Doświadczenie 3
Problem badawczy Czy tlenek miedzi(II) reaguje z kwasem siarkowym(VI)?
Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Tlenek miedzi(II) reaguje z kwasem siarkowym(VI). Tlenek miedzi(II) nie reaguje z kwasem siarkowym(VI).
Co będzie potrzebne
probówki,
mała łyżka do odczynników,
palnik,
roztwór kwasu siarkowego(VI),
tlenek miedzi(II).
Instrukcja
Do probówki wlej 2–3 cmIndeks górny 3 3 roztworu kwasu siarkowego(VI).
Za pomocą małej łyżki do odczynników dodaj niewielką porcję tlenku miedzi(II).
Wymieszaj zawartość probówki, obserwuj, co dzieje się z osadem.
Ogrzewaj mieszaninę delikatnie w płomieniu palnika przez kilka minut.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie RiaWAXvfDt4iq 1 Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją czarnego tlenku miedzi dwa i stojąca na stojaku probówka z roztworem kwasu azotowego pięć. Ponadto znajdują się tam łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie szkiełka z tlenkiem miedzi. Demonstrator nabiera porcję czarnego proszku i wrzuca ją do probówki. Tlenek nie reaguje, obok probówki pojawia się napis Osad tlenku na dnie. Zmiana ujęcia, probówka jest przytrzymywana nad płomieniem palnika gazowego i powoli poruszana. Zawartość wrze, nabiera klarowności i zmienia barwę na niebieską. Pojawia się napis Reakcja chemiczna. Na krótką chwilę pojawia się ujęcie probówki trzymanej w drewnianych szczypcach, które rozmywa się i na jego tle pojawia się zapis równania: CuO, czyli tlenek miedzi dwa plus H2SO4, czyli kwas siarkowy reagują tworząc CuSO4, czyli siarczan sześć miedzi dwa plus H2O, czyli wodę. Powrót do ujęcia probówki. Po prawej stronie niebieskiego roztworu pojawia się napis Sól.
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją czarnego tlenku miedzi dwa i stojąca na stojaku probówka z roztworem kwasu azotowego pięć. Ponadto znajdują się tam łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie szkiełka z tlenkiem miedzi. Demonstrator nabiera porcję czarnego proszku i wrzuca ją do probówki. Tlenek nie reaguje, obok probówki pojawia się napis Osad tlenku na dnie. Zmiana ujęcia, probówka jest przytrzymywana nad płomieniem palnika gazowego i powoli poruszana. Zawartość wrze, nabiera klarowności i zmienia barwę na niebieską. Pojawia się napis Reakcja chemiczna. Na krótką chwilę pojawia się ujęcie probówki trzymanej w drewnianych szczypcach, które rozmywa się i na jego tle pojawia się zapis równania: CuO, czyli tlenek miedzi dwa plus H2SO4, czyli kwas siarkowy reagują tworząc CuSO4, czyli siarczan sześć miedzi dwa plus H2O, czyli wodę. Powrót do ujęcia probówki. Po prawej stronie niebieskiego roztworu pojawia się napis Sól.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Nagranie rozpoczyna ujęcie stołu laboratoryjnego z rozmieszczonymi na blacie elementami niezbędnymi do przeprowadzenia eksperymentu. Niektóre z elementów są podpisane: szkiełko zegarkowe z porcją czarnego tlenku miedzi dwa i stojąca na stojaku probówka z roztworem kwasu azotowego pięć. Ponadto znajdują się tam łopatka dentystyczna. Zmiana ujęcia na zbliżenie szkiełka z tlenkiem miedzi. Demonstrator nabiera porcję czarnego proszku i wrzuca ją do probówki. Tlenek nie reaguje, obok probówki pojawia się napis Osad tlenku na dnie. Zmiana ujęcia, probówka jest przytrzymywana nad płomieniem palnika gazowego i powoli poruszana. Zawartość wrze, nabiera klarowności i zmienia barwę na niebieską. Pojawia się napis Reakcja chemiczna. Na krótką chwilę pojawia się ujęcie probówki trzymanej w drewnianych szczypcach, które rozmywa się i na jego tle pojawia się zapis równania: CuO, czyli tlenek miedzi dwa plus H2SO4, czyli kwas siarkowy reagują tworząc CuSO4, czyli siarczan sześć miedzi dwa plus H2O, czyli wodę. Powrót do ujęcia probówki. Po prawej stronie niebieskiego roztworu pojawia się napis Sól.
Po dodaniu tlenku miedzi(II) do roztworu kwasu siarkowego(VI) nie obserwujemy objawów reakcji. Po ogrzaniu mieszaniny po pewnym czasie roztwór zmienia barwę na bladoniebieską, a osad tlenku miedzi(II) powoli zanika. Tlenek miedzi(II) reaguje z kwasem siarkowym(VI) zgodnie z poniższym równaniem:
CuO + H 2 SO 4 → Cu SO 4 + H 2 O
tlenek miedzi(II) + kwas siarkowy(VI) → siarczan(VI) miedzi(II) + woda
Ogrzanie substratów przyspiesza tę przemianę. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda.
Tlenki metali reagują z kwasami. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda. Poniższe równania reakcji są przykładami tych przemian:
Fe 2 O 3 + 3 H 2 SO 4 → Fe 2 ( SO 4 ) 3 + 3H 2 O
tlenek żelaza(III) + kwas siarkowy(VI) → siarczan(VI) żelaza(III) + woda
CaO + 2H NO 3 → Ca (NO 3 ) 2 + H 2 O
tlenek wapnia + kwas azotowy(V) → azotan<(V) wapnia + woda
Li 2 O + 2HCl → 2LiCl + H 2 O
tlenek litu + kwas solny → chlorek litu + woda
Ważne!
Podczas dodawania tlenków metali do kwasów obserwujemy zanikanie tych tlenków w roztworach kwasów. Zachodzi reakcja chemiczna prowadząca do utworzenia soli. Nie jest to więc proces rozpuszczania. Taki proces nazywa się roztwarzaniem. Tlenki metali roztwarzają się w kwasach.
R8dggd8H1tE6d 1 Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce znajduje się niewielka ilość cieczy zabarwionej na czerwony kolor. Podpis pod probówką informuje, że jest to kwas solny z domieszką oranżu metylowego. Zdjęcie środkowe prezentuje tę samą probówkę oraz statyw z minimalnie większej odległości. Do probówki za pomocą łyżeczki dosypywany jest biały proszek podpisany Tlenek wapnia. Trzecie zdjęcie przedstawia z bliska probówkę, w której poziom płynu jest nieco wyższy, a barwa roztworu pomarańczowa.
Rkb3R0RgoeDNk 1 Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce znajduje się niewielka ilość cieczy zabarwionej na czerwony kolor. Podpis pod probówką informuje, że jest to kwas azotowy pięć z domieszką oranżu metylowego. Zdjęcie środkowe prezentuje tę samą probówkę oraz statyw z minimalnie większej odległości. Do probówki za pomocą łyżeczki dosypywany jest biały proszek podpisany Tlenek magnezu. Trzecie zdjęcie przedstawia z bliska probówkę, w której poziom płynu jest nieco wyższy, a barwa roztworu pomarańczowa.
R1JNOoK1hQvzC 1 Ilustracja składa się z czterech sąsiadujących ze sobą zdjęć. Na zdjęciu pierwszym z lewej znajduje się probówka unieruchomiona w łapie statywu. W probówce znajduje się niewielka ilość przezroczystej cieczy podpisanej Kwas siarkowy sześć. Drugie zdjęcie przedstawia tę samą probówkę, do której za pomocą łyżeczki dosypywany jest czarny proszek. Proszek ten miesza się z wodą, ale się w niej nie rozpuszcza, lecz opada na dno w postaci osadu. Osad ten podpisany jest Tlenek miedzi dwa. Na trzecim zdjęciu probówka trzymana w drewnianej klamrze podgrzewana jest nad płomieniem palnika gazowego. Widać, że osadu jest mniej. Na czwartym, ostatnim zdjęciu probówka ponownie spoczywa pionowo w łapie statywu. Jej zawartość stanowi niebieski, klarowny roztwór.
2. Reakcje tlenków niemetali z wodorotlenkami Działanie tlenku węgla(IV) na roztwór wodorotlenku wapnia Doświadczenie 4
Problem badawczy Czy tlenek węgla(IV) reaguje z wodorotlenkiem wapnia?
Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Tlenek węgla(IV) reaguje z wodorotlenkiem wapnia. Tlenek węgla(IV) nie reaguje z wodorotlenkiem wapnia.
Co będzie potrzebne Instrukcja
Do zlewki wlej wodę wapienną.
Powietrze wydychane z płuc wprowadzaj do wody wapiennej przez słomkę (lub rurkę szklaną) aż do momentu pojawienia się w wodzie zmian.
Podsumowanie Po pewnym czasie woda wapienna ulega zmętnieniu pod wpływem wydychanego powietrza zawierającego tlenek węgla(IV). Tlenek węgla(IV) reaguje z wodorotlenkiem wapnia w myśl równania reakcji:
CO 2 + Ca(OH) 2 → Ca CO 3 ↓ + H 2 O
tlenek magnezu + kwas azotowy(V) → azotan(V) magnezu + woda
W wyniku tej reakcji powstały sól i woda.
R1Sflkf64ReHn 1 Nagranie rozpoczyna ujęcie blatu laboratoryjnego ze stojącą na nim małą zlewką z przezroczystą cieczą oraz leżącą obok plastikową słomką. Na tle zlewki pojawia się napis Wodorotlenek wapnia. Zmiana ujęcia. Ze słomki umieszczonej w zlewce wydobywają się pęcherzyki powietrza wydmuchiwanego przez demonstratora. Woda w zlewce stopniowo mętnieje. U dołu ekranu pojawia się zapis reakcji z opisem słownym: CO2, czyli tlenek węgla cztery plus Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia reagują ze sobą dając CaCO3, czyli węglan wapnia w postaci osadu plus H2O, czyli wodę. Zapis reakcji znika, a pod zlewką pojawia się słowo Sól.
Nagranie rozpoczyna ujęcie blatu laboratoryjnego ze stojącą na nim małą zlewką z przezroczystą cieczą oraz leżącą obok plastikową słomką. Na tle zlewki pojawia się napis Wodorotlenek wapnia. Zmiana ujęcia. Ze słomki umieszczonej w zlewce wydobywają się pęcherzyki powietrza wydmuchiwanego przez demonstratora. Woda w zlewce stopniowo mętnieje. U dołu ekranu pojawia się zapis reakcji z opisem słownym: CO2, czyli tlenek węgla cztery plus Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia reagują ze sobą dając CaCO3, czyli węglan wapnia w postaci osadu plus H2O, czyli wodę. Zapis reakcji znika, a pod zlewką pojawia się słowo Sól.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Nagranie rozpoczyna ujęcie blatu laboratoryjnego ze stojącą na nim małą zlewką z przezroczystą cieczą oraz leżącą obok plastikową słomką. Na tle zlewki pojawia się napis Wodorotlenek wapnia. Zmiana ujęcia. Ze słomki umieszczonej w zlewce wydobywają się pęcherzyki powietrza wydmuchiwanego przez demonstratora. Woda w zlewce stopniowo mętnieje. U dołu ekranu pojawia się zapis reakcji z opisem słownym: CO2, czyli tlenek węgla cztery plus Ca OH dwa razy wzięte, czyli wodorotlenek wapnia reagują ze sobą dając CaCO3, czyli węglan wapnia w postaci osadu plus H2O, czyli wodę. Zapis reakcji znika, a pod zlewką pojawia się słowo Sól.
R1SBtXqrrhsV3 1 Ilustracja składa się z trzech sąsiadujących ze sobą fotografii wraz z podpisami. Na zdjęciu po lewej stronie pokazana została szalka Petriego z kawałkiem białej substancji przypominającej ułamaną kostkę kredy wewnątrz. Podpis głosi: Suchy lód to dwutlenek węgla w stanie stałym. Środkowe zdjęcie przedstawia zlewkę z mętną cieczą, w której odbywa się jakaś reakcja. Gęste opary białej mgły unoszą się i wylewają ze zlewki tworząc charakterystyczne smugi. Podpis pod zdjęciem głosi: Po wrzuceniu suchego lodu do roztworu wodorotlenku wapnia część dwutlenku węgla ulega sublimacji, a część przechodzi do roztworu, reagując z jego składnikami. Trzecie zdjęcie przedstawia tę samą zlewkę po zakończeniu reakcji. Ciecz wewnątrz niej jest biała i mętna, a na ściankach zlewki widoczne są krople wody. Podpis pod zdjęciem głosi: Po pewnym czasie w wyniku reakcji wodorotlenku wapnia z dwutlenkiem węgla powstaje trudno rozpuszczalny w wodzie węglan wapnia.
RsDv9qEKEjX7q 1 Zdjęcie przedstawia butelkę z przezroczystego szkła wypełnioną do połowy przezroczystym roztworem. Butelka ma czerwony korek z tworzywa sztucznego i białą etykietkę z napisem NaOH, 3 mole na decymetr sześcienny. Na zewnętrznych ściankach butelki znajdują się liczne podłużne smugi białego osadu.
Pozostawione po przelewaniu odczynników na ściankach naczynia resztki roztworu wodorotlenku sodu po pewnym czasie przekształcają się w białe smugi. Pochodzą one od węglanu sodu, który powstaje w reakcji wodorotlenku sodu z dwutlenkiem węgla zawartym w powietrzu. Po odparowaniu wody sól pozostaje na ściankach naczynia
Tlenki niemetali, które reagują z wodą, tworząc kwasy, wchodzą także w reakcje z zasadami. W ich wyniku powstają odpowiednio sól i woda. Przykłady tych reakcji ilustrują poniższe równania:
CO 2 + 2NaOH → Na 2 CO 3 + H 2 O
tlenek węgla(IV) + wodorotlenek sodu → węglan sodu + woda
SO 2 + 2KOH → K 2 S O 3 + H 2 O
tlenek siarki(IV) + wodorotlenek potasu → siarczan(IV) potasu + woda
SO 3 + Ba(OH) 2 → Ba SO 4 ↓ + H 2 O
tlenek siarki(VI) + wodorotlenek baru → siarczan(VI) baru + woda
P 4 O 10 + 12KOH → 4K 3 P O 4 + 6H 2 O
tlenek fosforu(V) + wodorotlenek potasu → fosforan(V) potasu + woda
Podsumowanie
Tlenki niemetali, które reagują z wodą, tworząc kwasy, reagują także z zasadami. W wyniku tej reakcji powstają sól i woda.
Tlenki metali reagują z kwasami. W wyniku tych reakcji powstają sól i woda.
Praca domowa
Polecenie 1.1
Zapisz równania reakcji opisane na schemacie jako A i B. Nazwij substraty i produkty każdej z reakcji.
S → A SO 2 → B K 2 S O 3
Słowniczek roztwarzanie roztwarzanie
przechodzenie substancji do roztworu, proces któremu towarzyszy reakcja chemiczna pomiędzy substancją a rozpuszczalnikiem lub innym składnikiem roztworu
Zadania Ćwiczenie 1
RNs9fL7V3hiR1 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Które z podanych tlenków reagują z zasadą sodową, tworząc sól i wodę.
<span aria-label="Na indeks dolny, 2, O" role="math"><math><mrow><msub><mtext>Na</mtext><mtext>2</mtext></msub><mtext>O</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="P indeks dolny, 4, O indeks dolny, 10" role="math"><math><mrow><msub><mtext>P</mtext><mtext>4</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>10</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CO" role="math"><math><mrow><mtext>CO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="MgO" role="math"><math><mrow><mtext>MgO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>CO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CaO" role="math"><math><mrow><mtext>CaO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>
tlenki reagujące z zasadą sodową
tlenki, które nie reagują z zasadą sodową
Ćwiczenie 2
R1SIBpYkRsezs 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Które z podanych tlenków reagują z kwasem solnym, tworząc sól i wodę.
<span aria-label="CO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>CO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="CaO" role="math"><math><mrow><mtext>CaO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="BaO" role="math"><math><mrow><mtext>BaO</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="K indeks dolny, 2, O" role="math"><math><mrow><msub><mtext>K</mtext><mtext>2</mtext></msub><mtext>O</mtext></mrow></math></span>, <span aria-label="P indeks dolny, 4, O indeks dolny, 10" role="math"><math><mrow><msub><mtext>P</mtext><mtext>4</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>10</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="Al indeks dolny, 2, O indeks dolny, 3" role="math"><math><mrow><msub><mtext>Al</mtext><mtext>2</mtext></msub><msub><mtext>O</mtext><mtext>3</mtext></msub></mrow></math></span>, <span aria-label="SO indeks dolny, 2" role="math"><math><mrow><msub><mtext>SO</mtext><mtext>2</mtext></msub></mrow></math></span>
tlenki, które reagują z kwasem solnym
tlenki, które nie reagują z kwasem solnym
Ćwiczenie 3
RrzD6Av9q1HL9 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Który ze wzorów przedstawia sól – produkt reakcji tlenku glinu z kwasem solnym? Wskaż prawidłową odpowiedź.
AlCl 3
Al ( OH ) 3
Al 2 ( SO 4 ) 3
Al 2 O 3
HCl
Ćwiczenie 4
RyapClZRiLaI0 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Który ze wzorów przedstawia sól – produkt reakcji tlenku siarki(VI) z wodorotlenkiem potasu? Wskaż prawidłową odpowiedź.
Ćwiczenie 5
RWFiIHNrRnjEf zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Wskaż równania przedstawiające reakcje tlenków niemetali z roztworami wodorotlenków, prowadzące do powstania soli i wody.
CO 2 + 2LiOH → Li 2 CO 3 + H 2 O
SO 2 + 2NaOH → Na 2 SO 3 + H 2 O
P 4 O 10 + 12NaOH → 4Na 3 PO 4 + 6H 2 O
Al 2 O 3 + 6HCl → 2AlCl 3 + 3H 2 O
P 4 O 10 + 6H 2 O → 4H 3 PO 4
2CO + O 2 → 2CO 2
zadanie 5
Ćwiczenie 6
RsykJEhQBEFpI 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Wskaż równania, które przedstawiają reakcje tlenków metali z kwasami, prowadzące do powstania soli i wody.
Fe 2 O 3 + 6HCl → 2FeCl 3 + 3H 2 O
BaO + 2HNO 3 → Ba ( NO 3 ) 2 + H 2 O
ZnO + H 2 SO 4 → ZnSO 4 + H 2 O
SO 2 + 2KOH → K 2 SO 3 + H 2 O
P 4 O 10 + 12NaOH → 4Na 3 PO 4 + 6H 2 O
CO 2 + 2LiOH → Li 2 CO 3 + H 2 O
2Mg + O 2 → 2MgO
Ćwiczenie 7
Rqd5z2D7lgDPP 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Wskaż prawidłowy ciąg współczynników stechiometrycznych reakcji tlenku baru z kwasem siarkowym(VI): BaO + H 2 SO 4 → BaSO 4 + H 2 O
1, 1, 1, 1
2, 1, 2, 2
1, 1, 1, 2
2, 1, 1, 2
2, 2, 2, 4
Ćwiczenie 8
R1W5cbG7lpgFT 1 zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Wskaż prawidłowy ciąg współczynników stechiometrycznych reakcji: tlenek wapnia + kwas fosforowy(V) → fosforan(V) wapnia + woda
3, 2, 1, 3
2, 3, 2, 1
1, 1, 1, 2
1, 1, 1, 1
3, 1, 1, 2