Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:
Co waszym zdaniem znaczy przysłowie „Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz”?
Co wspólnego mają ze sobą to przysłowie i „Każdy jest kowalem swojego losu”?
Jak sądzicie, jak ważny jest sen w naszym życiu?
Jakie znaczenie ma sen dla naszego zdrowia?
Jakie macie sposoby na to, by dobrze spać i wysypiać się?
Przyjrzyj się pokojowi, w którym śpi dziewczynka. Sprawdź, czy pamiętała o wszystkim, zanim położyła się do łóżka.
Napisz tutaj lub w zeszycie, jaką pościel lubisz: wolisz twardą czy miękką poduszkę? Lekką kołdrę czy grubą pierzynę? Prześcieradło frotté czy lniane? Dlaczego?
Jakie mogą być elementy pościeli? Dopasuj ich opisy do właściwych grup.
frotté, ciepła, z gumką, bawełniane, twarda, z pierza, lekka, lniane, dekoracyjna, elektryczna, puchowa, wełniana
Poduszka | |
---|---|
Prześcieradło | |
Kołdra |
Obejrzyjcie film z recytacją fragmentów wiersza Agnieszki Frączek pt. Kołdra. Zastanówcie się, jakie kłopoty sprawiła Grzesiowi kołdra?
Porozmawiajcie, odpowiadając na pytania:
Kto jest bohaterem wiersza?
Co jest tematem wiersza?
Czy kołdra z wiersza jest zwyczajną pościelą, jaką macie w swoich łóżkach?
Czy według was w tym wierszu ukryta jest mądrość przysłowia, o którym rozmawialiście wcześniej?
Jak Grześ poradził sobie z tą dziwną kołdrą?
Przeczytaj uważnie tekst wiersza i zaznacz w nim czynności, jakie wykonuje kołdra. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Kołdra(fragmenty)
Kupił Grzesio kołdrę z puchu:
”Ciepło będzie mi jak w uchu!”Chciał się kołdrą przykryć właśnie,
a tu ona jak nie wrzaśnie:
– Nie wytrzymam! Co za ziąb!
I ucieka w ciemny kąt...Raz zwinęła się w kuleczkę :
– Tak posiedzę przez chwileczkę,
bo guziki mam jak z lodu.
Grypę złapię z tego chłodu!(...)
Grześ – zmarznięty, niewyspany –
chciał się zdrzemnąć choć nad ranem.
Nagle...
– Brrr! Jak zimno! – kołdra drze się
i układa się pod Grzesiem .Więc – choć może to niemądre –
kupił Grześ tej kołdrze kołdrę.
Przeczytajcie wiersz z podziałem na role.
Znajdź i zaznacz w wierszu synonimy słowa „zimno”. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Otaczają nas różne przedmioty. Jak myślicie, co by się stało, gdyby zaczęły się zachowywać jak kołdra z wiersza? Porozmawiajcie o tym.
Wymyślcie historię innego przedmiotu, który zacząłby się, podobnie jak kołdra, dziwacznie zachowywać. Ułóżcie rozmowę między wami a wybranym przedmiotem. Zaprezentujcie swoje dialogi.