Rola gęstości substancji i ich mieszanin w życiu codziennym
Właściwości substancji
Zimą do spryskiwaczy i chłodnic samochodowych wlewa się specjalne płyny, które zamarzają w temperaturze poniżej –20°C, a nawet –37°C. Do szlifowania i polerowania kamieni szlachetnych, a także do cięcia szkła używa się diamentu, który jest jednym z najtwardszych materiałów. Jak widać, zastosowania substancji są związane z ich cechami charakterystycznymi, takimi jak np. temperatura krzepnięcia lub twardość. Zastanów się, jakie inne właściwości mają substancje nas otaczające i w jaki sposób można je wykorzystywać.
Rej6xQ6WX3fTh1
R7MzEjRvX6fe91
Już wiesz
czym zajmuje się chemia;
jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w szkolnej pracowni chemicznej;
których naczyń i jakiego sprzętu należy użyć do wykonania określonej czynności laboratoryjnej;
jak należy postępować z substancjami i preparatami oznaczonymi piktogramami ostrzegawczymi.
Nauczysz się
definiować pojęcie substancja;
określać, które cechy substancji są zaliczane do właściwości fizycznych, a które – do właściwości chemicznych;
planować metody badania właściwości fizycznych i chemicznych substancji;
badać i opisywać właściwości wybranych substancji.
iHwBAn9MIH_d5e254
1. Czy słowo substancja ma zawsze takie samo znaczenie?
W języku potocznym substancjami nazywamy otaczające nas elementy przyrody, np. wodę, powietrze, drewno do palenia w kominku, a także używane w kuchni przyprawy. Jednak nie jest to określenie poprawne pod względem chemicznym. SubstancjasubstancjaSubstancja to rodzaj materii o stałym składzie chemicznym, wykazującej zespół określonych właściwości, dzięki którym możemy ją rozpoznać.
Substancjami są np: cukier, sól kamienna, żelazo, tlen, czysta woda, czyli tzw. woda destylowana (w przeciwieństwie do wody morskiej czy też z kranu).
Właściwości materiałów a ich zastosowanie
Doświadczenie 1
Problem badawczy
Czy zastosowanie różnych przedmiotów związane jest z właściwościami materiałów, z których są wykonane?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Zastosowanie przedmiotów jest związane z właściwościami materiałów, z których są wykonane. Zastosowanie przedmiotów nie jest związane z właściwościami materiałów, z których zostały one wykonane.
Co będzie potrzebne
nóż drewniany (do smarowania),
nóż plastikowy,
metalowy nóż kuchenny,
deska do krojenia,
jabłko.
Instrukcja
Połóż jabłko na desce.
Spróbuj przekroić je kolejno nożami wykonanymi z różnych materiałów (drewna, plastiku i metalu).
Podsumowanie
Obserwacje
Najłatwiej jabłko kroi się nożem metalowym, a najtrudniej – drewnianym. Wniosek
Każda substancja, z której wytworzono określony przedmiot, ma inne właściwości. Dlatego do przekrojenia jabłka najlepiej użyć noża metalowego, a nie plastikowego czy drewnianego. Dobre do krojenia, ostre noże produkuje się m.in. z dobrej jakości twardego metalu lub jego stopu. Sztućce jednorazowego użytku wytwarza się z taniego plastiku, zaś noże, które świetnie nadają się do smarowania pieczywa, wykonuje się z drewna.
Użyteczność przedmiotów jest związana z właściwościami materiałów, z których są wykonane. Elementy konstrukcyjne wytwarza się z materiałów o dużej wytrzymałości. Garnki wykonuje się z tworzyw, które dobrze przewodzą ciepło, zaś rączki – z izolatorów chroniących przed oparzeniem. Dobre i złe przewodnictwo ciepła to właściwości materii, które wpływają na jej zastosowanie. Niektóre cechy można zmierzyć, inne – tylko opisać. Pomiarów dokonuje się w tych samych warunkach (w temperaturze pokojowej i pod ciśnieniem normalnym), co umożliwia porównanie ich wyników.
Polecenie 1
Przypomnij sobie z lekcji przyrody, z czego zbudowany jest otaczający nas świat.
Spójrz na ilustracje przykładowych wyrobów (waty cukrowej, szpilki krawieckiej, solnego żyrandola, srebrnej monety, miedzianej rynny) i określ, z jakich substancji zostały wytworzone.
R1V1aBnwdJLMx1
R1PUASTdkmoDt1
Rg2FkmGGvfQ5O1
R1Dlta5nE290q1
RzPVaULFYaQpo1
iHwBAn9MIH_d5e362
2. Jakie właściwości nazywamy fizycznymi?
Wszystkie substancje mają określone właściwości. Możemy je badać zmysłami (np. zobaczyć, usłyszeć, powąchać) lub za pomocą specjalnych przyrządów, co pozwala odróżnić daną substancję od innej. Właściwości substancji możemy podzielić na:
jakościowe – te, których nie można wyrazić w liczbach (np. smak, zapach);
ilościowe – te, które można mierzyć i opisać za pomocą liczb (np. gęstość, temperatura wrzenia, temperatura topnienia).
Jakie znasz stany skupienia?
Polecenie 2
Przypomnij z lekcji przyrody wiadomości o stanach skupienia wody.
Rozejrzyj się wokół siebie i dokonaj podziału przedmiotów, biorąc pod uwagę ich stan skupienia.
Substancje mogą występować (w określonej temperaturze i przy odpowiednim ciśnieniu) w jednym z trzech podstawowych stanów skupienia:
stałym,
ciekłym,
gazowym.
R7m0eb2pWlEd01
Substancje mogą zmieniać stan skupienia w określonej temperaturze. Przyjrzyjmy się temu zjawisku na przykładzie wody. Lód topi się, czyli przechodzi ze stanu stałego w ciekły w temperaturze 0°C. Mówimy, że jest to temperatura topnienia (krzepnięcia) wody. Woda wrze, czyli przechodzi ze stanu ciekłego w gazowy, w temperaturze 100°C – mówimy, że jest to temperatura wrzenia wody. Wszystkie te zmiany można odwrócić, wystarczy ogrzać lub oziębić wodę. Niekiedy substancja stała przekształca się bezpośrednio w gaz z pominięciem stanu ciekłego (sublimacja) i odwrotnie – gaz może bezpośrednio przejść w stan stały, bez skraplania i krzepnięcia (resublimacja).
Czwarty stan skupienia Definicja uwzględniająca tylko trzy stany skupienia uległa zmianie, kiedy to w 1928 r. Irving Langmuir (czyt. erwing lanmire) wprowadził pojęcie plazma.
Na Ziemi plazma występuje rzadko, można ją zaobserwować podczas wyładowań atmosferycznych, np. podczas burzy lub w zorzy polarnej. Natomiast we Wszechświecie plazma jest najczęściej występującym stanem materii. Są z niej zbudowane niektóre gwiazdy, np. Słońce. Techniczne zastosowanie plazmy jest szerokie, najbardziej znane produkty, w których wykorzystuje się plazmę, to telewizory z ekranem plazmowym (PDP – od ang. plasma display panel), świetlówki oraz neonówki.
R1CkvwBhF3Goe1
RZo6QKrejsPiF1
RnuAby9CNz79U1
R1Yq18X9DFrf51
Ciekawostka
Piąty stan skupiena
W latach 20. XX wieku fizycy Satyendra Bose (czyt. satiendra bos) i Albert Einstein (czyt. ensztain) przewidzieli istnienie piątego stanu skupienia materii – kondensatu Bosego‑Einsteina (nazwa pochodzi od ich nazwisk). Za prace nad stworzeniem takiego kondensatu oraz podstaw wiedzy na ten temat Nagrodę Nobla w 2001 roku w dziedzinie fizyki otrzymali Eric Cornell (czyt. erik kornel), Carl Wieman (czyt. karl łiman) (USA), Wolfgang Ketterle (czyt. keterle) (Niemcy). Kondensat Bosego‑Einsteina powstaje przez chłodzenie rozrzedzonego gazu atomów do bardzo niskiej temperatury. Badania nad kondensatem mogą przyczynić się m.in. do stworzenia komputerów o dużej mocy obliczeniowej i małych rozmiarach, bardzo precyzyjnych miniaturowych zegarów atomowych, a także mogą wpłynąc na rozwój nanotechnologii.
Ciekawostka
Zero absolutne W drugiej połowie XIX w. fizycy odkryli, że temperatura jest przejawem chaotycznego ruchu cząstek, z których składa się materia. W substancjach stałych cząstki drgają, w cieczach – przemieszczają się swobodnie we wszystkich kierunkach, zderzając się ze sobą niczym kule bilardowe, a w gazach – poruszają się swobodnie we wszystkich kierunkach. Zero absolutne, bezwzględne (0 kelvinów równe co do wartości –273,15°C) to taka temperatura, w której cząstki nieruchomieją, przestają się przemieszczać, drgać i obracać, mają najniższą możliwą energię.
R1VFH1kPFuUyN1
iHwBAn9MIH_d5e536
Ciało stałe czy ciecz?
Doświadczenie 2
Problem badawczy
Czy badana materia w tych samych warunkach może zachowywać się jednocześnie jak ciecz i substancja stała (mieć właściwości cieczy i substancji stałej)?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Badana materia w tych samych warunkach nie może mieć właściwości cieczy i substancji stałej. Badana materia w tych samych warunkach może mieć właściwości cieczy i substancji stałej.
Co będzie potrzebne
krystalizator lub głęboki talerz,
szklanka,
skrobia ziemniaczana (mąka ziemniaczana),
woda.
Instrukcja
Do krystalizatora (lub głębokiego talerza) wsyp ok. ½ szklanki mąki ziemniaczanej. Dodaj ¼ szklanki wody.
Następnie, cały czas mieszając, stopniowo dolewaj wodę aż do momentu uzyskania cieczy o konsystencji bardzo gęstego płynu.
Zbadaj zachowanie powstałej masy poprzez:
zanurzenie ręki (szybko, wolno),
uderzenie pięścią,
nabranie niewielkiej ilości masy w dłonie i uformowanie kuli,
wrzucenie uformowanej wcześniej kuli do miski z masą,
Otrzymana w wyniku doświadczenia masa zachowuje się albo jak ciecz (substancja płynna), albo jak substancja stała – w zależności od siły, z jaką na nią działamy. Badana materia w tych samych warunkach może mieć właściwości zarówno cieczy, jak i substancji stałej. To tzw. ciecz nienewtonowska (płyn nienewtonowski).
R6xAy7VsWh9XV1
Właściwości fizycznewłaściwości fizyczne substancjiWłaściwości fizyczne – cechy charakterystyczne substancji:
stan skupienia;
barwa;
rodzaj powierzchni: błyszcząca, matowa, chropowata, porowata;
twardość;
zmiana kształtu ciała pod wpływem sił:
kruchość (odkształcenie trwałe z rozpadem na mniejsze kawałki);
sprężystość (zmiana kształtu pod wpływem niewielkiej siły i powrót do pierwotnego kształtu);
kowalność (odkształcenie trwałe metali, ale bez rozpadu na mniejsze kawałki);
rozpuszczalność w wodzie i innych rozpuszczalnikach (ciekłych, stałych i gazowych);
przewodnictwo ciepła;
przewodnictwo prądu elektrycznego;
właściwości magnetyczne;
temperatura wrzenia;
temperatura topnienia;
gęstość.
R15807qaHqf5R1
RTpBiahvCOmOu1
iHwBAn9MIH_d5e677
Polecenie 3
Znajdź podobieństwa i różnice we właściwościach fizycznych 3 dowolnych substancji: porównaj ich barwy, stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie. Zaplanuj doświadczenie, przeprowadź je, a obserwacje i wnioski zanotuj w zeszycie.
Badanie właściwości fizycznych wybranych substancji1
Doświadczenie 3
Problem badawczy
W jaki sposób można zidentyfikować właściwości fizyczne substancji i ich mieszanin?
Hipoteza
Właściwości fizyczne substancji i ich mieszanin można zidentyfikować za pomocą zmysłów, np. wzroku.
Co będzie potrzebne
sól kamienna,
cukier,
mąka,
kawałek kredy,
woda,
miedziany drut,
żelazna szpilka krawiecka,
7 szalek Petriego,
7 zlewek,
bagietka.
Instrukcja
Na 5 szalkach Petriego umieść kolejno po łyżeczce: soli kamiennej, cukru, mąki, rozdrobnionej kredy, wody. Na 6. szalce połóż kawałek miedzianego drutu, a na 7. – żelazną szpilkę krawiecką.
Określ stan skupienia oraz barwę badanych substancji.
Do zlewek wlej wodę do połowy ich objętości, dodaj badane substancje z szalek Petriego i zamieszaj bagietką. Określ rozpuszczalność substancji w wodzie.
Podsumowanie
Obserwacje potrzebne do doświadczenia przedstaw w formie tabeli.
Tabela do doświadczenia
Substancja
Stan skupienia
Barwa
Rozpuszczalność w wodzie
Wydrukuj i wypełnij formularz.
R5LQumXmxehNE1
RYzKUBrluV0Zc1
R1Prd4w0GBAxD1
Ciekawostka
Na początku XVIII w. pochodzący z Gdańska holenderski inżynier Daniel Fahrenheit, wzorując się na duńskim astronomie Olem Romerze, wynalazł termometr rtęciowy. Ole Romer (czyt. ule roma) za temperaturę wrzenia wody przyjął 60 stopni, zgodnie z systemem sześćdziesiątkowym, w którym liczą się także czas i kąty (podział na sekundy i minuty). Według tej skali woda zamarza w 7,5 stopnia, a temperatura ciała ludzkiego wynosi 22,5 stopnia. Daniel Fahrenheit (czyt. farenhait), który nie lubił ułamków, najpierw pomnożył stopnie Romera przez cztery, a potem jeszcze nieco zmienił, żeby różnica między zerem a temperaturą ludzkiego ciała była równa 64 stopniom. Umożliwiło mu to podzielenie jednego odcinka wielokrotnie na pół (64 to 26) i zrobienie podziałki w swoich termometrach. Tak oto temperatura zamarzania wody w skali Fahrenheita ma wartość 32, a wrzenia – 212 stopni. Amerykanie używają tej skali do dziś. Europejczycy korzystają ze skali szwedzkiego astronoma i fizyka Andersa Celsiusa(czyt. andesz celsios), w której 0 stopni to temperatura topnienia lodu, a 100 stopni – temperatura wrzenia wody.
R1BKLbhxhPd2k1
iHwBAn9MIH_d5e800
3. Jakie właściwości nazywamy chemicznymi?
Polecenie 4
Obejrzyj fotografie. Obie drabiny przez kilka miesięcy były narażone na działanie podobnych warunków atmosferycznych. Zastanów się, jakimi właściwościami różnią się substancje, z których wykonano obie drabiny.
RRKF6D8bwC8oz1
Właściwościami chemicznymiwłaściwości chemiczne substancjiWłaściwościami chemicznymi nazywamy te cechy substancji, które można określić na podstawie jej zachowania wobec innych substancji. Są to np.:
zapach,
smak,
palność,
reaktywność (zdolność do reagowania z określonymi substancjami lub jej brak, uleganie rozkładowi na substancje prostsze pod wpływem określonych czynników).
RfH60vjTpZbbb1
Badanie palności. Pokaz nauczycielski1
Doświadczenie 4
Problem badawczy
Czy substancje ulegają spalaniu w ten sam sposób?
Hipoteza
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Badane substancje spalają się w ten sam sposób. Badane substancje mogą różnić się palnością.
Co będzie potrzebne
magnez,
miedź,
palnik,
szczypce metalowe,
okulary ochronne.
Instrukcja
Metalowymi szczypcami chwyć niewielki kawałek wstążki magnezowej i umieść go w płomieniu palnika. Obserwuj zachodzące zmiany.
Metalowymi szczypcami chwyć niewielki kawałek miedzianego drutu i umieść go w płomieniu palnika. Obserwuj zachodzące zmiany.RjfON0EeH9MLh1
Podsumowanie
Obserwacje: magnez szybko spala się oślepiającym białym płomieniem. Natomiast długo ogrzewana miedź pokrywa się nalotem o czarnej barwie. Wnioski: badane substancje różnią się pod względem palności.
RNkoAVYCBdiCN1
R10GRGxAsHoTl1
Polecenie 5
Znajdź podobieństwa i różnice właściwości chemicznych 3 dowolnych substancji: pod nadzorem nauczyciela porównaj ich smak i zapach. Zaplanuj doświadczenie, przeprowadź je, a obserwacje i wnioski zanotuj w zeszycie.
iHwBAn9MIH_d5e922
Badanie zapachu jako właściwości chemicznych wybranych substancji1
Doświadczenie 5
Problem badawczy
W jaki sposób możemy określić właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin?
Hipoteza
Właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin można określić za pomocą zmysłów, np. powonienia.
Co będzie potrzebne
woda,
10‑procentowy kwas octowy (ocet),
aceton (zmywacz do paznokci zawierający aceton),
3 zlewki,
sól kamienna,
karmel,
2 szalki Petriego.
Instrukcja
Do pierwszej zlewki wlej niewielką ilość wody, do drugiej – trochę octu, do trzeciej – zmywacz do paznokci.
Ostrożnie zbadaj zapach (wachlując dłonią, skieruj pary substancji w stronę nosa).
Na pierwszej szalce umieść sól kamienną, na drugiej – karmel. Zbadaj ich zapach.
Podsumowanie
Obserwacje
Woda i sól kamienna są bezwonne. Ocet i zmywacz do paznokci mają odmienne, charakterystyczne ostre zapachy, które pozwalają odróżnić jedną substancję od drugiej. Karmel ma specyficzny zapach. Wniosek
Badane substancje różnią się zapachem. Właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin można określić za pomocą zmysłów, np. powonienia.
Badanie smaku (artykułów spożywczych) jako właściwości chemicznej1
Doświadczenie 6
Ze względu na bezpieczeństwo w pracowni chemicznej smak wybranych substancji badamy wyłącznie na wyraźne polecenie nauczyciela.
Problem badawczy
W jaki sposób możemy zidentyfikować właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin?
Hipoteza
Właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin można określić za pomocą zmysłów, np. smaku.
Co będzie potrzebne
sól kamienna,
cukier,
woda,
talerz,
kubek jednorazowy,
łyżeczka jednorazowa.
Instrukcja
Na talerz wsyp niewielką ilość soli kamiennej i cukru. Na czubku łyżeczki umieść niewielką ilość soli i zbadaj jej smak.
W ten sam sposób określ smak cukru.
Do kubka nalej wodę i zbadaj jej smak.
Podsumowanie
Obserwacje
Sól kamienna jest słona, cukier – słodki, a woda nie ma smaku. Wniosek
Badane substancje różnią się smakiem. Właściwości chemiczne substancji i ich mieszanin można zidentyfikować za pomocą zmysłów, np. smaku.
iHwBAn9MIH_d5e1082
Podsumowanie
Świat składa się z różnych substancji, które mają stały skład i określone właściwości.
Każda substancja ma swoje właściwości fizyczne, np. stan skupienia, barwę, rozpuszczalność w wodzie, oraz chemiczne, np. smak, zapach, palność.
Substancje można zidentyfikować na podstawie ich właściwości.
Zastosowania substancji wynikają z ich charakterystycznych właściwości, zarówno fizycznych, jak i chemicznych (np. cukier jest słodki, dlatego używamy go do słodzenia, dwutlenek węgla nie podtrzymuje palenia, więc jest stosowany jako środek gaśniczy w niektórych rodzajach gaśnic).
Praca domowa
Polecenie 6.1
Odszukaj w tablicach chemicznych wartości gęstości, temperatury topnienia i wrzenia złota, platyny oraz srebra, a następnie porównaj je ze sobą, zestawiając dane w tabeli.
Polecenie 6.2
Opisz właściwości czterech substancji z życia codziennego. Uwzględnij ich stan skupienia, barwę, rozpuszczalność w wodzie oraz zapach. Zestaw dane w tabeli.
Polecenie 6.3
Przedstaw w formie infografiki właściwości substancji z podziałem na właściwości fizyczne i chemiczne.
iHwBAn9MIH_d5e1146
Słowniczek
kowalność
kowalność
właściwość charakteryzująca substancje stałe, np. metale, które pod wpływem kucia ulegają odkształceniu, tworząc cienkie blaszki, a nawet folie
kruchość
kruchość
właściwość substancji stałych lub materiałów, które pod wpływem uderzenia rozpadają się na małe kawałki
rozpuszczalność
rozpuszczalność
to liczba gramów substancji stałych, ciekłych i gazowych, które można rozpuścić w 100 gramach wody w danej temperaturze
substancja
substancja
rodzaj jednorodnej materii (o stałym składzie chemicznym) o określonych właściwościach (cechach charakterystycznych, np. stan skupienia, w danych warunkach, barwa, twardość, palność), np. woda, żelazo, miedź, glin
temperatura topnienia
temperatura topnienia
temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia ze stałego na ciekły (topi się); temperatura topnienia zależy od ciśnienia w otoczeniu
temperatura wrzenia
temperatura wrzenia
temperatura, w której substancja zmienia stan skupienia z ciekłego na gazowy (wrze); im niższe jest ciśnienie atmosferyczne, tym niższa jest temperatura wrzenia cieczy
właściwości chemiczne substancji
właściwości chemiczne substancji
cechy substancji, które można określić na podstawie jej zachowania wobec innych substancji; do właściwości chemicznych zaliczamy m.in.: palność, reaktywność, zapach, smak
właściwości fizyczne substancji
właściwości fizyczne substancji
charakterystyczne cechy danej substancji, takie jak: stan skupienia, barwa, rozpuszczalność (rozpuszczanie to zjawisko fizyczne), przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, temperatury wrzenia i topnienia, twardość, kruchość, kowalność, połysk, gęstość, właściwości magnetyczne
iHwBAn9MIH_d5e1335
Zadania
Ćwiczenie 1
R198zzXo6HWn41
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Oceń prawdziwość każdego zdania. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz, jeśli jest fałszywe.
Prawda
Fałsz
Substancja ma charakterystyczne właściwości, które umożliwiają jej identyfikację.
□
□
Stan skupienia materii to jedna z właściwości fizycznych substancji niezależna od temperatury i ciśnienia.
□
□
Właściwości chemiczne to cechy substancji, które można określić na podstawie jej zachowania wobec innych substancji.
□
□
Woda niezależnie od ciśnienia zawsze wrze w temperaturze 100 stopni Celsjusza, czyli przechodzi ze stanu ciekłego w gazowy.
□
□
Źródło: Małgorzta Bartoszewicz, Agnieszka Kamińska-Ostęp, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2.1
RFK0zlC7ojmC11
Ćwiczenie 3.1
R14p5Ta55xOgS1
Przyjrzyj się fotografiom 1–4 i na ich podstawie określ w tabeli po jednej właściwości charakterystycznej dla każdej z substancji. Pamiętaj, że w każdym wierszu można zaznaczyć tylko jedną odpowiedź.
RSJwIbLU3UdRL1
R1BNIVWTQxe1F1
RyXpXV4NNRhxl1
RZoU7OSiaIHUE1
Ćwiczenie 4.1
R2Im2Zr1veWgZ1
Uczniowie w grupach mieli zbadać właściwości wybranych substancji. Informacje z kart pracy zestawiono w tabeli. Która z grup określiła wyłącznie właściwości fizyczne?
Tabela do zadania
Grupa I
Gaz, bezbarwny, bezwonny; ma gęstość najmniejszą spośród wszystkich gazów; podczas jego spalania powstaje woda.
Grupa II
Ciało stałe, kruche; rozpuszczalne w wodzie; o gęstości 1,587 g/cm³ i temperaturze topnienia 184°C.
Grupa III
Ciało stałe, bezwonne; barwy żółtej; nie przewodzi prądu elektrycznego; w reakcji ze srebrem tworzy substancję stałą o czarnej barwie.
Grupa IV
Substancja stała, barwy czarnej; pod wpływem jej ogrzewania wydziela się m.in. woda.
Ćwiczenie 5.1
R1MVw2FWLBhbq1
Uczniowie w grupach badali przewodnictwo elektryczne wybranych substancji. Informacje zapisali w kartach pracy w postaci tabeli.
Tabela do zadania
Substancja
Obserwacje
siarka
żarówka nie świeci się
cukier
żarówka nie świeci się
mąka
żarówka nie świeci się
sól
żarówka nie świeci się
miedź
żarówka świeci się
żelazo
żarówka świeci się
Spośród odpowiedzi wybierz te, które są wnioskami z doświadczenia sformułowanymi na podstawie danych z tabeli.