Rola gęstości substancji i ich mieszanin w życiu codziennym
Niektóre przedmioty codziennego użytku, np. styropianowy kubek do kawy czy aluminiowe felgi, określamy potocznie jako lekkie, a inne, np. biżuterię ze złota czy osłaniające pacjenta przed promieniowaniem fartuchy, zawierające ołów – jako ciężkie.
Mimo że jeden kilogram każdej substancji ma tę samą masę, to jednak może mieć różną objętość. Substancje różnią się więc gęstością. Dlaczego tak się dzieje? Czy większą gęstość ma ciało, które przy tej samej objętości ma większą masę, czy ciało, które przy tej samej masie zajmuje większą objętość?
co to jest substancja;
jakie cechy substancji nazywamy właściwościami fizycznymi;
co oznacza pojęcie właściwości chemiczne;
w jaki sposób zbadać oraz opisać właściwości fizyczne i chemiczne substancji;
co oznaczają pojęcia: masa, objętość, gęstość.
wyjaśniać na podstawie budowy wewnętrznej, dlaczego gęstość ciał stałych jest większa niż gęstość gazów;
przeprowadzać obliczenia dotyczące masy, gęstości i objętości.
1. Co to jest masa?
Jedną z konkurencji rozgrywanych podczas zawodów siłaczy jest podniesienie z podłoża kamiennej lub betonowej kuli (o wadze 110–190 kg) i umieszczenie jej w jak najkrótszym czasie na podeście. Czy wykonane ze styropianu kule o porównywalnej objętości mają podobną masę?
![Za pomocą dwóch umieszczonych jedno nad drugim zdjęć porównano ze sobą da rodzaje kul. Na górnym znajdują się trzy kule styropianowe o zróżnicowanych rozmiarach, a na dolnym cztery kule kamienne wykorzystywane podczas zawodów siłaczy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JDdMaH3iZe7/6/1bmNn1wNf7e9v4H7RAZqAmVDptj0Wgjl.png)
Materia to wszystko, co nas otacza, ma masę i określoną objętość.
MasaMasa to miara ilości materii wyznaczana za pomocą wagi. Jednostką masy w układzie SI* jest kilogram. Wzorcem kilograma jest walec wykonany ze stopu platyny (90%) i irydu (10%) przechowywany w Międzynarodowym Biurze Wag i Miar w Sѐvres pod Paryżem.
![Zdjęcie przedstawia wzorzec kilograma przechowywany w biurze miar w Sèvres. Ma postać niewielkiego bloczku metalu trzymanego na specjalnej podstawce nakrytej dwoma szklanymi kloszami wyposażonymi w uchwyty.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ROdUvBokAQGJg/8/29yTNpvJaJxCpZoU22MVHDGu7QU8dIxo.jpg)
*SI (Système international d'unités) – Międzynarodowy Układ Jednostek Miar to układ jednostek fizycznych, takich jak np.: metr, kilogram, sekunda, oraz ich wielokrotności określonych przy użyciu przedrostów.
Przedrostek | Znaczenie | Symbol | Wartość |
nano- | 10Indeks górny ––Indeks górny 99 | n | 0,000000001 |
mikro- | 10Indeks górny ––Indeks górny 66 | mu | 0,000001 |
mili- | 10Indeks górny –3–3 | m | 0,001 |
centy- | 10Indeks górny ––Indeks górny 22 | c | 0,01 |
decy- | 10Indeks górny ––Indeks górny 11 | d | 0,1 |
kilo- | 10Indeks górny 33 | k | 1000 |
Czy ciężar i masa oznaczają to samo?
Ciało o tej samej masie – w zależności od siły grawitacji i miejsca pomiaru – może mieć różny ciężar. Na Księżycu siła grawitacji jest mniejsza niż na Ziemi, dlatego astronauta ma mniejszy ciężar na Księżycu. Jednostką ciężaru (siły ciężkości) jest niuton (N).
![Grafika prezentująca kolejność planet w układzie słonecznym, od Słońca po prawej stronie po Neptuna po lewej. Napis nad obrazkiem brzmi Twoja waga będzie zależeć od grawitacji każdej z planet. Pod miniaturą każdej z planet znajduje się jej nazwa oraz mnożnik, jaki należałoby zastosować, aby poznać wagę danego obiektu na każdej planecie. Punktem odniesienia jest Ziemia, dla której mnożnik wynosi 1. Dla Merkurego wynosi on 0,4, dla Wenus 0,9, dla Marsa 0,4, dla Jowisza 2,5, dla Saturna 1,1, dla Urana 0,9, a dla Neptuna 1,1.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1LT23XjhM6xb/7/FP2192HCYGT5xqZQl3dUzkEtMqUDpC5j.png)
2. Co oznacza objętość?
jest wielkością określającą, jak dużo miejsca w przestrzeni zajmuje dane ciało; w układzie SI jednostką objętości jest metr sześcienny (mIndeks górny 33)
W życiu codziennym najczęściej stosujemy mniejszą jednostkę – litr (1 litr = 1 dmIndeks górny 33).
Sposoby określania objętości substancji zależą od jej stanu skupienia.
Objętość cieczy odmierza się, używając naczyń z podziałką. W laboratorium do tego celu służą cylindry miarowe i pipety, a stosowaną jednostką jest decymetr sześcienny (dmIndeks górny 33). W domu możemy korzystać ze szklanek lub łyżek. Poniżej podano przykładowe przybliżone przeliczniki objętości.
Objętość w ml/l | Objętość w cmIndeks górny 33/dmIndeks górny 33 | Objętość w mIndeks górny 33 | |
4 szklanki | 1000 ml = 1 l | 1000 cmIndeks górny 33 = 1 dmIndeks górny 33 | 0,001 m³ |
1 szklanka | 250 ml = 0,25 l | 250 cmIndeks górny 33 = 0,25 dmIndeks górny 33 | 0,00025 m³ |
1 łyżka | 15 ml = 0,015 l | 15 cmIndeks górny 33 = 0,015 dmIndeks górny 33 | 15 · 10Indeks górny -6-6 m³ |
1 łyżeczka | 5 ml = 0,005 l | 5 cmIndeks górny 33 = 0,005 dmIndeks górny 33 | 5 · 10Indeks górny -6-6 m³ |
W jaki sposób wyznacza się objętość gazów?
Objętość gazów zależy od rozmiaru ich „opakowania”, ponieważ gazy wypełniają całą dostępną dla nich przestrzeń. Na przykład podczas picia wody z butelki powietrze zajmuje miejsce po wodzie. Pusta litrowa butelka zawiera litr powietrza.
W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o regularnych kształtach?
Objętości ciał stałych o regularnych kształtach można obliczyć, znając ich wymiary.
Objętość sześcianu obliczamy, korzystając ze wzoru:
, a prostopadłościanu – według wzoru: .
W jaki sposób wyznacza się objętość ciał stałych o nieregularnych kształtach?
Objętość ciała stałego o nieregularnym kształtcie można wyznaczyć, zanurzając ten przedmiot w cylindrze z wodą. Jest to różnica pomiędzy objętością końcową (po zanurzeniu przedmiotu) a objętością początkową wody w cylindrze.
Doświadczenie do samodzielnego wykonania. W jaki sposób można wyznaczyć objętość cieczy?
POMIAR OBJĘTOŚCI CIECZY
MATERIAŁY I PRZYRZĄDY
cylinder miarowy,
woda.
INSTRUKCJA
Wlej 10 cmIndeks górny 33 wody do cylindra miarowego.
Odczytaj, jaką objętość zajmuje ciecz.
Pomyśl , co może być przyczyną tego zjawiska.
Zastanów się, czy woda wypełnia równomiernie przestrzeń w cylindrze i czy powierzchnia cieczy w pobliżu ścianek zakrzywia się w górę, czy w dół.
Poszukaj w dostępnych źródłach objaśnienia pojęcia menisk.
Paralaksa
Paralaksą nazywamy zjawisko błędnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego. Przyczyną jest nieodpowiedni kąt, pod jakim osoba patrzy. Linia wzroku, przechodząc przez element wskazujący, np. słupek cieczy w cylindrze miarowym, obejmuje w niewłaściwym miejscu znajdującą się za tym elementem skalę odczytu. Różnica pomiędzy odczytem rzeczywistym a wartością odczytu poprawnego jest nazywana błędem paralaksy.
![Dwa umieszczone obok siebie rysunki prezentujące zasadę błędu paralaksy. Na pierwszym, podpisanym Odczyt z cylindra miarowego, narysowana jest menzurka z płynem oraz linie wzroku osób patrzących na podziałkę z góry, prosto i z dołu. Na skutek optycznego przesunięcia podziałki względem powierzchni płynu osoba obserwująca skalę z góry obserwuje odczyt mniejszy, a obserwująca z góry – większy od rzeczywistego. Zakres pomiędzy tymi dwiema błędnymi wartościami oznaczony jest na rysunku jako Błąd paralaksy. Na drugim rysunku podpisanym Odczyt z wagi znajduje się skala wagi ze strzałką wskazującą połowę odległości pomiędzy liczbami 3 i 4. oraz profile twarzy dwóch obserwatorów - jednego z lewej i jednego z prawej strony. Zaznaczona linia wzroku obserwatora z lewej sugeruje, że odczytuje on na wadze wartość 4, a linia wzroku obserwatora z prawej wskazuje na wartość 3.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RW5xwbWD5rXf6/6/2gfqmB1hxozwkHKSgYL6JaZHeYhm59MP.png)
Menisk
MeniskiemMeniskiem nazywamy miejsce zakrzywienia (przylegania) powierzchni cieczy w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym – cylindrem miarowym. Wyróżnia się menisk wklęsły (np. woda) i wypukły (np. rtęć) – w zależności od wartości sił przylegania między cząsteczkami cieczy a ściankami naczynia oraz sił oddziaływania między cząsteczkami cieczy.
![Rysunek prezentujący dwa rodzaje menisków tworzących się na powierzchniach wody i rtęci. Przedstawia dwie probówki oraz przecinającą je kropkowaną linię poziomą. W lewej probówce, w której znajdujący płyn podpisany jest Woda menisk wygina się na krawędziach w górę. Podpis obok głosi, że Siła przylegania jest większa, niż siła oddziaływania międzycząsteczkowego. W prawej probówce, w której znajdujący się płyn podpisany jest Rtęć, menisk wygina się na krawędziach w dół. Podpis obok głosi, że Siła przylegania jest mniejsza od siły oddziaływania międzycząsteczkowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R18S45fPHnmYn/6/2PB6pq2fRAyzudsBY9y80o3fSGraxjTb.png)
3. Czym jest gęstość?
GęstośćGęstość to stosunek określonej masy substancji do zajmowanej przez nią objętości, właściwość fizyczna charakterystyczna dla danej substancji.
Obejrzyj rysunek oraz porównaj rozmiary i masę piłki do gry w siatkówkę oraz kuli do gry w kręgle. Zastanów się, jaka jest zależność między masą i objętością a budową wewnętrzną tych przedmiotów.
![Obrazek przedstawia dwa umieszczone obok siebie kuliste przedmioty o zbliżonych wielkościach. Piłka z lewej strony to biało-niebieska piłka do gry w siatkówkę. Po prawej strony znajduje się niebieska kula do gry w kręgle.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSvwinxYTc0rI/8/yvdQ24Ri6IOWKRT5ZQkOajIQNT1pcdUZ.png)
Piłka do siatkówki i kula do gry w kręgle są tej samej wielkości, ale druga z nich ma większą masę, ponieważ jest wykonana z plastiku, który zawiera wiele ściśle upakowanych cząstek materii. Piłka siatkowa jest wypełniona powietrzem, zawierającym mniej cząstek materii, które są bardziej od siebie oddalone. Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą – ciecze, a najmniejszą – gazy.
![Ilustracja pojęcia gęstości odnosząca się do obrazka zamieszczonego wcześniej. Po lewej stronie znajduje się rysunek białej piłki siatkowej na którą naniesiono luźno rozmieszczone niewielkie kuleczki symbolizujące cząstki materii. Po prawej stronie kula do kręgli w kolorze zielonym zawiera identyczne kuleczki, ale w znacznie większej liczbie i znacznie ciaśniej upchnięte.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RDd0hASz8sbjD/6/UWTRVfMLOLF8BSpUsoc1XXMzeoeRphpg.png)
Gęstość danej substancji o stałym stanie skupienia wyznacza się modelowo, wykonując z niej kostkę sześcienną o krawędzi 1 m, a następnie ważąc ją. Masa takiej kostki wyrażona w kilogramach jest równa liczbowo gęstości substancji.
W jaki sposób oblicza się gęstość?
GęstośćGęstość () to stosunek masy () substancji do objętości (), jaką ta masa zajmuje. Wyraża się ją wzorem:
Gęstość ciał stałych i cieczy podaje się najczęściej w , a gęstość gazów – w . Chemicy zwykle oznaczają gęstość symbolem (od ang. density), fizycy zaś – grecką literą (ro).
Gęstość substancji zależy od:
temperatury – na ogół maleje ze wzrostem jej wartości;
ciśnienia – w przypadku gazów, gdyż wpływ ciśnienia na ciecze i ciała stałe jest na tyle niewielki, że je pomijamy.
Gęstość substancji bywa często porównywana z gęstością wody. Ile waży litr wody?
Wpływ gęstości na wielkość zanurzenia.
![Ilustracja przedstawia rysunki trzech identycznych naczyń z wodą, w której zanurzone są trzy różnokolorowe przedmioty w kształcie prostokątów. Przedmiot z lewej strony ma kolor zielony i jest zanurzony w bardzo niewielkim stopniu. Podpis pod nim głosi: gęstość 0,1 grama na centymetr sześcienny, zanurzenie 10 procent. Przedmiot w środkowym naczyniu ma kolor żółty i jest zanurzony do połowy. Podpis pod nim głosi: gęstość 0,5 grama na centymetr sześcienny, zanurzenie 50 procent. Poziom wody jest nieco wyższy niż w przypadku naczynia z lewej. Przedmiot z prawej strony ma kolor pomarańczowy i jest zanurzony prawie w całości. Podpis pod nim głosi: gęstość 0,9 grama na centymetr sześcienny, zanurzenie 90 procent. Poziom wody jest wyższy niż w przypadku naczyń lewego i środkowego.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RUrycJrAnsgKu/6/f8ZkZZhIsCb1Pfi0FOrqQZTLr8UWcG8Z.png)
W warunkach laboratoryjnych kolejne warstwy cieczy można nanosić na siebie w wąskim cylindrze lub probówce za pomocą pipetki, począwszy od tej o największej gęstości.
Jak zachowują się ciecze o różnej gęstości?
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Ciecze o większej gęstości unoszą się na powierzchni.
Ciecze o większej gęstości opadają na dno.
sól kamienna,
woda,
łyżeczka lub miarka,
barwnik spożywczy lub farbki,
przezroczysta słomka,
6 zlewek lub wysokich szklanek (mogą być plastikowe kubki).
Do sześciu zlewek lub szklanek dodaj odpowiednio od 1 do 6 łyżeczek soli.
R1Y9QAlfzxAFT1 Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.Do każdego z tych naczyń wlej po ok. 125 cmIndeks górny 33 wody (pół szklanki) ciepłej wody i wymieszaj, aż do całkowitego rozpuszczenia soli.
Rozpuść barwniki w wodzie, tak aby w każdej szklance uzyskać inny kolor roztworu.
Weź przezroczystą słomkę do ręki i kciukiem zatkaj jej koniec.
Trzymając zamkniętą kciukiem słomkę, zanurz jej drugi koniec w szklance wody z jedną łyżeczką soli. Na chwilę odsuń kciuk od wylotu słomki, nabierz trochę wody i szybko zatkaj słomkę ponownie.
Postępuj podobnie z pozostałymi próbkami, nabierając kolejno roztwory do słomki, aż do uzyskania sześciu warstw.
W doświadczeniu do tej samej objętości wody dodano różne ilości soli, otrzymując roztwory o różnej gęstości. Im więcej soli rozpuszczono w wodzie, tym gęstość roztworu była większa. Różnica gęstości cieczy spowodowała, że przez pewien czas barwy wewnątrz słomki nie mieszały się.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Na ekranie pokazywane są przygotowane przedmioty: sól kamienna, woda, łyżeczka lub miarka, barwnik spożywczy lub farbki, przezroczysta słomka, 6 wysokich szklanek. Do sześciu szklanek zostaje dodane odpowiednio od 1 do 6 łyżeczek soli, a następnie do każdej szklanki zostaje wlane około 125 cm³, czyli pół szklanki wody ciepłej wody. Następuje wymieszanie, aż do całkowitego rozpuszczenia soli. W wodzie rozpuszczone zostają barwniki, tak aby w każdej szklance był inny kolor. Przeprowadzający eksperyment bierze przezroczystą słomkę do ręki i zatyka kciukiem jej koniec, a następnie trzymając zamkniętą kciukiem słomkę zanurza jej drugi koniec w szklance wody z jedną łyżeczką soli. Na chwilę odsuwa kciuk od wylotu słomki, aby pozwolić odrobinie wody nalać się do środka i zatyka słomkę ponownie. Przenosi słomkę do drugiej szklanki i powtarza proces. Podobnie postępuje z pozostałymi próbkami aż do uzyskania sześciu warstw. W doświadczeniu do tej samej objętości wody dodano różne ilości soli, otrzymując roztwory o różnej gęstości. W efekcie tej różnicy barwy wody w słomce nie mieszają się i powstaje różnokolorowy słupek cieczy.
Zastanów się:
Co się stanie, jeśli do doświadczenia użyjesz cukru zamiast soli?
Co się stanie, jeśli zanurzysz słomkę w roztworach w innej kolejności?
W jaki sposób możemy porównać gęstość napojów?
Znając masę i objętość, można obliczyć gęstość napoju.
Umieszczając puszki z napojem w pojemniku z wodą, można porównać gęstość napojów.
napój typu cola classic,
napój typu cola light,
akwarium lub wysokie naczynie,
woda,
cukier,
waga.
Zanurz napoje classic i light w naczyniu napełnionym wodą.
Zważ puszki z napojami typu cola classic i light. Pamiętaj, aby od masy napoju w puszce odjąć masę pustej puszki.
Sprawdź objętość podaną na puszce lub odczytaj ją po przelaniu zawartości puszki do cylindra miarowego.
Oblicz gęstość napoju, korzystając ze wzoru:
Wniosek:
Jeśli gęstość < 1, to przedmiot (puszka z napojem) pływa,Jeśli gęstość > 1, to przedmiot tonie.
Porównaj zawartość cukru w obu napojach.
Jeżeli gęstość puszki z napojem jest mniejsza od 1, to puszka pływa na powierzchni wody, natomiast jeśli przedmiot (puszka z napojem) ma gęstość większą od 1 – wówczas tonie. Gęstość wody równa jest 1. Różnica w gęstości napojów może być spowodowana zawartością cukru.
Gęstość wokół nas
Co ma większą gęstość: lód (ciało stałe) czy woda (ciecz)?
Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie zweryfikuj ją.
Lód (ciało stałe) ma gęstość większą od wody (cieczy).
Lód (ciało stałe) ma gęstość mniejszą od wody (cieczy).
kostka lodu,
linijka,
cylinder miarowy,
waga,
woda.
Zmierz linijką bok kostki lodu.
Zważ kostkę lodu.
Oblicz gęstość lodu.
Odczytaj gęstość wody (lodu) z tablic chemicznych i porównaj z wyznaczoną.
Zazwyczaj największą gęstość mają ciała stałe, mniejszą – ciecze, a najmniejszą – gazy. Inaczej jest w przypadku lodu, którego gęstość jest mniejsza od gęstości wody. Dlatego kostki lodu wrzucone do napoju abo kra na jedziorze unoszą się na powierzchni wody.
Jaka jest gęstość płynu o objętości 60 ml i masie 0,6 kg?
Gęstość pewnego materiału wynosi 3000 kg/mIndeks górny 33. Oblicz masę wykonanej z tego materiału kostki o krawędziach równych 3 cm. Wynik podaj w gramach.
Podsumowanie
Jedną z właściwości fizycznych substancji jest gęstość.
Gęstość to wielkość charakteryzująca substancję równa ilorazowi masy i objętości danej substancji.
Wyznaczając doświadczalnie gęstość przedmiotu, możemy określić, z jakiej substancji został on wykonany.
Gęstość substancji zależy od temperatury – na ogół maleje ze wzrostem temperatury.
Do szklanki wlej powoli po ściance: miód, wodę zabarwioną niebieskim atramentem, olej i denaturat. Zrób zdjęcie, a następnie określ, która z cieczy ma najmniejszą, a która – największą gęstość. Korzystając z dowolnego programu graficznego, zaznacz na zdjęciu strzałką wzrost gęstości cieczy.
Odszukaj w tablicach chemicznych gęstości wybranych substancji i porównaj je z wartościami podanymi w zadaniu 4. Zastanów się, co może być przyczyną rozbieżności.
Korzystając z różnych źródeł, przygotuj referat na temat wzorca kilograma. Wyjaśnij, dlaczego postanowiono go zmienić.
Słowniczek
miara ilości substancji, w układzie SI (Międzynarodowy Układ Jednostek Miar) określa się ją w kilogramach
właściwość fizyczna określająca masę 1 mIndeks górny 33 lub 1 cmIndeks górny 33 substancji, wyraża się w jednostkach lub
zakrzywienie powierzchni cieczy (np. wody) w miejscu jej zetknięcia z ciałem stałym (np. szkłem cylindra miarowego)
Zadania
Zaznacz w odpowiednich polach obok podanych zdań, czy zdania te są prawdziwe czy fałszywe.
Prawda | Fałsz | |
Gęstość danego ciała przy stałej masie jest tym większa, im większa jego objętość. | □ | □ |
Masa jest tym większa, im większe jest ciało (ma większą objętość) i im większa jest jego gęstość. | □ | □ |
Gęstość danego ciała przy stałej objętości jest tym większa, im większa jego masa. | □ | □ |
Zazwyczaj największe gęstości mają ciała stałe, mniejszą – ciecze, a najmniejszą – gazy. | □ | □ |
Oblicz gęstość cieczy, wiedząc, że 10 litrów tej cieczy waży 14 kilogramów. Wynik podaj w i . Uzupełnij puste miejsca, wybierając brakujące elementy z listy.
140, 100, 0,010, 140, 140, 10, 0,10, 140, 0,001, 10, 100, 1400, 10000, 0,10, 14000, 10, 14, 10000, 100, 1,4, 1400, 1400, 0,14, 1000, 14, 14, 0,10, 0,10, 14, 10000, 1,4, 0,14
Dane:
............ ............
............ ............ ............ ............
Wiemy, że
............ ............
Uczniowie wyznaczyli wartości liczbowe gęstości wybranych substancji, które zebrano w tabeli.
Substancja | Gęstość |
tlen | 0,0014 |
woda | 1,0 |
lód | 0,93 |
aluminium (glin) | 2,7 |
złoto | 19,3 |
Ułóż je od największej do najmniejszej gęstości.
- aluminium (glin)
- złoto
- lód
- tlen
- woda
Oblicz gęstość płynu do kąpieli, wiedząc, że 1 litr tego płynu ma masę 1,5 kilograma. Podaj wynik, stosując jednostki układu SI .
Dane:
masa ............ ,
objętość ............ ............ .
Rozwiązanie:
Skorzystamy z definicji gęstości:
Rozwiązanie: ............
Gęstość pewnego materiału wynosi 2000 . Oblicz masę kostki (w gramach) wykonanej z tego materiału o krawędziach 3 cm • 2 cm • 4 cm
Dane:
............ = ............
, , ,
............ ............ ............ ............
Zadanie możemy rozwiązać na dwa sposoby
I SPOSÓB
Przekształcenie wzoru
............ ............
Podstawianie wartości liczbowych do wzoru
............ ............ ............
Masa kostki wynosi ............ gramów.
II SPOSÓB
Ułożenie proporcji
............ ............
............
............ ............ ............
............
Masa kostki wynosi ............ gramów.
Wstaw odpowiednie fragmenty tak, aby powstało zdanie prawdziwe.
kilogram na metr sześcienny , Jednostką gęstości, Jednostką objętości, Jednostką masy, gram na centymetr sześcienny , kilogram na litr
.................................................................... w układzie SI jest .....................................................................
Uczeń nalał do szklanki wodę i wrzucił przedmiot, który pływał po jej powierzchni (gęstość wody wynosi 1 . Wskaż zdania, które opisują gęstość przedmiotu, zgodną z poczynionymi obserwacjami.
Prawda | Fałsz | |
Gęstość przedmiotu jest większa od gęstości wody. | □ | □ |
Gęstość przedmiotu jest mniejsza od gęstości wody. | □ | □ |
Gęstość przedmiotu jest większa od 1000 . | □ | □ |