Podczas sprzątania łazienki i kuchni zdarza się nam wykorzystywać między innymi środki do dezynfekcji, udrażniania rur, a także płyny do usuwania kamienia lub rdzy.  Podczas renowacji różnych powierzchni, na przykład drewnianych lub metalowych używamy agresywnych substancji do usunięcia starych powłok malarskich. Do czyszczenia narzędzi korzystamy z różnych rozpuszczalników.

Zastanów się, czy wszystkie te preparaty są dla bezpieczne dla nas lub dla środowiska?

Graficzne oznaczenia substancji niebezpiecznych

Polecenie 1

Na poniższej animacji omówiono piktogramypiktogrampiktogramy ostrzegawcze, stosowane do informowania o możliwych zagrożeniach, które płyną z użytkowania różnych substancji. Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj poniższe zadanie.

Rlp2aZpcAZo8n
W animacji omówiono piktogramy ostrzegawcze stosowane do informowania o możliwych zagrożeniach, płynących z użytkowania różnych substancji.
R1DlAJeCXNq1K
Do każdego z poniższych piktogramów chemicznych dopasuj odpowiadające mu znaczenie.
Źródło: epodręczniki.pl, domena publiczna.

Opisz wygląd oraz znaczenie trzech przedstawionych w powyższym filmie piktogramów.

REoxsqAy4SzvC
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Poniżej przedstawiono piktogramypiktogrampiktogramy używane do 2015 r. oraz odpowiadających im piktogramów używanych obecnie. Na niektórych opakowaniach można jeszcze spotkać stare oznaczenia. Dopasuj stare i nowe piktogramy do ich opisu, przeciągając je do odpowiednich miejsc w tabeli.

RJQmZHjJ3cyEH1
Aplikacja interaktywna zawierająca zadanie w formie tabeli o trzech wierszach i siedmiu kolumnach, analogicznej do tabeli zawierającej zestawienie starych i nowych piktogramów ostrzegawczych. Pierwsza kolumna od lewej zawiera opis zawartości kolejnych wierszy, z których pierwszy od góry to piktogramy ostrzegawcze starego typu, obowiązujące do 2015 roku, wiersz środkowy to opis rodzaju zagrożenia, a pola w wierszach dolnych przeznaczone są na piktogramy nowego typu. Pod tabelą znajduje się komplet sześciu piktogramów ostrzegawczych w nowych i starych wersjach. Łącznie dziesięć piktogramów, które należy poukładać we właściwych miejscach przeciągając je myszką do odpowiednich pól.
Źródło: Tomorrow sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Zastanów się, w którym opakowaniu znajdują się środki niebezpieczne, wybuchowe, a w którym – żrące i łatwopalne, a następnie wstaw piktogramy w odpowiednie miejsca.

RRc8h2zsFqiV2
Aplikacja interaktywna, w której obszarem działań jest ilustracja przedstawiająca garaż. W obszarze tego garażu rozmaite pojemniki są wyróżnione słownymi opisami związanymi z nimi zagrożeń, takimi jak produkt niebezpieczny dla środowiska, środek łatwopalny, czy produkt pod ciśnieniem. Zadaniem wykonującego zadanie jest dopasować osiem znajdujących się nad ilustracją piktogramów ostrzegawczych do właściwych zagrożeń poprzez przeciągnięcie ich na właściwy opis. Wówczas dany piktogram zachowa się jak naklejka i pozostanie w danym miejscu. Po naklejeniu wszystkich naklejek ostrzegawczych wynik zadania można sprawdzić klikając przycisk Sprawdź w prawym górnym rogu okna aplikacji. Żaden z obecnych nad ilustracją piktogramów nie występuje więcej niż raz, a opisy zagrożeń się nie powtarzają.
Garaż
Źródło: Michał Szymczak, Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Odszukaj piktogramypiktogrampiktogramy chemiczne na etykietach używanych w Twoim domu środków chemicznych (np. preparatów do czyszczenia). Narysuj znalezione piktogramy w zeszycie i napisz, co oznaczają. Zastanów się, jakie zagrożenia mogą spowodować oznaczone w ten sposób preparaty.

R1H8eTKwJQwvh
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Napisz, jakie piktogramy mogą znajdować się na etykietach używanych w Twoim domu środków chemicznych (np. preparatów do czyszczenia). Zastanów się, jakie zagrożenia mogą spowodować oznaczone w ten sposób preparaty.

R1FHQEd518SRA
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jak możemy zabezpieczyć się przed szkodliwym wpływem substancji na nasze zdrowie?

Doświadczenie 1

Aby ułatwić sobie odpowiedź na postawione wyżej pytanie, przeprowadź doświadczenie 1. Uwaga: wykonaj je w rękawicach, fartuchu i okularach ochronnych, pod nadzorem osoby dorosłej.

R8r3zLWH50TWQ
Problem badawczy: Czy płyn do wybielania tkanin (lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) działa niszcząco na białko jaja kurzego?. Hipoteza: Płyn do wybielania tkanin (i/lub płyn czyszcząco-dezynfekujący) powoduje zmiany w wyglądzie białka jaja kurzego. Co będzie potrzebne: preparat do wybielania tkanin (na bazie chloru) lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet (na bazie chloru); ugotowane białko jaja kurzego; szkiełko zegarkowe; bagietka laboratoryjna (pręcik). Instrukcja: 1. Uważnie przeczytaj informacje na opakowaniu wybranego płynu (bądź płynów). 2. Zanurz bagietkę w płynie. Zachowując szczególną ostrożność, nanieś kilka kropli płynu na kawałek białka jaja kurzego znajdującego się na szkiełku zegarkowym. 3. Badaną próbkę pozostaw na kilka minut.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej opisem doświadczenia, a następnie odpowiedz na pytanie.

Problem badawczy:

Czy płyn do wybielania tkanin (lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) działa niszcząco na białko jaja kurzego?

Hipoteza:

Płyn do wybielania tkanin (i/lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący) powodują zmiany w wyglądzie białka jaja kurzego.

Co było potrzebne:

  • preparat do wybielania tkanin (na bazie chloru) lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet (na bazie chloru);

  • ugotowane białko jaja kurzego;

  • szkiełko zegarkowe;

  • bagietka laboratoryjna (pręcik).

Przebieg doświadczenia:

Doświadczenie rozpoczęto od przygotowania koniecznych środków ochrony oraz zapoznania się z informacją na opakowaniu płynu. Umieszczone tam piktogramy oznaczały, że była to substancja drażniąca i niebezpieczna dla środowiska. Po otwarciu opakowania wydziela się nieprzyjemny, ostry zapach. W pierwszym kroku w płynie zanurzono bagietkę, a następnie, zachowując szczególną ostrożność, naniesiono kilka kropli płynu na kawałek białka jaja kurzego, które znajdowało się na szkiełku zegarkowym. Badaną próbkę pozostawiono na kilka minut. Zaobserwowano, że zmienia ono barwę z białej na ciemnożółtą.

Obserwacje: Na opakowaniu płynu czyszcząco‑dezynfekującego do toalet, znajdują się piktogramy oznaczające, że mamy do czynienia z substancją drażniącą i  niebezpieczną dla środowiska. Po otwarciu opakowania z płynem czyszcząco‑dezynfekującym wydziela się nieprzyjemny, ostry zapach. Po naniesieniu kilku kropel płynu na białko jaja obserwujemy, że zmienia ono barwę z białej na ciemnożółtą.

Wnioski: Postawiona hipoteza jest prawdziwa – płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet wywołuje widoczne zmiany w wyglądzie białka (a także jego strukturze). Używając tego typu środków, należy chronić oczy, skórę i odzież przed ich szkodliwym działaniem. Poprawna interpretacja piktogramu wskazującego na fakt, że pracujemy substancją drażniącą, pozwoliła na odpowiednie przygotowanie środków ochrony osobistej.

1
Polecenie 5

Napisz obserwacje oraz wnioski do przeprowadzonego doświadczenia nr 1.

RKSS8YldQLls9
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5

Napisz, jakie środki ochrony powinny zostać zastosowane podczas wykonywania doświadczenia.

R10INgb4Edv7O
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Prawidłowa interpretacja piktogramówpiktogrampiktogramów umieszczonych na opakowaniach preparatów, z którymi mamy do czynienia na co dzień, a także na etykietach odczynników chemicznych w laboratorium, pozwala na odpowiednie przygotowanie się do wykonywania określonych czynności (np. dezynfekcji toalety) lub przeprowadzania doświadczeń.

Wspomniane „przygotowanie” to zarówno środki ochrony osobistej (np. okulary ochronne, rękawice), jak i odpowiednie przygotowanie miejsca pracy (np. usunięcie źródeł ognia). Dlatego też pamiętaj, aby przed użyciem (w szczególności nowych, nieznanych Ci wcześniej) preparatów i odczynników dokładnie czytać ich etykiety i interpretować zamieszczone na nich piktogramy. Wykorzystywane przez nas preparaty i odczynniki, które w czasie użytkowania mogą stanowić zagrożenie, oprócz omówionych już piktogramów, powinny mieć opracowane tak zwane karty charakterystyki.

Gdzie szukać informacji na temat substancji niebezpiecznych?

Aby zapewnić ochronę zdrowia ludzkiego oraz ochronę środowiska i ułatwić wymianę handlową pomiędzy krajami w ramach struktury Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), opracowano dla tych krajów (w tym także dla Polski) ujednolicone kryteria klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin pod nazwą Globalnie Zharmonizowany System Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (skrót GHS od Globally Harmonized System − Globalny System Zharmonizowany). System GHS zawiera zasady informowania o możliwych zagrożeniach powodowanych przez chemikalia oraz wymogi dotyczące oznakowania etykiet i kart charakterystyki substancji.

Karta charakterystykikarta charakterystykiKarta charakterystyki to dokument zawierający informacje o możliwych zagrożeniach związanych z użytkowaniem określonych środków chemicznych. Sporządza się ją dla substancji i mieszanin niebezpiecznych. Powinna ona być napisana prostym i zrozumiałym językiem oraz zawierać

  • wszystkie niezbędne dane dotyczące zagrożeń;

  • informacje dotyczące producenta, importera lub dystrybutora;

  • datę sporządzenia bądź aktualizacji karty.

SEKCJA 1: Identyfikacja substancji / mieszaniny i identyfikacja przedsiębiorstwa.

Zawartość sekcji:

  1. Identyfikator produktu.

  2. Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane.

  3. Dane dotyczące dostawcy karty charakterystyki.

  4. Numer telefonu alarmowego.

SEKCJA 2: Identyfikacja zagrożeń.

Zawartość sekcji:

  1. Klasyfikacja substancji lub mieszaniny.

  2. Elementy oznakowania.

  3. Inne zagrożenia.

SEKCJA 3: Skład / informacja o składnikach.

Zawartość sekcji:

  1. Substancje.

  2. Mieszaniny.

SEKCJA 4: Środki pierwszej pomocy.

Zawartość sekcji:

  1. Opis środków pierwszej pomocy.

  2. Najważniejsze ostre i opóźnione objawy oraz skutki kontaktu z substancją.

  3. Wskazania dotyczące wszelkiej natychmiastowej pomocy lekarskiej i szczególnego postępowania z poszkodowanym.

SEKCJA 5: Postępowanie w przypadku pożaru.

Zawartość sekcji:

  1. Środki gaśnicze.

  2. Szczególne zagrożenia związane z substancją lub mieszaniną.

  3. Informacje dla straży pożarnej.

SEKCJA 6: Postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska.

Zawartość sekcji:

  1. Indywidualne środki ostrożności, wyposażenie ochronne i procedury w sytuacjach awaryjnych.

  2. Środki ostrożności w zakresie ochrony środowiska.

  3. Metody i materiały zapobiegające rozprzestrzenianiu się skażenia i służące do usuwania skażenia

  4. Odniesienia do innych sekcji.

SEKCJA 7: Postępowanie z substancjami i mieszaninami oraz ich magazynowanie.

Zawartość sekcji:

  1. Środki ostrożności dotyczące bezpiecznego postępowania.

  2. Warunki bezpiecznego magazynowania.

  3. Szczególne zastosowanie(a) końcowe.

SEKCJA 8: Kontrola narażenia / środki ochrony indywidualnej.

Zawartość sekcji:

  1. Parametry dotyczące kontroli.

  2. Kontrola narażenia.

SEKCJA 9: Właściwości fizyczne i chemiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych.

  2. Inne informacje.

SEKCJA 10: Stabilność i reaktywność.

Zawartość sekcji:

  1. Reaktywność.

  2. Stabilność chemiczna.

  3. Możliwość występowania niebezpiecznych reakcji.

  4. Warunki, których należy unikać.

  5. Materiały niezgodne.

  6. Niebezpieczne produkty rozkładu.

SEKCJA 11: Informacje toksykologiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Informacje dotyczące skutków toksykologicznych.

SEKCJA 12: Informacje ekologiczne.

Zawartość sekcji:

  1. Toksyczność.

  2. Trwałość i zdolność do rozkładu.

  3. Zdolność do bioakumulacji.

  4. Mobilność w glebie.

  5. Wyniki oceny właściwości PBTvPvB

  6. Inne szkodliwe skutki działania

SEKCJA 13: Postępowanie z odpadami.

Zawartość sekcji:

  1. Metody unieszkodliwiania odpadów.

SEKCJA 14: Informacje dotyczące transportu.

Zawartość sekcji:

  1. Numer UN (numer ONZ).

  2. Prawidłowa nazwa przewozowa.

  3. Klasa(-y) zagrożenia w transporcie.

  4. Grupa pakowania.

  5. Zagrożenia dla środowiska.

  6. Szczególne środki ostrożności dla użytkowników.

SEKCJA 15: Informacje dotyczące przepisów prawnych.

Zawartość sekcji:

  1. Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska specyficzne dla substancji lub mieszaniny.

  2. Ocena bezpieczeństwa chemicznego.

SEKCJA 16: Inne informacje.

Zawartość sekcji:
W tym miejscu może znaleźć się np. wykaz stosowanych w karcie charakterystyki skrótów wraz z ich objaśnieniem, a także spis odpowiednich przepisów prawnych dotyczących danego produktu.

Polecenie 6

Wyszukaj w Internecie przykładową kartę charakterystyki wodorotlenku sodu. (wpisz w wyszukiwarkę hasło „wodorotlenek sodu karta charakterystyki”)

Przeanalizuj jej zawartość pod kątem omówionej powyżej struktury karty charakterystyki. Zwróć uwagę na to, jakie dokładnie informacje dotyczące wodorotlenku sodu znajdują się w poszczególnych jej sekcjach. W polu poniżej wypisz jakie środki ochrony należy stosować pracując z tą substancją.

R1IA76abAEumu
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6

W karcie charakterystyki wodorotlenku sodu możemy znaleźć informację, że może on powodować korozję metali, a także poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu. Na podstawie wymienionych powyżej zagrożeń, zaznacz, jakie środki ostrożności powinno się podjąć, aby móc bezpiecznie używać tej substancji.

R1cq1bSOzB4Vt
Możliwe odpowiedzi: 1. należy założyć fartuch ochronny, 2. należy założyć okulary ochronne, 3. należy założyć gumowe rękawiczki, 4. należy założyć bawełniane rękawiczki, 5. należy pracować na blacie wykonanym z drewna
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Niektóre produkty, np. zabawki, są oznaczane symbolem „CE”. Skrót ten pochodzi od francuskich słów Conformité Européenne,co znaczy „zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej”. Są one związane z zagadnieniami bezpieczeństwa użytkowania, ochrony zdrowia i ochrony środowiska, określają zagrożenia, które producent powinien wykryć i wyeliminować. Oznaczając swój wyrób znakiem CE, producent deklaruje, że spełnia on wszystkie wymagania określone w przepisach. Łudząco podobne do znaku „CE” jest oznakowanie rzeczy eksportowanych przez Chiny: „China Export (CE)”, którego umieszczenie nie oznacza spełnienia wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa produktu.

R1dv99a5AyBGY
Oznaczenia produktów
Źródło: Dariusz Adryan, epodręczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Piktogramy ostrzegawcze umieszcza się na opakowaniach preparatów zawierających substancje niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.

  • Dla preparatów i odczynników, których użytkowanie związane jest z ewentualnymi zagrożeniami (fizycznymi, chemicznymi lub zagrożeniem dla środowiska) przygotowuje się odpowiednie karty charakterystyki.

RJZXY0jNGFEqi
Ćwiczenie 1
Pogrupuj produkty, na opakowaniach których można znaleźć piktogramy informujące o właściwościach: wybuchowych Możliwe odpowiedzi: 1. wybielacz, 2. lakier do włosów, 3. dezodorant w sprayu, 4. lakier do paznokci, 5. kret do udrażniania rur żrące Możliwe odpowiedzi: 1. wybielacz, 2. lakier do włosów, 3. dezodorant w sprayu, 4. lakier do paznokci, 5. kret do udrażniania rur
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Na etykiecie naklejonej na butelkę z pewną substancją chemiczną, znajdowały się przedstawione poniżej piktogramy.

RqDf0SN2u36Wz
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
R11a32vJd4oAZ
Spośród podanych poniżej zagrożeń wybierz i zaznacz wszystkie te, które wynikają bezpośrednio z zamieszczonych piktogramów i na które należy zwrócić uwagę podczas pracy z tą substancją. Możliwe odpowiedzi: 1. w butelce znajduje się niestabilny materiał wybuchowy;, 2. w butelce znajduje się substancja łatwopalna;, 3. w butelce znajduje się substancja utleniająca;, 4. analizowana substancja działa żrąco na skórę;, 5. analizowana substancja jest rakotwórcza;, 6. analizowana substancja stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego;, 7. substancja znajdująca się w butelce może działać drażniąco na skórę i oczy.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Opisz, jakie piktogramy mogłyby znaleźć się na etykiecie płynu czyszcząco‑dezynfekującego do toalet.

R1IK5dka0pQDp
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2

W karcie charakterystyki pewnej substancji chemicznej znajdują się następujące informacje dotyczące rodzaju zagrożenia.

  1. Działa toksycznie po połknięciu, w kontakcie ze skórą lub w następstwie wdychania.

  2. Powoduje poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu.

  3. Podejrzewa się, że powoduje wady genetyczne.

  4. Może powodować uszkodzenie narządów poprzez długotrwałe lub narażenie powtarzane.

  5. Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki

RjVlj1rrqsT8A
Spośród zamieszczonych poniżej piktogramów, wybierz i zaznacz wszystkie te, które powinny zostać umieszczone na pojemniku, w którym znajduje się analizowana substancja.
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, domena publiczna.

Zaznacz wszystkie właściwości substancji, przed którymi ostrzega piktogram w postaci czarnego wykrzyknika.

RMc1HxACA75G4
Możliwe odpowiedzi: 1. Jest ostro toksyczna., 2. Powoduje uczulenia i podrażnienia skóry, działa drażniąco na oczy., 3. Podrażnia układ oddechowy., 4. Działa odurzająco, wywołuje poczucie senności lub zawroty głowy., 5. Stanowi zagrożenie dla warstwy ozonowej., 6. Jest rakotwórcza., 7. Wpływa szkodliwie na płodność i nienarodzone dziecko., 8. Działa toksycznie na organizmy wodne., 9. Może powodować korozję metali., 10. Substancje i mieszaniny, które w kontakcie z wodą uwalniają gazy łatwopalne., 11. Powoduje mutacje.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podsumujmy najważniejsze informacje

  • Wiele substancji chemicznych jest niebezpiecznych dla zdrowia i należy właściwie z nimi postępować.

  • Informacje o właściwościach i możliwych zagrożeniach związanych z wykorzystaniem okreslonej substancji zawarte sa w karcie charakterystyki tej substancji.

  • O zagrożeniach  związanych z użytkowaniem danej substancji informują piktogramy umieszczone na opakowaniach tej substancji.

  • Wszystkie substancje w szkolnej pracowni chemicznej traktuj jako potencjalnie niebezpieczne.

Słownik

karta charakterystyki
karta charakterystyki

Dokument zawierający informacje o właściwościach i możliwych zagrożeniach związanych z użytkowaniem określonych środków chemicznych. Sporządza się ją dla substancji i mieszanin niebezpiecznych.

piktogram
piktogram

Znak rysunkowy, który służy do zapisu treści. Piktogramami są np. hieroglify, znaki drogowe i ostrzegawcze, lub też oznaczenia przeciwpożarowe. Często służą do ostrzegania użytkowników o potencjalnych zagrożeniach związanych z danym produktem chemicznym.

bg‑gold

Notatnik

RJyfGLrcRFi0z
(Uzupełnij).