Temat: Porozmawiajmy o prawach człowieka

Adresat

uczeń liceum ogólnokształcącego i technikum

Podstawa programowa

  • stara podstawa programowa

poziom podstawowy:

5. Prawa człowieka.

Uczeń:

1) przedstawia krótko historię praw człowieka i ich generacje; wymienia najważniejsze dokumenty z tym związane;

2) wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka; wyjaśnia, co oznacza, że są one powszechne, przyrodzone i niezbywalne;

3) podaje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka;

4) znajduje w środkach masowego przekazu (w tym w internecie) informacje o przypadkach łamania praw człowieka na świecie.

6. Ochrona praw i wolności.

Uczeń:

1) przedstawia główne środki ochrony praw i wolności w Polsce;

3) uzasadnia znaczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.

poziom rozszerzony:

36. Prawa człowieka.

Uczeń:

1) przedstawia ideę oraz historyczny rodowód praw człowieka;

4) rozważa, odwołując się do historycznych i współczesnych przykładów, dlaczego dochodzi do łamania praw człowieka na wielką skalę przez reżimy autorytarne.

37. Ochrona praw człowieka w Polsce.

Uczeń:

1) przedstawia prawa i wolności zagwarantowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, wymienia środki i mechanizmy ich ochrony w Polsce.

38. Światowy i europejski system ochrony praw człowieka.

Uczeń:

1) opisuje system ochrony praw człowieka funkcjonujący na mocy Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka Narodów Zjednoczonych;

2) ocenia znaczenie Międzynarodowego Trybunału Karnego w Hadze dla systemu ochrony praw człowieka na świecie;

3) charakteryzuje systemy ochrony praw człowieka w ramach Rady Europy oraz Unii Europejskiej.

  • nowa podstawa programowa

poziom podstawowy:

IV. Prawa człowieka i ich ochrona.

Uczeń:

1) wymienia „zasady ogólne” i katalog praw człowieka zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej;

2) przedstawia sądowe środki ochrony praw i wolności w Rzeczypospolitej Polskiej oraz sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich (…);

3) uzasadnia znaczenie Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w kontekście Europejskiego Trybunału Praw Człowieka; przedstawia warunki, jakie muszą zaistnieć, aby rozpatrzył on skargę obywatela (…);

5) pozyskuje w środkach masowego przekazu (między innymi, na stronach organizacji pozarządowych broniących praw człowieka) informacje o przypadkach naruszania praw człowieka w państwach demokratycznych i przygotowuje analizę na ten temat.

poziom rozszerzony:

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony;

3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych (…);

5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych;

6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie;

8) pozyskuje informacje o przypadkach potwierdzonego naruszenia praw lub wolności człowieka w Rzeczypospolitej Polskiej; pisze wystąpienie publiczne w tej sprawie.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń wyjaśnia specyfikę praw i wolności człowieka oraz podstawowe mechanizmy ich ochrony.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje różne generacje praw człowieka.

  • klasyfikuje i przedstawia międzynarodowe systemy ochrony praw człowieka.

  • wskazuje rodzaje naruszeń praw człowieka, wymienia te szczególnie drastyczne i przedstawia działania podejmowane w celu wyeliminowania naruszeń praw człowieka.

  • wyciąga wnioski na podstawie opanowanego materiału.

  • bierze udział w dyskusji.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, nagrania.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety;

  • tablica interaktywna.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z „Human rights”, „Universal system of human rights protection”, „Violations of human rights”, „Human rights protection in Poland”, „European system for the protection of human rights”, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.

  2. Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Utrwalicie wiadomości, umiejętności oraz słownictwo dotyczące praw człowieka oraz ich ochrony.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każdej z nich przydziela jeden przymiotnik określający prawa człowieka. Informuje, że ich zadanie polega na opisaniu, co one oznaczają dla uczniów.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel wyświetla Ćwiczenie 2 na tablicy interaktywnej, a grupy umieszczają na planszy swoje wyjaśnienia. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odtwarza nagranie z lekcji „Violations of human rights” (Ćwiczenie 5; praca w grupach). Uczniowie przygotowują do trzech pytań związanych z treścią wysłuchanego tekstu, dzięki którym będą mogli sprawdzić, czy ich koledzy dobrze go zrozumieli. Ich zadaniem będzie również przygotowanie przewidywanych odpowiedzi na swoje pytania.

  2. Po fazie przygotowawczej następuje faza rywalizacyjna. Każda grupa musi odpowiedzieć na przygotowane przez inne grupy, w oparciu o generator zawarty w abstrakcie, pytania. Nauczyciel kontroluje przebieg gry, sprawdzając poprawność odpowiedzi i zapisując aktualny stan punktów. Grupa, która wygra rywalizację, powinna zostać wynagrodzona przez nauczyciela odpowiednią oceną.

  3. Nauczyciel inicjuje dyskusje na temat naruszeń praw człowieka. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Następnie wykonują Ćwiczenie 6. Ich zadaniem jest przedstawienie znanych im z historii lub współcześnie przykładów naruszeń praw człowieka w różnych sferach życia. Propozycje umieszczane są na planszy interaktywnej i omawiane.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Informuje, że ich zadaniem będzie przeanalizowanie metodą metaplanu problemu „Czy europejski system ochrony praw człowieka jest skuteczny?” (Ćwiczenie 9). Po upływie wyznaczonego czasu grupy przedstawiają swoje metaplany i porównują z pozostałymi propozycjami.

Faza podsumowująca

  1. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują przygotowany przez siebie quiz wiedzy związany z tematem lekcji. Klasa odpowiada na pytania. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

to originate from
to originate from
R1dIZyeEtF6GK
Nagranie słówka: to originate from

wywodzić się z

to undertake
to undertake
RMheIVyTKzCSU
Nagranie słówka: to undertake

przedsięwziąć

illusory
illusory
R4NsN84jGk6Bx
Nagranie słówka: illusory

iluzoryczne, nierzeczywiste, złudne

privilege
privilege
R1ezSA7ApvegQ
Nagranie słówka: privilege

przywilej

clergy
clergy
RkKJMTHIUnj13
Nagranie słówka: clergy

kler, duchowieństwo

forerunner
forerunner
RZaUNsk9qYUdc
Nagranie słówka: forerunner

prekursor

revoked
revoked
RiZ1maEup2lIp
Nagranie słówka: revoked

odwołany, uchylony

embraced
embraced
RKfthUU20aqOi
Nagranie słówka: embraced

przyjęty, objęty

Enlightenment
Enlightenment
Rgh4qPFr74eGO
Nagranie słówka: Enlightenment

Oświecenie

contractual
contractual
R1eztdrRTfK9h
Nagranie słówka: contractual

umowny

social exclusion
social exclusion
RSlH0Cjs8xyK1
Nagranie słówka: social exclusion

wykluczenie społeczne

spiritual
spiritual
R1Iroa604PNIS
Nagranie słówka: spiritual

duchowy

non‑binding
non‑binding
R17Mrc1bOmlmo
Nagranie słówka: non‑binding

niewiążący

rest, leisure
rest, leisure
Rfb15HlmExhu1
Nagranie słówka: rest, leisure

wypoczynek

self‑determination
self‑determination
RwIpIimx2rHPP
Nagranie słówka: self‑determination

samostanowienie

complementary
complementary
R1GH4qLMhWmOh
Nagranie słówka: complementary

uzupełniający

thus
thus
R1bHWaznBdOat
Nagranie słówka: thus

dlatego

exposed to
exposed to
R1P25qTLtiM9m
Nagranie słówka: exposed to

narażony na

entire
entire
RSPVvFN1YEWRx
Nagranie słówka: entire

cały

subsequent
subsequent
Rum6HcY0tRav2
Nagranie słówka: subsequent

kolejne

to lay down
to lay down
R1QGdu9A98pAz
Nagranie słówka: to lay down

ustanowić

to emphasize
to emphasize
RSajChwCMCnOV
Nagranie słówka: to emphasize

podkreślać

pattern
pattern
R1PCeZbwxVFlv
Nagranie słówka: pattern

wzorzec

to elaborate
to elaborate
R9bbVAwlq6vyu
Nagranie słówka: to elaborate

opracować, rozwinąć

degrading
degrading
RFpT4O5JZjL21
Nagranie słówka: degrading

poniżający

distinguishing
distinguishing
R1JMkYjTR6Mo1
Nagranie słówka: distinguishing

wyróżniający

feature
feature
R1SDu2dkJQWO0
Nagranie słówka: feature

cecha

vast
vast
RxQVVepYuaawa
Nagranie słówka: vast

szeroki

remedy
remedy
RINv8sxeoLmOl
Nagranie słówka: remedy

środek odwoławczy

unanimously
unanimously
RJjey9LrJ96TF
Nagranie słówka: unanimously

jednogłośnie

vulnerability
vulnerability
R1W2I4xzR00lN
Nagranie słówka: vulnerability

wrażliwość

subsidiary, auxiliary
subsidiary, auxiliary
RsqUypHdUG5UY
Nagranie słówka: subsidiary, auxiliary

pomocniczy

genocide
genocide
RexXJL4eopdGU
Nagranie słówka: genocide

ludobójstwo

politicization
politicization
RxadRtJDhQZPE
Nagranie słówka: politicization

upolitycznienie

to enforce
to enforce
RDA3qkjbi6M52
Nagranie słówka: to enforce

wyegzekwować

shortcomings
shortcomings
RjIiZBboGjiW6
Nagranie słówka: shortcomings

niedociągnięcia

to uphold
to uphold
RLgnpymWjpgGR
Nagranie słówka: to uphold

przestrzegać, utrzymywać

particularly
particularly
R1dXuyzyxY5ya
Nagranie słówka: particularly

szczególnie

entity
entity
R1abvrMEB9v6J
Nagranie słówka: entity

byt, podmiot

equipped with
equipped with
RSogIWzNeaTSb
Nagranie słówka: equipped with

wyposażony

compensation
compensation
R1XZEiucknL1C
Nagranie słówka: compensation

odszkodowanie

deprived of
deprived of
RMIAjUkGdvOhd
Nagranie słówka: deprived of

pozbawiony

ethnic cleansing
ethnic cleansing
Rj19duEnj7DKw
Nagranie słówka: ethnic cleansing

czystka etniczna

persecution
persecution
R1MVa2iQzzEls
Nagranie słówka: persecution

prześladowanie

extrajudicial
extrajudicial
RWFAnPQcdnyZc
Nagranie słówka: extrajudicial

pozasądowy

adjudication
adjudication
RxeIB5AN0nRd1
Nagranie słówka: adjudication

zasądzanie

unreliable
unreliable
RHyNWDpc4W6HC
Nagranie słówka: unreliable

nierzetelny

inconsistent with
inconsistent with
R1SUf6Tu7MOZE
Nagranie słówka: inconsistent with

niezgodny z

attitude
attitude
R1JlFHahyuSDI
Nagranie słówka: attitude

postawa

human trafficking
human trafficking
R1OeQ2kp9J5rE
Nagranie słówka: human trafficking

handel ludźmi

statutory
statutory
RMFWeIWa6Cvjm
Nagranie słówka: statutory

ustawowy

sojourn
sojourn
RphG4f3Wn7feP
Nagranie słówka: sojourn

pobyt

to expel
to expel
Rg3cPKCZp3XM4
Nagranie słówka: to expel

wydalić, wygnać

to disseminate
to disseminate
RklrDD0VHYcQC
Nagranie słówka: to disseminate

rozpowszechniać

succession
succession
Rab24hULUYlWk
Nagranie słówka: succession

dziedziczenie

conducive
conducive
RYmVxCQEbjO4h
Nagranie słówka: conducive

sprzyjające

hirer
hirer
RlNmZYA9Bipha
Nagranie słówka: hirer

najemca

harm
harm
RGG1fQjyxGo1v
Nagranie słówka: harm

krzywda, szkoda

omission
omission
ReyCQzh6aElPe
Nagranie słówka: omission

zaniechanie

infringed
infringed
RTRtAi1LE35dx
Nagranie słówka: infringed

naruszony

supplemented
supplemented
Rt5E2yE5usBAq
Nagranie słówka: supplemented

uzupełniony

evidenced by
evidenced by
R1Yyc38raCfIo
Nagranie słówka: evidenced by

potwierdzony

impact
impact
RQGwWZdVLVu0g
Nagranie słówka: impact

wpływ

homogeneity
homogeneity
R1QkwIPIho3Zm
Nagranie słówka: homogeneity

jednorodność

obviously
obviously
RpzvAP9pGyxI4
Nagranie słówka: obviously

w oczywisty sposób

to adopt
to adopt
R19vCM4WFwDqH
Nagranie słówka: to adopt

przyjąć

diverse
diverse
RZ95YUEy9tEJD
Nagranie słówka: diverse

zróżnicowany

due to
due to
R1WwADzhqAklv
Nagranie słówka: due to

z powodu

whereas
whereas
RpxJhXQ0wWN1Y
Nagranie słówka: whereas

podczas gdy

to draw up reports
to draw up reports
RUhFJTY6of9cB
Nagranie słówka: to draw up reports

sporządzać raporty

dozens
dozens
RALEl2ZDHWBFW
Nagranie słówka: dozens

kilkadziesiąt (dosłownie: tuziny)

to combat
to combat
R1HjdB2W6tSl6
Nagranie słówka: to combat

zwalczać

to counteract
to counteract
RF5dHsB1GHk8j
Nagranie słówka: to counteract

przeciwdziałać

undesirable
undesirable
RU79tcVAn7jF2
Nagranie słówka: undesirable

niepożądany

phenomena
phenomena
Rl6cF0NZsmeTX
Nagranie słówka: phenomena

zjawiska (liczba mnoga od phenomenon)

to cease
to cease
R7d9MJ3avyzrF
Nagranie słówka: to cease

zakończyć, zaprzestać

to restore
to restore
R1K4zS4Sg4Ciw
Nagranie słówka: to restore

przywrócić

to adjudicate
to adjudicate
RfJ22teyCVwj6
Nagranie słówka: to adjudicate

orzekać

advisory
advisory
R1CyXWV0O1sEs
Nagranie słówka: advisory

doradczy

state party (to a convention)
state party (to a convention)
R1BRTSPwa2LOq
Nagranie słówka: state party (to a convention)

państwo‑strona (konwencji)

focused on
focused on
Rgq1XC5UoxEpA
Nagranie słówka: focused on

skoncentrowany na

case law
case law
R1JTCT2GQ7uEj
Nagranie słówka: case law

orzecznictwo

breakthrough
breakthrough
R14Q51FrKVHD2
Nagranie słówka: breakthrough

przełom

to impose sanctions on
to impose sanctions on
R18lRGcepQiTV
Nagranie słówka: to impose sanctions on

nałożyć sankcje

summit
summit
R1ayfVlmJp4Xd
Nagranie słówka: summit

szczyt

secular
secular
R1KsgORAPHbgd
Nagranie słówka: secular

świecki

to face the challenges of
to face the challenges of
RyA66bB9XqquX
Nagranie słówka: to face the challenges of

stawić czoła wyzwaniom

to bring about
to bring about
R1GCTXWgUN1Kw
Nagranie słówka: to bring about

przynieść

to prevent
to prevent
RChYjPxTealXw
Nagranie słówka: to prevent

zapobiegać

to carry out
to carry out
RxQ27JuXnCgPK
Nagranie słówka: to carry out

przeprowadzać

tension
tension
RuXPrQYtWJBhS
Nagranie słówka: tension

napięcie

to differentiate
to differentiate
R1OMAaMnqnQ5E
Nagranie słówka: to differentiate

odróżniać

to turn out
to turn out
RGAjBJpXRdwF6
Nagranie słówka: to turn out

okazać się

Teksty i nagrania

RpwSxJ8LVvU1W
nagranie abstraktu

Let's talk about human rights

Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5

Before you begin solving the exercises, review abstracts „Human rights”, „Universal system of human rights protection”, „Violations of human rights”, „Human rights protection in Poland”, „European system for the protection of human rights” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!