Lesson plan (Polish)
Temat: Ptaki
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7) rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie opisują cechy charakterystyczne wybranych gatunków ptaków.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać przystosowania ptaków do lotu;
rozpoznawać niektóre ptaki żyjące w Polsce.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
burza mózgów.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
lornetki;
klucze do oznaczania ptaków.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby wymienili cechy wyróżniające ptaki. Wszystkie propozycje zapisuje na tablicy .
Nauczyciel poleca uczniom, żeby przeczytali abstrakt i skonfrontowali z nim pomysły zgromadzone w czasie burzy mózgów. Wybrani uczniowie zielonym kolorem zaznaczają na tablicy te cechy ptaków, które są poprawne, a kolorem czerwonym dopisują te ptasie atrybuty, o których dowiedzieli się, zapoznając się z abstraktem .
Nauczyciel prosi uczniów, żeby odpowiedzieli na pytanie: „Dlaczego o każdej porze roku można obserwować ptaki?”. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów i koryguje ewentualne błędy.
Nauczyciel wyświetla ilustrację interaktywną przedstawiającą pospolite ptaki żyjące w Polsce. Uczniowie analizują ich wygląd .
Uczniowie, zaopatrzeni w lornetki i klucze do oznaczania ptaków, wychodzą z nauczycielem na szkolne podwórko. Ich zadaniem jest rozpoznanie jak największej ilości ptaków występujących w okolicy szkoły .
Po powrocie do klasy uczniowie omawiają wyniki swoich obserwacji dokonanych podczas zajęć terenowych .
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
stałocieplność – temperatura ciała stała, nie zależy od temperatury otoczenia.
jajorodność – forma rozrodu płciowego zwierząt, w którym zarodki rozwijają się w jaju zaopatrzonym w substancje odżywcze.
Teksty i nagrania
Birds
Birds are vertebrates which are adapted to flight. It is the means of moving which is characteristic of most of these animals. Birds' forelimbs are shaped into wings. Birds have a small skull with large eye sockets, and instead of teeth, they have a pointy beak. The bridge connecting their ribs has a large appendage called a keel, to which powerful muscles which move the wings are attached. Certain bones are filled with air. Birds are warm‑blooded, and their average body temperature measures almost 40°C. All birds are oviparous, and the vast majority look after their eggs and young. Eggs are covered in a strong, calcareous shell.
Birds' best‑developed sense is that of sight. They can see significantly further and more clearly than us. Birds' hearing is also very sensitive, despite the fact that they don't have ears which are visible on the outside of the body.
Birds are an extremely diverse group – over 12 000 species of these animals are known. They can be found in almost all environments – some of them can even survive the hot deserts. Most birds have the ability to fly, but there are some which are not able to (the ostrich, the emu and the kiwi). Penguins have also lost the ability of flight, but however, they are excellent swimmers.
Another characteristic trait of birds is their ability to communicate via a variety of sounds. Song is characteristic of the bird species. Other than song, birds emit sounds which are used in various life situations, for example as a warning.
Birds reproduce sexually. Males are often more colourful than females, and both genders can also differ in terms of size. During the mating season, males can fight (for example grouse or sandpipers), dance (for example cranes and swans) or simply show their plumage (for example, peacocks) to catch the attention of a female. Birds lay eggs, and put them into various types of nests, hollows or burrows. Brooding is when the egg is warmed by a parent's warm body.
Birds feed on both plant matter and invertebrates (for example insects) or vertebrates (for example fish and rodents). Many of them eat various types of food, depending on the season. They themselves are also food for many animals and people. They play a huge role in limiting the number of insects – insectivorous birds eat as much as half of all adult insects which appear in summer! Birds also play an important part in spreading seeds. Woodpeckers also play an important role, as when they dig hollows, it is not only useful for them, but also for other animals.
Birds are vertebrates, whose jaws are formed into a beak, and whose bodies are covered in feathers.
Birds have four limbs, of which the forelimbs are shaped into wings.
Birds reproduce sexually, lay eggs, and usually look after their young.