Lesson plan (Polish)
Temat: Rząd fachowców i pierwsze reformy gospodarcze
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
1) charakteryzuje skalę i skutki wojennych zniszczeń oraz dziedzictwa zaborowego.
XXX. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. Uczeń:
3) ocenia osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej, a zwłaszcza powstanie Gdyni, magistrali węglowej i Centralnego Okręgu Przemysłowego.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego, a także cele i skutki reformy Władysława Grabskiego.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać jakie były czynniki utrudniające proces integracji odrodzonego państwa polskiego;
opisywać jakie były cele i skutki reformy Władysława Grabskiego;
charakteryzować jakie były cele reformy rolnej i budowy portu w Gdyni.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi o powtórzenie informacji dotyczących ustaleń konferencji wersalskiej i innych porozumień odnośnie do granic II RP.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że celem lekcji będzie przygotowanie metodą metaplanu zagadnienia: Sytuacja gospodarcza państwa polskiego po odzyskaniu niepodległości w 1918 r.
Uczniowie wykonują Polecenie 1 (zastanawiają się nad stratami wojennymi wskazanymi przez polskie władze) i Polecenie 2 (zapoznają się z najważniejszymi datami dotyczącymi sytuacji gospodarczej Polski). Nauczyciel ponadto wyjaśnia, jak wyglądała struktura rolnictwa w Polsce, wyświetla diagram zamieszczony w e‑podręczniku. Uczniowie wymieniają dziedziny, w jakich ich zdaniem niezbędne były reformy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy po (5‑6 osób) i rozdaje przygotowane zawczasu pakiety zadań (spis przydzielonych zadań, takich samych dla każdej grupy). Podczas pracy grup nauczyciel monitoruje pracę uczniów, służy pomocą, pilnuje czasu.
Uczniowie wykonują po kolei (lub dzieląc się nimi w grupie – wówczas po wykonaniu wyjaśniają wyniki reszcie grupy) następujące zadania: Polecenia 3‑4 (porównują ówczesne i współczesne banknoty oraz zastanawiają się nad decyzją o budowie portu w Gdyni), a następnie Ćwiczenia 1‑6, które dotyczą panującej w tamtym czasie w Polsce hiperinflacji i decyzji rządu Grabskiego związanych z naprawą gospodarki finansowej państwa. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej i sprawdza poprawność wykonanych zadań..
W trakcie pracy grupowej uczniów nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej. Uczniowie korzystają także z materiałów zamieszczonych w Internecie. Wnioski z zadań porządkują, dzieląc je na: dotyczące sytuacji Polski przed reformą Grabskiego (karteczki żółte); dotyczące reformy Grabskiego (karteczki zielone); dotyczące działań rządu po reformie Grabskiego (reformy rolnej, przeciwdziałania skutkom wojny celnej z Niemcami – karteczki niebieskie). Uczniowie notują na karteczkach odpowiedniego koloru wnioski z wykonywanych w grupie zadań oraz wyszukane w Internecie informacje.
Nauczyciel wyświetla / zawiesza schemat metaplanu pt. „Sytuacja gospodarcza państwa polskiego po odzyskaniu niepodległości w 1918 r” i pyta uczniów: Jak było? Dlaczego nie było tak, jak być powinno? Jak być powinno?.
Uczniowie podsuwają rozwiązania, zarówno spisane już na kartkach samoprzylepnych, jak i przygotowywane na gorąco pod wpływem dyskusji w grupie; następnie przyklejają je w odpowiednich miejscach lub piszą na tablicy. Nauczyciel dba o udzielanie uczniom informacji zwrotnej w odniesieniu do problemu, który uczniowie rozwiązywali.
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 7 - oglądają interaktywną ilustrację, studiują budżet państwa na rok 1925 i rozwiązują zadania. Omawiają w grupach wnioski płynące z ćwiczenia. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel metodą losową wybiera jednego ucznia i prosi go, by swoimi słowami przedstawił znaczenie danego słowa lub pojęcia poznanego na lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Przygotuj prezentację dotyczącą polskich banknotów z okresu międzywojennego.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Hektar – jednostka powierzchni gruntu równa 100 arom; też: grunt o takiej powierzchni (1 ar = jednostka powierzchni gruntu równa 100 m2).
Hiperinflacja – bardzo wysoka inflacja, przekraczająca zazwyczaj 50 proc. miesięcznie, powodowana zwykle przez całkowite załamanie systemu finansowego kraju i ogromny deficyt budżetowy finansowany przez dodruk pieniędzy.
Marka polska – waluta obowiązująca od grudnia 1916 roku na okupowanych przez Cesarstwo Niemieckie terenach Królestwa Polskiego, a następnie w Rzeczypospolitej Polskiej, do 1924 roku.
Parcelacja – podział gruntów (też: proces podziału) większych gospodarstw rolnych na mniejsze działki sprzedawane lub przekazywane komuś w użytkowanie.
Wojna celna – stan, w którym dwa państwa (lub bloki państw) podnoszą obowiązujące w wymianie handlowej stawki celne, celem wywarcia nacisku na stronę przeciwną lub zachwiania podstaw gospodarki oponenta.
Teksty i nagrania
The government of experts and the first economic reforms
Subsequent governmental cabinets tried to stabilize the country's economic life. They managed to unify the taxation and revenue system only partially. In March of 1920, a uniform Polish mark was introduced across almost the entire area of the Second Polish Republic. The fiscal system was also unified. The government, trying to meet all obligations, printed money without having the funds to back it. This led to a collapse of the value of the Polish mark, and eventually the hiperinflation. On December 19th, 1923 the President decided to establish the so‑called government of experts equipped with special powers of attorney to undertake extra‑parliamentary activities. Władysław Grabski stood at the head of this government. He began the reforms with the introduction of budget savings. Taxation issues were also stabilized. A new issuing institution was established, i.e. a private Bank of Poland, which was responsible for the issuance of currency. In 1924, a new currency was introduced, which was zloty. One of the most important achievements of the Grabski government was the implementation of agricultural reform. In 1924, the Polish economy suffered losses as a result of the so‑called customs war with Germany. This motivated the Polish government to seek new markets for Polish goods and new trading partners. As a result of this, Poland managed to become economically independent from Germany. the customs war It also had an impact on the deterioration of relations with Gdansk. Due to this, the construction of the port in Gdynia was accelerated. At the end of April 1923, temporary naval base, temporary harbor and shelter for fishermen were opened. The initiator and instigator of the undertaking was engineer Tadeusz Wenda. Nevertheless, tremendous credit for the obtaining of funds for the construction of the port and the expansion of Gdynia goes to Eugeniusz Kwiatkowski. In 1926, Gdynia received the status of municipality.