Techniki i rodzaje montażu stolarki budowlanej
BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej - Monter stolarki budowlanej 712906
Przewodnik dla nauczyciela
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter stolarki budowlanejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter stolarki budowlanej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter stolarki budowlanej 712906. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej:
a) montowanie, demontowanie i naprawa stolarki okiennej i drzwiowej,
b) montowanie, demontowanie i naprawa okien dachowych i włazów dachowych,
c) montowanie, demontowanie i naprawa bram.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
BUD.10.2 Podstawy budownictwa w montażu stolarki budowlanej
Uczeń:
4) charakteryzuje materiały i wyroby budowlane związane z montażem i naprawą stolarki.
BUD.10.3 Montaż, naprawa i demontaż okien i drzwi balkonowych
Uczeń:
3) rozróżnia izolacje stosowane w montażu okien i drzwi balkonowych,
5) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu i demontażu okien i drzwi balkonowych,
6) dobiera metody montażu, naprawy okien i drzwi balkonowych.
BUD.10.4 Montaż, naprawa i demontaż okien dachowych i włazów stropowych
Uczeń:
3) rozróżnia izolacje stosowane w montażu okien dachowych i włazów stropowych,
5) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu okien dachowych i włazów stropowych,
6) dobiera metody montażu okien dachowych i włazów stropowych.
BUD.10.5 Montaż, naprawa i demontaż drzwi zewnętrznych i wewnętrznych
Uczeń:
3) rozróżnia izolacje stosowane w montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych oraz sposób ich montażu,
5) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych,
6) dobiera metody montażu drzwi zewnętrznych i wewnętrznych.
BUD.10.6 Montaż, naprawa i demontaż bram
Uczeń:
3) charakteryzuje izolacje stosowane w montażu bram oraz sposób ich montażu,
5) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu bram,
6) dobiera metody montażu bram.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu trchnik i rodzajów montażu stolarki budowlanej.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Techniki i rodzaje montażu stolarki budowlanej składa się z dwóch materiałów multimedialnych:
Sekwencje filmowe – Techniki i systemy montażu stolarki budowlanejSekwencje filmowe – Techniki i systemy montażu stolarki budowlanej
Uczeń dowie się, jakie są techniki i systemy montażu stolarki budowlanej. Zobaczy narzędzia i sprzęt służący do montażu stolarki oraz bram, a także pozna systemy zamocowania okien.
Galeria zdjęć – Podstawowe systemy montażu dla poszczególnych konstrukcji stolarkiGaleria zdjęć – Podstawowe systemy montażu dla poszczególnych konstrukcji stolarki
Galeria zdjęć prezentuje poszczególne konstrukcje stolarki budowlanej usytuowanej w otworach różnych systemów przegród budowlanych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu technik i rodzajów montażu stolarki budowlanej.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter stolarki budowlanej
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami i rodzajami montażu stolarli budowlanej. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Sekwencje filmowe
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z sekwencjami (podczas oglądania mogą robić notatki, wypisując np. słowa kluczowe). Nauczyciel prosi uczniów o napisanie recenzji jednego z filmów (istotne jest, aby każda sekwencja miała swojego recenzenta - nad wyborami czuwa nauczyciel). Liczą się: dokładność, pomysły, oryginalność, poprawność językowa, dobór słownictwa. Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum klasy.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z sekwencjami, zostają podzieleni na grupy - każda z nich pracować będzie odtąd z jedną sekwencją (nad wyborami czuwa nauczyciel). Każda grupa otrzymuje kartkę – uczniowie wpisują na niej, w centralnym miejscu, słowo kluczowe z sekwencji. Od hasła odchodzą promienie – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie skojarzeń. Każdy główny promień skojarzeń ma promienie podrzędne - powinny być tam wpisane skojarzenia bardziej szczegółowe w stosunku do pojęć głównych. Uczniowie prezentują swoje mapy. Łącząc je, tworząc jedną mapę dotyczącą wszystkich sekwencji.
Galeria zdjęć
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć. Ich zadaniem będzie wydanie branżowej gazety. Punktem wyjścia są ilustracje i opisy, które pojawiają się w galerii, zadaniem uczniów jest napisanie, w oparciu o nie, artykułu, felietonu, zrobienie wywiadu z ekspertem etc. Każdy z uczniów pisze swój tekst, jednak na etapie złożenia gazety o wyborze i układzie materiałów decyduje cały zespół klasowy.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć przedstawiającą podstawowe systemy montażu dla poszczególnych konstrukcji stolarki budowlanej. Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli w kręgu i wypowiedzieli jedno zdanie, które koresponduje z wiadomościami przedstawionymi w galerii. Każdy uczeń zabiera głos tylko raz, jego wypowiedź powinna być zwięzła, tezy nie powinny się powtarzać. Na zakończenie nauczyciel podsumowuje zasłyszane wypowiedzi, formułuje wniosek bądź rozpoczyna dyskusję.
Metoda ta, zwana „Informacją błyskawiczną”, służy rozjaśnianiu nowego materiału i efektywnemu przyswajaniu wiedzy.
Atlas interaktywny
Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie poproszeni są o zapoznanie się z atlasem interaktywnym przed zajęciami. Grupa uczniów (2‑5 osób) przygotowuje się do zaprezentowania tego materiału, wcielając się w rolę ekspertów. Istotne jest, aby zachęcić ekspertów do zapoznania się z innymi dostępnymi źródłami. Podczas zajęć moderatorzy rozpoczynają dyskusję panelową, określając temat i przedstawiając ekspertów. Eksperci prezentują swoje tezy na temat kryteriów doboru stolarki budowlanej do rodzaju budynku. Moderatorzy zachęcają do dyskusji, udzielają głosu, pilnują czasu wypowiedzi, podsumowują etapy dyskusji, jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniują (nie dopuszczają do kłótni), zbierają wszystkie tezy i wnioski, zapisując je na tablicy.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Grafika interaktywna, plansza interaktywna oraz atlas interaktywny stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu grafiki uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie mapy myśli.
Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczeń może przygotować notatki w formie fiszek.
Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może zrobić research dotyczący konstrukcji, zastosowania i cech charakterystycznych produktów stolarki budowlanej.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści