Poniższy materiał stanowi uzupełnienie treści zawartych w materiale: https://zpe.gov.pl/a/sposoby-rozdzielania-mieszanin/DBQUZpNGQ

Na co dzień wielokrotnie mamy do czynienia z różnego rodzaju mieszaninami substancji i często je również rozdzielamy. Przypomnij sobie, w jaki sposób rozdzielasz np. wodę od makaronu czy ziemniaków? A może zastanawiałeś się kiedyś, w jaki sposób rozdzielić wodę od oleju czy wodę od cukru lub soli? Czy wiedziałbyś, jak rozdzielić pieprz od wody?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • sposób odróżnienia substancji od mieszaniny;

  • zasady bezpieczeństwa, które należy zachować podczas wykonywania doświadczeń chemicznych;

  • definicje: właściwości fizyczne i właściwości chemiczne oraz w jaki sposób można badać właściwości substancji;

  • kryteria klasyfikacji mieszanin (jednorodnych, niejednorodnych).

Nauczysz się
  • opisywać różne metody rozdzielania substancji, w tym: sączenie, krystalizacje, ekstrakcje, chromatografie cienkowarstwową, rozdzielanie magnesem, dekantacje i destylacje;

  • posługiwać się podstawowymi terminami dotyczącymi mieszanin i sposobu ich rozdzielania.

W laboratorium wielokrotnie rozdzielamy mieszaniny na składniki. Do najczęstszych metod rozdziału należą: sączenie, krystalizacjakrystalizacjakrystalizacja, ekstrakcja, rozdzielanie mechaniczne (np. za pomocą magnesu), dekantacja, destylacja czy chromatografia (m.in. cienkowarstwowa). W domu również stosuje się powyższe metody, używając często naczyń zamiast sprzętu laboratoryjnego. Twoim zadaniem będzie opanowanie różnych technik rozdziału mieszanin, korzystając z wirtualnych laboratoriów.

Zanim rozpoczniesz wykonywanie doświadczeń chemicznych, przypomnij sobie, czym są:

mieszanina
mieszanina

jest to układ składający się z co najmniej dwóch substancji zmieszanych w dowolnych proporcjach, np. siarka i olej, piasek i magnez

mieszanina jednorodna
mieszanina jednorodna

jest to układ składający się z co najmniej dwóch substancji, których nie można odróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów optycznych, takich jak np. lupa. Przykładem takiej mieszaniny może być woda z sokiem z malin.

mieszanina niejednorodna
mieszanina niejednorodna

jest to układ składający się z co najmniej dwóch substancji, które można odróżnić gołym okiem lub za pomocą prostych przyrządów, takich jak np. lupa. Przykładem takiej mieszaniny może być woda z oliwą z oliwek.

bg‑gray3

Metody rozdzielania mieszanin

1
1
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenia zaprezentowane w poniższym wirtualnym laboratorium dotyczące sposobów rozdzielania mieszanin, a następnie rozwiąż zadania umieszczone poniżej.

RdqOvd7Elaen4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi opisami doświadczeń dotyczących sposobów rozdzielania mieszanin. Następnie rozwiąż zadania pozwalające utrwalić ci zdobytą wiedzę. Doświadczenia znajdują się kolejno poniżej.

Sączenie i odparowanie rozpuszczalnika

Doświadczenie 1
RAsjX9xxUbZq5
1
Polecenie 1
R1OvVMe135UdR
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy można wyodrębnić cukier z jego mieszaniny z piaskiem i wodą za pomocą sączenia i odparowywania?

Hipoteza:

Cukier można wyodrębnić z jego mieszaniny z piaskiem i wodą za pomocą sączenia oraz odparowania rozpuszczalnika.

Przebieg doświadczenia:

  1. W pierścieniu umieszczono lejek z bibułą filtracyjną, a pod nim ustawiono pustą zlewkę. Nóżka lejka została oparta o ściankę zlewki dłuższym końcem.

  2. Zwilżono bibułę wodą destylowaną i stopniowo przeprowadzono zawartość zlewki z wodą, cukrem i piaskiem przez bibułę filtracyjną.

  3. Przesącz przeniesiono do parowniczki.

  4. Za pomocą zapałek odpalono palnik.

  5. Na trójnogu ustawionym nad palnikiem umieszczon parowniczkę i ogrzewano jej zawartość do momentu odparowania rozpuszczalnika.

Uwaga! Pamiętaj, by nie przegrzać zawartości parowniczki, zawsze kontroluj uważnie proces odparowywania rozpuszczalnika.

Obserwacje:

Po umieszczeniu mieszaniny w zestawie do sączenia na sączku pozostaje piasek, a w zlewce klarowny, bezbarwny roztwór (przesącz).

Weryfikacja hipotezy:

Postawiona hipoteza okazała się prawdziwa. Cukier można wyodrębnić z jego mieszaniny z wodą i piaskiem, stosując metodę sączenia i odparowania rozpuszczalnika.

Wnioski:

Aby rozdzielić mieszaninę piasku i roztworu cukru spożywczego, należy zastosować dwie metody. Pierwszy etap to sączenie (filtracja), w którym następuje rozdział piasku od roztworu wody i cukru spożywczego. Drugi etap polega na odparowaniu wody. Dzięki temu w parowniczce pozostaje wyłącznie wykrystalizowany cukier.

Polecenie 2
R1S0Th2EpQr3G
Wybierz i zaznacz mieszaniny, które można oddzielić za pomocą sączenia i krystalizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór cukru spożywczego i piasku, 2. roztwór etanolu i piasku, 3. roztwór chlorku sodu i kredy, 4. roztwór acetonu i kredy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3

Zastanów się i odpowiedz na pytanie, dlaczego wykorzystując metodę sączenia i krystalizacji, nie można rozdzielić mieszaniny kredy oraz wodnego roztworu etanolu.

RKdc0JPtw9PA9
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R1JtkVEZS6ydF
Na poniższej ilustracji uzupełnij nazwy wskazanych elementów zestawu do sączenia.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JMP6kdfxjVC
Wskaż szkło i sprzęt laboratoryjny, który należy wykorzystać podczas sączenia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Destylacja

Doświadczenie 2

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na rozdzieleniu na składniki mieszaniny wody i acetonu (popularnego rozpuszczalnika organicznego).

RIrDMNLXypynS
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić mieszaninę wody i acetonu?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Mieszaninę wody i acetonu można rozdzielić stosując metodę dekantacji. Hipoteza 2: Mieszaninę wody i acetonu można rozdzielić stosując metodę destylacji. Hipoteza 3: Mieszaninę wody i acetonu można rozdzielić stosując metodę sedymentacji. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2., Hipoteza 3.). Co będzie potrzebne: wodny roztwór acetonu (zmieszane w stosunku objętościowym 1:1); zestaw do destylacji (płaszcz grzejny (lub płyta grzejna lub palnik), kolba okrągłodenna, chłodnica Liebiga, termometr w korku, kamyczki wrzenne, statywy, łapy, mufy, przewody silikonowe na wodę); zlewka;. Instrukcja: 1. Do kolby okrągłodennej należy wlać mieszaninę wody i etanolu. 2. Następnie należy wsypać kilka kamyczków wrzennych do mieszaniny. 3. Kolbę okrągłodenną należy zamknąć korkiem, w którym umocowany jest termometr oraz chłodnica Liebiga. 4. Chłodnicę należy podłączyć do silikonowych węży, które doprowadzą i odprowadzą wodę. 5. Należy odkręcić dopływ wody do chłodnicy. Uwaga! Wodę zawsze podłącza się w przeciwprądzie. 6. Następnie należy podstawić zlewkę pod końcówkę chłodnicy, tak aby mogła zbierać się do zlewki frakcja skroplonej cieczy wyciekająca z chłodnicy. 7. Należy włączyć zasilanie płaszcza grzejnego i delikatnie ogrzewać mieszaninę. 8. Następnie obserwować temperaturę na termometrze. W pewnym momencie nastąpi skraplanie cieczy w zlewce. Należy wówczas odczytać temperaturę i zbierać całą pierwszą frakcją cieczy do momentu ponownego wzrostu temperatury. 9. Podczas zbierania frakcji cieczy należy uważnie obserwować temperaturę na termometrze. W momencie, w którym następuje znaczący wzrost temperatury, należy wyłączyć zasilacz. Uwaga! Mieszanina wody i acetonu jest to mieszanina jednorodna, dwuskładnikowa. Naszym celem jest rozdzielenie tej mieszaniny, dlatego nie musimy zbierać drugiej frakcji cieczy – może ona pozostać w kolbie okrągłodennej. Uwaga! Pamiętaj, aby podczas destylacji nie doprowadzić do sytuacji, w której w kolbie okrągłodennej nie będzie żadnej cieczy. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Co będzie potrzebne: ;. Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić mieszaninę wody i acetonu?

Hipoteza:

Mieszaninę wody i acetonu można rozdzielić, stosując metodę destylacji.

Co było potrzebne?

  • wodny roztwór acetonu (zmieszane w stosunku objętościowym ;

  • zestaw do destylacji (płaszcz grzejny (lub płyta grzejna lub palnik), kolba okrągłodenna, chłodnica Liebiga, termometr w korku, kamyczki wrzenne, statywy, łapy, mufy, przewody silikonowe na wodę);

  • zlewka.

Przebieg doświadczenia:

Do kolby okrągłodennej wlano mieszaninę wody i etanolu. Następnie do mieszaniny dosypano kilka kamyczków wrzennych. Kolbę zamknięto korkiem, w którym umocowano chłodnicę Liebiga oraz termometr. Następnie do chłodnicy podłączono gumowe węże doprowadzające i odprowadzające wodę i odkręcono dopływ wody do chłodnicy. Pod końcówkę chłodnicy podstawiono zlewkę służącą do odbierania kropli skraplających się w chłodnicy par. Następnie włączono zasilanie płaszcza grzejnego i rozpoczęto delikatne ogrzewanie mieszaniny. W momencie, w którym do zlewki zaczęły wpadać krople cieczy, odczytano temperaturę na termometrze i zebrano frakcję cieczy do momentu ponownego wzrostu temperatury. Gdy temperatura zaczęła rosnąć, zasilanie płaszcza grzejnego zostało wyłączone, gdyż destylowana mieszanina składała się z dwóch składników i drugi jej składnik pozostał w kolbie okrągłodennej.

Co zaobserwowano w czasie rozdziału mieszaniny?

Pierwszą frakcję zaczęto zbierać przy temperaturze około . Następnie temperatura zaczęła stopniowo wzrastać do około .

Wnioski:

Do rozdzielenia mieszaniny wody i acetonu wykorzystuje się różnice temperatur wrzenia. Aceton wrze w temperaturze , więc zebrana frakcja to aceton. Woda natomiast wrze w temperaturze ,  zatem pozostała w kolbie okrągłodennej.

R6DgVq17iesb7
Na ilustracji interaktywnej przedstawiono zestaw do destylacji. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Statyw —statyw służy jako podstawka do aparatury, montuje się do niego aparaturę przy pomocy łap i muf., 2. Mufa i łapa — mufa i łapa są elementami trzymającymi aparaturę, 3. Płaszcz grzejny — służy do podgrzania mieszaniny w kolbie do odpowiedniej temperatury umożliwiając tym samym destylację, 4. Termometr — pozwala na zmierzenie w jakiej temperaturze wrze zbierana frakcja, umożliwia to określenie, w którym momencie należy zmienić odbieralnik w przypadku destylacji mieszaniny wieloskładnikowej., 5. Wylot wody z chłodnicy , 6. Chłodnica — jest to szklana rurka zamknięta w drugiej, większej rurce z ciągłym dopływem wody schładzającej jej wnętrze. W niej zachodzi ponowne skroplenie destylowanego składnika mieszaniny., 7. Wlot wody do chłodnicy , 8. Odbieralnik — naczynie, do którego zbierany jest destylat. W przypadku destylacji układów wieloskładniowych konieczne jest podmienianie odbieralników, a ich liczba równa jest liczbie destylowanych frakcji cieczy.
Schemat aparatury chemicznej potrzebnej do przeprowadzenia doświadczenia nr 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5
R6qJp3ORMMyPw
Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 5

Napisz, jaka właściwość acetonu i wody zadecydowała o możliwości rozdziału mieszaniny za pomocą metody destylacji?

RueQjoHVZU4ts
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozdzielanie mechaniczne

Doświadczenie 3

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na rozdzieleniu na składniki mieszaniny siarki grubokrystalicznej i opiłków żelaza.

RHssKHclkrn6m
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić mieszaninę sproszkowanej siarki i żelaza?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Mieszaninę sproszkowanej siarki i żelaza można rozdzielić za pomocą magnesu. Hipoteza 2: Mieszaniny sproszkowanej siarki i żelaza nie można rozdzielić za pomocą magnesu. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: szkiełko zegarkowe lub połówka szalki Petriego (jak na grafice); magnes; pręcik szklany; siarka(proszek); żelazo(opiłki). Instrukcja: 1. Na szkiełku zegarkowym należy zmieszać niewielkie ilości sproszkowanej siarki i opiłków żelaza. 2. Następnie należy przyłożyć magnes do przygotowanej mieszaniny. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić mieszaninę grubokrystaliczną siarki i żelaza?

Hipoteza:

Mieszaninę grubokrystaliczną siarki i żelaza można rozdzielić za pomocą magnesu.

Co było potrzebne?

  • szkiełko zegarkowe lub połówka szalki Petriego;

  • magnes;

  • pręcik szklany;

  • grubokrystaliczna siarka;

  • opiłki żelaza.

Przebieg doświadczenia:

Na połówce szkiełka zegarkowego umieszczono mieszaninę grubokrystaliczną siarki i opiłków żelaza, a następnie do mieszaniny zbliżono magnes.

Co zaobserwowano w czasie rozdziału mieszaniny?

Magnes przyciągnął opiłki żelaza. Grubokrystaliczna siarka pozostała na szkiełku zegarkowym.

Wnioski:

Do rozdzielenia mieszaniny grubokrystalicznej siarki i opiłków żelaza zastosowano magnes, ponieważ żelazo ma właściwości magnetyczne.

Podsumowanie:

Takie materiały, które mają właściwości magnetyczne i są silnie przyciągane przez magnes, nazywamy ferromagnetykami. Należą do nich m.in. żelazo, nikiel, kobalt i niektóre pierwiastki oraz ich stopy, np. stal (stop żelaza i węgla). Pierwiastki, które nie wykazują właściwości magnetycznych, to m.in.: gazy szlachetne, miedź, złoto, krzem, grafit oraz lit, sód i potas. Pierwiastki, które nie reagują na pole magnetyczne, nazywamy diamagnetykami.

RK1q5GwZkfol2
Rozdzielanie mieszaniny siarki i żelaza
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6
R1QQNXcaJQ2F0
Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 6
RIBjD51jtQ9mP
Jak nazywa się właściwość żelaza, która umożliwiła rozdzielenie mieszaniny opiłków żelaza i sproszkowanej siarki? Możliwe odpowiedzi: 1. ferromagnetyzm, 2. diamagnetyzm, 3. dekantacja
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Sedymentacja i dekantacja

Doświadczenie 4

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na rozdziale mieszaniny wody i sproszkowanej kredy. 

R1W8Az3v9sBsE
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić mieszaninę mieszaniny wody i sproszkowanej kredy?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Mieszaninę mieszaniny wody i sproszkowanej kredy można rozdzielić stosując metodę dekantacji, poprzedzoną sedymentacją. Hipoteza 2: Mieszaninę mieszaniny wody i sproszkowanej kredy można rozdzielić stosując metodę sedymentacji, poprzedzoną dekantacją. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: szkiełko zegarkowe lub połówka szalki Petriego (jak na grafice); magnes; pręcik szklany; siarka(proszek); żelazo(opiłki). Instrukcja: 1. Na szkiełku zegarkowym należy zmieszać niewielkie ilości sproszkowanej siarki i opiłków żelaza. 2. Następnie należy przyłożyć magnes do przygotowanej mieszaniny. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić mieszaninę wody i sproszkowanej kredy?

Hipoteza:

Mieszaninę wody i sproszkowanej kredy można rozdzielić, stosując metodę dekantacji, poprzedzonej sedymentacją.

Co było potrzebne?

  • woda destylowana;

  • sproszkowana kreda;

  • dwie zlewki;

  • pręcik szklany.

Przebieg doświadczenia:

W zlewce przygotowano mieszaninę wody i sproszkowanej kredy. Odczekano, aż sproszkowana kreda odpadnie na dno zlewki, a następnie przelewano ciecz znad osadu po pręciku szklanym do kolejnej zlewki.

Co zaobserwowano w czasie rozdziału mieszaniny?

W pierwszym etapie zaobserwowano opadanie sproszkowanej kredy na dno zlewki. Po przelaniu roztworu w jednej zlewce pozostał osad, a w drugiej sama ciecz.

Wnioski:

Niejednorodną mieszaninę ciała stałego i cieczy można rozdzielić za pomocą metody dekantacji, czyli zlania cieczy znad osadu. Metoda ta poprzedzona jest sedymentacją, czyli procesem opadania ciała stałego w cieczy pod wpływem sił grawitacji. Należy jednak pamiętać, że zwykle dekantacja nie pozwala na całkowity rozdział mieszaniny. Porcję cieczy znajdującej się nad osadem stosunkowo łatwo jest oddzielić od cieczy. Jednak ostatnie porcje są trudne do rozdzielenia w ten sposób ze względu na ciągłe mieszanie drobin ciała stałego z cieczą.

RoQQxptxt8x2K
Na ilustracji interaktywnej ukazano schemat doświadczenia, na którym znajduje się zlewka i umieszczony w niej szklany pręcik. Jej dno pokrywa cienka warstwa wody. Za pomocą mniejszej zlewki przelewana jest do niej mieszanina wody z kredą, która zdążyła już rozdzielić się na dwie warstwy. Po naciśnięciu na przycisk z cyfrą 1 pojawia się następujący napis: Mieszanina poddana uprzedniej sedymentacji.
Schemat doświadczenia nr 3.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7
RpR8LXylNzvcu
Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RF3dQUhEhW01g
Spośród poniższych mieszanin wybierz te, które można rozdzielić stosując metodę dekantacji poprzedzonej sedymentacją. Możliwe odpowiedzi: 1. woda i piasek, 2. woda i etanol, 3. woda i cukier, 4. woda i sproszkowany węgiel
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozdzielanie za pomocą rozdzielacza

Doświadczenie 5

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na rozdzieleniu na składniki mieszaniny mleka i benzyny.

RJavERfr6E3kJ
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić mieszaninę mleka i benzyny?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Mieszaninę mleka i benzyny można rozdzielić za pomocą rozdzielacza. Hipoteza 2: Mieszaniny mleka i benzyny nie można rozdzielić za pomocą rozdzielacza. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: statyw; rozdzielacz; lejek; zlewka x2; benzyna; mleko;. Instrukcja: 1. W zlewce należy zmieszać mleko oraz benzynę (w stosunku objętościowym 1:1). 2. Następnie należy przelać mieszaninę do rozdzielacza przy pomocy lejka. Rozdzielacz zamknąć korkiem, aby nie doprowadzić do wylania cieczy. Pamiętaj, że kranik rozdzielacza musi być zamknięty podczas wlewania cieczy. 3. Rozdzielacz ustawić na statywie i zdjąć korek. 4. Pod rozdzielaczem ustawić zlewkę, tak, aby końcówka rozdzielacza dotykała ściany zlewki. 5. Odkręcić kranik rozdzielacza i przelewać pierwszą ciecz do momentu wyraźnej granicy pomiędzy cieczami. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić mieszaninę mleka i benzyny?

Hipoteza:

Mieszaninę mleka i benzyny można rozdzielić za pomocą rozdzielacza.

Co było potrzebne?

  • statyw;

  • rozdzielacz;

  • lejek;

  • dwie zlewki;

  • benzyna;

  • mleko.

Przebieg doświadczenia:

W zlewce wymieszano benzynę i mleko w stosunku 1:1, a następnie mieszaninę przelano do rozdzielacza z zamkniętym kranikiem przy pomocy lejka. Rozdzielacz zamknięto korkiem, umieszczono na statywie i zdjęto korek. Pod rozdzielaczem ustawiono zlewkę, tak aby końcówka rozdzielacza nie dotykała ściany zlewki. Odkręcono kranik rozdzielacza i przelewano ciecz aż do momentu wyraźnej granicy między cieczami.

Co zaobserwowano podczas rozdziału mieszaniny?

Cieczą, która została zebrana w zlewce jest mleko. W rozdzielaczu pozostała benzyna.

Wnioski:

Do rozdzielenia mieszaniny mleka i benzyny zastosowano rozdzielacz. Metoda ta wykorzystuje fakt, że ciecze nie mieszają się ze sobą. Warto zauważyć również wyraźną różnicę w gęstości obu cieczy. Mleko ma większość gęstość od benzyny, dlatego stanowiło warstwę dolną mieszaniny i jako pierwsze zostało przelane do zlewki.

R18vnCeFLcvll
Na ilustracji interaktywnej ukazano zestawienie dwóch rysunków rozdzielacza — przed i po rozpoczęciu rozdziału. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Benzyna — jest cieczą o gęstości mniejszej niż mleko, dlatego stanowi górną fazę, 2. Mleko — jest cieczą o gęstości większej niż benzyna, dlatego stanowi dolną fazę, 3. Kranik przed rozdziałem substancji musi być zamknięty, 4. W momencie kiedy frakcje się rozdzielają rozdzielacz jest zamknięty korkiem, 5. Podczas rozdziału mieszaniny korek musi być wyjęty — służy to wyrównaniu ciśnienia w naczyniu. Powietrze wtedy zajmuje miejsce wylatującej z rozdzielacza cieczy. W przypadku, gdyby korek był zamknięty, powietrze zacznie dostawać się rurką wylotową cieczy, uniemożliwiając tym samym precyzyjny rozdział, 6. Aby rozpocząć rozdział, należy odkręcić kranik. Przy pomocy kranika można dodatkowo kontrolować szybkość, z jaką ciecz skapuje do zlewki, zmniejszając ją, gdy zbliżamy się do granicy faz.
Schemat doświadczenia nr 4.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8
R1TpKBQpkZnku
Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FU1mm999q6i
Spośród poniższych mieszanin wybierz te, które można rozdzielić wykorzystując rozdzielacz. Możliwe odpowiedzi: 1. woda i sól, 2. woda i olej, 3. woda i ocet, 4. woda i benzyna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekstrakcja

Doświadczenie 6

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na ekstrakcyjnym rozdziale mieszaniny wodnych roztworów jodu i azotanu potasu.

R1YYcYDVu6PJB
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić mieszaninę wodnych roztworów jodu i azotanu(V) potasu?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Mieszaninę wodnych roztworów jodu i azotanu(V) potasu można rozdzielić stosując metodę ekstrakcji. Hipoteza 2: Mieszaniny mleka i benzyny nie można rozdzielić za pomocą rozdzielacza. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: statyw; rozdzielacz; lejek; zlewka x2; benzyna; mleko;. Instrukcja: 1. W zlewce należy zmieszać mleko oraz benzynę (w stosunku objętościowym 1:1). 2. Następnie należy przelać mieszaninę do rozdzielacza przy pomocy lejka. Rozdzielacz zamknąć korkiem, aby nie doprowadzić do wylania cieczy. Pamiętaj, że kranik rozdzielacza musi być zamknięty podczas wlewania cieczy. 3. Rozdzielacz ustawić na statywie i zdjąć korek. 4. Pod rozdzielaczem ustawić zlewkę, tak, aby końcówka rozdzielacza dotykała ściany zlewki. 5. Odkręcić kranik rozdzielacza i przelewać pierwszą ciecz do momentu wyraźnej granicy pomiędzy cieczami. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z poniższym opisem doświadczenia, a następnie wykonaj polecenie.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić mieszaninę wodnych roztworów jodu i azotanu potasu?

Hipoteza:

Mieszaninę wodnych roztworów jodu i azotanu potasu można rozdzielić stosując metodę ekstrakcji.

Co było potrzebne?

  • woda destylowana;

  • chloroform;

  • kryształy jodu;

  • azotan potasu;

  • mieszanina wodnego roztworu jodu i azotanu(V) potasu (zmieszane w stosunku objętościowym );

  • probówki z korkami;

  • statyw na probówki;

  • rozdzielacz z korkiem na statywie;

  • lejek;

  • zlewka;

  • statyw, mufa, łapa.

Przebieg doświadczenia:

W pierwszym etapie doświadczenia przygotowano cztery probówki. Do dwóch z nich wsypano kilka kryształów jodu, a do dwóch pozostałych odrobinę azotanu potasu, a następnie do jednej probówki z jodem i jednej probówki z azotanem potasu wlano po wody destylowanej, a do dwóch pozostałych probówek wlano po chloroformu. Wszystkie probówki zamknięto korkami i intensywnie wstrząśnięto. Zanotowano obserwacje dotyczące rozpuszczalności substancji w obu rozpuszczalnikach. W drugim etapie doświadczenia przygotowaną mieszaninę wodnych roztworów jodu i azotanu potasu przelano za pomocą lejka do rozdzielacza umieszczonego na statywie. Do rozdzielacza następnie dolano jednakową objętość chloroformu, a następnie zamknięto go korkiem. Całość wytrząśnięto, wyrównując od czasu do czasu ciśnienie poprzez podnoszenie korka. Po ustaleniu się wyraźnej granicy między cieczami, odkręcono kranik i dolną warstwę cieczy zebrano do zlewki. Następnie do rozdzielacza wlano następną porcję chloroformu i powtórzono wykonane wcześniej czynności.

Co zaobserwowano podczas rozdziału mieszaniny?

W pierwszym etapie doświadczenia zaobserwowano następujące zmiany:
Probówka 1: (woda + kryształy jodu): powstaje brunatna ciecz, część jodu pozostała na dnie probówki
Probówka 2: (chloroform + kryształy jodu): powstaje klarowny, różowy roztwór
Probówka 3: (woda + azotan potasu): powstaje klarowny, bezbarwny roztwór
Probówka 4: (chloroform + azotan potasu): na dnie probówki pozostaje biały osad

W drugim etapie doświadczenia zaobserwowano następujące zmiany:
Podczas dodawania chloroformu do rozdzielacza i wytrząsaniu zawartości powstawała ciekła mieszanina niejednorodna, w której dolna warstwa była zabarwiona na różowo, a górna była bezbarwna. Różową ciecz przelewano do zlewki, a bezbarwna ciecz pozostawała w rozdzielaczu.

Wnioski:

Wnioski z pierwszego etapu doświadczenia:
Azotan potasu rozpuszcza się w wodzie, a nie rozpuszcza się w chloroformie. Jod lepiej rozpuszcza się w chloroformie, niż w wodzie.

Wnioski z drugiego etapu doświadczenia:
Do rozdzielenia mieszaniny roztworu jodu i azotanu potasu zastosowano metodę ekstrakcji. Metoda ta wykorzystuje różnicę rozpuszczalności składników w różnych rozpuszczalnikach. Zgodnie z zasadą podobne rozpuszcza się w podobnym, jod lepiej rozpuszcza się w rozpuszczalnikach niepolarnych i słabo polarnych, takich jak chloroform, ponieważ pomiędzy atomami jodu występuje wiązanie kowalencyjne niespolaryzowane. Dlatego po dodaniu chloroformu do mieszaniny jod niejako wydostaje się z wody i przechodzi do warstwy chloroformowej. Z pierwszej części doświadczenia wiemy, że jod w połączeniu z chloroformem tworzy różowy roztwór. Dzięki wprowadzaniu kolejnych porcji chloroformu i wytrząsaniu, pozbywamy się jodu z mieszaniny. W ten sposób następuje rozdzieleniu jodu od azotanu potasu. Za pomocą ekstrakcji możemy zatem rozdzielić substancje polarne od substancji niepolarnych.

Dodatkowo należy pamiętać, że wykorzystujemy tutaj również różnice w gęstości pomiędzy rozpuszczalnikami. Chloroform ma gęstość większą od gęstości wody. Dodatkowo do warstwy chloroformu przedostaje się jod, który charakteryzuje się dużą masą. Wobec tego roztwór jodu w chloroformie stanowi warstwę dolną w rozdzielaczu.

R9fZSyV93BQYG
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MbaZmLr5Zav
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rbs3yenEtyrp7
Na ilustracji interaktywnej ukazano rozdzielacz wypełniony pomarańczową substancją. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Rozdzielacz z mieszaniną wodnych roztworów jodu i azotanupięć potasu, 2. Statyw — służy jako stelaż dla aparatury wykorzystywanej w doświadczeniu, 3. Mufa i kółko — kółko jest metalowym elementem podtrzymującym rozdzielacz, a mufa elementem łączącym kółko ze statywem, 4. Zlewka — służy do zbierania poszczególnych faz w rozdziale mieszaniny metodą ekstrakcji.
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HbYVuCxac3G
Na ilustracji interaktywnej ukazano rozdzielacz wypełniony do połowy przezroczystą substancją, natomiast drugą, górną połowę stanowi substancja pomarańczowa. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Chloroform — stanowi fazę organiczną niemieszającą się z wodą. Jego gęstość jest większa niż gęstość wody, dlatego stanowi dolną fazę., 2. Mieszanina wodnych roztworów jodu i azotanupięć potasu — faza wodna ma gęstość mniejszą niż chloroform, dlatego stanowi górną warstwę. Przed rozpoczęciem wytrząsania obydwie substancje rozpuszczone są w tej fazie.
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rce7RnHgg9iMh
Na ilustracji interaktywnej ukazano przechylony do góry nogami i pod kątem rozdzielacz wypełniony dwiema frakcjami - pomarańczową na dole i czerwoną na górze. Strzałkami zaznaczono, że jest wstrząsany na boki. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Wytrząsanie. Na etapie wytrząsania obserwujemy zmianę zabarwienia poszczególnych frakcji - frakcja wodna jaśnieje, a frakcja organiczna zaczyna przyjmować fioletoworóżowe zabarwienie. Bardzo ważne jest zachowanie bezpieczeństwa w czasie wytrząsania. Nóżka rozdzielacza powinna być skierowana w głąb dygestorium. Co jakiś czas należy wyrównywać ciśnienie poprzez odkręcenie kranika, gdy rozdzielacz ustawiony jest w pozycji nóżką do góry.
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1O29lcxrkD5N
Schemat doświadczenia nr 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9
R1Ld7m9yB4x0i
Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 9

Określ, jakie właściwości rozpuszczalników i substancji w nich rozpuszczonych wykorzystuje się w rozdziale metodą ekstrakcji.

R755LviHSO54G
Odpowiedź (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Chromatografia cienkowarstwowa (TLC)

Doświadczenie 7

Przeprowadź doświadczenie chemiczne polegające na rozdziale atramentu na składniki.

RWpKVq7KGsrH3
Problem badawczy: W jaki sposób rozdzielić atrament na poszczególne składniki?. Hipoteza: Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Atrament można rozdzielić na poszczególne barwniki stosując metodę chromatografii cienkowarstwowej. Hipoteza 2: Atramentu nie można rozdzielić na poszczególne barwniki stosując metodę chromatografii cienkowarstwowej. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: aceton; bibuła filtracyjna; płytka TLC; pęseta; dolna część szalki Petriego; atrament; pipeta; zlewka; ołówek; linijka;. Instrukcja: 1. Należy przygotować cztery probówki. Do jednej z nich wsypać kilka kryształów jodu, a do drugiej wlać 5 cm3 wodnego roztworu jodu. Do dwóch kolejnych należy wsypać odrobinę azotanu(V) potasu. 2. Do probówki z jodem należy wlać około 5 cm3 chloroformu. 3. Analogicznie postąpić z probówkami z azotanem(V) potasu. Do jednej probówki należy wlać około 5 cm3 wody destylowanej, a do drugiej około 5 cm3 chloroformu. 4. Wszystkie probówki należy zamknąć korkami i intensywnie wytrząsać. 5. Zanotować obserwacje dotyczące rozpuszczalności substancji (jodu i azotanu(V) potasu) w obu rozpuszczalnikach (wodzie i chloroformie). 6. Przygotowaną mieszaninę roztworu jodu i azotanu(V) potasu należy przelać przy pomocy lejka do rozdzielacza umieszczonego na statywie. 7. Do rozdzielacza należy dolać taką samą objętość chloroformu jak wlanej mieszaniny. 8. Rozdzielacz zamknąć korkiem. 9. Następnie całość wytrząsać, pamiętając o wyrównywaniu ciśnienia wewnątrz rozdzielacza przez podnoszenie co jakiś czas korka. 10. Po ustaleniu się wyraźnej granicy między cieczami, odkręć kranik rozdzielacza i oddzielić dolną, zabarwioną warstwę cieczy do zlewki. 11. Do rozdzielacza należy wlać kolejną porcję chloroformu i powtórzyć powyższe czynności. 12. Czynności powtarzać do momentu zniknięcia zabarwienia dolnej warstwy w wyniku wytrząsania. Co widzisz podczas przeprowadzania rozdziału mieszaniny?: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

W jaki sposób rozdzielić atrament na poszczególne składniki?

Hipoteza:

Atrament można rozdzielić na poszczególne składniki, stosując metodę chromatografii cienkowarstwowej.

Co było potrzebne?

  • aceton;

  • bibuła filtracyjna;

  • płytka TLC;

  • pęseta; 

  • szkiełko zegarkowe;

  • atrament;

  • pipeta;

  • zlewka;

  • ołówek;

  • linijka.

Przebieg doświadczenia:

Na płytce TLC zaznaczono ołówkiem linię startu około od dolnej krawędzi płytki. Na płytkę naniesiono kroplę atramentu. Do zlewki wprowadzono bibułę filtracyjną, tak że pokryła ona ściankę zlewki. Do zlewki wlano aceton, tak żeby jego poziom był niższy niż wysokość kreski na płytce TLC. Kiedy bibuła filtracyjna nasączyła się eluentem, do komory włożono pionowo płytkę TLC i delikatnie oparto o ścianę zlewki. Następnie komorę zamknięto przy pomocy szkiełka zegarkowego. Odczekano, aż eluent przemieści się w górę płytki i dotrze do około od jej górnej krawędzi. Na koniec płytkę TLC wyjęto z komory i osuszono.

Co zaobserwowano w czasie rozdziału mieszaniny?

Po wysuszeniu i wyciągnięciu płytki TLC z komory chromatograficznej można zauważyć, że z pojedynczej próbki naniesionej na linie startu, po rozwinięciu, widnieje kilka plamek o różnych barwach, położonych w różnej odległości od linii startu.

Wnioski:

Pojawienie się kilku plamek po rozwinięciu płytki oznacza, że próbka była mieszaniną substancji. Ilość plamek bardzo często mówi o tym, ile różnych substancji jest w badanej mieszaninie.

RFryRqvqCif7y
Na ilustracji interaktywnej ukazano zlewkę zawierającą dwa listki białej bibuły filtracyjnej. Na kawałku znajdującym się z przodu, w jego dolnej centralnej części widnieje czarna kropka. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Płytka TLC — płytka do chromatografii cienkowarstwowej, na niej następuje rozdział mieszaniny substancji, 2. Bibuła filtracyjna — w chromatografii cienkowarstwowej służy do ułatwienia wypełnienia komory chromatograficznej parami eluentu.
Chromatografia cienkowarstwowa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RWGt2yqAFGZG2
Na ilustracji interaktywnej ukazano zlewkę zawierającą dwa listki białej bibuły filtracyjnej. Do zlewki wlano niewielką ilość przezroczystej substancji, przez co czarna kropka znajdująca się na dole bibułki utworzyła poziomą smugę, wraz z wędrującą w górę bibułki substancją. Smuga przechodzi z koloru czarnego, poprzez szary oraz czerwony i kończy się na kolorze pomarańczowym. Po kliknięciu na przycisk z cyferką wyświetla się opis danego elementu: 1. Eluent — rozpuszczalnik lub ich mieszanina, który "wspinając się" po płytce TLC umożliwia rozdział mieszaniny na poszczególne frakcje; 2. Chromatogram — rozdzielana mieszanina dzieli się na frakcje tworząc chromatogram.
Chromatografia cienkowarstwowa – rozwijanie chromatogramu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 10
Rub7MJtmsndsF
Obserwacje: (Uzupełnij). Weryfikacja hipotezy: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMHv4NqOERw2j
Spośród poniższych mieszanin wybierz te, które można rozdzielić stosując metodę chromatografii TLC. Możliwe odpowiedzi: 1. atrament, 2. wodny roztwór glukozy, 3. mieszanina kredy i piasku, 4. mieszanina siarki i wody
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

chromatografia
chromatografia

metoda służąca do rozdzielania lub badania składu mieszanin związków chemicznych; wykorzystuje różnice w szybkości przemieszczania się składników mieszaniny – np. różnych barwników po pasku bibuły zanurzonym w cieczy (ocet, spirytus, aceton)

chromatografia cienkowarstwowa
chromatografia cienkowarstwowa

(w skrócie z ang. TLC) to metoda służąca do rozdzielania ciekłych mieszanin jednorodnych; w metodzie tej wykorzystuje się różnice w szybkości przemieszczania się składników mieszaniny – np. różnych barwników na specjalnej płytce TLC lub pasku bibuły zanurzonym w cieczy (np. w kwasie octowym, etanolu czy acetonie), zwanej eluentem; płytki TLC wykonane są przykładowo ze szkła lub płytek aluminiowych pokrytych cienką warstwą złoża o właściwościach sorpcyjnych

dekantacja
dekantacja

metoda rozdzielania mieszaniny niejednorodnej ciała stałego i cieczy polega na zlewaniu cieczy znad osadu

destylacja
destylacja

metoda rozdzielania wieloskładnikowych mieszanin ciekłych różniących się temperaturą wrzenia; polega na doprowadzeniu poszczególnych składników do temperatury wrzenia, a następnie ich skropleniu

ekstrakcja
ekstrakcja

wyodrębnianie składnika lub składników mieszanin za pomocą rozpuszczalników, w których poszczególne składniki mieszaniny lepiej się rozpuszczają

krystalizacja
krystalizacja

polega na wydzieleniu się substancji stałej w postaci kryształów wskutek np. obniżenia temperatury mieszaniny utworzonej przez rozpuszczenie maksymalnej ilości ciała stałego w cieczy

odparowanie
odparowanie

polega na ogrzewaniu ciekłej mieszaniny w celu odparowania cieczy

rozdzielacz
rozdzielacz

naczynie laboratoryjne służące do rozdzielania mieszaniny niejednorodnej cieczy, o wyraźnej granicy pomiędzy składnikami

rozdzielanie mechaniczne
rozdzielanie mechaniczne

metoda rozdzielania mieszanin niejednorodnych za pomocą np. sita lub magnesu

sączenie (filtracja)
sączenie (filtracja)

metoda rozdzielania mieszaniny niejednorodnej ciała stałego od cieczy przy użyciu sączka, na którym pozostaje ciało stałe

sedymentacja
sedymentacja

opadanie na dno naczynia cząstek ciała stałego w cieczy pod wpływem siły ciężkości

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
R8WcszcmhFDd21
Ćwiczenie 1
Poniżej podano różne rodzaje mieszanin. Do rozdzielenia których z nich użyjesz magnesu? Możliwe odpowiedzi: 1. Kulki z folii aluminiowej i siarka, 2. Mleko i sól kuchenna, 3. Szpilki pokryte żelazem i woda, 4. Stalowe pinezki i mąka, 5. Plastikowe spinacze i piasek, 6. Olej i benzyna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DKasSsyP9hg1
Ćwiczenie 2
Mieszaninę piasku i mleka można rozdzielić, stosując metodę sączenia. Innym sposobem jest zastosowanie sedymentacji i dekantacji. Wskaż poprawną definicję dekantacji oraz sedymentacji spośród przedstawionych poniżej propozycji.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Destylacja to jedna z metod rozdziału mieszanin. Podczas jej wykonywania należy pamiętać o wszystkich krokach, których wymaga, aby prowadzenie wyodrębniania przebiegało w bezpieczny sposób. Poniżej podano wybrane czynności, jakie wykonał pewien uczeń podczas rozdzielania wieloskładnikowej mieszaniny jednorodnej metodą destylacji. Wybierz i zaznacz wszystkie błędy jakie popełnił.

  1. Uczeń w poniższy sposób podłączył węże do chłodnicy:

    RZkxTlxoeVBwB
    Schemat aparatury chemicznej potrzebnej do przeprowadzenia procesu destylacji.
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  2. Uczeń podłączył zasilanie po doprowadzeniu wody do chłodnicy.

  3. Uczeń nie wrzucił kamyczków wrzennych do kolby okrągłodennej.

  4. Uczeń zbierał pierwszą frakcję cieczy, obserwując uważnie temperaturę.

  5. Uczeń odparował ciecz do sucha w kolbie okrągłodennej.

  6. Uczeń ogrzewał kolbę z mieszaniną w płaszczu grzejnym.

R1NrCwtccsz3S
Możliwe odpowiedzi: 1. Czynność 1., 2. Czynność 2., 3. Czynność 3., 4. Czynność 4., 5. Czynność 5., 6. Czynność 6.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Destylacja to jedna z trudniejszych metod rozdziału mieszanin. Poniżej podano wybrane czynności, jakie wykonał pewien uczeń podczas rozdzielania wieloskładnikowej mieszaniny jednorodnej metodą destylacji. Wybierz i zaznacz wszystkie błędy jakie popełnił.

  1. Uczeń podłączył zasilanie po doprowadzeniu wody do chłodnicy.

  2. Uczeń nie wrzucił kamyczków wrzennych do kolby okrągłodennej.

  3. Uczeń zbierał pierwszą frakcję cieczy, obserwując uważnie temperaturę.

  4. Uczeń odparował ciecz do sucha w kolbie okrągłodennej.

  5. Uczeń ogrzewał kolbę z mieszaniną w płaszczu grzejnym.

R14amE4DiqjDT2
Możliwe odpowiedzi: 1. Czynność 1., 2. Czynność 2., 3. Czynność 3., 4. Czynność 4., 5. Czynność 5.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RX5Girothtby82
Ćwiczenie 4
Podczas rozdzielania ciekłych mieszanin niejednorodnych stosuje się rozdzielacz. Aby rozdzielić mieszaninę na składniki ustawia się zlewkę pod rozdzielaczem i zlewa ciecz, która ma większą gęstość. Tak samo postępuje się z pozostałymi składnikami mieszaniny. Ważne jest to, aby zawsze podczas zlewania cieczy końcówka rozdzielacza dotykała ściany zlewki. Dlaczego? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Aby proces przebiegał wolno., 2. Aby ciecz nie rozlewała się na ścianki naczynia lub poza naczynie., 3. Aby dokładnie rozdzielić mieszaninę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono sączek, który służy do rozdzielania mieszaniny niejednorodnej: ciała stałego od cieczy.

RPnBMHwapWftE
Źródło: GOKLuLe, dostępny w internecie: www.zh.m.wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapisz, z jakiego materiału wykonywane są sączki laboratoryjne? Zapisz odpowiedź.

R1EGe4Iq2XMPm
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRs2ig4QobByz
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zaznacz, z jakiego materiału wykonywane są sączki laboratoryjne?

RCpm9YRRm7liL
Możliwe odpowiedzi: 1. Ze sztucznego jedwabiu, 2. Z włókna sztucznego, 3. Z bibuły celulozowej, 4. Z bibuły glikogenowej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1VNYijBSrxP32
Jaka właściwość fizyczna substancji jest wykorzystywana podczas rozdziału za pomocą rozdzielacza?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Poniżej przedstawiono zdjęcie rozdzielacza z dwiema niemieszającymi się cieczami: wodą i rozpuszczalnikiem organicznym o gęstości mniejszej niż gęstość wody. Za zielone zabarwienie jednej z warstw odpowiada obecność chlorku niklu.

R1N4YdLmtiQU8
Źródło: PRHaney, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org, domena publiczna.
level=3R1CjdZaN6Mwuu
Napisz, w której warstwie (górnej/dolnej) znajduje się woda, a w której rozpuszczalnik organiczny. woda: warstwa Tu uzupełnij rozpuszczalnik organiczny: warstwa Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RIMsUPyIRHCV03
Jaka właściwość substancji jest wykorzystywana podczas ekstrakcji? Wybierz i zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Różnica w temperaturach topnienia poszczególnych składników mieszaniny., 2. Różnica w rozpuszczalności składników w różnych rozpuszczalnikach., 3. Różnica w lepkości poszczególnych składników mieszaniny., 4. Różnica w barwie poszczególnych składników mieszaniny.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8
RFtwEL3fVTJe23
A separator funnel is used when separating the water and oil. What properties of the ingredients do we use when applying this method? Możliwe odpowiedzi: 1. boiling point, 2. density, 3. melting point, 4. viscosity, 5. water solubility, 6. ingredients do not mix with each other
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
3
Ćwiczenie 9
RFHeAGhdNeJax3
In which separation method is the eluent used? Choose the correct answer. Możliwe odpowiedzi: 1. sedimentation, 2. filtration, 3. crystallization, 4. thin layer chromatography, 5. distillation, 6. extraction
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Mac Edukacja 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1RWQqCclQ2d6
Miejsce na Twoje notatki: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.