Rodzina i przyjaciele tworzą nasz świat: codziennie dają nam powody do uśmiechu, radości i szczęścia. A czasami także – niestety – do złości i łez smutku. Bez nich jednak nie wyobrażamy sobie życia! Bez nich byłoby nudno. Pomyślmy o nich ciepło: jacy są, co lubią, a czego nie. Zaprośmy ich w myślach na lekcję, którą właśnie rozpoczynamy.
Zapiszcie tutaj lub w zeszytach nazwy trzech osób, które są dla was najważniejsze na świecie. Opiszcie je za pomocą pięciu słów.
Przedstawcie sobie wzajemnie opisane osoby. Zaznaczcie nazwy osób i inne słowa, które powtarzają się w opisach uczestników grupy.
Podsumujcie wyniki wszystkich grup, a następnie zapiszcie wnioski w zeszytach.
Wysłuchaj nagrania wiersza Piotra Wawrzeniuka pt. „Strażaczka”. O kim opowiada?
Piotr Wawrzeniuk
Wokalista i perkusista w szwedzkich zespołach metalowych. Doktor historii. Napisał dwa utwory dla dzieci: „Kosmonautka” i „Strażaczka”.
Przeczytajcie wiersz Piotra Wawrzeniuka o mamie (każda grupa po jednej zwrotce), a następnie:
Wskażcie w wierszu wyrazy i wyrażenia, które kojarzą się z wykonywanym zawodem, ale mają też inne znaczenia, np. „Mama generał nie lubi generalnych porządków”. Zastanówcie się, jak można je rozumieć.
Opowiedzcie kolegom i koleżankom z sąsiednich grup o mamie z „waszej” zwrotki wiersza. Nie możecie jednak wymienić nazwy zawodu. Wskazówką będą wyrazy o podwójnym znaczeniu. Zadaniem pozostałych grup będzie odgadnięcie, kim jest mama, np. kim z zawodu może być mama, która nie lubi generalnych porządków?
Strażaczka(fragmenty)
Moja mama jest
himalaistką.
Zdobyła Koronę Ziemi
i serce taty.
Mama nie lubi stać
w korku, bo to
szczyt wszystkiego.Moja mama jest
informatyczką.
Znalazła wspólny język
z komputerami.
Gdy mam grypę,
mama zostaje w domu,
bo wie, jak walczyć
z wirusem.Moja mama jest
ogrodniczką.
Hoduje i sprzedaje
piękne rośliny.
Przed mamą niczego
nie ukrywamy,
bo krzewi w nas
umiłowanie prawdy
i wie, co w trawie piszczy.Moja mama jest
strażaczką.
Gasi pożary, a wieczorem światło
w moim pokoju.
Gdy tata ją chwali,
oblewa się
rumieńcem.Moja mama jest
elektryczką.
Podłącza i rozłącza,
oświetla i uruchamia.
W weekendy
instalujemy się
na kanapie
i w napięciu
oglądamy seriale.
Podkreśl w tekście wiersza te fragmenty, które podobają ci się najbardziej. Przeczytaj zaznaczone fragmenty utworu i porównaj je z wyborami innych uczniów.
Wymyślcie ciekawy, nietypowy zawód dla mamy. Jakie skojarzenia można mieć z tym zawodem? Jak w domu mogłaby się zachowywać mama hutniczka, ślusarka albo pilotka? Możecie się wzorować na wierszu Piotra Wawrzeniuka.
Porozmawiajcie o określeniach poznanych w poprzednim ćwiczeniu. Które z nich są pozytywne, a które negatywne?
Napisz wiersz o swojej mamie (tutaj lub w zeszycie). Możesz skorzystać z materiału pomocniczego:
I sposób – możesz wzorować się na wierszu Piotra Wawrzeniuka pt. „Strażaczka”.
II sposób – odpowiedz na pytania, które mogą pomóc ci w tworzeniu wiersza.
Kim jest twoja mama?
Co robi?
Czym się interesuje?
Czym się zachwyca?
Jaką pogodę lubi?
Jaki jest jej ulubiony kwiat?
III sposób – dokończ poniższe zdania i nadaj swojemu dziełu tytuł.
Moja mama jest…
Wygląda jak…
Ma…
Lubi…
Robi…
Kocham moją mamę…