Lesson plan (English)
Topic: Functioning of the human organism – a repetition lesson
Supplementary material for use in lessons in the group of natural sciences (nature, biology, chemistry, geography, physics), additional classes, science clubs. It can serve as a resource for expanding knowledge, preparing students for science competitions.
Target group
4th‑grade (science) and 5th‑grade (biology) students of elementary school.
Core curriculum
4th grade elementary school
IV. Me and my body. Pupil:
1) lists the systems that build the human organism: the skeletal, respiratory, digestive, circulatory, reproductive and nervous systems and gives their basic functions.
2) points on the board, model and body, systems that build the human body and sense organs.
5th grade elementary school (biology)
I. Organization and chemism of life. Pupil:
7) shows aerobic respiration and fermentation as ways of producing energy needed for life (substrates, products and process conditions) and plans and conducts experiments showing that during fermentation yeast secrete carbon dioxide;
General aim of education
The student repeats knowledge and vocabulary within the scope of the section: Functioning of the human body.
Key competences
communication in foreign languages;
digital competence;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
to consolidate the material from the lessons: „Your body”, „How do we move?”, „How do we eat?”, „How do we breathe?”, „What is breathing?”;
ask questions and answer your friends' questions about functioning of the human body;
to consolidate the vocabulary related to human body and its functioning.
Methods/techniques
activating
discussion.
expository
talk.
programmed
with computer;
with e‑textbook.
practical
exercices concerned.
exposing
exposition.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
activity in groups;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
notebook and crayons/felt‑tip pens;
interactive whiteboard, tablets/computers.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the division „Functioning of the human body”, and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher explains the aim of the lesson and together with students determines the success criteria to be achieved.
The teacher reminds the participants of the classes what subject area the lesson will concern.
Realization
Students use the interactive board to organize their knowledge.
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
Summary
The teacher discusses the course of the lesson, points to the strengths and weaknesses of students’ work, gives them feedback.
Homework
Prepare 5 questions about the area that could be found on the test of the lesson.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
komórka – najmniejszy składnik organizmu, który przejawia podstawowe czynności życiowe, takie jak oddychanie, odżywianie, rozmnażanie, wzrost, wydalanie
narząd – część organizmu, np. serce czy płuco, wyspecjalizowana w pełnieniu określonej funkcji
układ narządów – zespół połączonych ze sobą narządów współpracujących w pełnieniu różnych niezbędnych dla organizmu funkcji
czaszka – szkielet głowy; stanowi ochronę mózgu oraz innych znajdujących się w niej narządów
kręgosłup – część szkieletu stanowiąca podporę organizmu i ochronę części układu nerwowego, zbudowana z kości zwanych kręgami
klatka piersiowa – część szkieletu chroniąca serce i płuca oraz umożliwiająca wymianę gazową, zbudowana z żeber, kręgów piersiowych i mostka
miednica – część szkieletu łącząca kończynę dolną z kręgosłupem, zbudowana z dwóch zrośniętych ze sobą kości miedniczych połączonych z kością krzyżową kręgosłupa
staw – ruchome połączenie kości w szkielecie, np. staw barkowy, staw kolanowy
język – mięsisty narząd położony w jamie ustnej, służący głównie do mieszania pokarmu ze śliną i przesuwania go w jamie ustnej; ponadto narząd mowy i zmysłu smaku
regeneracja – zdolność organizmów do odtwarzania uszkodzonych komórek czy narządów
rozwój – proces polegający na tym, że w organizmie zachodzą zmiany w jego budowie i funkcjonowaniu
układ pokarmowy – układ narządów służących do rozdrabniania, trawienia i wchłaniania pokarmu
wzrost – zwiększanie się rozmiarów i masy organizmu
trawienie – rozkład pokarmów znajdujących się w przewodzie pokarmowym na związki proste
przepona – mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej, którego skurcze powodują zasysanie powietrza do płuc poprzez zmianę kształtu i objętości klatki piersiowej
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka vocal folds or vocal cords
struny głosowe – fałdy znajdujące się na bocznych ścianach krtani, które mogą się zbliżać i oddalać względem siebie; dzięki ich drganiom wytwarzane są dźwięki
wymiana gazowa – proces polegający na pobraniu tlenu z płuc do krwi i wydaleniu dwutlenku węgla z krwi do płuc i dalej przez drogi oddechowe na zewnątrz organizmu
wentylacja płuc – wymiana powietrza w płucach; zachodzi dzięki zmianom objętości klatki piersiowej umożliwiających usuwanie powietrza z płuc przez wydech i napełnianie ich przez wdech
oddychanie komórkowe – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie pokarmu, zachodząca w żywych komórkach w obecności tlenu; podczas reakcji uwalniana jest energia, a produktami ubocznymi są dwutlenek węgla i woda
spalanie – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie substancji, w wyniku czego powstaje energia w postaci ciepła i światła; spalanie odbywa się najczęściej z udziałem tlenu
Texts and recordings
Functioning of the human organism – a repetition lesson
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Your body”, „How do we move?”, „How do we eat?”, „How do we breathe?”, „What is breathing?” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!