1. Communication in English, developing mathematical, IT and basic scientific and technical competence, developing learning skills.
2. Finding the midsegmentmidsegmentmidsegment marked in the coordinate system and equations of a perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector.
3. Applying the property of a medianmedianmedian of a triangle.
- finds the midsegmentmidsegmentmidsegment marked in the coordinate system and equations of a perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector,
- applies the property of a medianmedianmedian of a triangle.
Working in small groups, the students use the incomplete sentences technique to put their information about a segmentsegmentsegment in the coordinate system and the axial symmetry in order.
The teacher informs the students that the aim of the class is finding the midsegmentmidsegmentmidsegment marked in the coordinate system and equations of a perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector.
Task Working individually, the students analyse the material shown in the Slideshow. They formulate hypotheses, check them and formulate their conclusions.
The students solve the tasks individually using the information.
Task Find the coordinates of the midsegmentmidsegmentmidsegment of AB, if: a) A ( 0; 7), B ( - 4; 0)
b) A ( - 6; 7), B ( - 4; 0)
c) A ( 5; 7), B ( - 4; - 7)
d) A( - 4; - 5), B ( 6; 3)
Answer: a) S ( - 2; 3,5)
b) S ( - 5; 3,5)
c) S ( 0,5; 0)
d) S ( 1; - 1)
Task Three vertices of parallelogram ABCD, A ( - 3; - 1), B ( 3; - 2), C ( 5; 2) and the intersection of diagonals point P ( 1; 0,5) are given. Find the coordinates of vertex D in this parallelogram. Draw parallelogram ABCD in the coordinate system.
Answer: D ( - 1; 3)
Task SegmentsegmentSegment AB, where A ( 6a; 4), B ( 2a; 4b) and point Sa;b, which is the midsegmentmidsegmentmidsegment of AB are given. Calculate a and b.
Answer:
Discussion How can you find the equation of the perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector of segmentsegmentsegment AB? The students formulate hypotheses, check them and formulate their conclusions.
Task Find the equation of the perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector of segmentsegmentsegment AB, where A ( - 2; - 10), B ( 4; 8).
Answer: y = 3x + 4
Discussion How to find the equation of a perpendicular bisector? The students formulate hypotheses, check them and formulate their conclusions.
Conclusion: To find the equation of a perpendicular bisectorperpendicular bisectorperpendicular bisector you need to calculate the coordinates of the bisector of a side of a triangle, then, find the equation of a line passing through the found bisector of a side and a vertex of a triangle, which is not the end of this side.
Using the information, the students solve the tasks individually.
Task Triangle ABC, where A ( - 1; - 4), B ( 10; 4) and C ( 4; 6) is given. Find the equation of the medians of this triangle.
Answer:
Having finished all the tasks, the students present their results. The teacher assesses their work and explains any doubts.
An extra task Calculate the area of rhombus ABCD with vertices A ( - 2; - 4), B ( 2; 6), whose diagonals intersect at point ( 2; 4).
- Aby wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB należy: a) wyznaczyć współrzędne środka odcinka AB, b) wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B, c) wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do odcinka AB i przechodzącej przez jego środek.
- Aby wyznaczyć równanie środkowej trójkąta, należy obliczyć współrzędne środka boku trójkąta, następnie wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez wyznaczony środek boku i przez wierzchołek trójkąta, który nie jest końcem tego boku.
mda64acba6167379f_1528449000663_0
Środek odcinka
mda64acba6167379f_1528449084556_0
trzeci
mda64acba6167379f_1528449076687_0
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych.
mda64acba6167379f_1528449068082_0
45 minut
mda64acba6167379f_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mda64acba6167379f_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Znajdowanie środka odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równania symetralnej odcinka.
3. Wykorzystanie własności środkowej trójkąta.
mda64acba6167379f_1528450430307_0
Uczeń:
- znajduje środek odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równanie symetralnej odcinka,
- wykorzystuje własności środkowej trójkąta.
mda64acba6167379f_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
mda64acba6167379f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mda64acba6167379f_1528450135461_0
mda64acba6167379f_1528450127855_0
Uczniowie pracując w grupach, metodą niedokończonych zdań, porządkują swoje wiadomości na temat odcinka w układzie współrzędnych oraz symetrii osiowej.
Zdania, które należy dokończyć:
- Symetralną odcinka nazywamy………..
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
- Długość odcinka AB, gdzie obliczamy korzystając ze wzoru……
Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów. Wyjaśnia wątpliwości.
mda64acba6167379f_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest wyznaczanie środka odcinka zaznaczonego w układzie współrzędnych oraz równania symetralnej odcinka.
Polecenie Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują materiał przedstawiony w Slideshow. Stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
[Slideshow]
Wniosek: Środkiem odcinka AB, gdzie jest punkt .
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Wyznacz współrzędne środka odcinka AB, jeśli: a) A ( 0; 7), B ( - 4; 0),
b) A ( - 6; 7), B ( - 4; 0),
c) A ( 5; 7), B ( - 4; - 7),
d) A( - 4; - 5), B ( 6; 3).
Odp. a) S ( - 2; 3,5),
b) S ( - 5; 3,5),
c) S ( 0,5; 0),
d) S ( 1; - 1).
Polecenie Dane są trzy wierzchołki równoległoboku ABCD, A ( - 3; - 1), B ( 3; - 2), C ( 5; 2) i punkt P ( 1; 0,5) przecięcia przekątnych. Wyznacz współrzędne wierzchołka D tego równoległoboku. Narysuj równoległobok ABCD w układzie współrzędnych.
Odp. D ( - 1; 3).
Polecenie Dany jest odcinek AB, gdzie A ( 6a; 4), B ( 2a; 4b) oraz punkt S ( a; b), który jest środkiem odcinka AB. Oblicz a i b.
Odp. .
Dyskusja W jaki sposób można wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek: Aby wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB należy:
a) wyznaczyć współrzędne środka odcinka AB,
b) wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B,
c) wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do odcinka AB i przechodzącej przez jego środek.
Uczniowie, pracując w parach, rozwiązują zadania.
Polecenie Wyznacz równanie symetralnej odcinka AB, gdzie A ( - 2; - 10), B ( 4; 8).
Odp. y = 3x + 4.
Dyskusja W jaki sposób wyznaczyć równanie środkowej trójkąta? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek: Aby wyznaczyć równanie środkowej trójkąta, należy obliczyć współrzędne środka boku trójkąta, następnie wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez wyznaczony środek boku i przez wierzchołek trójkąta, który nie jest końcem tego boku.
Korzystając z nowych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Dany jest trójkąt ABC, gdzie A ( - 1; - 4), B ( 10; 4) i C ( 4; 6). Wyznacz równania środkowych boków tego trójkąta.
Odp. .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki nauczycielowi, który ocenia ich pracę i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Oblicz pole rombu ABCD o wierzchołkach A ( - 2; - 4), B ( 2; 6), którego przekątne przecinają się w punkcie ( 2; 4).
Odp. 80.
mda64acba6167379f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania:
- Środkiem odcinka AB, gdzie jest punkt .
- Aby wyznaczyć równanie symetralnej odcinka AB należy: a) wyznaczyć współrzędne środka odcinka AB, b) wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez punkty A i B, c) wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do odcinka AB i przechodzącej przez jego środek.
- Aby wyznaczyć równanie środkowej trójkąta, należy obliczyć współrzędne środka boku trójkąta, następnie wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez wyznaczony środek boku i przez wierzchołek trójkąta, który nie jest końcem tego boku.