1) identifies the perpendicular bisectorbisectorbisector and the angleangleangle bisector of line segments;
2) knows and uses practically the basic properties of the perpendicular bisectorbisectorbisector and the angle bisector of the line segmentline segmentline segment, like in the sample exercise below: The vertex C of the ABCD rhombus is located on the perpendicularperpendicularperpendicular bisectors of the sides AB and AD. Calculate the angles of this rhombus.
The teacher informs the students that during this class they will learn what the perpendicularperpendicularperpendicular bisector of a line segmentline segmentline segment is and to construct the perpendicular bisectorbisectorbisector of a line segment.
Task
Students recall what the line segment is and how to find its centre.
They present various methods of finding the centre of the line segment.
Their task is to observe the construction of the perpendicular bisector of the line segmentline segmentline segment.
Task
Students draw any line segment and construct the perpendicularperpendicularperpendicular bisector of the line segment.
Together they think what the properties of the point located on the perpendicular bisectorbisectorbisector of the line segment are.
Conclusion:
Each point lying on the perpendicularperpendicularperpendicular bisector of a line segmentline segmentline segment is equidistant to the endpoints of the segment.
Task
What kind of triangletriangletriangle obtains when we connect any point located on the perpendicular bisectorbisectorbisector of the AB line segment with points A and B?
- Each point lying on the perpendicularperpendicularperpendicularbisectorbisectorbisector of a line segment is equidistant to the endpoints of the segment.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jaka jest miara kąta między symetralnymi sąsiednich boków kwadratu.
m3cb084dbca620eb9_1528449000663_0
Symetralna odcinka
m3cb084dbca620eb9_1528449084556_0
Drugi
m3cb084dbca620eb9_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
1) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta;
2) zna i stosuje w zadaniach podstawowe własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta jak w przykładowym zadaniu: Wierzchołek C rombu ABCD leży na symetralnych boków AB i AD. Oblicz kąty tego rombu.
m3cb084dbca620eb9_1528449068082_0
45 minut
m3cb084dbca620eb9_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
m3cb084dbca620eb9_1528449552113_0
1. Poznanie pojęcia i konstruowanie symetralnej odcinka.
2. Wykorzystanie własności symetralnej odcinka.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3cb084dbca620eb9_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje symetralną odcinka,
- wykorzystuje własności symetralnej odcinka.
m3cb084dbca620eb9_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Dyskusja.
m3cb084dbca620eb9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m3cb084dbca620eb9_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, co to jest symetralna odcinka oraz nauczą się konstruować symetralną odcinka.
Polecenie
Uczniowie przypominają sobie, co to jest odcinek oraz jak można znaleźć środek odcinka.
Przedstawiają różne metody znalezienia środka odcinka.
m3cb084dbca620eb9_1528446435040_0
Definicja symetralnej odcinka.
Uczniowie poznają definicję symetralnej odcinka.
[Ilustracja 1]
- Symetralna odcinka to prosta prostopadła do tego odcinka, przechodząca przez jego środek.
Polecenie
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest obserwacja konstrukcji symetralnej odcinka.
Polecenie
Uczniowie rysują dowolny odcinek i konstruują symetralną odcinka.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie są własności punktów leżących na symetralnej odcinka.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Każdy z punktów leżących na symetralnej odcinka jest równo oddalony od obu końców tego odcinka.
Polecenie
Jaki trójkąt otrzymamy, gdy połączymy dowolny punkt leżący na symetralnej odcinka AB z punktami A i B?
Polecenie dla chętnych:
Uczniowie obliczają, jaka jest miara kąta między symetralnymi sąsiednich boków kwadratu.
m3cb084dbca620eb9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Symetralna odcinka to prosta prostopadła do tego odcinka, przechodząca przez jego środek.
- Każdy z punktów leżących na symetralnej odcinka jest równo oddalony od obu końców tego odcinka.