Bakterie - organizmy wszędobylskie
Charakterystyka bakterii
Bakterie odkąd pojawiły się na Ziemi niewiele się zmieniły, choć obok nich pojawiały się, zmieniały i ginęły inne, bardziej od nich skomplikowane organizmy.

Bakterie występują we wszystkich środowiskach
BakterieBakterie występują w wodzie, glebie i powietrzu. Wiele z nich żyje także na powierzchni ciała organizmów lub w ich wnętrzu, gdyż mają tam odpowiednią temperaturę, wilgoć oraz dostateczną ilość pokarmu.

Pewne gatunki bakterii spotykane są w bardzo nieprzyjaznych środowiskach. Mogą żyć na zimnych lodowcach i w gorących źródłach, w których temperatura wody przekracza 100°C. Spotykane są w głębinach oceanów, występują na terenach bardzo zanieczyszczonych i we wnętrzu wulkanów. Znaleziono je nawet w pokładach ropy naftowej.
Zasiedlanie tak różnorodnych środowisk jest możliwe dzięki ich zdolności do szybkiego rozmnażania i przystosowywania się do zmiennych warunków. W efekcie każde środowisko zamieszkują właściwe dla niego rodzaje bakterii, różniące się wymaganiami, sposobem odżywiania i oddychania.
Kwas burakowy jest cennym źródłem witamin z grupy B i soli mineralnych, szczególnie związków żelaza. Zawarte w nim bakterie mlekowe wspomagają pracę układu pokarmowego.

Wyjaśnij, w jaki sposób komórki bakterii mogą znaleźć się w powietrzu. Na tej podstawie sformułuj zalecenia, jak chronić siebie i innych przed niepożądanym kontaktem z bakteriami.
Miejscami, gdzie występuje dużo bakterii, są klamki, uchwyty w autobusach i tramwajach, powierzchnie telefonów i klawiatury komputerów, a w kuchni deski do krojenia oraz ścierki i gąbki. Badania wykazują, że zwykle znacznie od nich czystsze są deski i muszle klozetowe.
Bakterie mają bardzo różnorodne kształty
Bakterie to najmniejsze jednokomórkowe organizmy na Ziemi. Przeciętnie osiągają wielkość jednej tysięcznej części milimetra. Gdyby ułożyć komórki bakterii jedna za drugą, to na odcinku 1 mm zmieściłoby się ich około 1000.
Niektóre gatunki bakterii tworzą koloniekolonie, w których pojedyncze komórki po podziale pozostają połączone ze sobą ścianami komórkowymi lub śluzem. Jeśli bakteria oddzieli się od kolonii, może żyć jak odrębny organizm jednokomórkowy i dawać początek kolejnej kolonii.
Komórki bakterii przybierają różne kształty, od których pochodzą ich nazwy. Są wśród nich kuliste ziarniaki, wydłużone pałeczki i laseczki oraz formy spiralne, np. krętki.
Ziarniaki mogą łączyć się po dwie komórki w tzw. dwoinki. Pakietowce tworzą skupiska przypominające kości do gry, gronkowce – nieregularne bryłki podobne do kiści winogron, zaś paciorkowce – długie łańcuszki na wzór koralików. Kształty komórek i wygląd kolonii są charakterystyczne dla gatunku bakterii.

Zrób z plasteliny lub innej masy plastycznej modele komórek bakterii. Porównaj ich kształty i sprawdź, czy ich wygląd kojarzy Ci się z nazwą.
W 1997 roku w osadach na dnie oceanu u wybrzeży Afryki odkryto gatunek największych znanych bakterii. Ich komórki mogą osiągać prawie 1 mm wielkości, co sprawia, że można je dojrzeć nieuzbrojonym okiem. Są żółto zabarwione i utrzymują się razem dzięki śluzowatej otoczce. Tworzą kolonie, a nazwę tej bakterii tłumaczy się jako „siarkową perłę”, ze względu na charakterystyczny obraz widziany pod mikroskopem przypominający sznur pereł.
Bakterie nie mają jądra komórkowego
Komórka bakterii nie zawiera jądra komórkowego. Jego funkcję pełni nić DNA zanurzona w cytoplazmie.
Bakterie, podobnie jak wszystkie komórki, mają błonę komórkową i cytoplazmę.
Na powierzchni błony komórkowej znajduje się bakteryjna ściana komórkowa. Jest ona inaczej zbudowana niż ściana komórek roślinnych i grzybowych, a na jej powierzchni może dodatkowo występować warstwa śluzu chroniąca bakterię przed wyschnięciem.
W komórkach bakterii nie występują struktury otoczone błoną, jak mitochondria, chloroplasty. Występują natomiast rybosomy, a u niektórych również kurczliwe rzęski, dzięki którym mogą się poruszać.

Bakterie mogą być cudzożywne lub samożywne
Bakterie, mimo niewielkich rozmiarów i ciała zbudowanego z jednej komórki, wykonują wszystkie czynności życiowe. Odżywiają się, oddychają, wydalają, rozmnażają się i rosną oraz reagują na czynniki środowiska.
Ogromna większość bakterii odżywia się cudzożywnie. Są wśród nich saprobiontysaprobionty, które uzyskują substancje pokarmowe rozkładając materię organiczną oraz pasożytypasożyty, które odżywiają się kosztem innych organizmów. Bakterie pasożytnicze wywołują groźne choroby zakaźne.
Część bakterii cudzożywnych żyje z innymi organizmami w symbioziesymbiozie, czyli w związku, który przynosi korzyści obu stronom, zwanym symbiontami. Symbiont jest dla bakterii źródłem pokarmu i stanowi sprzyjające środowisko życia. Bakterie z kolei dostarczają mu niezbędnych substancji i ułatwiają prowadzenie procesów życiowych.
Galeria zdjęć gatunków bakterii:
Nieliczne bakterie są samożywne. Należą do nich między innymi sinicesinice, które produkują składniki odżywcze w procesie fotosyntezyfotosyntezy. Sinice żyją w wodach słodkich i słonych. Ich przodkowie byli pierwszymi na Ziemi organizmami zdolnymi do fotosyntezy. Dzięki nim około 3 miliardów lat temu w atmosferze pojawił się tlen.
Powierzchnię jamy ustnej i zębów pokrywają bakterie nazębne. Żywią się pozostałościami pokarmu, który gromadzi się między zębami i przy dziąsłach. Rozkładają zawarty w pokarmie cukier i wytwarzają kwasy, które osłabiają szkliwo – ochronną warstwę pokrywającą zęby. Może to prowadzić do powstawania ubytków w zębie. Najlepszym sposobem obrony przed bakteriami nazębnymi jest staranne czyszczenie zębów po każdym posiłku.
Bakterie oddychają tlenowo i beztlenowo
Bakterie, podobnie jak wszystkie organizmy, energię potrzebną do życia uzyskują w procesie oddychania komórkowego.
Bakterie, które żyją w środowisku zasobnym w tlen, oddychają tlenowo, rozkładając związki organiczne na dwutlenek węgla i wodę.
Gatunki bakterii, które zamieszkują środowisko beztlenowe lub bardzo ubogie w tlen, produkują energię bez udziału tego pierwiastka na drodze fermentacji. W jej wyniku powstaje np. alkohol etylowy - w procesie fermentacji alkoholowej lub kwas mlekowy - w procesie fermentacji mlekowej.
Istnieją też takie bakterie, które sposób oddychania dostosowują do warunków środowiska. Kiedy w podłożu jest dużo tlenu, oddychają tlenowo. Jeżeli ilość tlenu obniża się, zaczynają oddychać beztlenowo.
W laboratoriach niektóre hodowle bakterii prowadzi się w płynnych pożywkach umieszczonych w probówkach. Takie środowisko umożliwia przemieszczanie się tych mikroorganizmów w zależności od ich zapotrzebowania na tlen. Przyporządkuj hodowlom bakterii właściwe podpisy.
Hodowla bakterii beztlenowych
Hodowla bakterii tlenowych
Hodowla bakterii dostosowujących się do ilości tlenu

Laseczki jadu kiełbasianego to bakterie śmiertelnie niebezpieczne. Są one bezwzględnymi beztlenowcami, co oznacza, że nawet najmniejsza ilość tlenu jest dla nich zabójcza. W naturze żyją w glebie i osadach na dnie mórz. Mogą występować także w przeterminowanych i źle przechowywanych konserwach mięsnych, rybnych i warzywnych. Szczególną ostrożność trzeba zachować, gdy zauważymy wybrzuszenie wieczka konserwy. Jest to skutek wytwarzania gazów podczas fermentacji. Zawartości takiej konserwy nie należy jeść.
Liczba bakterii podwaja się bardzo szybko
Bakterie rozmnażają się przez podział komórki. W sprzyjających warunkach każda bakteria dzieli się co około 20 minut. Na szczęście proces ten nie trwa w nieskończoność. Brak pożywienia i nagromadzenie szkodliwych produktów przemiany materii, powoduje zahamowanie rozwoju kolonii. W efekcie liczebność żywych bakterii spada.
Jak przebiega podział komórki bakteryjnej?
Komórka bakteryjna dzieli się na dwie w wyniku podziału poprzecznegopodziału poprzecznego, który przebiega w trzech etapach. Są to:
skopiowanie materiału genetycznego komórki (nici DNA);
podwojenie rozmiaru komórki;
rozdzielenie pojedynczej komórki na dwie potomne.

Czas podwojeniaCzas podwojenia komórek bakterii zależy od gatunku. W sprzyjających warunkach bakterie dzielą się co ok. godzinę, a niektóre nawet co 20 minut.
a) Przeanalizuj schemat „Tempo przyrostu liczby osobników bakterii”. Oszacuj (zakładając, że wszystkie potomne bakterie przeżywają) liczbę komórek potomnych po 3 godzinach.
b) Przeanalizuj schemat „Fazy rozwoju kolonii bakterii”. Opisz, co dzieje się w III fazie nazywanej fazą równowagi oraz czym jest to spowodowane.
Jakie czynniki wpływają na podziały bakterii?
Do prawidłowego wzrostu i rozmnażania bakterie wymagają odpowiednich warunków środowiska. Wszystkie jednak potrzebują mieć dostęp do wody, ponieważ jest ona środowiskiem reakcji chemicznych w komórkach. Reakcje te zachodzą wydajnie jedynie w odpowiedniej temperaturze. Jeśli jest ona zbyt niska lub zbyt wysoka, to rozwój bakterii jest zahamowany. Ponadto część bakterii wymaga do życia obecności tlenu (bakterie tlenowebakterie tlenowe), a dla innych jest on szkodliwy (bakterie beztlenowebakterie beztlenowe). Obecność w środowisku pewnych substancji chemicznych, takich jak antybiotykiantybiotyki, również może zahamować wzrost bakterii.
Kliknij start
, aby przeprowadzić symulację interaktywną.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D1H63363B
Symulacja przedstawia wpływ czynników środowiska na intensywność podziałów komórek bakterii gnilnych. Widoczna jest plansza interaktywna, na której można sprawdzić szybkość rozrostu bakterii w różnych warunkach. Znajduje się tam okrągłe szkiełko z bakteriami oraz trzy poziome kolumny. Pierwsza widoczna jest wilgotność. Przy bardzo słabej wilgotności bakterie mnożą się słabo i wolno, przy średniej jest ich więcej oraz tempo jest szybszej, a przy wysokiej wilgotności bakterie mnożą się bardzo szybko i licznie. Następnie widoczna jest temperatura. Przy temperaturze 0 stopni bakterie nie dzielą się, przy temperaturze 26 stopni bakterie dzielą się bardzo szybko i licznie, a przy temperaturze 45 stopni bakterie nie dzielą się. Następnie widoczna jest wentylacja. Przy jej braku bakterie dzielą się bardzo licznie i szybko, przy niskiej wentylacji bakterie dzielą się wolniej, przy średniej bardzo wolno i mniej licznie, a przy wysokiej i bardzo wysokiej bakterie nie dzielą się.
W niesprzyjających warunkach bakterie przestają się rozmnażać i tworzą przetrwalnikiprzetrwalniki. Są to bardzo odporne, pozbawione przejawów życia formy, które wracają do normalnych funkcji życiowych, gdy warunki na to pozwalają (nawet po upływie kilkudziesięciu lat).
Bakterie są ważne w przyrodzie...
Wszystkie środowiska życia na Ziemi funkcjonują dzięki bakteriom. Gdyby nagle znikły bakterie cała Ziemia pokryłaby się ogromną ilością martwych roślin i zwierząt, a substancje mineralne w glebie uległyby wyczerpaniu.
Bakterie rozkładając szczątki organizmów uwalniają z niej pierwiastki i biorą udział w tworzeniu gleby. Dzięki temu substancje te mogą być pobrane przez rośliny i na nowo wbudowane w ich ciała, które następnie trafiają do roślinożerców (organizmów odżywiających się roślinami). Po śmierci tych ostatnich ponownie ich ciałami odżywiają się bakterie.
Bakterie tworzące narośla na korzeniach niektórych roślin, np. grochu. Pomagają im przyswajać azot z powietrza.
Galeria przedstawiająca znaczenie bakterii w przyrodzie:
... i dla człowieka
Bakterie symbiotyczne, które zasiedlają przewód pokarmowy człowieka, pomagają rozkładać niestrawione składniki pokarmowe, a także wytwarzają witaminy K i B.
W przemyśle spożywczym bakterie, które przeprowadzają fermentację mlekową znalazły zastosowanie do produkcji kiszonekkiszonek, jogurtu, kefiru.
Przeprowadź obserwację zmian zachodzących podczas kiszenia buraków.
Jakim zmianom ulegają buraki oraz woda podczas kiszenia?
świeże buraki,
woda,
słoik o pojemności 1 l.
Do słoika włóż umyte i pokrojone w plasterki buraki ćwikłowe.
Nalej do słoika tyle letniej, przegotowanej wody, aby zakryła kawałki buraka.
Przykryj słoik czystą ściereczką i postaw hodowlę w ciepłym i ciemnym miejscu.
Przez 3‑5 dni obserwuj zmiany w wyglądzie, smaku i zapachu wody oraz buraków.
Wyniki obserwacji zanotuj w zeszycie.
Bakterie są wykorzystywane w oczyszczalniach ściekówoczyszczalniach ścieków, do rozkładania zanieczyszczeń.
Niektóre gatunki bakterii znalazły zastosowanie przy produkcji leków, np. antybiotykówantybiotyków.
Galeria przedstawiająca znaczenie bakterii dla człowieka:
Dowiedz się, jak w twoim domu:
wykorzystuje się pożyteczne działanie bakterii,
zapobiega się psuciu produktów spożywczych.
Oceń, czy jest to skuteczne działanie.
RGz93TkrHaqQj
Bakterie chorobotwórcze to pasożyty, które osłabiają zainfekowany organizm, niszcząc jego tkanki lub wydzielając trucizny, tzw. toksyny.
Bakterie powodują także rozkład drewnianych konstrukcji, w gospodarstwach domowych są przyczyną psucia się żywności. Mnożąc się nadmiernie, bakterie zanieczyszczają zbiorniki wodne.
Galeria przedstawiająca znaczenie bakterii:
W jelicie człowieka żyją różne gatunki pożytecznych bakterii mlekowych czyli wytwarzających kwas mlekowy. Zniszczyć je mogą kuracje antybiotykowe lub nieodpowiednia dieta. W takich przypadkach można na nowo „zainfekować” się bakteriami, spożywając fermentowane produkty mleczne, jak jogurty i kefiry, a także przyjmując zakupione w aptece odpowiednie preparaty.
To ważne!
Bakterie żyją we wszystkich środowiskach występujących na Ziemi: w wodzie, glebie, powietrzu, wewnątrz organizmów.
Komórki bakterii przybierają różne formy (kuliste, podłużne, spiralne). Wiele bakterii tworzy kolonie.
Większość bakterii jest cudzożywna, ale istnieją także bakterie samożywne.
Wśród cudzożywnych bakterii spotykane są saprobionty, pasożyty i symbionty.
Bakterie oddychają tlenowo i beztlenowo, rozmnażają się przez podział komórki.
Odgrywają ważną rolę w przyrodzie, rozkładając martwe szczątki organizmów zapobiegają ich gromadzeniu się, a także są wykorzystywane w wielu dziedzinach życia człowieka (uczestniczą m.in. w: tworzeniu gleby, oczyszczaniu ścieków, w procesach tworzenia niektórych produktów spożywczych oraz leków).
Na pożegnanie
Opisz, w jaki sposób bakterie uzyskują energię niezbędną do wykonywania czynności życiowych.

Uzupełnij luki, wybierając brakujące elementy z listy.
nieustanny i nieograniczony, ograniczony przez warunki środowiska, powolne, podział komórki, szybkie, fragmentacja
Głównym sposobem rozmnażania bakterii jest .......................................................................... .
Tempo rozmnażania bakterii jest niezwykle .......................................................................... .
Rozwój bakterii jest ...........................................................................
Bakterie te trawią pokarm na zewnątrz własnych komórek, poprzez wydzielanie do otoczenia specjalnych substancji. Produkty trawienia wchłaniają całą powierzchnią ciała. Możliwe odpowiedzi: 1. bakterie samożywne, 2. sinice, 3. bakterie mlekowe, 4. bakterie pasożytnicze, 5. bakterie chorobotwórcze, 6. bakterie jelitowe, 7. pałeczka jadu kiełbasianego, 8. dwoinka zapalenia płuc
Przeczytaj tekst i zaznacz nazwy bakterii, których dotyczy informacja.
Bakterie te trawią pokarm na zewnątrz własnych komórek, wydzielając do otoczenia enzymy trawienne. Produkty trawienia wchłaniają całą powierzchnią ciała.
- bakterie samożywne
- sinice
- bakterie mlekowe
- bakterie pasożytnicze
- bakterie chorobotwórcze
- bakterie jelitowe
- pałeczka jadu kiełbasianego
- dwoinka zapalenia płuc
![Zakresy temperatur dla wzrostu bakterii. Oś y: tempo wzrostu, oś x: temperatura [°C]. Kriofile rosną w temperaturach od ok. -5 do 20°C, mezofile: od 15 do 45°C, termofile: od 42 do 80°C.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RZJ7ouGikdoot/1713268119/2bfZP8CNz1qyOw3av2cRnMInOFXBgFLq.png)
![Wykres przedstawia wpływ stężenia chlorku sodu (NaCl) na wzrost bakterii. Oś y: tempo wzrostu, oś x: zawartość soli kuchennej [%]. Bakterie wymagające niskiego stężenia soli najszybciej rosną, kiedy w otoczeniu nie ma chlorku sodu, przy niskich jego stężeniach (ok. 1%) nie rosną w ogóle. Bakterie wymagające średniego stężenia soli rosną, kiedy zawartość chlorku sodu w otoczeniu wynosi od ok 0,01 do ok. 12%. Bakterie wymagające wysokiego stężenia soli rosną, kiedy zawartość chlorku sodu w otoczeniu wynosi od ok. 11 do więcej niż 20%.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RzwSckMNfx1sC/1713268120/16x0wGuahOaeTsoJagzCHZp78DL0sajf.png)
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o bakteriach. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Za Tobą część modułu o bakteriach. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.















