E-materiały do kształcenia zawodowego

Przekazywanie archiwaliów do archiwum państwowego

EKA.02. Organizacja i prowadzenie archiwum – technik archiwista 441403

bg‑azure

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R2N6TThvmIOFW
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do poprzedniej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RRAZv7HTQIrxR
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RggLati4APNby
Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RO1R0NCfz4qih
Widok panelu dostosowującego e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDtITZyxHHwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R1WMBB0VaKQuG
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Film edukacyjny

Ekran odtwarzania filmuDFgOzLQ4yfilmu wygląda następująco:

R19gYFdgFnm2o
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:

RKUFn8HxfXiDw
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

RZDcTY7VQ40RF
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

R3GMmk3PWHQy4
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

R7l9Oy9F2ugGS
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RXsYRXGoXg3bP
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

RwYriRJrFg9oe
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

R1NVdavqKMCw5
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

RzAE99D4BIBTF
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

R1bphuDRSpds5
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDyMI3io2fInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RfkLeNvK0qJin
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RifSZ8b5JECTN
Przykładowe ćwiczenie jednokrotnego wyboru w harmonii
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.

Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.

Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.

Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.

Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R8buTk83nU6Nh
Widok na ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.

Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.

RIAPigAcs5aJw
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na wstawianiu kafelków w tekst
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.

RMu8B8vhaSWnY
Widok na przykładowe ćwiczenie, które polega na uzupełnieniu luk w tekście.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby rozwiązać ćwiczenie polegające na uporządkowaniu elementów we właściwej kolejności, należy kliknąć wybraną ramkę z tekstem i przenieść ją w górę lub w dół. Kolejność układa się od góry (najwcześniejsza czynność) do dołu (późniejsza czynność).

RcSd9HVX789Ki
Widok na przykładowe ćwiczenie, polegające na uporządkowaniu elementów we właściwej kolejności.
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia polegające na łączeniu w pary polegają na odpowiednim uporządkowaniu elementów. W przypadku łączenia pojęcia z definicją, należy kliknąć na daną definicję lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego wiersza, w którym znajduje się odpowiadające definicji pojęcie.

RAUruAMzwMe43
Widok przykładowego ćwiczenia opartego na uporządkowaniu elementów
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.

R1Vtm7hrPR8TU
Widok na ćwiczenie typu prawda‑fałsz
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Test zawiera pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk: „uruchom”. Wyświetli się wtedy pierwsze z pytań. Po wybraniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „sprawdź”. Pojawi się informacja o tym, czy wybrana odpowiedź jest prawidłowa, czy nie. Aby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „dalej”. Za pomocą przycisku „poprzednie” można wrócić do wcześniejszych pytań. Nie można jednak zmienić wybranej odpowiedzi. Po rozwiązaniu ostatniego pytania pojawi się przycisk „zakończ test”. Po jego kliknięciu pojawi się okno z informacją o wyniku testu i odpowiedziach udzielonych we wszystkich pytaniach. 

RPc29Bs8h7XRZ
Widok na okno startowe testu
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikD1FYYEWDESłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami.  Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

R172NtSIw81Eg
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Eduexpert Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDZzGfrprYPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD185qsq9GPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDuLHcGoDxNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑azure

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści