Animacja RSA
Sprawdź się
Połącz w pary nazwy mechanizmów umożliwiających przejęcie wartości moralnych przez systemy prawne z ich opisami.
np. dobra wiara, rażąca niewdzięczność, np. zasady współżycia społecznego, zasady słuszności czy zasady sprawiedliwości, uczynienie przez prawodawcę norm prawnych z norm moralnych
inkorporacja bezpośrednia | |
przepisy odsyłające do różnego rodzaju norm moralnych | |
wprowadzanie do prawa przepisów wartościujących |
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Norma prawna musi zawsze odnosić się do konkretnej normy moralnej. | □ | □ |
Obiektywny porządek wartości stojący ponad prawem stanowionym to element doktryny prawa naturalnego. | □ | □ |
Inkorporacja bezpośrednia to wprowadzanie do prawa przepisów wartościujących. | □ | □ |
Jednym z założeń przy tworzeniu prawa jest teza, że powinno ono przestrzegać norm moralnych wyznawanych przez większość społeczeństwa. | □ | □ |
Zapoznaj się ze schematem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Połącz pojęcia z opisami.
wskazują, które zachowania są dobre, a które złe, pokazują, jak zachowywać się, aby żyć w zgodzie z zasadami przyjętymi przez daną grupę, dotyczą tylko danej wspólnoty wyznawców, ustanowione przez państwo/wyspecjalizowane organy
normy obyczajowe | |
normy religijne | |
normy moralne | |
normy prawne |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Znaczenie prawa naturalnego w naszym życiuUchwalane przez rządy społeczeństw. (…) dotyczy życia w społeczeństwie, określa np. zasady ruchu drogowego, organizację szkolnictwa, urzędów, wysokość podatków, karalność za przestępstwa i wiele innych spraw.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Najlepsze prawo nie zastąpi moralnościW szczególności trzeba wskazać na dwie skrajne postawy, wynikające z niezrozumienia istoty norm prawnych i moralnych. Po pierwsze, od prawa oczekujemy, że zastąpi moralność. Po drugie sprowadzamy moralność wyłącznie do zbioru pewnych reguł, niemal tak precyzyjnych, jak rozkazy, często niezmiernie kazuistyczne, rozbudowane do granic możliwości i oczywiście represyjne. Obie postawy całkowicie lekceważą rozmaite możliwe pojęcia prawa i moralności, jak również zróżnicowane spojrzenia na możliwe relacje między prawem i moralnością.
Dopóki postawy te są na poziomie pewnych skrajności, dopóty zachowana zostaje właściwa proporcja. Gorzej, gdy stają się dominujące, a relację między prawem powszechnie obowiązującym w państwie a moralnością sprowadza się do podporządkowania prawa wybranym interpretacjom norm moralnych. Wówczas cierpi autorytet prawa, ale przede wszystkim cierpi moralność. Jeśli bowiem prawo pozbawia mnie jakiegokolwiek wyboru w sprawach moralnych, to gdzie przestrzeń na wolny wybór, gdzie miejsce na zmaganie sumienia? I odwrotnie, jeśli moralność ma działać tylko dzięki prawu, to jak bardzo musi być ona słaba, jak bardzo lekceważona, bądź jak bardzo zdeformowana przez tych, którzy jej siły upatrują w przymusie a nie w jej pięknie i osobistym wyborze?
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Relacje pomiędzy prawem i moralnością są jednoznaczne i nie mogą być różnorodnie interpretowane. | □ | □ |
Przepisy prawa powinny odzwierciedlać „złoty środek” pomiędzy prawem a moralnością. | □ | □ |
Moralność powinna być osobistym wyborem człowieka. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Prawo i moralnośćJeśli chodzi o sprawę pierwszą, tj. o pytanie, czy prawo jest wartością samoistną co pozwalałoby stawiać je wysoko, niekiedy nawet na najwyższym miejscu w hierarchii wartości i to bez względu na jego treść, to formalnie należy szukać odpowiedzi w konstytucji. Polska Konstytucja z 2 kwietnia 1997 r. w art. 2 deklaruje, iż Rzeczypospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym. Prawu nadano zatem już na początku Konstytucji rangę najwyższą. Podobny stosunek do prawa ma wiele środowisk prawniczych i wybitnych przedstawicieli nauki. Słyszymy od nich często, że prawo jest wartością samą w sobie, że należy mu się bezwzględny szacunek i posłuszeństwo, że jest gwarantem ładu i jedynym czynnikiem wyznaczającym sprawiedliwość. Taki stosunek do prawa wymagany jest do czasu, aż nie zostanie ono przez ustawodawcę uchylone lub zmienione.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Ingerencja prawa w sferę moralności w trudnych przypadkachDyskusja nad ingerencją prawa w sferę moralności jest jedną z podstawowych debat filozoficzno‑prawnych. Budzi ona jednak także wiele wątpliwości i kontrowersji nie tylko na gruncie filozofii prawa, ale także konkretnych regulacji prawnych w różnych dziedzinach prawa. Nie myli się A. Hunt, pisząc, że „współcześnie projekty reform moralnych mają swoich oponentów i stają się przedmiotem ostrych, kulturowych i politycznych konfliktów”. Nie chodzi jednak tyko o „reformy moralne”, ale o wszelkie kontrowersje społeczne, wywołane regulacją prawną zjawisk kwalifikowanych moralnie. Kontrowersje te zwielokrotniają się na płaszczyźnie law in action. Prawo należy rozpatrywać na trzech poziomach: tworzenia (written text, law in books), stosowania (law in action) i jego wykładni. W społeczeństwach wyróżnić można różne koncepcje moralności (jednostkowa, społeczna, korporacyjna, perfekcjonistyczna etc.) i systemy etyczne. Wspólne przekonania co do wizji tego, co dobre i złe, przynależne większości społeczeństwa, stanowią moralność społeczną. Minimum etyczne jest określone przez zasady i wartości, bez których społeczeństwo nie mogłoby funkcjonować. Moralność społeczna i minimum etyczne ulegają zmianie w przedziałach historycznych.
(…)
Współcześnie do podstawowych grup przypadków kontrowersyjnych moralnie lub społecznie zaliczyć można w społeczeństwach kultury europejskiej (ale nie tylko):
zjawiska tanatologiczne (aborcja, eutanazja, samobójstwo, kara śmierci),
problem prokreacji ludzkiej (inżynieria genetyczna, klonowanie, terapia genetyczna i prenatalna, polityka embrionalna, antykoncepcja, płód ludzki, zapłodnienie in vitro, itd.),
problemy prawa i medycyny (klauzula sumienia, biotechnologia, transfuzja krwi i religia, zgoda pacjenta, przeszczepianie narządów, zmiana płci, klonowanie klasyczne ludzi, itd.),
ochronę mniejszości seksualnych (instytucjonalizacja lub legalizacja związków homoseksualnych) i stosunek do anomalii seksualnych (pedofilia, zoofilia, nekrofilia, świadome kazirodztwo),
instytucje prawa karnego (obrona konieczna, stan wyższej konieczności, zasada prawdy w postępowaniu karnym, domniemanie niewinności, tortury w przesłuchaniu itd.),
instytucje prawa oświatowego (wychowanie seksualne w szkołach, nauka religii w kontekście wolności sumienia i wyznania, itd.),
instytucje prawa pracy (przepisy bhp, przepisy socjalne, wykorzystywanie pracowników, itd.),
instytucje prawa rodzinnego (zdrada małżeńska, cudzołóstwo, rozwody, separacja, adopcja, wolne związki, itd.) oraz prawa cywilnego (wszelkie podstawowe instytucje, np. niewykonywanie zobowiązań i delikty czy klauzule generalne, jak i szczegółowe instytucje, np. plagiat czy Actio Pauliana),
zjawiska prostytucji i pornografii,
problemy związane z funkcjonowaniem Internetu (np. demoralizacja dzieci przez pornografię, pornografia dziecięca, zniesławienie, zniewaga, itp.),
relacje państwo — religia instytucjonalna (np. kwestie konkordatu),
interwencje zbrojnew prawie międzynarodowym (podstawa prawna i słuszność),inne instytucje społeczne o różnym charakterze (np. legalizacja narkotyków, kremacja, prawa zwierząt, szacunek dla ciał zmarłych, prawa kobiet i dzieci, odpowiedzialność dziennikarzy, niesprawiedliwość społeczna o charakterze światowym, kwestie podatkowe, gatunkowizm, lustracja, itp.).