E-materiały do kształcenia zawodowego

Bezpieczeństwo pożarowe budynków - Ewakuacja

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi - Technik pożarnictwa 311919

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Jacek Borowski

Konsultant przewodnika: Dariusz Ruchała

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Bezpieczeństwo pożarowe budynków – Ewakuacja

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik pożarnictwa 311919

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.04.2 Identyfikowanie zagrożeń

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.04.2.10) określa wymagania ewakuacyjne w obiektach budowlanych (wyjaśnia pojęcia związane z ewakuacją w obiektach budowlanych, ustala wymagania ewakuacyjne dla obiektu budowlanego, określa wpływ różnych czynników na wymagane parametry dróg ewakuacyjnych, ocenia zgodność warunków ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu):
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31) opracowuje instrukcję bezpieczeństwa pożarowego oraz kartę charakterystyki obiektu lub terenu:
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.33) przeprowadza czynności kontrolno‑rozpoznawcze:
BPO.04.2.33)4) przeprowadza czynności kontrolno‑rozpoznawcze w obiekcie budowlanym lub na terenie we wskazanym zakresie.

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.04. Zarządzanie działaniami ratowniczymi: przeprowadzanie czynności kontrolno‑rozpoznawczych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Zaproponowane multimedia stanowią spójną całość, która pozwoli uczącym się poznać pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach. Trzonem jest schemat interaktywny „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”. Aby dokładniej poznać zagadnienia opisane w tym materiale, uczący się ma możliwość sięgnięcia do wizualizacji 3D „Ewakuacja dla przykładowego budynku ZL V”.

Uczący się mogą sprawdzić, w jakim stopniu zrozumieli poruszane w mediach zagadnienia, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Ewakuacja dla przykładowego budynku ZL V

Typ materiału multimedialnego

Wizualizacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny obejmuje wizualizację:

  • drogi ewakuacyjnej z jednym kierunkiem dojścia ewakuacyjnego,

  • drogi ewakuacyjnej z dwoma kierunkami dojścia ewakuacyjnego,

  • dojścia ewakuacyjnego,

  • przejścia ewakuacyjnego,

  • pomieszczenia z różnymi rodzajami wyjść,

  • elementów przeciwpożarowych,

  • wymiarów różnych pomieszczeń,

  • stref pożarowych.

Celem nadrzędnym multimedium jest poznanie wymagań technicznych związanych z ewakuacją w budynkach i jej wykorzystanie w trakcie działań ratowniczych, a także czynności kontrolno‑rozpoznawczych.

Wizualizację można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych dotyczących wymagań technicznych związanych z ewakuacją w budynkach.

Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie wymagań technicznych związanych z ewakuacją w budynkach w trakcie zajęć praktycznych lub projektowych. Zdobyta wiedza pozwoli na weryfikację przyjętych rozwiązań podczas czynności kontrolno‑rozpoznawczych lub przy opracowywaniu instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, a także przy prowadzeniu działań ratowniczych.

Wizualizacja powiązana jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”. Stanowi wizualną postać zagadnień opisanych w schemacie interaktywnym.

Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Oznakowanie drogi ewakuacyjnej”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Oznakowanie drzwi ewakuacyjnych”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.33)4) przeprowadza czynności kontrolno‑rozpoznawcze w obiekcie budowlanym lub na terenie we wskazanym zakresie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • określanie wymagań ewakuacyjnych w obiektach budowlanych,

  • opracowanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz karty charakterystyki obiektu lub terenu,

  • przeprowadzanie czynności kontrolno‑rozpoznawczych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się samodzielnie zapoznaje się z wizualizacją przed zajęciami i na kartce wynotowuje ewentualne niejasności. Następnie na zajęciach prezentuje wybrany przez siebie element wizualizacji i omawia go, a także wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwą interpretację zagadnień. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel może przydzielić uczącym się konkretny przypadek organizacji ewakuacji na przykładzie innych budynków. Przykładowe zagadnienia:

  • droga ewakuacyjna z jednym kierunkiem dojścia ewakuacyjnego;

  • droga ewakuacyjna z jednym kierunkiem dojścia ewakuacyjnego: hotel, parter;

  • droga ewakuacyjna z dwoma kierunkami dojścia ewakuacyjnego;

  • dojście ewakuacyjne prowadzące bezpośrednio na zewnątrz budynku: hotel, parter;

  • dojście ewakuacyjne prowadzące do sąsiedniej strefy pożarowej;

  • dojście ewakuacyjne prowadzące do obudowanej klatki schodowej: hotel, I piętro;

  • dojście ewakuacyjne prowadzące do obudowanej klatki schodowej: hotel, parter;

  • przejście ewakuacyjne prowadzone przez 1 pomieszczenie: hotel, I piętro;

  • przejście ewakuacyjne prowadzone przez 2 pomieszczenia: hotel, I piętro;

  • przejście ewakuacyjne prowadzone przez 3 pomieszczenia: hotel, parter;

  • pomieszczenie z wyjściem na drogę ewakuacyjną – 1 wyjście: hotel, I piętro;

  • pomieszczenie z wyjściem na drogę ewakuacyjną – 2 wyjścia: hotel, I piętro;

  • pomieszczenie z wyjściem bezpośrednio na zewnątrz: hotel, parter;

  • pomieszczenie z wyjściem do innej strefy pożarowej: hotel, parter.

Każdy uczący się przygotowuje opis w formie umożliwiającej udostępnienie innym tak, by każdy miał komplet informacji.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, uwzględniając liczbę uczących się oraz poziom ich przygotowania i zaangażowania. Liczba grup odpowiada zasadniczym tematom omówionym w wizualizacji:

  • droga ewakuacyjna z jednym kierunkiem dojścia ewakuacyjnego,

  • droga ewakuacyjna z dwoma kierunkami dojścia ewakuacyjnego,

  • dojście ewakuacyjne,

  • przejście ewakuacyjne,

  • pomieszczenie z wyjściem na drogę ewakuacyjną.

Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Stara się, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane tematy. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając tematy musi zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału był porównywalny dla każdej z grup.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, po uprzednim zapoznaniu się uczących z treściami multimedialnymi w domu, przedstawia różne sytuacje w oparciu o studium przypadku, wykorzystuje też metodę definiowania pojęć i wywołuje dyskusję. Odpowiednio aktywując „mapę myśli”, nauczyciel naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiadomości w odniesieniu do wskazanych przypadków.

Pracę z wizualizacją nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  • Jak może przebiegać droga ewakuacyjna z jednym lub dwoma kierunkami dojścia ewakuacyjnego?

  • Dokąd może prowadzić dojście ewakuacyjne?

  • Przez ile pomieszczeń może prowadzić przejście ewakuacyjne prowadzone?

  • Dokąd mogą prowadzić wyjścia z pomieszczeń?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Przygotowanie do lekcji odwróconej. Po zapoznaniu się z wizualizacją uczący się notuje na kartce ewentualne niejasności. Omawiając wybrany temat na zajęciach, wskazuje na wynotowane niejasności. Uczący się próbują je wyjaśnić w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie treści. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

  • Przygotowanie do egzaminu.

Praca w grupach

Uczący się zostają podzieleni na grupy. Przygotowują prezentację na temat zorganizowania ewakuacji z wybranego budynku lub kondygnacji w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, którą przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wizualizacja 3D pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera ona narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował sytuacje, w których istnieje możliwość wykorzystania poszczególnych zagadnień związanych z organizacją ewakuacji.
Nauczyciel prezentuje uczącym się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia i wiedzę zawartą w wizualizacji oraz omawia z nimi wszelkie niejasności. Osoby bardziej zainteresowane tematem zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej organizację ewakuacji w rzeczywistych działaniach straży pożarnej lub w dokumentacji budynków (analiza materiałów filmowych opublikowanych w internecie lub planów ewakuacyjnych z Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego).


Tytuł materiału multimedialnego

Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach

Typ materiału multimedialnego

Schemat interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Celem nadrzędnym multimedium jest poznanie warunków organizacji ewakuacji, które można wykorzystać w trakcie działań ratowniczych, a także w trakcie czynności kontrolno‑rozpoznawczych. Schemat przedstawia podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach, przedstawione w postaci menu kontekstowego:

  • drogi ewakuacyjne:

    • dla budynku zakwalifikowanego jako ZL V,

    • podstawowe zasady określania warunków ewakuacji,

  • przejścia ewakuacyjne:

    • metodyka wyznaczania,

    • wymagana szerokość,

    • dopuszczalna długość,

    • maksymalna długość przejścia ewakuacyjnego,

    • możliwe powiększenia długości,

    • wyjścia ewakuacyjne z pomieszczenia,

    • wymiary drzwi,

    • wymóg otwierania drzwi na zewnątrz,

    • przejścia prowadzące na drogę ewakuacyjną,

    • przejścia prowadzące bezpośrednio na zewnątrz,

    • przejścia prowadzące do innej strefy,

  • dojście ewakuacyjne – poziome drogi ewakuacji,

  • dojście ewakuacyjne – pionowe drogi ewakuacji,

  • obowiązki właściciela, użytkownika, zarządcy obiektu,

  • budynek zagrażający życiu ludzi.

Pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach przedstawiane są w postaci tekstowej, dodatkowo uzupełnione są ilustracjami. Poszczególne wiersze menu zawierają rozwijane opisy, dostępne po kliknięciu odpowiedniej cyfry przypisanej do pola opisowego.

Schemat interaktywny można wykorzystać podczas zajęć teoretycznych dotyczących wymagań technicznych związanych z ewakuacją w budynkach.

Następnym etapem kształcenia będzie praktyczne zastosowanie wiedzy o organizacji ewakuacji w trakcie zajęć praktycznych lub projektowych. Zdobyta wiedza pozwoli również na sporządzanie „Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego”.

Schemat interaktywny „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach” powiązany jest z wizualizacją „Ewakuacja dla przykładowego budynku ZL V”.

Schemat interaktywny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru „Ewakuacja oraz wymagania techniczne dotyczące dróg ewakuacyjnych”,

  • test samosprawdzający „Bezpieczeństwo pożarowe budynków – Ewakuacja”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja ewakuacji”,

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje przejść”,

  • zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych: „Określanie szerokości drzwi ewakuacyjnych”, „Określanie wymiarów poziomych dróg ewakuacyjnych”, „Dobieranie długości przejść ewakuacyjnych”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe drogi ewakuacyjnej”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Organizacja ewakuacji”, „Drogi ewakuacyjne”, „Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego”.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego,
BPO.04.2.31)3) określa elementy niezbędne do umieszczenia w karcie charakterystyki obiektu lub terenu,
BPO.04.2.33)4) przeprowadza czynności kontrolno‑rozpoznawcze w obiekcie budowlanym lub na terenie we wskazanym zakresie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny ma przygotować uczącego się do osiągnięcia następujących celów kształcenia, właściwych dla zawodu technik pożarnictwa:

  • określanie wymagań ewakuacyjnych w obiektach budowlanych,

  • opracowanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego oraz karty charakterystyki obiektu lub terenu,

  • przeprowadzanie czynności kontrolno‑rozpoznawczych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się samodzielnie zapoznaje się ze schematem interaktywnym przed zajęciami i na kartce wynotowuje ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wybrany element schematu i omawiając go, wskazuje na wynotowane niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie treści. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

Nauczyciel może przydzielić każdemu uczącemu się konkretny element schematu, związany z wymaganiami stawianymi drogom ewakuacyjnym. Przykładowe zagadnienia:

  • elementy składowe drogi ewakuacyjnej,

  • algorytm określania warunków ewakuacji,

  • wymagana szerokość przejścia ewakuacyjnego,

  • dopuszczalna długość przejścia ewakuacyjnego,

  • możliwe przypadki powiększenia długość przejścia ewakuacyjnego,

  • wymagana szerokość i wysokość dojścia ewakuacyjnego,

  • dopuszczalna długość dojścia ewakuacyjnego,

  • wyjścia ewakuacyjne,

  • elementy składowe „Instrukcji bezpieczeństwa pożarowego”.

Uczący się przygotowują opis w formie umożliwiającej udostępnienie innym uczącym się tak, by każdy miał komplet informacji.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup, uwzględniając liczbę uczących się oraz poziom ich przygotowania i zaangażowania. Liczba grup nie może przekroczyć liczby zasadniczych tematów schematu interaktywnego.
Nauczyciel wprowadza zasadę rywalizacji (grywalizacja). Stara się, aby grupy miały charakter heterogeniczny. Uczący się w grupach opracowują wylosowane tematy związane z wymaganiami technicznymi dróg ewakuacyjnych. Przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy zespołu na forum, np. w formie prezentacji multimedialnej lub plakatu, które są następnie omawiane i porównywane. Nauczyciel może wprowadzić dodatkowo, dla urozmaicenia zajęć, kryterium atrakcyjności formy prezentacji. Przydzielając tematy musi zadbać, żeby poziom skomplikowania materiału był porównywalny dla każdej z grup.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, po uprzednim zapoznaniu się uczących z medium w domu, bazując na materiale, wykorzystuje metodę definiowania pojęć oraz wywołuje dyskusję, przedstawiając różne sytuacje w oparciu o studium przypadku. Nauczyciel odpowiednio aktywując „mapę myśli”, naprowadza uczących się na właściwe usystematyzowanie wiedzy w odniesieniu do wskazanych przypadków. W trakcie zajęć może wykorzystać projekty architektoniczno‑budowlane oraz plany ewakuacji rzeczywistych budynków.

Pracę z grafiką nauczyciel może wspomagać, stawiając pytania:

  1. Jak będzie przebiegało przejście z jednego, dwóch lub trzech pomieszczeń?

  2. Ile może wynosić dopuszczalna długość przejścia ewakuacyjnego?

  3. Ile może wynosić wymagana szerokość i wysokość dojścia ewakuacyjnego?

  4. Jaka jest dopuszczalna długość dojścia ewakuacyjnego przy jednym oraz dwóch kierunkach ewakuacji?

  5. Jakie rodzaje drzwi można stosować na dojściach ewakuacyjnych?

  6. Co jest zabronione na drogach ewakuacyjnych?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Przygotowanie do lekcji odwróconej. Każdy uczący się po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym wynotowuje na kartce ewentualne niejasności. Na zajęciach prezentuje wskazane przez nauczyciela zagadnienie. Omawiając je, wskazuje na niejasne treści. Uczący się będą sami próbować je wyjaśnić w trakcie wymiany poglądów. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza uczących się na właściwe zrozumienie treści. Możliwa jest także wymiana informacji w parach.

  • Przygotowanie do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

Uczący się zostają podzieleni na grupy. Przygotowują prezentację związaną z wymaganiami stawianymi drogom ewakuacyjnym, którą przedstawiają pozostałym uczącym się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Schemat interaktywny pozwala na poznawanie materiału, a także jego powtarzanie w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego uczącego się. Zawiera narzędzia do usystematyzowania wiadomości, ale może być także inspiracją do rozwijania wiedzy uczących się.
Nauczyciel może zaproponować, aby uczący się zastanowił się i przeanalizował sytuacje, wymagające stosowania poszczególnych wymagań stawianych drogom ewakuacyjnym.
Nauczyciel omawia z uczącymi się, którzy potrzebują pomocy, zagadnienia zawarte w schemacie interaktywnym, dzieląc je na mniejsze części i prosząc o zgłaszanie trudności w zrozumieniu. Uczący się mogą przygotować fiszki tematyczne, opisując poszczególne tematy wraz z wyjaśnieniami.
Uczących się zainteresowanych tematem zachęca do samodzielnej pracy, np. przygotowania broszury lub prezentacji opisującej organizację ewakuacji w rzeczywistych budynkach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Ewakuacja oraz wymagania techniczne dotyczące dróg ewakuacyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Test zawiera 15 pytań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami o różnym poziomie trudności. Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy lub umiejętności z zakresu wymagań technicznych dotyczących ewakuacji w budynkach: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność rozpoznania elementu drogi ewakuacyjnej, przedstawienie wymagań na podstawie przepisów.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test powiązany jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Test ma na celu sprawdzenie, czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Bezpieczeństwo pożarowe budynków – Ewakuacja”

Opis materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający zawiera pięć pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią o tym samym poziomie trudności. Pozwala sprawdzić poziom opanowania wiedzy lub umiejętności z zakresu wymagań dotyczących ewakuacji w budynkach: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność rozpoznania elementu drogi ewakuacyjnej, przedstawienie wymagań na podstawie przepisów.

Test daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Test powiązany jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Test ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Organizacja ewakuacji”

Opis materiału sprawdzającego

Trzy zadania typu prawda czy fałsz o średnim poziomie trudności, które pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wymagań dotyczących ewakuacji w budynkach: znajomość podstawowych pojęć, umiejętność rozpoznania elementu drogi ewakuacyjnej, przedstawienie wymagań na podstawie przepisów. Część odpowiedzi należy udzielić w oparciu o schematy.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10) 2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31) 2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rodzaje przejść”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu należy odpowiednio podpisać umieszczone obrazki. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Określanie szerokości drzwi ewakuacyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów – minimalnej szerokości drzwi stanowiących wyjście ewakuacyjne z pomieszczenia. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Określanie wymiarów poziomych dróg ewakuacyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów – zaprojektowaniu poziomej drogi ewakuacyjnej. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Elementy składowe drogi ewakuacyjnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na podpisaniu elementów schematu. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością doboru parametrów technicznych „Dobieranie długości przejść ewakuacyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na doborze odpowiednich parametrów – podaniu długości przejścia ewakuacyjnego. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)2) umieszcza na planach obiektu elementy wymagane w instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Organizacja ewakuacji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 10 stwierdzeń. Uczący się ma wskazać te, które opisują czynności dozwolone na drogach służących ewakuacji. Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Drogi ewakuacyjne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera 5 obrazków. Uczący się ma wskazać te, które przedstawiają dopuszczalne rozwiązania konstrukcyjne drzwi na drogach ewakuacyjnych.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera dwanaście stwierdzeń. Uczący się ma wskazać te, które zawiera instrukcja bezpieczeństwa pożarowego.
Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze schematem interaktywnym „Podstawowe pojęcia i wymagania techniczne związane z ewakuacją w budynkach”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Oznakowanie drogi ewakuacyjnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera przykładowy rysunek drogi ewakuacyjnej. Uczący się ma wskazać właściwie dobrane znaki ewakuacyjne. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest wizualizacją 3D „Ewakuacja dla przykładowego budynku ZL V”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Oznakowanie drzwi ewakuacyjnych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera rysunek drzwi ewakuacyjnych. Uczący się ma wskazać poprawne opisy oznakowania drzwi. Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość:

  • wykorzystania w procesie dydaktycznym i do samokontroli,

  • sprawdzenia poprawności wykonania zadania,

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest wizualizacją 3D „Ewakuacja dla przykładowego budynku ZL V”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Zadanie ma na celu sprawdzenie, czy uczący się przygotował się do spełnienia następujących kryteriów weryfikacji, wskazanych w podstawie programowej dla zawodu technik pożarnictwa:
BPO.04.2.10)1) ustala wymagane parametry dróg ewakuacyjnych dla wskazanego obiektu,
BPO.04.2.10)2) wymienia wymagane zabezpieczenia dróg ewakuacyjnych dla obiektu,
BPO.04.2.10)3) wymienia obowiązki właściciela, zarządcy i użytkownika oraz czynności zabronione dotyczące dróg ewakuacyjnych,
BPO.04.2.31)1) gromadzi dane niezbędne do opracowania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału