Prepare two decks of 15 cards cut out of a cardboard. Mark the top of each card with a symbol or a colour to differ the cards of each deck. Write one of the following numbers on each card: 0,7; 0,007; 7,5; 7,05; 7,43; 7,34; 74,3; 7,05; 7,430; 11,4; 5,06; 5,91; 0,12; 0,45 or 0,102.
Prepare also the sheet of paper with the list of numbers 1 to 7 written one below the other. Revise the method of comparing the natural numbers and the common fractions , and converting the common fractions in the decimal ones.
Analyse the slideshow concerning the comparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractionscomparison of the decimal fractions.
R1Mqp45uBrPu71
Pokaz multimedialny - porównywanie ułamków dziesiętnych. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz multimedialny - porównywanie ułamków dziesiętnych. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
During a 200 metre run the best contestants got the following results: 26,3 s, 26,11 s, 26,24 s. Who has won the race?
Play the card game called The Battle with your friend or a member of your family. Use the decks of cards you have prepared for the lesson. The winner is the person who takes away all the opponent’s card.
Task 5
An extra task:
Put the following numbers in the descendingdescendingdescending order: ; ; ; ; ; ; .
While comparing the decimal fractions we compare the integer partsinteger partsinteger parts of the decimal fractions first.
If the integer partsinteger partsinteger parts are equalequalequal we consider the digits after the dot. We compare step by step tenstenstens, hundredshundredshundreds, thousands etc.
Do the summarising tasks.
Exercises
Exercise 1
R1N92VEH9uDK1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The number of 35,23 is larger than the number of 35,4., 2. There is the number larger than 7,8 and less than 7,9 at the same time., 3. The numbers 16,700 and 16,7 are equal., 4. The number of 123,004 is less than the number of 123,04.
Wersja alternatywna ćwiczenia: Determine which sentences are true. Możliwe odpowiedzi: 1. The number of 35,23 is larger than the number of 35,4., 2. There is the number larger than 7,8 and less than 7,9 at the same time., 3. The numbers 16,700 and 16,7 are equal., 4. The number of 123,004 is less than the number of 123,04.
Determine which sentences are true.
The number of 35,23 is larger than the number of 35,4.
There is the number larger than 7,8 and less than 7,9 at the same time.
The numbers 16,700 and 16,7 are equal.
The number of 123,004 is less than the number of 123,04.
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Exercise 2
a) Put the numbers in the ascendingascendingascending order, Use the sign of the greater than to write the numbers,
3,04 - 0,304 - 3,4 - 3,012 - 30,4 - 3,15
b) Put the numbers in the descendingdescendingdescending order, Use the sign of lesslessless than to write the numbers,
1,4578 - 1,5435 - 1,45 - 1,457 - 1,04578 - 1,4
a) 30,4 > 3,4 > 3,15 > 3,04 > 3,012 > 0,304
b) 1,04578 < 1,4 < 1,45 < 1,457 < 1,4578 < 1,5435
Exercise 3
Compare the given numbers by filling the gaps with the following signs: <, > or =.
a) 45,066 (tu uzupełnij) 4,5006; b) 11,04 (tu uzupełnij) 11,4; c) 6,78 (tu uzupełnij) 7,2; d) 15,600 (tu uzupełnij) 15,60; e) 2,617 (tu uzupełnij) 2,810; f) 0,765 (tu uzupełnij) 5,1.
a) 45,066 (tu uzupełnij) 4,5006; b) 11,04 (tu uzupełnij) 11,4; c) 6,78 (tu uzupełnij) 7,2; d) 15,600 (tu uzupełnij) 15,60; e) 2,617 (tu uzupełnij) 2,810; f) 0,765 (tu uzupełnij) 5,1.
a) 45,066 _ 4,5006
b) 11,04 _ 11,4
c) 6,78 _ 7,2
d) 15,600 _ 15,60
e) 2,617 _ 2,810
f) 0,765 _ 5,1
Justify your choice of the sign in English,
Hint:
a) 45,066 > 4,5006
b) 11,04 < 11,4
c) 6,78 < 7,2
d) 15,600 = 15,60
e) 2,617 < 2,810
f) 0,765 < 5,1
Exercise 4
R1SVLYTwyg78F
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. porównywanie ułamków dziesiętnych - comparison of the decimal fractions, 2. malejąco - descending, 3. rosnąco - ascending, 4. większa - larger, 5. równa - tens, 6. malejąco - equal
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. porównywanie ułamków dziesiętnych - comparison of the decimal fractions, 2. malejąco - descending, 3. rosnąco - ascending, 4. większa - larger, 5. równa - tens, 6. malejąco - equal
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
porównywanie ułamków dziesiętnych - comparison of the decimal fractions
malejąco - descending
rosnąco - ascending
większa - larger
równa - tens
malejąco - equal
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
RHPnpTB9HovP21
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
większa
descending
malejąco
rosnąco
comparison of the decimal fractions
larger
ascending
porównywanie ułamków dziesiętnych
less
mniejsza
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Glossary
comparison of the decimal fractions
comparison of the decimal fractions
porównywanie ułamków dziesiętnych
Rnr3PcHOeXclf1
wymowa w języku angielskim: comparison of the decimal fractions
wymowa w języku angielskim: comparison of the decimal fractions