1
Show exercises:
1
Exercise 1

Match the words with their transcriptions.

R1V8wk9arZDnQ
produce Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] mulching Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] toads Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] evaporation Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] drainage Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] abundant Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] yield Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt] growth Możliwe odpowiedzi: 1. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 2. [ˈtəʊdz], 3. [grəʊθ], 4. [ˈprɒdju:s], 5. [ˈmʌlʧɪŋ], 6. [ji:ld], 7. [ˈdreɪnɪʤ], 8. [əˈbʌndənt]
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYOWOoG19UupM1
Exercise 1
Listen to the recordings and match them with the transcription of the words. Możliwe odpowiedzi: 1. [grəʊθ], 2. [ˈmʌlʧɪŋ], 3. [ˈprɒdju:s], 4. [ˈdreɪnɪʤ], 5. [ɪˌ væpəˈreɪʃn], 6. [əˈbʌndənt], 7. [ji:ld], 8. [ˈtəʊdz]
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Exercise 2

Match the names of the gardening tools with their translations.

RVn0xvksEGKLq
wheelbarrow Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie rake Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie lawnmower Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie watering can Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie spade Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie garden hose Możliwe odpowiedzi: 1. kosiarka, 2. konewka, 3. taczka, 4. szpadel, 5. wąż ogrodniczy, 6. grabie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UHYLvTzEhsK11
Exercise 2
Ilustracja przedstawia zestaw narzędzi ogrodniczych na jasnym tle z drewnianym płotem w tle. Wśród narzędzi widoczne są taczka, zielona łopata, grabie, małe grabki ręczne, wąż ogrodowy, szara konewka, kosiarka do trawy, rękawice ogrodowe oraz grabie do liści. Na ziemi leżą jesienne liście, a na płocie siedzą dwa ptaki.
Ilustracja przedstawia zestaw narzędzi ogrodniczych rozmieszczonych na jasnym tle z drewnianym płotem z tyłu.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com [dostęp 30.12.2021], domena publiczna.
RwNqvNsqgXT1q1
Exercise 3
Drag and drop elements to put them in the correct order and recreate the process of creating your own organic garden. Elementy do uszeregowania: 1. Harvesting., 2. Plant the seedlings in beds or containers., 3. Weeding and watering the plants., 4. Select the right plants., 5. Prepare the soil filled with nutrients., 6. Choose a location for your garden., 7. Protect your plants without using pesticides (use manures, compost, mulch etc).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ULFSVgIfoXJ2
Exercise 4
Read the sentences below and choose the correct answers. There is only one correct answer in each point.
  1. “Bountiful” means
    a) not giving much.
    b) hidden in the ground.
    c) organic.
    d) large in quantity, abundant.
  2. “Companion crops” are plants which
    a) like a lot of sunshine.
    b) are planted so as to benefit each other.
    c) you grow together with a partner.
    d) should be eaten together.
  3. “To have a green thumb” (or green fingers) means
    a) to often make your hands dirty.
    b) to know a lot about gardening.
    c) to be good at gardening.
    d) to be the person who makes important decisions.
  4. “To thrive” means
    a) to steal light from other plants.
    b) to grow vigorously.
    c) to look good in a garden.
    d) to taste good.
  5. “Water retention” means
    a) keeping water in the soil.
    b) letting water evaporate.
    c) saving water.
    d) wasting water.
  6. “Livestock” means
    a) meat of animals.
    b) little animals.
    c) all the animals in the wild.
    d) animals kept or raised at a farm.
  7. “Budding” means
    a) likeable.
    b) wanting to make friends with.
    c) beginning or becoming interested in.
    d) having a good relationship with plants.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RqGo3ICTwUx1E3
Exercise 5
Type in the missing words in the gaps below. Starting and     1. mTu uzupełnijinTu uzupełnijaiTu uzupełnijing     an organic garden is not very different from a regular one. When choosing a space to plant your garden, go for an area which is open and exposed to at least 7 hours of sunlight a day. With the use of common     2. tTu uzupełnijoTu uzupełnijs     and 3.plTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijing     processes, you can experience plentiful    4. cTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijs right in your own backyard. For a good start, you may try     5. Tu uzupełnijaiTu uzupełnijeTu uzupełnij     beds or a container garden, which offers a bit of creativity and usually gives the best results. Organic gardening is a relatively simple process that uses many of the same supplies that regular gardening requires. The basic ones are: a     6. rTu uzupełnijTu uzupełnije, a hoe, 7. coTu uzupełnijpoTu uzupełnijt, 8. muTu uzupełnijcTu uzupełnij, and seeds or 9. seTu uzupełnijdTu uzupełnijinTu uzupełnijs.     Find out which plants or crops thrive in your area to experience the bountiful 10.hTu uzupełnijrvTu uzupełnijsTu uzupełnij.     Water your garden in the morning - remember to provide proper 11. drTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijTu uzupełnijge first! Check for  12. peTu uzupełnijts  at least twice a week. If companion plants don’t repel all of them, consider creating your own deterrents, such as chile pepper spray. Take care of your garden regularly. September can be a particularly good month to add compost and     13. mTu uzupełnijTu uzupełnijuTu uzupełnije     to your garden. When     14. wTu uzupełnijeTu uzupełnijs     appear, remove them as soon as they pop up, preferably manually so as not to damage surrounding plants and crops. Remember that your decision to go organic will be beneficial not only for your health or your finances, but it will also help to     15. conTu uzupełnijerTu uzupełnije     the environment.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 6

Study the recording and choose all the correct answers.

RyLCvNfEY6oqm
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
R1KaGKK5AZKkQ
Możliwe odpowiedzi: 1. abundant, 2. harvest, 3. lack, 4. crop yields
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YJkIf8auCMd
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
RtlOHVhHDLQjA
2. Możliwe odpowiedzi: 1. fertilising, 2. trimming, 3. pruning, 4. harvesting
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoNLf2eS3ZDkh
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
RudsXOaZcEHhT
3. Możliwe odpowiedzi: 1. raised beds, 2. patches, 3. seedlings, 4. pots
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIw7RF4zqwk7z
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
RWC5ewwJauD0x
4. Możliwe odpowiedzi: 1. weeding, 2. manure, 3. evaporation, 4. compost
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rt4u6DuFXIHmZ
Nagranie dźwiękowe.
TRANSCRIPTazurewhite
R1OtKW7SKzJmM
5. Możliwe odpowiedzi: 1. animal byproducts, 2. nutrients, 3. beneficial insects, 4. companion crops
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Answer the following questions in 1–2 sentences, using the expressions from this material.

  1. What are the major differences between organic and conventional gardening when it comes to managing fertility and pests?

  2. Why are weeds an unwanted element in a garden?

  3. What factors should you consider when choosing plants for your organic garden?

  4. What can you use to make compost from?

RjWPOpiuAKIAt
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 8

You write a blog about ecological issues, where you share your knowledge about them. Write an entry of 100–150 words in which you:

  • write why you turned to organic food;

  • inform the readers about your own organic garden;

  • suggest steps for creating an organic garden;

  • encourage the readers to try out your ideas.

Exam tipazurewhite
R1aIlbg1C7OVF
Hi guys, Today I am going to write about organic food. (Uzupełnij) That’s all for now. Thanks for visiting my blog, XYZ.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.