E-materiały do kształcenia zawodowego

Oznakowanie pojazdów kolejowych

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych — Technik transportu kolejowego

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.08. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:

  • planowania i organizowania pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych

  • zarządzania taborem kolejowym

  • przygotowania do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

Efekty kształcenia

Podstawy transportu kolejowego

Uczeń:

7) rozróżnia części taboru kolejowego

Planowanie i realizacja przewozów pasażerskich i towarowych

Uczeń:

1) kwalifikuje wagony pod względem przydatności do przewozów krajowych i międzynarodowych

Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty

Uczeń:

3) określa zasady eksploatacji pojazdów szynowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDbDIRTqD2Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiał multimedialny

    W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:

    Film edukacyjny Symbole i napisy służące do oznaczeń pojazdów kolejowychD10n44P5fFilm edukacyjny Symbole i napisy służące do oznaczeń pojazdów kolejowych Przedstawia zawód technika transportu kolejowego. To także dawka informacji o odczytywaniu symboli i napisów na wagonach oraz ich znaczeniu.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDAMu3bxobInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD19Oe4LUYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD1NJYCqQvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDoHQByTvfPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDKy9OyiqoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDDzq9NSX8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z oznakowaniem pojazdów kolejowych znajdujących się na wagonach pasażerskich i towarowych. E‑materiał pomaga rozszyfrować symbole umieszczone na wagonach i pogłębić wiedzę specjalistyczna związaną z koleją.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje oznaczeń pojazdów kolejowych. Film ten uczniowie będą mogli odtwarzać pracując w grupach, ale nie będą mogli podczas gry zaglądać do niego.

  • Klasa zostaje podzielona na grupy.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę (w pierwszym etapie) robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla innych uczniów zagadki na podstawie oznaczeń i piktogramów. Zagadek ma być różnych dotyczących przydzielonych tematów. Uczniowie będą je zapisywali na arkuszach grupowych.

  • Pierwsza grupa przygotowuje zagadki związane z oznaczeniami dotyczącymi pociągów pasażerskich (ich oznaczeń zewnętrznych).

  • Druga grupa szykuje zgadywanki dotyczące oznaczeń wewnętrznych i piktogramów.

  • Trzecia grupa oznaczenie wagonów towarowych, a czwarta oznaczenia europejskie (w tym nr EVN).

  • W pracy z zagadkami mogą być pomocne linki do źródeł zewnętrznych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000918 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A02006D0861-20090701 https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniapoc https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniawagt https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniawagp https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Podglad/Itw-3.pdf https://www.pkpcargo.com/media/1002903/pkp-cargo_katalog-wagonow_3008_19.pdf

  • Uczniowie na arkuszach zapisują tylko pytania, natomiast w swoich notatkach mają poprawne odpowiedzi.

  • Następnie grupa pierwsza (i inne) przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne zagadki.

  • Razem z arkuszem grupa pierwsza przekazuje do drugiej grupy temat zagadek (oznaczenia na wagonach towarowych).

  • Pierwszym krokiem po przejęciu arkusza i tematu jest rozwiązanie zagadek grupy przekazującej arkusz. Dopiero potem grupa zabiera się za generowanie pomysłów na swoje zagadki.

  • Po określonym przez nauczyciela czasie następują jeszcze dwie zmiany tematów i arkuszy.

  • Finalnie na każdym arkuszu po trzeciej zmianie powinno znajdować się po zagadek.

  • Nauczyciel prosi uczniów o oddanie arkuszy, a sam rozpoczyna grę, w której wybiera losowo zagadkę z arkusza i prosi grupy o poprawne odpowiedzi. Odpowiada grupa, która najszybciej się zgłosi, jednak z każdej grupy może odpowiadać tylko ta osoba która wcześniej jeszcze nie odpowiadała (chyba, że już nie ma takiej).

  • Nauczyciel koryguje odpowiedzi wskazują prawidłowe rozwiązanie.

  • Uczniowie korygują własną notatkę (w których odpowiadali na te pytania) lub dopisują pytanie i odpowiedź, której nie mieli.

  • Rozgrywkę zadaniową wygrywa grupa, która pierwsza zdobędzie 20 punktów.

  • Nauczyciel, po analizie merytorycznej, posiada gotowy zestaw pytań lub zagadek dotyczących oznaczeń pojazdów kolejowych.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Każdy materiał multimedialny ma dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia. Najszerszy zakres ma test w ćwiczeniu obejmujący pytań z przeznaczonym na nie czasem minut. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można wytworzyć własny sprawdzian sprawdzający wiedzę.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel ogląda z młodzieżą film, przerywając go w odpowiednich momentach dyskutuje z młodzieżą o oznakowaniach pojazdów kolejowych.

  • Prosi o przykłady różnych rodzajów oznaczeń.

  • W odpowiednich momentach zatrzymuje film i prosi o wykonanie ćwiczenia.

  • Odpowiednie do filmu może być ćwiczenie . Zawarte w nim pytania proszą o wyjaśnianie oznaczeń i symboli na wagonach.

  • Każdy fragment omawiany w filmie może kończyć się rozwiązaniem krótkiego zadania z powyższego testu (lub innych zadań z Interaktywnych materiałów sprawdzających, które nauczyciel uzna za właściwe).

  • Finalnie nauczyciel może prosić uczniów o ułożenie większej ilości zadań lub pytań do tego filmu.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje oznaczeń pojazdów kolejowych.

  • Każdy uczeń samodzielnie ma utworzyć scenariusz możliwej przykładowej rozmowy (dialogu) młodego pracownika i osoby, która dobrze zna oznaczenia i mu je tłumaczy.

  • Nauczyciel pozostawia dowolność tematów (oznaczenia pociągów pasażerskich, towarowych czy oznaczenia numerem EVN).

  • Uczniowie mają możliwość oglądania filmu w trakcie pracy nad dialogiem.

  • Po zakończonej pracy prezentują swój dialog. Reszta klasy ma wypisać o jakich oznaczeniach jest dany dialog.

  • Nauczyciel weryfikuje ewentualne nieścisłości.

  • W uczniowskich notatkach powstają historie „prawie z życia wzięte”

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązanie mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia. To może być na przykład działanie związane z prostą pracą przygotowanim fiszek do nauki oznaczeń.

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli jeszcze raz film edukacyjny poświęcony oznaczeniom.

  • Na ich podstawie uczniowie samodzielnie przygotowują na kartkach zbliżonych do formatu A6 fiszki, w których po jednej stronie zawarte są symbole, piktogramy lub ciągi oznaczeniowe, a po drugiej wyjaśnienie tych oznaczeń.

  • Każdy uczeń ma skorzystać z filmu, ale koniecznie musi odnaleźć i zastosować 10 innych oznaczeń na podstawie netografii, bibliografi lub sprawdzonych merytorycznie (np.: wskazanych przez nauczyciela) zasobów specjalistycznych w internecie.

  • Wskazane jest, aby te zasoby uczeń również „zcyfryzował” czyli np.: zapisał w odpowiedniej formatce w dokumencie Word lub innym.

Podczas lekcji

  • Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich fiszek do nauki symboli i oznaczeń stosowanych przy określaniu pojazdów kolejowych.

  • Nauczyciel i inni uczniowie z pozostałych grup zgłaszają swoje uwagi, które prezentująca osoba zapisuje.

  • Nauczyciel po wysłuchaniu kilku prezentacji fiszek, wybiera najciekawsze jego zdaniem karteczki i prosi o ich powielenie dla innych uczniów. Dobrym pomysłem byłoby przygotowanie ich w wersji cyfrowej, aby potem, po wybraniu najciekawszych, skompletować je w jednym dokumencie np.: pdf i rozesłać w celu wydrukowania wszystkim uczniom w klasie.

Praca z uczniami z SPE

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych pozostawienie więcej swobody.

Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji scenariusza materiału video na podstawie obejrzanego filmu lub tylko wskazania możliwości poszerzenia go o elementy, których w nim wg ucznia zabrakło.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni sposób przedstawienia filmu w połączeniu z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi i słownikiem pojęć.

Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał filmu, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).