Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika transportu kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:
Planowanie i realizacja przewozów kolejowych w zawodzie technik transportu kolejowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.08. Planowanie i realizacja przewozów kolejowych:
planowania i organizowania pasażerskich i towarowych przewozów kolejowych
zarządzania taborem kolejowym
przygotowania do odprawy i przewozu przesyłek, ładunków oraz osób
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
Efekty kształcenia
Podstawy transportu kolejowego
Uczeń:
7) rozróżnia części taboru kolejowego
Planowanie i realizacja przewozów pasażerskich i towarowych
Uczeń:
1) kwalifikuje wagony pod względem przydatności do przewozów krajowych i międzynarodowych
Przygotowanie do uzyskania licencji maszynisty
Uczeń:
3) określa zasady eksploatacji pojazdów szynowych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:
Film edukacyjny
Symbole i napisy służące do oznaczeń pojazdów kolejowych
Film edukacyjnySymbole i napisy służące do oznaczeń pojazdów kolejowych
Przedstawia zawód technika transportu kolejowego. To także dawka informacji o odczytywaniu symboli i napisów na wagonach oraz ich znaczeniu.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z oznakowaniem pojazdów kolejowych znajdujących się na wagonach pasażerskich i towarowych. E‑materiał pomaga rozszyfrować symbole umieszczone na wagonach i pogłębić wiedzę specjalistyczna związaną z koleją.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje oznaczeń pojazdów kolejowych. Film ten uczniowie będą mogli odtwarzać pracując w grupach, ale nie będą mogli podczas gry zaglądać do niego.
Klasa zostaje podzielona na grupy.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę (w pierwszym etapie) robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla innych uczniów zagadki na podstawie oznaczeń i piktogramów. Zagadek ma być różnych dotyczących przydzielonych tematów. Uczniowie będą je zapisywali na arkuszach grupowych.
Pierwsza grupa przygotowuje zagadki związane z oznaczeniami dotyczącymi pociągów pasażerskich (ich oznaczeń zewnętrznych).
Druga grupa szykuje zgadywanki dotyczące oznaczeń wewnętrznych i piktogramów.
Trzecia grupa oznaczenie wagonów towarowych, a czwarta oznaczenia europejskie (w tym nr EVN).
W pracy z zagadkami mogą być pomocne linki do źródeł zewnętrznych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000918 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A02006D0861-20090701 https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniapoc https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniawagt https://www.transportszynowy.pl/Kolej/oznaczeniawagp https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Podglad/Itw-3.pdf https://www.pkpcargo.com/media/1002903/pkp-cargo_katalog-wagonow_3008_19.pdf
Uczniowie na arkuszach zapisują tylko pytania, natomiast w swoich notatkach mają poprawne odpowiedzi.
Następnie grupa pierwsza (i inne) przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne zagadki.
Razem z arkuszem grupa pierwsza przekazuje do drugiej grupy temat zagadek (oznaczenia na wagonach towarowych).
Pierwszym krokiem po przejęciu arkusza i tematu jest rozwiązanie zagadek grupy przekazującej arkusz. Dopiero potem grupa zabiera się za generowanie pomysłów na swoje zagadki.
Po określonym przez nauczyciela czasie następują jeszcze dwie zmiany tematów i arkuszy.
Finalnie na każdym arkuszu po trzeciej zmianie powinno znajdować się po zagadek.
Nauczyciel prosi uczniów o oddanie arkuszy, a sam rozpoczyna grę, w której wybiera losowo zagadkę z arkusza i prosi grupy o poprawne odpowiedzi. Odpowiada grupa, która najszybciej się zgłosi, jednak z każdej grupy może odpowiadać tylko ta osoba która wcześniej jeszcze nie odpowiadała (chyba, że już nie ma takiej).
Nauczyciel koryguje odpowiedzi wskazują prawidłowe rozwiązanie.
Uczniowie korygują własną notatkę (w których odpowiadali na te pytania) lub dopisują pytanie i odpowiedź, której nie mieli.
Rozgrywkę zadaniową wygrywa grupa, która pierwsza zdobędzie 20 punktów.
Nauczyciel, po analizie merytorycznej, posiada gotowy zestaw pytań lub zagadek dotyczących oznaczeń pojazdów kolejowych.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Każdy materiał multimedialny ma dedykowane e‑materiały, po których można wykorzystać te ćwiczenia. Najszerszy zakres ma test w ćwiczeniu obejmujący pytań z przeznaczonym na nie czasem minut. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można wytworzyć własny sprawdzian sprawdzający wiedzę.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Nauczyciel ogląda z młodzieżą film, przerywając go w odpowiednich momentach dyskutuje z młodzieżą o oznakowaniach pojazdów kolejowych.
Prosi o przykłady różnych rodzajów oznaczeń.
W odpowiednich momentach zatrzymuje film i prosi o wykonanie ćwiczenia.
Odpowiednie do filmu może być ćwiczenie . Zawarte w nim pytania proszą o wyjaśnianie oznaczeń i symboli na wagonach.
Każdy fragment omawiany w filmie może kończyć się rozwiązaniem krótkiego zadania z powyższego testu (lub innych zadań z Interaktywnych materiałów sprawdzających, które nauczyciel uzna za właściwe).
Finalnie nauczyciel może prosić uczniów o ułożenie większej ilości zadań lub pytań do tego filmu.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje oznaczeń pojazdów kolejowych.
Każdy uczeń samodzielnie ma utworzyć scenariusz możliwej przykładowej rozmowy (dialogu) młodego pracownika i osoby, która dobrze zna oznaczenia i mu je tłumaczy.
Nauczyciel pozostawia dowolność tematów (oznaczenia pociągów pasażerskich, towarowych czy oznaczenia numerem EVN).
Uczniowie mają możliwość oglądania filmu w trakcie pracy nad dialogiem.
Po zakończonej pracy prezentują swój dialog. Reszta klasy ma wypisać o jakich oznaczeniach jest dany dialog.
Nauczyciel weryfikuje ewentualne nieścisłości.
W uczniowskich notatkach powstają historie „prawie z życia wzięte”
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc w trakcie zajęć na zasadzie konsultacji indywidualnych, jeśli mieliby wątpliwości. Jednak rola nauczyciela polega na wyczekiwaniu, a nie nadzorowaniu. Prawidłowe rozwiązanie mogą być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. W takim przypadku nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa, i udziela poprawnej odpowiedzi.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia. To może być na przykład działanie związane z prostą pracą przygotowanim fiszek do nauki oznaczeń.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli jeszcze raz film edukacyjny poświęcony oznaczeniom.
Na ich podstawie uczniowie samodzielnie przygotowują na kartkach zbliżonych do formatu A6 fiszki, w których po jednej stronie zawarte są symbole, piktogramy lub ciągi oznaczeniowe, a po drugiej wyjaśnienie tych oznaczeń.
Każdy uczeń ma skorzystać z filmu, ale koniecznie musi odnaleźć i zastosować 10 innych oznaczeń na podstawie netografii, bibliografi lub sprawdzonych merytorycznie (np.: wskazanych przez nauczyciela) zasobów specjalistycznych w internecie.
Wskazane jest, aby te zasoby uczeń również „zcyfryzował” czyli np.: zapisał w odpowiedniej formatce w dokumencie Word lub innym.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich fiszek do nauki symboli i oznaczeń stosowanych przy określaniu pojazdów kolejowych.
Nauczyciel i inni uczniowie z pozostałych grup zgłaszają swoje uwagi, które prezentująca osoba zapisuje.
Nauczyciel po wysłuchaniu kilku prezentacji fiszek, wybiera najciekawsze jego zdaniem karteczki i prosi o ich powielenie dla innych uczniów. Dobrym pomysłem byłoby przygotowanie ich w wersji cyfrowej, aby potem, po wybraniu najciekawszych, skompletować je w jednym dokumencie np.: pdf i rozesłać w celu wydrukowania wszystkim uczniom w klasie.
Praca z uczniami z SPE
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych pozostawienie więcej swobody.
Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji scenariusza materiału video na podstawie obejrzanego filmu lub tylko wskazania możliwości poszerzenia go o elementy, których w nim wg ucznia zabrakło.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów. Poznanie barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia pozwoli odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni sposób przedstawienia filmu w połączeniu z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi i słownikiem pojęć.
Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał filmu, który odpowiednio użyty będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści