Znaczenie transportu drogowego w globalnym transporcie rzeczy
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego oraz Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu drogowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu drogowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach technik transportu drogowego oraz kierowca mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego w zawodzie kierowca mechanik , technik transportu drogowego
TDR.02. Organizacja przewozów środkami transportu drogowego w zawodzie technik transportu drogowego
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji
TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego:
przygotowania do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej,
oceniania stanu technicznego środków transportu drogowego,
wykonywania prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,
wykonywania prac związanych z przewozem drogowym rzeczy.
TDR.02. Organizacja przewozu środkami transportu drogowego:
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
Efekty kształcenia
TDR.01.2. Podstawy transportu drogowego
Uczeń:
2) rozróżnia gałęzie transportu
TDR.02.2. Podstawy transportu drogowego
Uczeń:
2) rozróżnia gałęzie transportu
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
E‑materiał przedstawia podstawowe informacje, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy, jest to:
Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
będzie dla Ciebie źródłem informacji o udziale transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy i tendencjach na przyszłość, udziale polskich przewoźników w europejskim rynku transportowym i tendencjach na przyszłość oraz dane charakteryzujące polski transport drogowy.
Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
przedstawi Ci ustrukturyzowane informacje Eurostat na temat procentowego udziału transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy oraz założenia Komisji Europejskiej dotyczące udziału transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy w następnych , , latach, w tym udziału polskich przewoźników drogowych w rynku europejskim oraz wielkości i strukturę polskiego transportu drogowego.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczyFilm edukacyjny
Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium EuropyInfografika
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik transportu drogowego
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się ze znaczeniem transportu drogowego w globalnym transporcie rzeczy na terenie Unii Europejskiej. Uczeń będzie mógł dowiedzieć się, jaka część towarów jest przewożona środkami transportu drogowego, a jaka innymi środkami transportu w rozbiciu na rynek UE oraz Polski, jakie są prognozy zmian struktury przewozów w UE, jaką pozycję na rynku transportu drogowego w UE zajmują polscy przewoźnicy.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
Nauczyciel zaprasza uczniów do dyskusji. Prosi o udzielenie odpowiedzi na kolejne zagadnienia:
Jak myślicie, jakie czynniki kształtują strukturę transportu?
Jak myślicie, co będzie się liczyło w przyszłości w transporcie wewnątrzwspólnotowym?
Jak myślicie, na jakie odległości i jakie towary przewozimy do km, do km i powyżej?
Jak myślicie, jakie są najpopularniejsze kierunki transportu towarów (skąd, dokąd, kto przewozi)?
Jak myślicie, jaka jest przyszłości transportu drogowego i od czego zależy?
Za każdym razem nauczyciel dyskutuje z uczniami i zachęca do dyskusji. Zapisuje wypowiedzi uczniów na tablicy lub flipcharcie.
Teraz nauczyciel przydziela dostęp do filmu edukacyjnego i prosi uczniów o połączenie się w pięć grup. Grupom zadaje tematy:
UDZIAŁ TRANSPORTU DROGOWEGO W EUROPEJSKIM TRANSPORCIE RZECZY.
TENDENCJE KSZTAŁTUJĄCE PRZYSZŁOŚĆ W TRANSPORCIE EUROPEJSKIM.
CHARAKTERYSTYKA POLSKIEGO TRANSPORTU DROGOWEGO.
UDZIAŁ POLSKICH PRZEWOŹNIKÓW W EUROPEJSKIM RYNKU TRANSPORTOWYM.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA PRZYSZŁOŚĆ POLSKIEGO TRANSPORTU DROGOWEGO.
Każda grupa na bazie właściwych fragmentów filmu odnosi się do wcześniejszych dyskusji np.: zdaniami „wydawało nam się... , a tymczasem...” lub „tak jak przewidywaliśmy...”.
Nauczyciel po zakończonym przez grupy opracowywaniu prosi o prezentację. Jednak przed każdym tematem pyta uczniów innych niż prezentująca grupa o to, które „wydaje mi się” mogą być błędne. Dopiero po krótkiej dyskusji następuje prezentacja zagadnienia.
W trakcie prezentacji pozostali uczniowie zapisują własną notatkę.
Nauczyciel, podsumowując zajęcia, prosi o refleksje związane z tym, jak wydawało się uczniom, a jak jest wg danych w kwestii znaczenia transportu drogowego w Polsce i UE.
Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
Nauczyciel łączy klasę w zespoły kilkuosobowe, które otrzymują dostęp do infografiki.
Prosi grupy o wybranie sobie jednego elementu infografiki i „zaprezentowanie go” inaczej.
Grupy zmieniają ustawienia osi, skupiają się na innych wielkościach lub dodatkowych danych pozyskanych z internetu tak, aby ich wykres mówił o tym samym, ale pokazywał inaczej dany problem (np.: zestawienie kilkuletnie (tendencja) związana z wykresem „najwięksi przewoźnicy w transporcie międzynarodowym” biorąc pod uwagę lata ).
Uczniowie w grupach pracują nad wykresami i infografiką.
Po przygotowaniu swojego materiału prezentują go i wskazują grupę, której zadaniem „na żywo” jest wypowiedzenie się „co widzą na wykresie”. Grupa przygotowująca wykres komentuje i uściśla, co chciała pokazać.
Nauczyciel za każdym razem również komentuje i uściśla dane i informacje.
Finalnie każdy z uczniów dokumentuje wykresy, korzystając z notatki tradycyjnej lub fotograficznej.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny Znaczenie transportu drogowego w europejskim transporcie rzeczy
Nauczyciel prezentuje film edukacyjny.
Po jego emisji prosi każdego z uczniów, aby wybrał sobie jeden z prezentowanych wykresów.
Uczniowie opisują wybrany wykres tak, aby wszystkie dane z niego zostały opisane w postaci notatki.
Na jej podstawie przygotowują pięć pytań z poprawnymi i błędnymi odpowiedziami, które pozwolą sprawdzić, czy ktoś, kto będzie słuchał tych informacji, właściwie je zrozumiał.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje swoich interpretacji wykresu, a potem zadanie pytań do „publiczności”.
Zajęcia nauczyciel podsumowuje, wskazując na umiejętność czytania ze zrozumieniem i interpretowania wyników.
Infografika Rola przewozu drogowego w transporcie towarów na terytorium Europy
Nauczyciel prezentuje infografikę.
Prosi uczniów o pracę samodzielną, w której trakcie postarają się zaproponować, jako hipotetyczny właściciel firmy transportowej, pomysły na zwiększenie zysków lub obrotów w przyszłości w perspektywie lat.
Pomysły mają być poparte danymi zawierającymi się w infografice.
Uczniowie prezentują co najmniej pomysłów.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentacje „strategii”.
Prosi resztę klasy o wypowiedzi dotyczące tych pomysłów i podpowiedzi (co jeszcze można zrobić).
Podsumowuje zajęcia, wskazując na wartość planowania i prognozowania (foresight‑u) przyszłości działań.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te można wykorzystywać w różnych formach. Oczywiście użycie ćwiczenia „Test wyboru” do sprawdzenia wiadomości może być najbardziej powszechne, ale wykorzystanie go do wytworzenia pytań podobnych do tych zawartych w teście może okazać się dużo trudniejsze niż samo jego wykonanie. Test zawiera pytań, które trzeba rozwiązać w minuty.
Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w którego trakcie można wykorzystać dane ćwiczenie. Jednak ze względu na powielające się treści w obu multimediach, ćwiczenia można użyć po lub w trakcie każdego działania z e‑materiałem.
Ćwiczenia mogą stanowić przerywniki lub podsumowania mikrodawek wiedzy o znaczeniu transportu drogowego. E‑materiał zawiera długi film i dużo wykresów w infografice, a co za tym idzie, pytania sprawdzające skupiać się będą na rozpoznawaniu.
W tym przypadku też sprawdza się idea „dopisywania pytań”.
Przykładowe działania w ramach lekcji
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia .
Po jego wykonaniu dzieli klasę na dwie grupy. Prosi każdą grupę o przejrzenie infografiki i utworzenie pytań do wykresów z infografiki (przy każdym pytaniu cztery odpowiedzi, z czego jedna poprawna).
Teraz grupy nawzajem zadają sobie pytania. Jedna grupa pokazuje pytania, a druga wskazuje właściwą odpowiedź.
Nauczyciel na zakończenie tego działania prosi uczniów z każdej grupy o wykonanie ćwiczenia („Gałęzie transportu”).
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.
W pracy samodzielnej nauczyciel może poprosić o wykonanie testu z ćwiczenia pierwszego w przewidzianym czasie minut, ale w trakcie tego czasu uczeń musi nie tylko odpowiedzieć na pytanie, ale również wymyślić do każdego pytania kontrpytanie. Po zakończonym teście uczniowie wymyślają po trzy odpowiedzi, z czego jedna jest prawdziwa. Pytania przekazują nauczycielowi w wersji cyfrowej lub w postaci notatki.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez zachęcenie młodzieży do samodzielnej analizy e‑materiału i próbę „wymyślania” historii związanych ze znaczeniem transportu drogowego w transporcie rzeczy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali sobie cztery czynniki kształtujące strukturę transportu.
Zadaniem uczniów będzie wymyślenie historii opowiadającej o rozwoju firmy zajmującej się w Polsce transportem drogowym, wskazując, co się stanie, gdy każdy z czynników pojawi się w przyszłości (oraz co się nieoczekiwanego może wydarzyć i jak wtedy będzie wyglądała sytuacja firmy).
Uczniowie mogą tego dokonać w postaci opowieści, którą zapisują w prezentacji w PowerPoint'cie tak, aby prezentacja zawierała historię słowną i obrazy, które będą ją uwydatniały.
Historie uczniowie prezentują na zajęciach.
Metoda ta może być porównywalna z mnemotechniką związaną z zapamiętywaniem poprzez tworzenie łańcuchów pamięciowych — historii, czasem niedorzecznych, które pozwalają zapamiętać szczegóły poprzez swoją niezwykłość i unikalność.
Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem
E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.
W pracy z filmem i infografiką nauczyciel powinien zadbać o odpowiednią organizację środowiska sprzyjającego skupieniu i dzięki temu łatwiejszemu uczeniu się. Zamieszczone multimedia same w sobie stanowią duży ładunek bodźców, stąd podczas ich używania warto wyeliminować lub zminimalizować inne bodźce, pochodzące ze smartfonów rozpraszających uczniów. Oczywiście ich użycie w odpowiednim momencie procesu dydaktycznego może być wskazane (poszukiwanie informacji lub praca z siecią), ale nauczyciel powinien ten proces kontrolować (np.: „parkować smartfony do kieszeni”, kiedy uwagę uczniów powinien przykuwać prezentowany lub „rozgrywany” element dydaktyczny (ćwiczenie grupowe).
Innym elementem wspierającym działanie z filmem i infografiką w ćwiczeniach grupowych (ale również działaniach indywidualnych ucznia) jest ukierunkowanie uwagi poprzez umieszczenie uczniów z dala od okien lub posadzenie ich do nich tyłem.
Szczególnie ważne jest to dla osób, które w klasie szybciej się rozpraszają. Można tu zastosować też „zaproszenie do pierwszej ławki” lub „przewodzenie” wspólnie z nauczycielem.
Ważnym elementem, może być wprowadzenie informacji na początku ćwiczenia o tym, jak ono będzie wyglądało/przebiegało.
Sama budowa multimediów zawartych w tym materiale pozwala też dopasować działanie do ucznia. Na przykład praca z infografiką może polegać na wskazaniu wykresu, z czytania danych z niego oraz przekonwertowaniu danych, aby przedstawić inny aspekt związany z wykresem. Może to być również polecenie odnalezienia starszych lub nowszych wersji tego wykresu (w innych latach) oraz wyciągnięcie wniosków z analizy wykresu.
Wiele zależy tu od potrzeb w klasie i inwencji nauczyciela. Wszystko to, aby rozbudzić zainteresowanie związane z czynnikami i przewidywaniami związanymi ze zwiększaniem się znaczenia transportu drogowego i utrzymaniem zaangażowania w pracy z tą treścią, prezentując całościowo proces od przyjęcia towaru do jego dostarczenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści