V. Calculations on common and decimal fractionsfractionsfractions. The student:
1) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integersintegersintegers or numbers written as common fractionsfractionsfractions, mixed numbers and decimal fractions, also rational negative, not more difficult than: .
1. Writing the number in the form of reduced fraction.
2. Identifying natural numbersnatural numbersnatural numbers, integersintegersintegers, rational numbersrational numbersrational numbers, multiplicative reverses, additive inversesadditive inversesadditive inverses and marking them on the number line.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- writes the number in the form of reduced fraction,
- identifies natural numbersnatural numbersnatural numbers, integersintegersintegers, rational numbersrational numbersrational numbers, multiplicative reverses, additive inversesadditive inversesadditive inverses and marks them on the number line.
The teacher introduces the subject of the lesson – writing numbers in the form of reduced common fraction and identifying natural numbersnatural numbersnatural numbers, integersintegersintegers and rational numbersrational numbersrational numbers and marking them on the number line.
Students revise what numbers are called natural numbersnatural numbersnatural numbers, integersintegersintegers and rational numbersrational numbersrational numbers and what are the characteristics of fraction. They give examples of such numbers.
Students work using the method of the chain of associations. They obtain a big cardboard with a chain made of empty links on it. They fill in the links with names of number sets and their most important properties.
Students present their chains and discuss most important links. Then, they used obtained information in exercises.
Task Prove that the following numbers are rational.
a) -4,7
b)
c) 0,(8)
d) -3,(9)
Task Mark the following numbers on the number line. Remember about choosing the right unit.
a)
b) -4,2; -2,8
c)
d)
Task Read what numbers correspond to points marked on the number line.
Students work individually, using computers. Their task is to place a point on the number line so that it has the given coordinate.
Discussion – What rational numbersrational numbersrational numbers are called additive inversesadditive inversesadditive inverses and what are multiplicative inversesmultiplicative inversesmultiplicative inverses? Students discuss and make theories. They can verify their theories using available sources of information, for example the Internet.
Task Find the multiplicative inverse for each number.
Task From the following pairs choose those that are pairs of additive inversesadditive inversesadditive inverses and those that are pairs of multiplicative inversesmultiplicative inversesmultiplicative inverses.
An extra task: Identify all integersintegersintegers whose distance from zero on the number line is smaller than 4,(9).
1) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
m1545b60d14f29b05_1528449068082_0
45 minut
m1545b60d14f29b05_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m1545b60d14f29b05_1528449552113_0
1. Przedstawianie liczby w postaci nieskracalnego ułamka zwykłego.
2. Rozpoznawanie liczb naturalnych, całkowitych, wymiernych, przeciwnych, odwrotnych i zaznaczanie ich na osi liczbowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1545b60d14f29b05_1528450430307_0
Uczeń:
- przedstawia liczby w postaci nieskracalnego ułamka zwykłego,
- rozpoznaje liczby naturalne, całkowite, wymierne i zaznacza je na osi liczbowej.
m1545b60d14f29b05_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
m1545b60d14f29b05_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m1545b60d14f29b05_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą przedstawiać liczby w postaci nieskracalnego ułamka zwykłego oraz rozpoznawać liczby naturalne, całkowite, wymierne i zaznaczać je na osi liczbowej.
Uczniowie przypominają, jakie liczby nazywamy naturalnymi, całkowitymi, czym charakteryzują się ułamki. Podają przykłady takich liczb.
m1545b60d14f29b05_1528446435040_0
Dyskusja – Jaką liczbę nazywamy wymierną? Uczniowie poszukują wiadomości w dostępnych źródłach wiedzy.
Definicja liczby wymiernej.
Liczba wymierna jest to taka liczba, którą można przedstawić w postaci ułamka nieskracalnego , gdzie a i b są liczbami całkowitymi i .
Liczbami wymiernymi są liczby naturalne, całkowite i ułamki.
Uczniowie pracują metodą łańcucha skojarzeń. Otrzymują narysowany na dużym kartonie łańcuch, składający się z pustych ogniw. Ogniwa wypełniają nazwami zbiorów liczbowych i ich najważniejszymi własnościami.
Uczniowie prezentują swoje łańcuchy i omawiają najważniejsze ogniwa, a następnie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Wykaż, że podane liczby są wymierne.
a) -4,7
b)
c) 0,(8)
d) -3,(9)
Polecenie Zaznacz na osi liczbowej podane liczby. Pamiętaj o odpowiednim doborze jednostki.
a)
b) -4,2; -2,8
c)
d)
Polecenie Odczytaj, jakie liczby odpowiadają punktom zaznaczonym na osi liczbowej.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie punktu na osi liczbowej tak, aby miał podaną współrzędną.
Dyskusja – Jakie liczby wymierne nazwiemy przeciwnymi, a jakie odwrotnymi. Uczniowie dyskutują, stawiają hipotezy. Prawdziwość swoich hipotez mogą sprawdzić, korzystając z dostępnych źródeł informacji, np., z internetu.
[Geogebra aplet]
Wnioski: - Odwrotnością liczby wymiernej a, dla jest liczba .
- Liczby wymierne przeciwne są to liczby, które znajdują się po przeciwnych stronach 0 na osi liczbowej i których odległość od 0 jest taka sama.